Jump to content

TOBAK CIG SNUS

Krook

Recommended Posts

För Alfie och mig själv

Det är nu dags att sluta snusa men först en liten återblick:

Unge Krook var endast 12 år och de ballaste killarna på skolan gick i jeansväst och snusade. De hade ofta träskor också men det passade inte Krook så det där med träskor fick vara men snusa det skulle han.

En dosa Tre Ankare kostade endast 4:50 riksdaler så det var inga hiskeliga summor som pojkvaskern behövde lägga ut för att kunna lägga in. Och vips så var han ball.

Priserna ökade och det gjorde även Krooks prisar, snusprisar alltså, i antal.

I slutet på 80-talet åkte Krook och en vän till USA. Mitt över Atlanten kommer Krook på: Snuset! F-n jag glömde snuset. Du har väl med dig, frågade han sin vän som också var trogen snusare?

Nej satan, utbrast vännen.

De två unga snusarna hade bytt kontinent utan snus och tillbringade därför de första fyra dagarna på jakt efter lämplig ersättning. Bra start på en semester.

Åren gick och snusandet fortsatte. En sommar gjorde Krook ett uppehåll på två veckor men höll på att äta ihjäl sig på godis och annat och till slut så gjorde den dåliga karaktären sig påmind och Krook började snusa igen.

Det gick lätt för Krook att snusa. De missioner han åkte iväg på medgav snusning så det fortsatte bara. Under en militärövning så var han dock tvungen att vara utan en hel vecka men tänk så härlig den första prillan var efter genomförd övning. 8-/

Så en dag i december 2002 ringde en annan snuspolare och sa: "Nu har jag lagt in den sista prillan"

"Då har jag det också" kontrade Krook.

Krook köpte nikotintuggummin och plåster och började kämpa. Han hade bestämt sig för att tvärsluta och upplevde allt det där hemska som svallningar, temperaturväxlingar, sömnproblem och annat jobbigt. Det var en fruktansvärd tid.

I mitten på januari då Krook inte hade snusat på en månad gav Fru Krook upp: "Börja snusa igen! Jag orkar inte med dig så här!"

Så var det kört. Krook började återigen snusa.

Nu är vi framme vid anno 2006 och Krooks barn har börjat bli stora och kan inte förstå att pappa snusar. Krook själv har svårt att motivera sitt snusande för sig själv och folk runt omkring, i synnerhet med det pris som den kommande skattehöjningen kommer att ge.

Krook har bestämt sig: Det är dags för Krook att sluta snusa efter 21 års troget snusande!

Jag fattade beslutet för 10 dagar sedan och denna gången har jag bestämt mig för att göra en mjuklandning. Max fyra stycken prillor per dag är tillåtet. De flesta dagarna som har gått har det räckt med tre stycken och idag har jag bara tagit en prilla.

Jag kompletterar med nikotinplåster och nikotintuggummi. För att jag ska stå ut så käkar jag en hel del godis också.

Nätterna är riktigt jobbiga. Under själva julen gick det bra för då hade jag druckit alkohol varvid jag kunde sova men annars så har jag sjuka drömmar och vaknar titt som tätt.

Jag har problem med temperaturväxlingar i kroppen och humöret är väldigt varierande.

Men det går bra. Jag är mycket nöjd hittills och hoppas kunna genomföra detta till 100%. Det är ju egentligen ganska fånigt att snusa, eller hur Alfie?

Den här tråden är till för mig och Alfie och alla andra som har slutat, som vill sluta eller som har något att säga andra.

/K som börjar bli trött i käkarna efter allt tuggummituggande.

• Replies 412
  • Created
  • Last Reply

Har visserligen inte snusat lika länge, 6 år är det för min del... Började några månader före lumpen om jag inte missminner mig, vet faktiskt inte varför men det kan ha med någon fest att göra.

Min anledning till att jag ska sluta är som följer:

Tolvslaget 31/12 -05... Jag och en polare slår vad... klarar han ett halvår utan snus så ska jag bjuda på forsränning och fjällvandring i Norge. Sagt och gjort, han klarade ett halvår (ja ett år är det ju tillochmed nu) och i somras var vi i väg på den där resan.

