Jump to content

Recommended Posts

Posted
Blev lite förvånad när jag under åren i Sverige hörde ordet halt för första gången. Jag skulle ha trott att det var lånat från tyska ;-) , men kanske det används i engelska också. Vad gäller svenskt militärspråk, är manöver något som jag aldrig har riktigt fattat. Det kan man ofta se på tv-översättningar. Lite off-topic, men kan någon förklara skillnaderna mellan lystring, manöver och lediga? Jag har ju gått lumpen i Finland och vi är t.ex. inte vana vid att stå händerna bakom ryggen (även om det utan tvivel vore bekvämt).

Intressant med synpunkter från en "nysvensk"! Du tar dessutom upp exempel på andra termer som är urgamla och förlegade. Tyvärr är jag inte rätt man att förklara dessa för dig.

Finns det någon här som har kunskaper om vad som används inom polisutbildningen när de vill ha stopp på folk?

• Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jag tror, Capio, att du missar en viktig funktion i språket, nämligen den gemensamhetsskapande funktionen. Språk handlar inte bara om att göra sig förstådd - ibland handlar det om att skapa gränser mot andra. Giv akt! betyder inte bara stå still och håll käften i största allmänhet, utan det betyder stå still och håll käft och var militär. Alla de där exemplen på militära kommandoord är en del av det som formar, disciplinerar en rekryt. Den som ropar "Giv akt!" vet att bara de som förstår kommandot kommer att åtlyda det. Kanske är det samma sak med "halt" - det handlar inte om att stanna i största allmänhet, utan kommandot innhåller också en signal om att det är militärer som kräver att du ska stanna.

Att militära kommandon inte är begripliga utanför militären är, skulle jag vilja säga, själva vitsen med dem. Samma med honnörer och uniformer. Skulle se patetiskt ut om folk började hälsa med honnör i civila kläder ute på stan, eller drälla omkring på fjällvandringar eller fisketurer i uniform!

Det militära språket är en sk sociolekt bland andra sociolekter. Skapar gemenskap, skapar distans till civilister. Sotare och poliser och snickare och horor och bagare och alla andra har sina fackuttryck, militärer har sina. Men det är fånigt när militärer använder militär jargong bland civila.

Posted
Blev lite förvånad när jag under åren i Sverige hörde ordet halt för första gången. Jag skulle ha trott att det var lånat från tyska :banghead: , men kanske det används i engelska också. Vad gäller svenskt militärspråk, är manöver något som jag aldrig har riktigt fattat. Det kan man ofta se på tv-översättningar. Lite off-topic, men kan någon förklara skillnaderna mellan lystring, manöver och lediga? Jag har ju gått lumpen i Finland och vi är t.ex. inte vana vid att stå händerna bakom ryggen (även om det utan tvivel vore bekvämt).

Du har PM.

Posted (edited)

Tycker det är lustigt att någon som kallar sig språkvårdare vill ytterligare beskära svenskan. Nåväl... :)

Halt används inte dagligdags i svenskan, men det är ett ord som är intimt förknippat med tjänsteutövande - framför allt då uniformerat och beväpnat tjänsteutövande. Vi kan visserligen debattera huruvida en person som inte är uppfödd med svenska som modersmål vet vad ordet betyder, men som många redan noterat så uttalas ordet inte som ett lamt "hej" utan med ett rytande "HALT!" som börjar någonstans i höjd med inläggssulorna i 90-kängorna. Redan där så skall det mycket till för att en person (oavsett språktillhörighet) inte ska inse att det är fara å färde. Då ordet "stopp" används av gemene man så finns det en risk att en person som hör detta ropas inte uppfattar det som en order utan som en uppmaning - militära skyddsvakter beordrar, de uppmanar inte.

Jag tycker det skulle vara intressant att se vad capri har för åsikt om svenskt myndighetsspråk i övrigt - för att inte nämna vad han kan tänkas tycka om juridisk svenska (vilken gemene man faktiskt har betydligt större kontakt med än vad de har med militära skyddsvakter).

Förutom problematiken med vad som är enklast att uttala i ett pressat läge (oavsett eventuella talfel) så finns det en annan intressant faktor att beakta - det är (för de flesta) enklare att utropa HALT! med hög röst än vad det är att utropa STOPP! Dessutom kan de flesta uttala HALT! högre än de kan uttala/ropa STOPP! Med en önskan om att vara tydlig så är ju även antalet decibel av intresse. :wink:

Som en liten OT kan jag nämna en lärdom från min värnplikt - det är ingen bra idé att säga "halt" ("halt" som i "glashalt") när man marscherar i linje genom Södertörn en stilla vinterkväll. Av trötta värnpliktiga kan detta uppfattas som "halt!" och så blir halva plutonen ståendes medan de väntar på ett "framåt" (eller annat kommando). :D "Is" är då ett mycket bättre ord. ;)

Edited by Yxa
Posted

Jag använde under min högvakt ett tydligt HALT, vilket råkade vara till ett antal turister som inte pratade Svenska. Men de stannade tämligen momentant ändå... Kroppspråket och röstläget signalerade nog rätt tydligt att de skulle stanna till och fundera över vad jag ville dem.

Posted

Jag tycker det skulle vara intressant att se vad capri har för åsikt om svenskt myndighetsspråk i övrigt - för att inte nämna vad han kan tänkas tycka om juridisk svenska (vilken gemene man faktiskt har betydligt större kontakt med än vad de har med militära skyddsvakter).

Jo, överhuvudtaget så bör språkbruket anpassas till mottagaren så att budskapet går fram utan möjlighet till feltolkningar. Så visst kan jag tycka att det finns betydligt fler begrepp än HALT som behöver diskuteras.

Å andra sidan får inte språket urholkas så att vi tappar formen för vårt språk. Det är en fin balansgång mellan ett felaktigt språk och språkutveckling.......

Vänligen

Capio

”Quod non habeo, capio”

Posted

Nu antar jag att det är en stor del av de forumsanslutna soldaterna som har gått en högvakt ( kanske tom på drottningholm) Hur lyckades ni få stopp på alla dessa fotogalna japaner??? skrek ni Halt / stopp på japanska? Nja det tror jag inte att ni gjorde , Allt ligger i kroppsspråket när det kommer till icke svensk talande individer...

Huru vida sveriges militära styrkor skall säga halt eller stopp så måste det nog till ett domslut där det klart och tydligt framgår att personen XX inte förstod att skyddsvakten YY menade stå stilla när han utifrån sulorna på sina känga 90 vrålade HALT....

Halt är "vedertaget" inom svensk lag stiftning och

lagstiftningen ligger ju som alltid i framkant...;)

Pappa