Jump to content

Krigsplacering  

379 members have voted

1. 1. Är du krigsplacerad och var?

• Marinen
      38
    • Armén
      170
    • Flygvapnet
      24
    • Hemvärnet
      60
    • Polisen annat Civilt
      8
    • Är ej placerad
      79

Recommended Posts

Posted

Är krigsplacerad i Armén... ungefär så långt vet jag...

fick ett brev ca ett år efter muck där det stod att jag blivit krigsplacerad.

det visste jag iofs redan för när jag gick med i HV vägrade Plikverket släppa/ändra min krigsplacering.

• Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Krigsplacerad i Marinen som teletekniker, var mer precist är nog skrivet i stjärnorna (och förhoppningsvis i PLIS)... :baskerPa:

Posted (edited)

själv e jag visst krigsplacerad inom civilförsvaret som nån form av brandman, har ju slutat som det för 6 år sen men har inte hört nått än om att jag blivit avförd fast det kanske kommer :banghead:

Edited by golffoxtrotfive
Posted

Är såvitt jag vet fortfarande krigsplacerad som sjuktransportgruppchef; fick ett brev om det i november förra året (och sen ett nytt exakt likadant i våras, underligt nog). Fanns dock ingen närmare information om vad för slags förband jag skulle tillhöra osv, bara "åk till den här samlingsplatsen i händelse av krig". Muckade 2003 så jag gissar att jag blir avskriven nästa år; inte för att det spelar någon roll egentligen, men det innebär ju iaf att den avlägsna möjligheten att man blir kallad till repmånad försvinner.

Posted

Fick ett brev där det stod att jag var placerad som Plutonchef skyttepluton. Var sas dock inte men man får väl anta att det är inom Helikopterflottiljen där jag gjorde min Vpl.

Angående delandet av Amf och Flottan, borde inte Hkp och FV delas då också? Känns ungefär lika relevant/irelevant... :)

Posted

Inte hört nått sen Muck -99 förrän fram tills för ett år sen då de damp ner en lapp i lådan med befattning o mob.plats o allt.

I armén som GC ;-)

Posted
Är inte krigsplaceringen lite halvhemlig sådär? :Malaj:

Jo. Framförallt mob-platsen.. Att man berättar vad man e placerad som, om de nu inte är någon speciell über-special befattning har ju ingen betydelse :P Sunt förnuft med andra ord :)

• 9 months later...
Posted
Om man är krigsplacerad i armén, och sen går med i HV, kan man fortfarande ha kvar sin krigsplacering i armén då?

Du blir bara placerad som extra Hv-man så länge din krigsplacering i armén gäller. Det är iaf jag. Vid en beredskapshöjning/mobilisering ska man lämna in alla grejer till Hv och bege sig till sitt arméförband. Efter att den ordinarie krigsplaceringen "gått ut" kan man tydligen bli upptagen som ordinarie Hv-man, dvs krigsplacerad i Hv. Det är iaf så jag har förstått det. Förresten, är inte armén en del av Hv? :rolleyes:

Posted

Varför krigsplacerar vi när totalförsvaret är nedlagt i alla fall? Vi skall ju inte ha någon armé att kalla in, för vi har ingen uppgift som akut kräver mer människor.

Posted

Ursprungligen skulle jag varit sambands-nisse på F21 men blev till slut trucker på I19/artbat. Det roligaste är att jag trots detta är placerad inom samband trots att jag i bästa fall har 10 minuters erfarenhet av någon form av sambandstjänst.

Posted

Pliktverket avgör om du kan bli placerad som ordinarie eller extra Hvman. Tycker dom att din nuvarande krigsplacering är jätteviktig så blir du extra Hvman. Däremot har jag inte märkt att extra automatisk omvandlas till ordinarie efter hand som krigsplaceringar upphör.

Posted

För mig blev det lite tvärt om :P

Var Ordinarie i HV när Pliktverket kom fram till att dom behövde mig i armén och fick då bli Extra i HV detta var över ett år i mellan Muck och Krigsplacering :happy:

Posted

Är krigsplacerad som radiolänkgruppchef. Lite skumt eftersom jag gjorde lumpen som kvartermästare, och därför har lite koll på det här med underhåll och sådant men inte det minsta på hur en radiolänkgrupp arbetar. Det var våran grannpluton som höll på med radiomaster och dylikt. Jag misstänker starkt ett misstag från Pliktverkets eller annan myndighets sida...