Jump to content

Era motioner till Hvråd/ting


Recommended Posts

Varför skriva om höjd ersättning? Hade gärna sett att man drog in körersättning och lade dom pengarna på övning av trupp istället. Hade jag spelat boll istället hade jag inte fått nån ersättning - vilka är med i HV för pengarna??

Link to comment
Share on other sites

Själv har jag en idé om att motionera om att alla kompanier skall tillföras plutonsapotek helt kompatibelt med det som används inom garnisonerna dvs det skall gå att byta mot ett komplett/inventerat på Försvarshälsan motsvarande.

 

Vet inte hur det är ute i landet men hos oss (Amf1) är det inget problem med plut apotek, har hämtat ut tre, en till varje plut och en till st & tr.

Övrigt så står det uppsatt på sjv grp mtrl lista att ett plut apotek skall finnas

 

 

Nu kanske vi i vårt förband är lite trångsynta, men vem är egentligen intresserad av HV-råd, HV-ting, ingen jag känner iaf. Det är möjligt att jag har helt fel, men är det inte en sammanslutning som finns till mest för ett egensyfte?

Hur många av de som sitter med i diverse råd och ting är under 40 och tillhör Insatskompani eller Insatspluton?

 

Motionen jag skulle vilja se är: Lägg ner Hemvärnsting och Hemvärnsråd.

 

Här har du som 40- som är aktiv i medinflytande organet och tillhör insatts kompani.

 

2. Vår pluton har 48 aktiva soldater med genomsnittlig övningstid på ca 120h/sold, på 8 år har vår personal tilldelats 2 medaljer. I övrigt så medaljeras 50+ are ganska friskt, ofta med anknytning till stabstjänst. Möjligtvis är dessa välförtjänta medaljer, det vet jag inget om.

 

Angående medaljer så finns det bara EN medalj som har ålders krav och det är guld medaljen, tio års aktiv tjänst och bör ha fått silver medaljen.

Det är som kan och ska föreslå era kamrater för att få medalj, inget är omöjligt.

 

 

Vill också slå ett slag för att på utbildningsgruppens hvråd sitter även regementschefen med eller stf reg C vilket ger en god insikt i regementets verksamhet och en till som slår på tex FM log för att vi ska få det vi ska ha.

 

Mvh Boston

Qm Södertörns insatskompani

1:e vice ordförande södertörnsgruppens Hv-råd.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också trott att man endast delar ut medaljer i högervarv till varandra, men så är det inte. Hemvärnet hade inte varit av det

moderna snitt det är idag om inte rörelsen själv varit med och påverkat, och då syftar jag på den del av rådsrepresentanterna

som inte kan hänföras till kategorin "övre medelålders män från Knäckebrödhult."

 

Detta tror jag inte ett dugg på!

Utrustningen vi har idag beror inte på hemvärnsråden, det har jag iaf mycket svårt att tro.

 

Medaljernas statuter gynnar endast de som gjort sig ett namn i den inre kretsen av hv-rådet.

Vid senaste tillfället ratades nomineringen av två soldater som gjort "mycket goda insatser under skarpa förhållanden", till förmån för någon annan "vars tur det var att få medalj, eftersom han inte fick någon sist". Samt en person från koket som gjort bra mat under de senaste övningarna.

 

Ni hör ju själva hur det låter.

 

Håller med Fu_Lodin, är man intresserad av medinflytande så kan man ju inleda en karriär som fritidspolitiker, gå med i Lions eller Scouterna.

Där jag är med är vi krigare som i övriga FM, inget larvande med medinflytande.

Link to comment
Share on other sites

Men skriv en sådan motion...

 

Dock skulle det vara intressant att höra din motivering till varför det ska läggas ned.

 

Jag tror min motivering skulle göra mig till årets hatobjekt här på forumet..... bland den procenten som älskar funktionen som finns till för sina deltagare.

 

Men man kanske skulle skriva en sån motion, har den kanske en möjlighet att gå igenom? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Varför skriva om höjd ersättning? Hade gärna sett att man drog in körersättning och lade dom pengarna på övning av trupp istället. Hade jag spelat boll istället hade jag inte fått nån ersättning - vilka är med i HV för pengarna??

 

Om detta var en replik på mitt inlägg så kanske jag var otydlig. Instruktörsarvode är den ersättning som utbetalas till den yrkesofficer som på sin fritid ställer upp och utbildar hemvärn. Det är 130 sek per timme som utbetalas samma för den kapten som har tillämpat kast med hgr som annan inhyrd instruktör.

 

Yoff kan även vara arbetstidsplanerad av högre chef men detta är mycket ovanligt på officerare utanför utbgrupp.

 

Att inte ha möjligheten att hyra in Yoff alls för utbildning är nog ingen framgångsfaktor. Olika typer av instruktörer diskuteras dock i annan tråd.

Link to comment
Share on other sites

(---)

Där jag är med är vi krigare som i övriga FM, inget larvande med medinflytande.

Det råder medinflytande på ditt kompani, precis som på alla andra kompanier i hela riket. Vare sig du vill det eller ej. Om chefen inte ger utrymme för medinflytandet så begår han i princip tjänstefel. Krigare eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Där jag är med är vi krigare som i övriga FM, inget larvande med medinflytande.