Med den ankommande prishöjning i huvudet samt "kan han så kan jag" så tänkte jag att detta tolvslaget ska minsann jag sluta, dock blev det 13 dagar tidigare eftersom jag glömt att köpa en dosa och tänkte "vafan kan ju lika gärna börja sluta nu..." Och sedan dess har jag varit helt snusfri! En stubin kortare än... ja kort, och också haft mina utfall, fått be om ursäkt, folk förstår en bara man säger som det är... Nu känner jag bara suget när jag ätit...

Hur man går till väga med att sluta måste ju vara lika induviduellt som en pris snus... jag ströp allt vad nikotin hette, gick på rödvin och tuggummi, även en hel del clementiner har det blivit... Den där rödvins seansen såg jag förövrigt hade resulterat i massa märkliga inlägg natten mellan 23-24/12 men det är väl en annan historia...

En idé jag hade var lite också att bevisa för mig själv att jag kunde sluta, på så sätt kan man ju börja igen för då kan man ju sluta, om man verkligen vill... insåg sen hur mycket det var nikotinet som framkallade den tanken 8-/

Missioner är en farlig orsak till snusning! Priset - tristessen - all mat föder snussug, får se till att hålla sig borta från missioner då antar jag!

Lycka till nu vänner som har/ska sluta!

En stor eloge till er båda...

Och ett tips till er andra. Jag slutade (har börjat igen, mer om detta senare) genom att börja snusa Onico. Körde onico i 3-4 månader och sen en dag sa jag.. Ok, nu slutar jag.. och så var det gjort. Visst var det lite sug och saliv under läppen, men inget av nikotinsuget som jag upplevt tidigare eftersom det redan löst sig självt på de 3-4 månaderna.

Nu kör jag iofs onico igen as we speak eftersom de säljer "Kubanskt lyxsnus" på Fucking Jul på Liseberg.. så lite får man ju unna sig.. lite blev mer, men jag mådde så djävla kasst av vanligt snus igen så nu är jag tillbaka på en MYCKET liten konsumtion av onico.

Min ören...

Ps. FM + Sluta snusa är direkt IG...

GMY

Jag har snusat i evigheter. Sedan tonåren och idag är jag medelålders. År har lagts till år av ihärdigt missbruk. Mina synapser är totalt inpyrda i nikotin. Jag vet inte ens vem jag är UTAN nikotin. Jag försökte sluta en gång för två år sedan ochj klarade väl i tre veckor. För att hålla abstinensen i schack stoppade jag nikotintuggumi innanför läppen och kryddade upp tillvaron med ett par cigaretter om dagen. Jag hade enorma problem med avtändningen och fick humör som en retad rabiessmittad soptippsråtta på amfetamin. Till slut bad min fru mig att lägga in en prilla och sedan var cirkusen igång igen. En svag stackare med karaktär som en sprutnarkoman är jag...

Har funderat länge på att ge mig på ett avslut, för av alla prillor jag pregar i mig om dagen, så är det väl egentligen bara tre som är riktigt goda: Morgonprillan och de direkt efter lunch och middag. De övriga smakar faktiskt inte ens gott längre. Jag läste i en tidningsartikel för en tid sedan att nikotinintaget med min snusförbrukning (1 dosa/2,5 dagar) motsvarade 60 medelstarka cigg om dagen!!! Sug på den! 60 cigg!! Vem fan orkar röka 3 paket om dagen? Hur som helst: Nikotin är ett utomordentligt starkt gift och om man får tro avvänjningsexperterna, så övertrumfar tillvänjningsfaktorn till och med heroin. Så: Dags att sluta! Tänkte först köpa upp ett gäng stockar och lägga i frysen, men jag skall fan försöka sluta i stället.

