Jump to content

Tgb på ERNA 2006

UAV

Recommended Posts

Tvivlar vi har något mönsterskydd på "M90".

Sedan om jag inte missminner mig från en tidigare tråd här så är TGB camouflaget från 60 eller 70-talet.

Och ställde vi inga krav på ommålning så får dom använda det.

Och vad kan vara mer skrämmade för ryssen tro han möter en hög svenskar eller en hög med estländare? :blink::D

Sedan om jag inte missminner mig från en tidigare tråd här så är TGB camouflaget från 60 eller 70-talet.

Och vad kan vara mer skrämmade för ryssen tro han möter en hög svenskar eller en hög med estländare? :blink::D

Varför vill man som balt skapa förvirring i de egna leden med olika kamouflage? Hur kan m90-kamouflaget vara från 60-talet?

Och vad kan vara mer skrämmade för ryssen tro han möter en hög svenskar eller en hög med estländare? :D:wacko:

Varför vill man som balt skapa förvirring i de egna leden med olika kamouflage? Hur kan m90-kamouflaget vara från 60-talet?

Den mönstermålning som finns på svenska fordon kom på 70-talet, långt innan det fanns något som heter fältuniform 90.

Det är därför felaktigt att säga m/90-kamouflage.

Huruvida balterna begår något folkrättsligt fel genom att behålla fyrfärgsmönstret vet jag inte.

The Swede :blink:

3färgs eller 4färgs splinter..

Lite mer info: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=13273&hl=splinter

*hmm hade kanske inte helt rätt på årtionedet...??*

Förvirring i egna leden?

Man känner sällan igen vem fordonet tillhör på grund av färgsättningen, speciellt inte då det är gjort för att smälta in med skogen.

Däremot en siluett, och balterna har rätt bekävmt eftersom dom har ryssen som granne..och inga andra elaka stater som kan tänkas hoppa på dom.

Dvs ryssen har bara sina "egenproducerade" fordon och mönster i färg, vilket gör det både enkelt å billigt för balter att behålla färgsättning mm..

Det finns dessutom ingen generealorder i sverige vad jag vet på att samtliga fordon skall målas enligt ett visst mönster. Iaf inte mellan försvarsgrenar...

Men då det bara har funnits ett fåtal alternativ så blir det ganska enkelt för dom som ska måla att välja "rätt". ;)

Det finns dessutom ingen generealorder i sverige vad jag vet på att samtliga fordon skall målas enligt ett visst mönster. Iaf inte mellan försvarsgrenar...

Men då det bara har funnits ett fåtal alternativ så blir det ganska enkelt för dom som ska måla att välja "rätt". ;)

Jo, det finns något som heter "Anvisning mönstermålning", där står hur fordon skall mönstermålas.

När det gäller våra senaste stridsfordon står det i I-boken hur mönstermålning skall utföras.

Jo, det finns något som heter "Anvisning mönstermålning", där står hur fordon skall mönstermålas.

När det gäller våra senaste stridsfordon står det i I-boken hur mönstermålning skall utföras.

oupps! :D viker mig för experten..

Fast då det gäller flygvapnet så är det väldigt sällan jag har sett något mönstermålat.

Mest gröna fordon.

Vad är det som avgör ifall det ska mönstermålas?

Hej

Då jag var med i ESTLAND (som tävlingsdomare) så kan jag bekräfta att inga av de skänkta svenska fordonen är ommålade. Dom har en drös med kamouflage samt en drös med den vanliga gröna färgen. varför man in te målat om dessa det vet jag inte. Underhållet på bilarna verka inte heller vara något dom bryr sig om värst man kör helt enkelt till det går sönder.

/Andreas

• 3 weeks later...

Surfade runt lite på Wikipedia och blev länkad till nån kamouflage hemsida med all världens kamouflage. Lettland använder ju tydligen M/90 uniformen också.

Lettisk soldat i M/90

A Latvian soldier in Bosnia–Herzogovina as part of NATO's Stabilisation Force (abbrev. SFOR). He wears Swedish M/90 camouflage because Latvian camouflage was too similar in appearance to Bosnian patterns.
Edited by Hedin

Surfade runt lite på Wikipedia och blev länkad till nån kamouflage hemsida med all världens kamouflage. Lettland använder ju tydligen M/90 uniformen också.

Lettisk soldat i M/90

A Latvian soldier in Bosnia–Herzogovina as part of NATO's Stabilisation Force (abbrev. SFOR). He wears Swedish M/90 camouflage because Latvian camouflage was too similar in appearance to Bosnian patterns.

Jo men det var ju specifikt för den missionen och anledningen nämns ju i din quoteruta. F.ö. så använder balterna på MHS M90 också. (De gjorde iallafall det på MHS H för 5-6 år sedan) med sina respektive länders flaggor fastsydda.

Lettisk soldat i M/90

Men endast i SFOR eller har jag fått allt bakom foten? :banghead:

M/90 passar inte in i deras natur har uppgetts av hemlig stämplad informatör..

EDiT: Efter-53-hamburgare-med-strips-på-en-vecka-fingrar....

Edited by Schmutte

Lettisk soldat i M/90

Jo men det var ju specifikt för den missionen och anledningen nämns ju i din quoteruta. F.ö. så använder balterna på MHS M90 också. (De gjorde iallafall det på MHS H för 5-6 år sedan) med sina respektive länders flaggor fastsydda.

Jag vet att jag såg några litauer som bar m/90 i matsalen på i19 04/05.. Vad de gjorde där kan jag dock inte uttala mig om.