Så du tror inte att det finns medinflytande på arbetsplatsen Försvarsmakten? Hört talas om MBL? (Om inte föreslår jag Google...)

Jäkla trams rent ut sagt, vad är det för fantasivärld du lever i?!

Link to comment
Share on other sites

Det råder medinflytande på ditt kompani, precis som på alla andra kompanier i hela riket. Vare sig du vill det eller ej. Om chefen inte ger utrymme för medinflytandet så begår han i princip tjänstefel. Krigare eller inte.

 

Självfallet ger chefen utrymme till medinflytande, men han har en bekymmersam sits då ingen vill vara representant i HV-rådet.

Link to comment
Share on other sites

Så du tror inte att det finns medinflytande på arbetsplatsen Försvarsmakten? Hört talas om MBL? (Om inte föreslår jag Google...)

Jäkla trams rent ut sagt, vad är det för fantasivärld du lever i?!

 

I min "fantasivärld" får jag en order från Plutonchef som jag verkställer efter bästa förmåga med min grupp.

Därefter omgruppera och vänta på ny order. Jag älskar denna vht och lever i tron om att mina soldater gör detsamma.

 

För övrigt har vi gruppmöten där alla ges möjlighet att säga sitt och kritisera mig om de vill. MBL känner jag till mycket väl.

Tycker man HV-ting m.m. är det viktigaste och mest roliga inom FM så respekterar jag detta, liksom jag förväntar mig att mina åsikter om att denna vht är tramsig skall respekteras.

Link to comment
Share on other sites

Där jag är med är vi krigare som i övriga FM, inget larvande med medinflytande.

Så du tror inte att det finns medinflytande på arbetsplatsen Försvarsmakten? Hört talas om MBL? (Om inte föreslår jag Google...)

Jäkla trams rent ut sagt, vad är det för fantasivärld du lever i?!

Bra inlägg Sir Vival.....precis så är det, med det går inte in i alla verklighetsfrånvarandes medvetande.

 

 

Vidare.......till alla dem som fortfarande envisas med att medaljer endast tilldelas den inre kretsen. Jag har suttit med i och på bl a bataljonsråd

de senaste åren, senast härom kvällen där medaljer behandlades, och sett och hört exakt hur det kan gå till. Det innebär att jag också kan se

båda sidor av myntet.

 

Nisse bör få en medalj i år därför att han inte fick en förra året. Låter kanske suspekt, men det finns förklaringar. Det kan grunda sig i att det funnits(tror det ändrats det senaste året, alltså obegränsat nu) en pott medaljer att dela ut. Det innebär att den som var nominerad på saklig grund och inte fick den t ex 2003 bör få den 2004 eller därefter.

Att det inte fanns tillräckligt med medaljer ett år innebär inte att den sakliga grunden saknas året därpå, om ni förstår vad jag menar.

 

Alla nominerade antecknas i prioritetsordning om det är så att antalet medaljer skulle understiga antalet nominerade, eller om hemvärnsrådet inte

accepterar en motiveringa av någon anledning. Det åligger hemvärnsrådet att tillse så att det inte går inflation i medaljerna. Alltså, vara

återhållsam med medaljer för att bevara dito som erkänsla för något utöver det vanliga.

 

Som sagt, vill man att alla i IP som gjort sina timmar skall få silvermedalj så kan man motionera om det, eller lösa det på plutonen(går tydligen). Tyvärr förlorar medaljen sin status som eftersträvansvärd om varenda insatssoldat får den per automatik.

 

De år jag suttit med i rådet har det nominerats och tillstyrkts medaljer till personal i alla kategorier, men som sagt det är inte lätt att

leva upp till kriteriet för medalj om man enbart krigar bra och deltar X antal timmar. Medaljerna är inte till för att premiera det du normalt sett

kontrakterat dig för att göra.

 

Men som sagt, delta i medinflytandet så lär ni, om inte annat, få en insikt i vad det handlar om. Jag hävdar med övertygelse att

misstänksamheten mot råden grundar sig i okunskap.

 

Här är ett exempel, om än gammalt och missvisande enl. mig, men notera vad som sägs om IP http://hemvarnet.se/tidningsarkivet/2001-5...001-5_16-17.pdf IP är dags dato representerat i medinflytandet, och är ett resultat av medinflytandet. Är det bevis nog för att alla kan påverka?

Link to comment
Share on other sites

I vissa avseenden är nog synen på medinflytande divergerande mellan olika åldersgrupper. Då avser jag när man är född och inte hur gammal man är. Undersökningar av folks värderingar ger till hands att det skiljer mellan exempelvis 60-talister, 70-talister och 80-talister. Föreningsliv är inget som tilltalar 80-talisten i gemen för att ta ett exempel. Likaså så har man olika förväntningar på organisationen, varav medinflytande är en faktor som anses halvviktig för unga i arbetslivet. Arbetsgivarna tror att de unga värdesätter medinflytandet högre än vad som är fallet.

 

Utvecklingen går mot ökad individualism där arbetslaget betydelse blir allt mindre i förhållande till den egna vinningens betydelse.