Någon som har RIKTIGT vettiga förslag på ett upplägg? Vilka är farorna? Vad behöver jag tänka på? kan kroppen få en chock av ett hastigt brott i nikotinflödet?

jag slutade cold-turkey för tre dagar sedan, har hitills haft molande huvuvärk och haft en känsla av att inte riktigt vara med på banan (inte ovanligt iofs)

Har snusat sen jag var 15 med några uppehåll, slutade över ett år när vi fick barn men började igen i AF (såklart.. "alla" snusade ju)

Det finns massor av information på nätet om hur man bäst går tillväga och så får man lite stöd av att läsa att andra gått igenom samma sak.

Finns väl egentligen två sätt att sluta... börja med att dra ner och använda plåster o tuggumin som hjälp, funkar säkert för vissa men risken är stor att man nöjer sig med att ha dragit ner. Det andra är att säga screw-it nu är det min sista dosa och lägga av.

Det jag läst mig till i dom mest oberoende undersökningarna är att en prilla=två cigg så jag var en två paket om dagen människa :(

Kommer uthärda in i det längsta utan Onico. När det värsta suget slår till så går jag o borstar tänderna eller slår på datorn,vips glömms det bort för en stund.

lycka till Krook o Alfie gamle vän!

/b

Slutade för en ca. en månad sen efter 7 års snusande. Har inte varit några större problem egentligen. Får ha lite disciplin och pannben bara ;).

Jag menar, i teorin är det inte ju alltför svårt att låta bli att stoppa skit i truten.

Funderade på att trappa ned med onico först men kom på att det skulle kännas lite fånigt ändå, vad är poängen med nikotinfritt snus egentligen.

Får vi som tänkt oss att sluta röka vara med i den här tråden?

Jag har rökt i drygt 15 år och de senaste 5 åren har jag även snusat på jobbet för att hålla borta det extra suget som orsakas av stressen. Man kan ju inte jobba om man står på utekajen och röker hela skiftet. Uppskattningsvis 1-1½ dosa portionssnus per vecka. Jag har nog försökt sluta röka 1 miljon gånger under dessa 15 år och det längsta jag nånsin hållt upp är 2 månader, annars brukar slutandet spricka efter 3-5 dagar.

Men i morgon är det kört för Mr. Cigarett! Nikotinplåstren står redan och väntar i ett skåp i köket och räcker det inte med det så ska jag trimma med sugtabletter alternativt tuggummi, för den här gången ska det gå om jag så ska dö på kuppen!

Att jag väljer att sluta just nu beror bara till en liten del på att tobaksskatten höjs från nyår. Det senaste året har jag på allvar börjat känna av konsekvenserna av rökning: rökhosta, sveda i halsen, andtäppa på morgonen, tryck över bröstet osv. Därtill kommer att jag inte längre klarar av att anstränga mig utan att börja kippa efter luft (det har visserligen varit så i flera år men nu börjar det bli besvärande på riktigt). Midjemåttet börjar dessutom ta sig rent besvärande former (177 cm lång och nästan 110 kg tung) men det känns meningslöst att börja motionera om jag inte slutar röka först. Dessutom upplever jag att rökningen gör mig onödigt passiv och slö genom att bestjäla mig på syre och ersätta det med rök. Och hur kul är det att motionera när jag hostar lungorna ur mig och det piper och rosslar i luftrören efter ett par minuter? OK att få leva med det sistnämnda ett tag när jag slutat men att alltid ha det så om jag nu ska börja röra på mig? - Nej, meningslöst som sagt.

Den brutala insikten om att jag är ett fysiskt vrak träffade mig som en tegelsten rätt över käften här i höstas och nu har den som sagt mognat till till ett beslut. Om jag tror att nikotionplåster funkar? Tja, det har inte funkat att sluta utan hjälpmedel alla de gånger jag försökt förut så om det gör det hela bara lite lättare så är det värt det.

