Jump to content

Radarbevakningsstation?

Recommended Posts

Nu gissar jag men....

Kan inte vanlig radarstrålning även den vara skadlig? Har för mig det finns riskområde vid använding av viss radar...borde framförallt gälla belysningsradar med hög effekt.

/JAS

Nu gissar jag men....

Kan inte vanlig radarstrålning även den vara skadlig? Har för mig det finns riskområde vid använding av viss radar...borde framförallt gälla belysningsradar med hög effekt.

Även till Ra480 på högeffekt (50W) har du ett riskområde, visserligen bara 0,5 m, men ändå ett riskområde.

Radarn kan vara bra att hålla sig en bit ifrån. Under radarutbildningen på KA4 fick jag höra att engelsmännen under andra världskriget kom på att det var varmt och skönt nära radarn. En utmärkt sovplats således. Eller inte... När det efter kriget kom hem hade många svårt att bli pappa efter ha sovit/ varit för nära radarn. Sant, skröna eller skrämselpropaganda, ingen anning...

På radarn jag låg på brukade en del torka kläder bakom vagnen där strålningen vara störst. Det var helt klart varmare där, om det var strålningen eller utblås från kylfläktar låter jag vara omsagt. Själv testade jag aldrig det. Jag vet inte hur stor stålningsrisken är men jag var inte så sugen på att vara bakom vagnen då det satt klistermärken som varnade för strålning och tanken på engelsmännens fanns i bakuvudet.

Jag vet bara att vanlig navigationsradar (den snurrande staven som syns på finladsfärjor mm, oftast X-band) har ett så kort riskavstånd att det sammanfaller med faran att få radarn i huvudet (räknas i cm). Örlogsfartygs spaningsradar (ofta C-band, dvs lägre frekvenser -> högre energi per foton) är farligt inom områden som räknas i hundratal meter. Tips är alltså att antingen stänga av radarn om du är nära och i samma höjd, bära blyunderkläder, eller bestämma dig för att det är coolare om dina framtida barn har olika antal fingrar på varje hand :wacko:

/passare (som inte ska ha barn eftersom de tar nio månader att ladda ned)

Skylten varnar för joniserande strålning och EM räknas inte dit. Det är

absolut inte nyttigt att vistas nära en kraftig antenn (kolla in reglementet

kring SPY1/A) men skylten sitter där på grund av något annat. Min gissning

är att det sitter/har suttit en hel del självlysande visartavlor i anläggningen

och många av de äldre typerna har defenitivt ohälsosamma strålnivåer,

framför allt om glasen är trasiga.

Nu var det iof rätt många år sedan jag sist var nära radarn jag låg på men jag är rätt säker på att samma skylt som på bilden satt på hörnet av radarhyddan inne i skyddsrummet. Det var iaf en varningsskylt om strålning.

Mycket riktigt är mikrovågsstrålning direkt onyttig, detta gäller både den strålning som utstrålar från en radar och den från en radiosändare. Strålningen är av samma typ som den i en mikrovågsugn, det surrande ljud som kan höras från mikrovågsugnar är faktiskt magnetronen som arbetar. Ett par kadetter vid systemtekniska enheten på Berga har vid minst ett tillfälle byggt en primitiv radar med komponenter från en gammal mikro! :unsure:

Restriktionsområdet runt t.ex. en PS-76 är 75m med ett förbudsområde på 12m, motsvarande för en PS-75 är 40 resp. 2m! Ett roligt tidsfördriv medan man färskade magnetronerna på ARTE:n var ju att målfatta på fiskmåsar (ARTE 722/726 + fiskmås = kul :sniper: )...

I vilket fall som helst så betyder ju symbolen på skylten radioaktiv strålning, vilket microvågor inte är. Varningsskylten för icke joniserande strålning ser ut så här...

th_gavle_fartygskamera.jpg

@ RadaR - Låter som en skröna, lär inte varit speciellt varm o gott uppe i masten framför radarantennen. Att befinna sig vid sändtagaren är dock inte farligt, gick utmärkt att lägga sig i fläktrummet (rrb) när förskeppet var avstängt - något högljutt, men varmt och skönt!

Mer om mikrovågsugnar här!

Mer om elektromagnetisk strålning här!

:rocketl:

Edited by PB-Syte

Tja 8-/

En historia jag fick höra från nån om ps-04 var att ingen radartekniker på dem fått pojkar :banghead:

Hursomhelst det finns radioaktiva saker innuti våra spaningsstationer idag.

Det som skall skydda motagaren från sändningseffekten är baserat kring tritium så om den går söänder måste man sanera stationen.

På ps-70 sitter den ganska nära dörren om jag inte minns fel.

Att det är varmt bakom radarn har nog mer att göra med den stora dieselgeneratorn som blåser ut varmluft än EM strålningen.

Att det är varmt bakom radarn har nog mer att göra med den stora dieselgeneratorn som blåser ut varmluft än EM strålningen.