 

Man bör se de oftast gamla medinflytandeformerna utifrån även ett ungt perspektiv. De unga identifierar inte lika mycket med omgivningen och ofta så behandlar medinflytandeorgan "klumpärenden" såsom hur arbetslag ska ha det, inte hur Unge furir Eriksson ska få det eller det. Det gör att den upplevda betydelsen av medinflytande minskar.

 

När det gäller Hemvärnet så förstår jag folk som saknar tro på exempelvis Rikshemvärnsting. Det är inte mycket output som kommit ur det såvitt jag kan se. Man bör kanske överse Hemvärnets medinflytandefunktion helt och hållet.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, vill man att alla i IP som gjort sina timmar skall få silvermedalj så kan man motionera om det, eller lösa det på plutonen(går tydligen). Tyvärr förlorar medaljen sin status som eftersträvansvärd om varenda insatssoldat får den per automatik.

 

Intressant läsning, du verkar ju kunna din sak.

 

Dock ser jag ditt förlöjligande av min åsikt som aningen oproffsig. Tror du jag tycker att alla i IP ska ha medalj?

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, vill man att alla i IP som gjort sina timmar skall få silvermedalj så kan man motionera om det, eller lösa det på plutonen(går tydligen). Tyvärr förlorar medaljen sin status som eftersträvansvärd om varenda insatssoldat får den per automatik.

 

Intressant läsning, du verkar ju kunna din sak.

 

Dock ser jag ditt förlöjligande av min åsikt som aningen oproffsig. Tror du jag tycker att alla i IP ska ha medalj?

Självklart tror jag inte det, men du uttryckte Dig väldigt självsäkert och hävdade att allt kan lösas inom plutonen.

Du är naiv om Du tror det. Givetvis kan man inte lösa allt via medinflytandeorganen heller.

 

Vi har ett formellt inflytande, men det ersätter inte det informella, som hela tiden skall finnas.

I kombination för detta inflytande Hemvärnet framåt.

 

Är det inte bra om Du och Dina kamrater kan vara med och påverka hur eran förbandsbudget disponeras?

Ni kan t ex påverka så att mindra pengar går till mackor och kaffe vid alla småmöten, och att mer pengar går till

"pang". Det är kanske så att det oftast är råd och möten som slukar onödigt mycket pengar. Är det då dåligt

att ni har rätten och möjligheten att slå näven i bordet och påverka så att pengarna går dit där de gör mest nytta?

 

Jag håller fullkomligt med det Krook skriver här ovan, och tror att medinflytandet måste anpassas för att

behålla sin legitimitet bland bl a de yngre generationerna(hemvärnets framtid), men det låter sig

enbart göras om de själva deltar i reformationen. Dvs, deltar i medinflytandet, inte förkastar möjligheten.

 

Är det så att man tycker att medinflytandeorganen är ineffektiva och ger litet resultat för onödigt stor

insats, ja då står det var och en fritt att spåna på något bättre och presentera det inför respektive organ.

 

De äldre tycker inte som oss, och motarbetar varje steg till förändring. Ja, det kan vara så och är

helt naturligt. För att nå ett reellt inflytande måste man försöka uppnå majoritet för sina idéer, precis som i vilken demokratisk process

som helst. Man måste således börja med att engagera sig och flytta fram sina positioner. Det kan man aldrig

lyckas med om man inte ger sig in i "leken".

 

Det är en gång bestämt i vilket forum den formella demokratiska processen i Hv skall ske. Köp det, nyttja det, men

för guds skull......klaga ALDRIG på något i efterhand om ni förkastar möjligheten att påverka.

Edited by 23:e komp.
Link to comment
Share on other sites

En annan trolig anledning till att eran pluton inte tilldelas medaljer i högervarv kan vara att ni inte bryr er om att medverka i era egna råd,

dvs de organ som föreslår medaljering av plutonens/kompaniets personal. Inga förslag, INGA medaljer.

 

Så duktiga och framstående chefer i förband med låg representation i Hvrådet får inga medaljer eftersom man skall vara lite bundis med rådet för att få dem...

Låter inte det som ett av de vanliga argumenten, nämligen att råder ser om sig självt?

Beslutar man om medaljering av ett förband så bör man väl inhämta underlag från samtliga och inte bara grannen till höger på tinget?

 

 

I övrigt så tycker jag att debatten böljar otroligt mellan två ytterligheter.

1. Bort med rådet, vi skall kriga...

2. Rådet ser till att vi får den utr vi kräver och är vår modell av MBL...

 

1. Man behöver mer än ammunition för att få en sån här organisation att gå runt...

2. Att jämföra med MBL haltar lite eftersom den är otroligt mer omfattande och gäller även driftsbeslut.

Rådet är ett sidospår som blivit otroligt obsolet i mina ögon. Jag skummade igenom listan med inlämnade motioner för något år sedan (inte 10år sen) och då gällde en majoritet av motionerna rådet självt, med allt från medlajer till sig själva och ersättning för "merarbete".

 

Hv rådet bör tas bort som, det ser ut idag och ersättas av ordentliga chefsmöten där chefer är ansvariga för att ha koll på sina förband och den vägen lyfta fram synpunkter. Hvrådet är inte en fackförening och har inte den tyngd som krävs, därför tycker jag att man skall använda den ledningsstruktur som finns inom förbanden och istället lägga krut på att validera dessa.