Det enda jag har lite svårt att förlika mig med är den känsla av nostalgi och vemod som kommer av att tänka tanken "Jag ska aldrig mer röka" för den tanken blir ofta till "Jag ska aldrig mer röka". Vips! så känns det som att någon kommer att beröva mig min "rätt" att få röka och jag tänker på alla de gånger som jag tänt en cigarett och känt det som nånting positivt: efter ett shysst samlag, efter en god middag, när jag klarat av nånting svårt eller komplicerat, efter ett par öl, hur ska det gå att börja varje dag utan en cig till morgonkaffet, hur ska jag nånsin kunna njuta av och uppskatta en fin sommardag utan att få röka osv osv. För att inte tala om alla de rutiner och ritualer som jag skapat kring min rökning, exempelvis att få ett kort avbrott från bråkiga barn genom att gå ut på balkongen och röka, få ett avbrott från tokstressen och den fysiska ansträngningen på jobbet genom att gå ut och röka.

Men jag vet genom tidigare erfarenheter att allt det där är bara hjärnspöken. Världen upphör inte att snurra bara för att jag slutar röka. Romantiseringen av rökandet släpper efter ett tag utan cigaretter.

http://www.sluta-roka-linjen.org/ finns råd och handfasta tips för den som vill och om ni har möjlighet ska ni läsa boken Konsten att inte sluta röka men ändå lyckas sluta faktiskt av Hans Lundberg (LIC Förlag 1993 ISBN 91-7584-287-4). Den är säkert slutsåld sedan flera år men den kan finnas att låna på biblioteket eller kanske att köpa på nåt antikvariat. Det är ingen handbok i att sluta men Lundberg beskriver sitt eget slutande och belyser många roliga aspekter av hur rökare lurar sig själva att "sluta röka bara de faktiskt inte behöver sluta"

Lycka till nu alla där ute!

Har snusat i ca 6,5 år är 19, 20 i feb. Så det är ju ett tag. Har funderingar på att sluta nu när priserna ska upp väldigt mycket. Börjar ju bli dyrt... :P

Nej, sen kan det kanske vara en bra tidpunkt att sluta på innan man ska rycka in? Eller ska man köra det efter man rycker in? Funderar på om man inte får spel i lumpen om man går runt med total nikotinbrist.

Som det är nu så är det bara när jag sover som jag inte snusar, om jag inte råkar somna med snus inne... :)

Snusat i 4,5 år. Fick reda på att priset skulle höjas och tog därför sista prillan vid exakt första steget utanför grindarna vid muck.

Gått en månad nu och det är lite motigt ibland men betydligt lättare än vad jag trodde det skulle vara.

Går själv i funderingarna att sluta. Har dragit ner från "pingisbollar" till att enbart använda maxiportion. Nästa steg blir att försöka komma ner till vanlig portion. Normalt sett måste jag lägga in 2-3st för att märka att jag har nåt under läppen....

Det stora kruxet är som Blackadder nämner, Missioner. Tror jag skulle få det svårt att inte snusa på ett segt postpass under natten. Snuset är där billigt och lättillgängligt samt att det ofta är den enda "lyxen" man kan unna sig.

Som tur är finns det endast ett fåtal befattningar i US som skulle kunna locka mig nu och de är väldigt eftertraktade och svåra att få.

Beroendet ligger annars så att min kära sambo köper snus till mig för husefridens skull, även fast hon vill att jag ska sluta.

När kommer den snusande smilie:n?

EDIT: Krook och Alfie! Lycka till!!!!

Och återkom gärna med rapporter om hur det går.

Jag vet inte om jag har tillräckligt med karaktär för att dra ner på det stegvis, tror jag inte skulle kunna få det att försvinna på så sätt, men som sagt, det lär ju vara högst induviduellt.

Jobbigast för mig är när man ätit, lite faktiskt som någon sa här innan, de andra var inte goda utan mest något under läppen. Min polare som slutade förra året rekomenderade tidningspapper under läppen... provade det men det funkade absolut inte, tuggumi däremot var helt okej, fast nu har jag ju fått sluta med det också för jag fick så ont i käkarna... för dåligt tränad helt enkelt!

En annan fundering jag har:

Snuset har ju frätit (hur stavas det egentligen?) upp en del av tandköttet, när man slutar kommer det på något sätt gå tillbaka eller kommer det vara gropar för alltid?