PS870 som jag syftade har inte någon dieselgeneratorn i närheten utan dessa står i K. värnet, flera hundra meter bort. Jag misstänker att det som värmer bakom vagnen kan vara fläktar som borde(?) finnas för att kyla ner sändaren och övrig elektronik. Men utan blykalsonger var jag inte så sugen på att ta redan på om det var det eller strålningen. En gul varningsskylt och befälens uppmaningar fick iaf mig att hålla lite avstånd. Skylten satt i övre högra hörnet av vagnen, riskområdet man inte fick vistas i när radarn var igång var baksidan av vagnen där det sitter ett antal spjäll, dvs den långsida dörren inte sitter på.

PS870 som jag syftade har inte någon dieselgeneratorn i närheten utan dessa står i K. värnet, flera hundra meter bort. Jag misstänker att det som värmer bakom vagnen kan vara fläktar som borde(?) finnas för att kyla ner sändaren och övrig elektronik. Men utan blykalsonger var jag inte så sugen på att ta redan på om det var det eller strålningen. En gul varningsskylt och befälens uppmaningar fick iaf mig att hålla lite avstånd. Skylten satt i övre högra hörnet av vagnen, riskområdet man inte fick vistas i när radarn var igång var baksidan av vagnen där det sitter ett antal spjäll, dvs den långsida dörren inte sitter på.

Det är inte strålning, kylning för elektronik snarare. Man vill nog inte ha vpl springande överallt när saker är i drift oavsett. Men om man satt i ps04 med en uteffekt på 1GW utan allvarliga sidoeffekter (förutom att teknikerna bara fick flickor ;) )så.

Det är inte strålning, kylning för elektronik snarare. Man vill nog inte ha vpl springande överallt när saker är i drift oavsett. Men om man satt i ps04 med en uteffekt på 1GW utan allvarliga sidoeffekter (förutom att teknikerna bara fick flickor ;) )så.

fan va sjukt...alla STRB befäl som har vart i kontakt med den lilla men djävulska racal decca har också bara fått döttrar...

Foliekalsong på!

Men om man satt i ps04 med en uteffekt på 1GW utan allvarliga sidoeffekter (förutom att teknikerna bara fick flickor ;) )så.

1 GW? Är det verkligen säkert? FVs största monster hade aldrig mer än 20 MW uteffekt. 1 GW på en betydligt mindre station låter mycket.

Örlogsfartygs spaningsradar (ofta C-band, dvs lägre frekvenser -> högre energi per foton) är farligt inom områden som räknas i hundratal meter.

Lägre frekvens medför lägre energi per foton, inte tvärtom. Energin för en foton är E=hf, där h är plancks konstant och f är frekvensen.

Edited by cjg

Men om man satt i ps04 med en uteffekt på 1GW utan allvarliga sidoeffekter (förutom att teknikerna bara fick flickor ;) )så.

1 GW? Är det verkligen säkert? FVs största monster hade aldrig mer än 20 MW uteffekt. 1 GW på en betydligt mindre station låter mycket.

1GW är trams. Det skulle krävas en reaktor av Forsmarkstyp för att driva en sådan

radar. Tre storleksordningar mindre anses vara en kraftig anläggning.

Förklaringen på OP:s skyltfråga, att det är en radiakbana, känns så här efteråt

väldigt uppenbar.

Örlogsfartygs spaningsradar (ofta C-band, dvs lägre frekvenser -> högre energi per foton) är farligt inom områden som räknas i hundratal meter.

Lägre frekvens medför lägre energi per foton, inte tvärtom. Energin för en foton är E=hf, där h är plancks konstant och f är frekvensen.

Självklart var det så jag menade, måste tänkt på våglängeden när jag skrev.

Mea culpa Mea culpa, hjärnvurpa!

Oförlåtligt av mig!!!

/passare

Edited by Passare

• BlåGul -1
hur långt ifrån kan en båt vara för att uppfattas av en radar i denna storleksklassen?

Det beror på, givetvis:

Båtens storlek

Båtens konstruktion och mtrl (uppstickande föremål och bra reflektionsytor)

Radarns placering i höjd

Väder

Eventuella ledskikt

mm mm.

/K, som inte är någon radarguru men kan grundläggande fysik

hur långt ifrån kan en båt vara för att uppfattas av en radar i denna storleksklassen?

Det beror på, givetvis:

Båtens storlek

Båtens konstruktion och mtrl (uppstickande föremål och bra reflektionsytor)

Radarns placering i höjd

Väder

Eventuella ledskikt

mm mm.

/K, som inte är någon radarguru men kan grundläggande fysik

Samt:

Antennens förstärkningsgrad

Lobformen

Frekvensen

Mottagarens känslighet

Uteffekten

o.s.v. :lol:

Känns lite relevant att infoga att det man blir steril av när det gäller radarstrålning inte är någon påverkan på DNA a'la radioaktivitet utan helt enkelt att vävnaden i kulorna tar stryk av uppvärmning. Ögon och testiklar har dålig blodgenomströmning jämfört med resten av kroppen, därför blir de också uppvärmda först. Testiklarna är dessutom, om jag har förstått det rätt, ganska känsliga för uppvärmning (därav deras opraktiska placering). En flygplansradar räcker ganska utmärkt för att mikrovåga lunchen och det är många antenner på ett flygplan som kan ställa till med en del biologisk oreda...