När detta fungerar behöver vi inte rådet och alla frågor går tjänstevägen. Om det finns chefer som inte kan hantera det här på kompnivå och uppåt så är det bara att beklaga och till att börja med hjälpa dem för att sedan sparka ut dem om de inte får det att fungera....

Link to comment
Share on other sites

En annan trolig anledning till att eran pluton inte tilldelas medaljer i högervarv kan vara att ni inte bryr er om att medverka i era egna råd,

dvs de organ som föreslår medaljering av plutonens/kompaniets personal. Inga förslag, INGA medaljer.

 

Så duktiga och framstående chefer i förband med låg representation i Hvrådet får inga medaljer eftersom man skall vara lite bundis med rådet för att få dem...

Låter inte det som ett av de vanliga argumenten, nämligen att råder ser om sig självt?

Beslutar man om medaljering av ett förband så bör man väl inhämta underlag från samtliga och inte bara grannen till höger på tinget?

 

 

 

Helt rätt.....men då krävs det också att det finns ett ställe där man hämtar rättvist sammanställda underlag i ordnade former.....hemvärnsrådet i det här fallet som i sin tur fått det av bataljonsrådet....kompanirådet...plutonsrådet. :rolleyes:

 

Sedan är det så att samtliga förband(bataljoner) är representerade i respektive hemvärnsråd, det forum som avslår eller tillstyrker medaljering.

Har man medvetet valt att inte engagera sig i vem man har som företrädare i respektive råd, ja då kan det teoretiskt bli så

att man representeras av någon som ger blanka f-n i att bevaka förbandets/enhetens eller ännu värre...Hemvärnets intressen. Kanske har många det så

och då är det inte konstigt att man känner sig missgynnad vad gäller t ex medaljer som i det här fallet.

 

Personligen önskade jag att man motionerade om att försöka förenkla och snabba på den demokratiska processen genom att

reformera den på något sätt. Kanske plocka bort någon nivå, eller något. Jag har inte lyckats komma på något bra, så

därför kan jag inte motionera om det denna gång.

 

 

Någon nämner driftsbeslut.

 

Ur FFS 2007:3:

"Medinflytande inom hemvärnet skall utövas av medinflytandeorganen på alla nivåer i fråga om hemvärnsförbandens ekonomi, organisation, personal, utbildning, fredsuppgifter, materiel och lokaler. Faktorer som i allra högsta grad påverkar driften av företeelsen Hemvärnet.

Link to comment
Share on other sites

Kruxet som finns med hemvärnslegitimation bör redas ut. Jag vet inte hur det är i andra delar av landet, men min pluton har inga giltiga legitimationer. Dem som man fick senast, för något eller några år sedan, var en salig röra. Person X som var lotta och hade utbildats på endast AK4B skulle enligt legitimationen ha kompetens på endast AK5 och Pistol 88, till exempel.

 

Att ta bort milersättningen tycker jag är ett väldigt tvivelaktigt förslag. Det kostar mig 100 kr bara att ta mig till plutonens samlingsplats, om jag inte ska ta mig till skjutfältet som kostar ytterligare hundralappar. Om man drar in ersättningen så har jag helt enkelt inte råd att delta i några övningar. Är det meningen att man ska betala för att göra sin plikt?

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja att man såg över hur tjänst i US/Beredskapsförband ska kunna tillgodoräknas vid tillsättning av befattning. Som det är nu kommer HV inom något år att kunna få tag i unga män och kvinnor som först varit 12 månader i NBG och sedan åkt till Kosovo eller Afghanistan efter rotationsutbildning (total tid i grönt 23 månader), ska vi verkligen säga att de måste gå varenda tio dagars kurs på HVSS som boken kräver för att exempelvis kunna tjänstgöra på bat-stab? Kan man sitta som vit kn inom und i US så borde man ha kompetensen att vara undbefäl på batstab i HV.

Det är ju tal om att HV ska vara en merit när man söker US men borde då inte US vara en merit i HV?

 

Ett förslag för att få yngre inflytande är att de idéer som presenteras här lånas av alla hugade, på så sätt kan den soldat som fastnar i en motvillig bataljn kanske få upp sin idé i en annan bataljon genom att en annan soldat för fram den i sin bataljon.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja att man såg över hur tjänst i US/Beredskapsförband ska kunna tillgodoräknas vid tillsättning av befattning. Som det är nu kommer HV inom något år att kunna få tag i unga män och kvinnor som först varit 12 månader i NBG och sedan åkt till Kosovo eller Afghanistan efter rotationsutbildning (total tid i grönt 23 månader), ska vi verkligen säga att de måste gå varenda tio dagars kurs på HVSS som boken kräver för att exempelvis kunna tjänstgöra på bat-stab? Kan man sitta som vit kn inom und i US så borde man ha kompetensen att vara undbefäl på batstab i HV.

Det är ju tal om att HV ska vara en merit när man söker US men borde då inte US vara en merit i HV?