@Alfie

Inte så jättesvårt att trappa ner när man inte har bestämt sig för om man ska sluta helt eller inte. Det finns då alltid en nästa prilla. På det hela minskar jag förhoppningsvis begärer så att det blir lättare att sluta om jag så vill.

Dessutom drar jag ner på kostnaderna så länge.

skönt att man inte e ensam om detta elände, slutade röka förra året 2 pkt/dag och övergick till snusandet istället 0,7dosor /dag och ska nu i morron även sluta med detta substitut(eller va man nu kallar det)ser, hör och förstår att jag förmodligen kommer att lida alla helvetes kval men vad göra??? blir väl att bita ihop skönt att denna tråd finns, kommer väl förmodligen att behöva läsa en hel del inlägg i denna innan suget avtar, tar det tre veckor innan suget släpper??? eller är det längre?? faaan i 30 år har jag avgett ett nyårslöfte som jag alltid kunnat hålla, undrar hur det blir med detta.

Vad mitt nyårslöfte var som jag kunnat hålla.....enkelt.....har lovat att jag inte under dessa år skall åka vasaloppet :P

/Rättar snällt in mig i skaran av de som ska sluta.

Började snusa på heltid för... 5-6 år sedan tror jag. Rent generellt snusat knappt en dosa per dag hela tiden. Gick över på portionssnus för 1 1/2 år sedan då jag började arbeta inom skolan. Innan dess hade jag ett uppeh¨åll på ca fem månader (varför o varför är man dum och börjar igen?).

Har för tillfället gått ner på 15-25% av vanlig konsumtion (helt rabiat, socialt monster etc) tills igår. Detta innebär att jag slutar helt på tisdag eller onsdag. Gick bra förra gången (paniknedtrappning, och såfort den värsta abstinensen släpper bryta helt). Har ju då tur och är singel, annars hade det nog inte varit görligt ;)

Verkar inlägget rörigt? Rider i skrivande stund ut en otrevligare våg av det abstinensartade slaget. Lycka till nu! Det sitter mycket i envishet, principer och stolthet, glöm inte det. Var för stolt för att låta tobaksbolagen bestämma ditt liv ;)

Slutade när jag kom hem från första missionen, fuskade lite under andra missionen för att när jag kom hem börja igen på allvar. Förbaskat klantigt att börja igen när man varit snusfri i drygt ett år.

Nu vill jag ju sluta, och skall snart, men jag kommer ihåg hur fantastiskt jobbigt det var. Slutade rakt av i en bakfylledimma. Efter de första dagarnas frossa så gick det över till att bara vara ett redigt dåligt humör.

Men jag har klarat det förut och skall klara det igen... frågan är bara när...

Lycka till ni som har tagit steget, ni kommer klara det, det blir lättare efter månad två...

(---)

tar det tre veckor innan suget släpper??? eller är det längre??

(---)

Jag tror att man ska akta sig för att sätta upp en tydlig tidsgräns för när suget släpper. Risken finns tydligen för att man blir grymt besviken när tidsgränsen gått ut och man fortfarande känner ett sug. Det funkar inte så att efter exvis. tre veckor så är man fri som en fågel från beroendet.

Den enda tidsgräns jag nånsin märkt av är tre dagar och att det är då som den första stora prövningen kommer. Enligt rådgivaren på sluta-röka-linjen som jag pratade med häromdagen så är det ungefär då som allt nikotin lämnat kroppen och följdaktligen abstinensen blir som mest påtaglig. Det är ungefär då som jag brukar lura mig själv till att ge upp. Enligt Allen Carr, författare till bl a boken Äntligen icke-rökare, så kommer det ingen punkt där allt bara släpper utan suget släpper succesivt tills man inte längre lider av det.