 

2.Ett förslag för att få yngre inflytande är att de idéer som presenteras här lånas av alla hugade, på så sätt kan den soldat som fastnar i en motvillig bataljn kanske få upp sin idé i en annan bataljon genom att en annan soldat för fram den i sin bataljon.

1.Slå inte in öppna dörrar. Förordnande chef kan redan idag besluta att annan utbildning eller kompetens motsvarar den formella.

 

2.Smart. Samarbete i ett nötskal.

Link to comment
Share on other sites

Kruxet som finns med hemvärnslegitimation bör redas ut. Jag vet inte hur det är i andra delar av landet, men min pluton har inga giltiga legitimationer. Dem som man fick senast, för något eller några år sedan, var en salig röra. Person X som var lotta och hade utbildats på endast AK4B skulle enligt legitimationen ha kompetens på endast AK5 och Pistol 88, till exempel.

 

Att ta bort milersättningen tycker jag är ett väldigt tvivelaktigt förslag. Det kostar mig 100 kr bara att ta mig till plutonens samlingsplats, om jag inte ska ta mig till skjutfältet som kostar ytterligare hundralappar. Om man drar in ersättningen så har jag helt enkelt inte råd att delta i några övningar. Är det meningen att man ska betala för att göra sin plikt?

 

Plikten är ju på sätt å vis frivillig eftersom man söker till HV... Visst kan det vara dyrt för vissa men inte för det stora flertalet... Had Du haft en civil "hobby" hade du inte fått nån körersättning.

 

Det man däremot definitvt borde motionera om är att tilldela HV soldater Flerbruksficka lite istället för mag fickorna som man får ut idag.

Link to comment
Share on other sites

Det jag ser här är att ett antal bra/viktiga puckar tas upp, allt från materielfrågor till ersättningsfrågor, frågan är om det är något som skall dryftas i ett i vissa fall godtyckligt sidospår?

 

Varför ställer man inte frågan om ersättning till HKV där den sitter som kommer besluta om pengarna?

Varför skall ett gäng som är inröstade att göra sitt förbands fråga hörd sitta och dividera om materiel som borde finnas ute när det inte är dom som kommer att fatta beslut om tilldelning?

 

Jag förstår att alla skall ha rätt att göra sin röst hörd men min stora fråga är om man inte under ett år borde strunta i knäckebröhults fråga om basker eller om vi borde poppa till namnet och i stället koncentrera sig på att gör det här till ett forum som alla har förtroende för och som har en snabb och tydlig arbetsgång?

 

I verksamheten finns en hel del ifrågasättande av den här rådsverksamheten och då borde en av grundpuckarna vara att identifiera vad det beror på och snabbt som ögat åtgärda det.

Link to comment
Share on other sites

Det jag ser här är att ett antal bra/viktiga puckar tas upp, allt från materielfrågor till ersättningsfrågor, frågan är om det är något som skall dryftas i ett i vissa fall godtyckligt sidospår?

 

1.Varför ställer man inte frågan om ersättning till HKV där den sitter som kommer besluta om pengarna?

Varför skall ett gäng som är inröstade att göra sitt förbands fråga hörd sitta och dividera om materiel som borde finnas ute när det inte är dom som kommer att fatta beslut om tilldelning?

 

2.Jag förstår att alla skall ha rätt att göra sin röst hörd men min stora fråga är om man inte under ett år borde strunta i knäckebröhults fråga om basker eller om vi borde poppa till namnet och i stället koncentrera sig på att gör det här till ett forum som alla har förtroende för och som har en snabb och tydlig arbetsgång?

 

3.I verksamheten finns en hel del ifrågasättande av den här rådsverksamheten och då borde en av grundpuckarna vara att identifiera vad det beror på och snabbt som ögat åtgärda det.

1.Därför att vi lever i en demokrati. Det gräsrötterna tycker är viktigt landar slutligen på HKV bord, via medinflytandeorganen och RiksHvchefen som

bekant sitter i HKV. Medinflytandet förbättrar sannolikheten för att det som personalen anser angeläget dryftas i HKV. RiksHvchefen lyssnar på

de underställdas viljor och väger in det i sina egna bedömningar om vad som behövs för att utveckla Hemvärnet, och får således substans bakom de krav han sedan lägger fram i HKV. Allt bygger givetvis på grundtanken att man lyckas bäst om chefens beslut är förankrade bland gräsrötterna, och att chefen

inte alltid vet bäst. Ingenting hindrar den enskilde att slå en signal till ÖB och kräva löneförhöjning, men det är kanske smidigare om man samlar sina

krav och skickar in den bäste förhandlaren, dvs den som har många röster i ryggen.

 

Medinflytande=temp i röva på organisationen?

 

2.Bland annat därför finns det olika nivåer, och under resans gång sållas det friskt för att det relevanta, Riksintresse) skall ges utrymme på toppnivån. Men som sagt, det är våra egna förtroendevalda som bestämmer vad som är relevant och viktigt för Hemvärnet. Tycker man att namn och basker är viktigt

så tränger det kanske undan något mer angeläget, just därför är det ju viktigt att välja dem man anser har kapacitet och vilja att driva

sånt man tycker är viktigare. Man kan ju börja med att engagera sig i frågan på förbandet, och inte bara rata rakt av.