För att dra till med ett skräckexempel kan jag berätta om min far som slutade röka när han ryckte in i lumpen 1974 och började då snusa istället. Snuset slutade han med ungefär när priset för en dosa Ettan gick över 5 kronor. För några år sedan så var vi bägge två på ett bättre (läs: blötare) kalas och då tiggde han en cigarett av mig. När vi stod där och rökte så frågade jag hur det kom sig att han ville röka, det var ju gott och väl 20 år sedan han slutade. Då berättade han att snuset hade han aldrig känt nåt sug efter sedan den omedelbara abstinensen släppt men såfort han drack alkohol i nån större mängd blev han röksugen. Sen är väl frågan vad suget berodde på. Nåt rent fysiskt sug tror jag inte att det var men väl att han inte gjort sig kvitt den mentala föreställningen att röka och kröka hör ihop.

Edit: stavfel

En ny kväll med nya utmaningar. :) Abstinensen är tung.

Igår kväll tog jag en liten prilla men jag vet egentligen inte varför jag gjorde det. Jag antar att det var för att jag satt upp nedtrappning som metodval och inte köra cold turkey (som jag tidigare provat med dåligt resultat).

Idag har jag inte tagit en enda snus och jag har inte för avsikt att göra det heller.

Förmiddagen gick bra och jag behövde endast 1 nikotintuggummi att komplettera mitt plåster med.

Efter lunch började det bli jobbigt så jag tog ett tuggummi till (4mg).

Nu under kvällen har jag testat såna där små tabletter som man stoppar under tungan. De är inte trevliga men jag blir risig i skrinet av tuggummina så jag tänkte testa något annat. Tuggummit är bättre.

Jag har funderat på Onico men vad fasen, det är ju egentligen två begär jag försöker bekämpa:

1. Det kemiska begäret av nikotin

2. Det att ha något under läppen så fort som jag ätit, druckit kaffe eller inte gjort något alls.

Så jag tror att jag ska försöka låta bli Onico.

Det gläder mig att så många är inne på samma bana som jag är. Det är ett stöd.

Rökare är givetvis välkomna och det kanske passar sig med ett rubrikbyte Blå-Gul?`

Förslagsvis Nikotin - Nu är det slut.

/K

När det gäller just Onico etc. Jag tycker inte om konsistensen som det blir av den smörjan. Nej, har provat, men inte med syftet att sluta. Snarare se vad det var... :)

Nej, det är något speciellt med en fräsch nybakad eller (2-3) påse under läppen.

Men det är vid vissa tillfällen som man känner att man "måste!" ha en. Ex är efter maten eller när man kryper ner i soffan för en tv-kväll...

EDIT: Tog bort en del som var upprepning från min förra tråd.

@Ovanstående (för långt nick för att skriva ut)

Jag känner igen det där om att ta en efter maten eller när man kryper ihop i soffan, eller genomfört ett rejält fyspass och kommer in i omklädningsrummet...

Men det är slut för min del och faktum är att det hittills har funkat över förväntan, i synnerhet när det gäller "efter maten-snusen".

/K

Edit: Jag måste dela med mig om mina sjuka abstinensdrömmar.

Det är nämligen så att jag har drömt om att jag har mött flera forumsmedlemmar som jag aldrig mött IRL. Jag har oklara spår men det har varit i uniform men utan dominansbollar. :P

Ännu en svag stackare på via golgata..

Ciggen åker ut idag, snusen när jag och min omedelbara omgivning uthärdat de närmaste veckorna.

Det verkar efter samtal med rökare och snusare samt egen erfarenhet som om det man började med är det man känner störst behov av, dvs en rökare har lättare att sluta snusa osv, psykologiskt antar jag.

Plan:

Direktstopp cigg, snus för att jämna ut nikotinnivån därefter slut snus, sug belönas med fysisk bestraffning (dags att skaka igång kroppen iaf), då jag samtidigt bestämt mig för att sluta stödja ett visst imperialistiskt läskedrycksföretag till förmån för kranvatten/te så varnar jag härmed för stirriga inlägg i närtiden.

Till er som tjuvstartat, bra jobbat!

PS. nikotinplåster modell tyngre ihop med ett tjyvbloss är ett bra sätt att framkalla oregelbunden hamsterpuls.

huvva, detta e ju rent otroligt, de e ju mer än 12 timmar kvar innan snuset ska läggas på hyllan och jag har redan panikångest, hur i hela friden ska det här kunna funka???hoppas bara att munin har rätt i det han säjer att det kanske e lättare för en fd rökare att sluta meed snuset, hoppas kan man ju iallafall.