 

Jag förmodar att det runt om i landet fortfarande fungerar som det gjort sedan urminnes tider(klubbar för inbördes beundran), men hos oss har vi tagit tag i

det hela och det har fungerat bra några år nu. På råden diskuteras sådant som är angeläget för att utveckla förmågan, och jag kan säga att medaljprat är sparsamt förekommande, och egna förmåner.....vad är det?

 

3.Håller fullständigt med Dig, och det vi gör just här och nu är ju en del av detta forskande tycker jag.

Jag anser att allt handlar om att traditionen varit att inte visa öppenhet. Dom där uppe som pysslar med något

hemligt, och vi här nere som aldrig får veta vad som sägs på rådsmötena. Det är så, jag har stått på bägge sidor om "ridån".

 

Om man nu får önska sig vilka motioner som skall ploppa upp på tinget så....rådsprotokoll SKALL delgivas samtlig berörd personal senast XXXXXX,

genom anslag i samlingslokal, samt att häftet "Medinflytandet, när, var och varför?" tilldelas samtlig personal.

 

 

Allt jag skrivit nu är min sanning, och så jag uppfattat hela grejen. Tror det ligger ganska nära verkligheten.

Link to comment
Share on other sites

Kruxet som finns med hemvärnslegitimation bör redas ut. Jag vet inte hur det är i andra delar av landet, men min pluton har inga giltiga legitimationer. Dem som man fick senast, för något eller några år sedan, var en salig röra. Person X som var lotta och hade utbildats på endast AK4B skulle enligt legitimationen ha kompetens på endast AK5 och Pistol 88, till exempel.

 

Att ta bort milersättningen tycker jag är ett väldigt tvivelaktigt förslag. Det kostar mig 100 kr bara att ta mig till plutonens samlingsplats, om jag inte ska ta mig till skjutfältet som kostar ytterligare hundralappar. Om man drar in ersättningen så har jag helt enkelt inte råd att delta i några övningar. Är det meningen att man ska betala för att göra sin plikt?

 

Plikten är ju på sätt å vis frivillig eftersom man söker till HV... Visst kan det vara dyrt för vissa men inte för det stora flertalet... Had Du haft en civil "hobby" hade du inte fått nån körersättning.

 

Det man däremot definitvt borde motionera om är att tilldela HV soldater Flerbruksficka lite istället för mag fickorna som man får ut idag.

Jag tycker det är min plikt att försvara det här landet, med mitt liv om så behövs. Men jag har bara en viss mängd pengar. Det är ingen hobby. Det handlar om rikets försvar. Om ens inställning till hemvärnet är att det är nån lekstuga där man är med i brist på bättre tidsfördriv så kanske man bör omvärdera sitt deltagande.

Link to comment
Share on other sites

Har varje kompani en representant i HV-rådet oberoende om man har 15 eller 100 aktiva?

Om ja, borde i detta fall inte kompaniet med 100 aktiva ha 6,67 representanter och kompaniet med 15 aktiva en representant?

 

Ja, fast med nedanstående sammansättning. Det skulle bli ogreppbart att administrera antal ledamöter efter hur många som ingår

i kompaniet då antalet hela tiden förändras. Men jag har för mig att på de högre nivåerna så skiftar antalet(eller har gjort tidigare)

efter hur stora utb.grupperna är. Har kanske drömt????

 

Varje kompani representeras i bataljonsråd med kompchef(självskriven) + 2 av stämman valda ledamöter.

Varje fristående(ej i komp) IP representeras i bataljonsråd av Pc(självskriven) samt en vald ledamot ur plutonen.(så har vi haft det iaf)

 

I hemvärnsrådet vet jag att samtliga bataljoner i utb.gruppen är representerade, men kommer tyvärr inte ihåg vem och hur många.

Förmodar att Bataljonchef är självskriven.

Link to comment
Share on other sites

Allt jag skrivit nu är min sanning, och så jag uppfattat hela grejen. Tror det ligger ganska nära verkligheten.

Vi har förmodligen samma mål med verksamheten du och jag men jag ser ett mer akut behov av att bryta ner den del av hemvärnet som fortfarande lever kvar i form av hobby för personer med intresse för möten i uniform till förmån för det krigsförband som skall leverera 15000 stridsdugliga soldater.

 

Den i framtiden mer slimmade organistaionen kommer att behöva kanaler nedifrån och upp men jag tror inte att de här råden i sin nuvrande form är det optimala.

 

Slimma och effektivisera det här med krigsförbandens bästa för ögonen.

Vi behöver göra oss av med massor av dött kött, en del kommer att bita sig kvar med näbbar och klor, se sen till att nyrekrytera rätt folk till rätt plats.

Se sen till att de får den utbildning som behövs, vilket inte alltid är den man vill ha, för att lösa ställda uppgifter.

 

Om jag skulle motioner så skulle det vara i form av ett förslag till ett nytt kontrakt där det ställs relevanta krav på soldater, ett annat för chefer på plut- kompnivå där kravet på truppföring skall vara tydligt med höga krav och ytterligare en skärpning på nivån däröver.

Link to comment
Share on other sites

I många organisationer så skapas parallellstrukturer formellt och inte sällan av chefer. Dessa kan vara av typen APT-lag, utvecklingsråd, tvärgrupper av olika slag, och andra. Dessa syftar till att förädla och förbättra verksamheten i någon form.

Tyvärr blir dessa ofta mandatslösa ersättningar till "chain of command" som bara tar tid och kraft till ringa nytta. Ibland så är det bättre att inte stänga in sig i särskilda mötesgrupper utan i stället ta det inom ramen för ordinarie organistationsstruktur där mandaten och resurserna finns.

Budskap: Förädla huvudprocessen i stället för att skapa sidoprocesser.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Allt jag skrivit nu är min sanning, och så jag uppfattat hela grejen. Tror det ligger ganska nära verkligheten.

Vi har förmodligen samma mål med verksamheten du och jag men jag ser ett mer akut behov av att bryta ner den del av hemvärnet som fortfarande lever kvar i form av hobby för personer med intresse för möten i uniform till förmån för det krigsförband som skall leverera 15000 stridsdugliga soldater.

 

Den i framtiden mer slimmade organistaionen kommer att behöva kanaler nedifrån och upp men jag tror inte att de här råden i sin nuvrande form är det optimala.

 

Slimma och effektivisera det här med krigsförbandens bästa för ögonen.

Vi behöver göra oss av med massor av dött kött, en del kommer att bita sig kvar med näbbar och klor, se sen till att nyrekrytera rätt folk till rätt plats.

Se sen till att de får den utbildning som behövs, vilket inte alltid är den man vill ha, för att lösa ställda uppgifter.

 

Om jag skulle motioner så skulle det vara i form av ett förslag till ett nytt kontrakt där det ställs relevanta krav på soldater, ett annat för chefer på plut- kompnivå där kravet på truppföring skall vara tydligt med höga krav och ytterligare en skärpning på nivån däröver.

Jag förstår exakt vad du menar. . Jag förstår att det fortfarande finns förband som fortfarande dras med medaljsuktande mötessoldater för sakens egen skull. Dessbättre har vi i våran organisation lämnat det där bakom oss. Ingenting är perfekt, men jag tycker att vi hittat rätt nivå

på medinflytandearbetet. Jag vågar påstå att vi dags dato inte har någon renodlad mötessoldat i våra råd på förbandet. Det är

chefer och meniga som allra helst tillbringar sin tid i hemvärnet i befattning, men som ser det som meningsfullt att

kunna föra dialog under ordnade former. Vi kan göra både och, och rådsarbetet tar marginell tid. Det är ju faktiskt mycket effektivare att alla enheter representeras i ett forum på en och

samma gång, istället för att alla skall ringa runt, snacka bakom buskar etc. Alla vet vilka "affärer" alla har med varandra, om man nu

kan uttrycka det så. Tycker det är ett led i den öppenhet det snackas så mycket om.

 

Jag vet inte hur alla andra har det, men jag misstänker att många tror att t ex bataljonsråd har möten en gång i veckan, och det sitter en massa

gamla gubbar och berömmer sig själva över goda landgångar samtidigt som man lovar varandra att nominera till nästa års medaljskörd. Finns säkert nånstans, och då förstår jag varför folk mister förtroendet.

 

Har för mig att vi har bataljonsråd ca: 4 gånger om året(sitter inte med längre), om det inte krävs ett extraråd om något speciellt inträffat. Relevant dagordning, snabba puckar, och inget dösnack som inte leder någon vart. Effektiva råd, där dagordningen följs, och ämnena handlar övervägande om frågor

med direkt anknytning till aktuell förbandsverksamhet. Många gånger informerar Bataljonchef om förestående förändringar, senaste nytt uppifrån och

de stora dragen om närtid och framtid. Rådet kan ställa direkta frågor och resonera om saken. Bataljonchef får direkt en uppfattning om

DUC och Lasse i ledet(ja det finns även meniga runt bordet) är med på banan, eller om han kan förvänta sig knot och gnäll i korridorerna.

 

Vi arbetar mycket med att slimma och förbättra, och mycket av det arbetet förankras(legitimeras) i våra råd.

Alla enheter får ge sin syndpunkt innan något drastiskt sker, vilket spar mycket energi därför att man slipper allt skitprat, korridorkonflikter,

och tjuriga kollegor som knotar i efterhand därför att de känner sig överkörda. Om inte annat är det psykologiskt viktigt att

chefen alltid har dörren öppen för dialog. Tar några fåtal timmar om året, men sparar månader av konfliktlösning. Tid som egentligen skall användas för att bygga förmåga. Den enda part som förlorar på denna förebyggande dialog är Telia. :camo: (skitprat och paktbyggande i bakgrunden)

 

Jag ser bara fördelar med våra råd, men inget är så bra så det inte kan bli bättre, och då syftar jag främst på nivåerna över bataljon.

Kanske skulle samtliga Bataljonchef med t ex två valda ledamöter ur bataljon utgöra Hemvärnets riksråd med RiksHvchefen som ordförande.