Jag började röka i högstadiet sen typ mitten av lumpen så slutade jag "coldturkey" efter ett tag så började jag "feströka" bara en ursäkt för att fortsätta röka. Sen så slutade jag helt för 10 år sen fick ett återfall 2-3 år sen varade dock bara över sommaren så nu är man en nykter rökare för så här är det för mig i vissa situationer känner jag ett sug efter något att ha mellan fingrarna dessa är när man är på krogen med polarna där är det ganska lätt att hålla sig numera. Men sen så när man dricker kaffe eller efter maten så kommer ju suget också. Jag har egentliga inga råd men jag slutade tvärt inga plåster eller tuggummin för mig jo ett råd testa er fram för eller senare så lyckas man sluta helt suget kommer nog finnas kvar och dyka upp i vissa situationer önskar er dock lycka till för det är skönt att vara fri frå denna last.

tredje dagen som snusfri passerad, måde inge vidare igår.. gjorde en massa fel som att gömma lilltjejens välling i fel skåp o därpå idiotförklara min (fantastiskt förstående) sambo när hon frågade..

Idag känns det redan lite bättre... nyårsafton och fest hade varit en dålig dag att sluta på.

Sugen är jag men det dövar jag med tuggumi och fischermansfriends under läppen, svider lite mysigt... jösses var man så långt ner i beroende träsket?

lycka till alla!!

tredje dagen som snusfri passerad, måde inge vidare igår.. gjorde en massa fel som att gömma lilltjejens välling i fel skåp o därpå idiotförklara min (fantastiskt förstående) sambo när hon frågade..

Idag känns det redan lite bättre... nyårsafton och fest hade varit en dålig dag att sluta på.

Sugen är jag men det dövar jag med tuggumi och fischermansfriends under läppen, svider lite mysigt... jösses var man så långt ner i beroende träsket?

lycka till alla!!

En sak ska man ha klart för sig, allt som går snett är någon annans fel just nu, och de ska heller inte bli sura när man blir förbannad på dem för fel man själv har gjort :-(

Tuggummi verkar vara ett allmänt test, hur tycker ni andra det funkar, nikotin som icke nikotintuggummi?

Tuggummi verkar vara ett allmänt test, hur tycker ni andra det funkar, nikotin som icke nikotintuggummi?

Nikotintuggummin är ALLT just nu!

Utan dem så... jag vill inte ens tänka tanken.

En enda snus idag och sedan räknar jag med att klara mig på tuggummi, plåster, godis, öl, sprit, vin, är det någon som kommer på något annat?

/K

(---)

En enda snus idag och sedan räknar jag med att klara mig på tuggummi, plåster, godis, öl, sprit, vin, är det någon som kommer på något annat?

/K

Jag tycker att det som funkar bäst för mig när suget kommer är hårda halskarameller med stark och frisk smak, som jag kan suga på när suget blir som värst.

Själv tänkte jag ducka allt vad alkohol heter den närmaste tiden efter att jag slutat men jag har ju kvällen på mig ,O

Apropå drömmar så är det tydligen inte helt ovanligt med sömnproblem och/eller livliga drömmar den första tiden.

Nu börjar min ångest komma! Tänk att efter ikväll ska jag aldrig mer få röka! Så nu har Mr. Cigarett satt igång en rejäl lobbykampanj i huvudet för att få mig att förstå att jag inte bara kan ta ut skilsmässa från honom och bara vräka honom rätt ut på gatan.

lycka till alla!!

En sak ska man ha klart för sig, allt som går snett är någon annans fel just nu, och de ska heller inte bli sura när man blir förbannad på dem för fel man själv har gjort :banghead:

kör utan nikotin helt, som sagt dom första tre dagarna var jobbiga, nu är det lite bomull i huvudet men det botas (?) med rödvin enligt Alfie modell men det går mycket bättre än jag vågat hoppas ännu så länge.

/b

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...