Hemvärnsråd och ting skrotas med detta förslag.(har inte gjort en konsekvensanalys mer än att man glömmer servera sig själv mer whiskey när man

skriver som en blådåre ;-) )

Då skulle det bli en snabbare och direktare demokrati. Församlingen skulle kanske samlas två gånger om året och behandla frågor

som fortfarande är aktuella. :rockon: Jag anser att det största problemet vi har är att tiden mellan idé och verkstad är alldeles orimligt

lång.

Edited by 23:e komp.
Link to comment
Share on other sites

*snipp*

Jag förstår att det fortfarande finns förband som fortfarande dras med medaljsuktande mötessoldater för sakens egen skull. Dessbättre har vi i våran organisation lämnat det där bakom oss.

 

*snipp*

 

Jag ser bara fördelar med våra råd, men inget är så bra så det inte kan bli bättre, och då syftar jag främst på nivåerna över bataljon.

Kanske skulle samtliga Bataljonchef med t ex två valda ledamöter ur bataljon utgöra Hemvärnets riksråd med RiksHvchefen som ordförande.

Hemvärnsråd och ting skrotas med detta förslag.(har inte gjort en konsekvensanalys mer än att man glömmer servera sig själv mer whiskey när man

skriver som en blådåre ;-) )

Då skulle det bli en snabbare och direktare demokrati. Församlingen skulle kanske samlas två gånger om året och behandla frågor

som fortfarande är aktuella. :camo: Jag anser att det största problemet vi har är att tiden mellan idé och verkstad är alldeles orimligt

lång.

Två saker.

Vår organistation är faktist samma.... Hemvärnet skall vara en organistion men uppträder som mängder med småpåvelösningar som sakta jobbas bort och en sak jag upplever som broms i utvecklingsarbetet är att man benhårt håller på "traditioner" och ser hemvärnet som en egen rörelse med anknytning till försvarsmakten inte som ett sidoförband vilket som helst där det vilken dag som helst skall kunna dyka upp en fänrik från regemente X och ge order till höger och vänster och alla vet vad som skall göras utan att det knotas....

 

Pratet om demokrati gör mig lite fundersam, medbestämmande är inte automatiskt en demokrati.

Vissa saker är helt upp till chefen, andra saker kan vara föremål för ett förbättringsarbete där man vill ha in synpunkter och förslag och slutligen finns frågor där handuppräckning kan vara en bra ide.

Här är mitt förslag lite "renare", om man inom ordinarie ledningsstruktur handhar de här frågorna så vinner man i tid och i form av att det är de som sitter med mandat att fatta beslut som hela tiden är inbalndade i procesen.

Link to comment
Share on other sites

Två saker.

Vår organistation är faktist samma.... Hemvärnet skall vara en organistion men uppträder som mängder med småpåvelösningar som sakta jobbas bort och en sak jag upplever som broms i utvecklingsarbetet är att man benhårt håller på "traditioner" och ser hemvärnet som en egen rörelse med anknytning till försvarsmakten inte som ett sidoförband vilket som helst där det vilken dag som helst skall kunna dyka upp en fänrik från regemente X och ge order till höger och vänster och alla vet vad som skall göras utan att det knotas....

 

Pratet om demokrati gör mig lite fundersam, medbestämmande är inte automatiskt en demokrati.

Vissa saker är helt upp till chefen, andra saker kan vara föremål för ett förbättringsarbete där man vill ha in synpunkter och förslag och slutligen finns frågor där handuppräckning kan vara en bra ide.

Här är mitt förslag lite "renare", om man inom ordinarie ledningsstruktur handhar de här frågorna så vinner man i tid och i form av att det är de som sitter med mandat att fatta beslut som hela tiden är inbalndade i procesen.

Traditioner är viktigt. Är man rotlös faller man i stormen.

 

Hemvärnet är inte ett sidoförband vilket som helst. Har helt andra förutsättningar att existera än FM övriga enheter, och därför behöver

man lite andra verktyg för att få det att fungera.(som det ser ut just nu i bl a lagstiftning m.m.) Ett annat hemvärn är en politisk fråga

och låter sig inte göras internt genom att ge upp sin rätt att påverka. Dessutom har alla andra personalkategorier, inkl vpl, samma

rätt till medinflytande, så det är ingen hemvärnsspecifik fråga.

 

Det är ju lite ironiskt om Hemvärnet, sprunget ur folkviljan, skulle bli den första samhällsföreteelsen som frivilligt ger upp

det fundament den vilar på.......nämligen folkviljan. :Malaj:

 

Demokrati i det här sammanhanget skall ses som att Hemvärnets personal är delaktiga(medinflytande) i utvecklingen av organisationen. Är med och påverkar sin egen situation. INTE medbestämmande.....viktigt att hålla isär begreppen.

 

Poängen med att detta arbete bedrivs av chefer och förtroendevalda(både och), och inte enbart chefsskiktet är delvis att

man uppnår en förtroendeskapande balans i organisationen. Delvis för att säkerställa att inte chefen filtrerar bort sånt som

gräsrötterna anser viktigt, men inte chefen.

 

Har läst i FM litteratur att det man inte kan påverka, det är man inte heller beredd att ta ansvar för. Låter rimligt i

mina öron, och medinflytandet bör vara en konsekvens av denna tes.

Edited by 23:e komp.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...