Jump to content

Lumpen Jackass

Recommended Posts

Hur är det med alla "lumpar jackasses".

Är det någon som gjort en riktig "jackass", eller liknande?

På min lucka så gick en (och jag) igenom tårgaskammaren utan mask. Kul tyckte en del, lärorikt tyckte jag. Sved som fan gjorde det, men intressant.

En annan story som ett befäl berättade för mig var att en vpl hade posat framför kameran vid en radio-länk mast, och slickat på den. Resten kan ni räkna ut själva.

Så, någon story ni har att berätta?

Jag har inte gjort lumpen än, men en kompis berättade en sak.

Det var när de hade tårgasövning. Det var en kille som gick in i "tårgasrummet" med gasmask, men den läckte och han drog av en spya gasmasken. De lät laga masken och han skulle testa igen. Då var det fortfarande fel på masken så han drog en spya i den igen.

Killen hade otur...

// Karl Z

En av sakerna jag kan på är när vi hade växelvis framryckning med skarp am på Rinkabyskjutfält. Så var en kille i vår plut NÄRA att träffa vår Fänrik i benet.

Och innan det hade vi skjutförbud på våra Ak4:or i en vecka pga två personer inte hade gjort korekt patron ur!!!

Appropå tårgas. Jag läste en rätt kul grej i Ken Connors bok om SAS. Tydligen använde SAS inte skyddsmasker i början, när de höll på att utvecka CT-förmågan. - De kom fram till att de med lite tillvänjning kunde verka betydligt effektivare utan skyddsmask... :D

• Forumsledning

..mm inte lumpen men väl i vakten på Camp Victoria - Satt nattpasset och jag min kollega var jättetrötta.

Så för att inte somna så började vi örfila oss själva hårt.

Min polare lyckades med att spräcka läppen efter sin 4:e örfil på sig själv... :P Jag har allt bevisat på film givetvis.

ont gjorde det... men vi var vakna som fan sen..

Edited by Kimster

Jag och en gruppkamrat skulle under första fältveckan gå iväg ett stycke från plutonen för att visa hur effektivt ansiktsmaskering och liknande var. Kaptenen hade för avsikt att låta oss gå iväg sisådär 50 meter för att sedan lägga oss ned i blåbärsriset. Eftersom vi gick samtidigt som han talade till plutonen så glömde han tydligen bort oss. När vi gått över två kilometer tyvkte vi nog att han skulle ropa på oss. Men eftersom vi inte fått order (vi hade ungefär 10 dagar i uniform bakom oss och visste knappt upp eller ner i tillvaron) så vågade vi inte stanna.

När vi fem timmar senare irrat omkring på övningsfältet och därefter sprungit hem fick vi en rejäl utskällning ("Om jag gör fel måste ni väl för h-e förstå rätt!!") och i uppgift att göra rent plutonens fyra ksp innan morgonens visitation.

Var/är man puckad eller bara dum i huvudet kan man undra. :huh:

och eftersom ni ändå var vakna kunde ni ju vårda ksp:n också , inte dumt alls!

Jodå, det gick bra och man fick ju in tekniken när man kom till den tredje om man säger så. Fick i och för sig sitta och hacka sig i låret med gaffeln ur snuskburken för att hålla sig vaken. :D

Skämt och sido, så här i efterhand ler man. Det var inte så roligt då, men som sagt, idag så går det bra.

Vid vår slutövning i älvdalen roade sig en av våra medic:s med att föra upp en urinkateter på sig själv.

Tjockleken på denna var som ett mindre sugrör.

Har aldrig sett en 1314 skaka så mycket som den här gjorde.

Det är helt otroligt vad för lite sömn och och en livlig fantasi kan ställa till med. ;)

vita blixten + GRGpulkan + Fullpackad Berghaus + AK5 + Hjälm + Vårdkasbergets slalombacke i Härnösand + stridsparskamrat från Linköping

Där har du grundreceptet på Jackass AMF-style.... :D

Man kan även testa att köra över andras saker med 401:an, som t ex ryggsäck 35 eller Ak 5.

Ak´n höll rätt bra, det enda som sprack var handskyddet men ryggsäcken såg ut att ha blivit ortoped-anpassad för ringaren i Notre Damé och snuskburken var PLATT !

En av mina gb kamrater fyllde på olja på sin tgb13. När han såg att det var olja i motorn slutade han. Ca 35 l senare. :D

Inget gick sönder som tur var.

Sedan hade vi en som försökte "skada ut sig". Under fältvaneveckan tyckte han att det var en bra idé att hoppa ned i postvärnet med huvudet före. Dessvärre hände inget annat än att en fänrik som sett det hela frågade om han var dum i huvudet eller ngt. :blink:

Vi hade också en som höll på att "skada ut sig" - nämligen undertecknad.

Det visade sig inte vara jordens mest geniala ide´ att försöka ge sig på att springa milen med förkylning i kroppen. Något slags kollaps och en vecka på sjukan i Karlskrona blev resultatet. Briljanta Särimner i farten igen... :D

En av mina killar kom tillbaka efter några timmars rörlig spaning.

Han hade STORA "blåmärken" på sitt bröst.

Trotts den smärta han hade (svårt att andas) vägrade han att berätta vad han gjort.

När jag på kvällen var på ordergivning frågade "blågul-bstyrka" vem som förde befäl över en förmodligen "sönderslagen" soldat.

Han berättade att tre man ur styrka-b suttit på långstång och gjort stora A.

Plötsligt hade ett knallskott (av gamla modellen) detonerat i gropen.

Fulla med dynga och byxorna vid knävecken jagade de ikapp den soldat som lagt skottet i gropen ¤#25¤#"54# AJ, AJ........

När jag återvände frågade jag varför han inte talade om vad som hänt.

Han svarade skamset -"Se men inte synas, men jag kunde inte låta bli". :(

Edited by homeguard

En story till.

En menig vid slutvården fyllde på hydraulolja i en lavett med stödbenen nedfälld.

Sen när vi fällde in stödbenen dan efter så hade vi några extratimmar framför oss genom att torka en hel del.

Främre apparatutrymmet på en 77 lavett är heller inte särskiljt demonterbart = alltså en hel del jobb.

Tveksam till det där med utrustningen eftersom man först kollar sig själv därefter en kamrat och slutligen kontrollerar hoppmästaren... nån borde ha upptäckt det! Men å andra sidan skulle det pigga upp att ha den ak:n på väggen!

Det hände ju en hel del inte fullt så genomtänkta saker i lumpen...

Under GSU:n när vi övade grunderna i strid i bebyggelse med lös am i en gammal övergiven kåk så hände något som jag skrattar gott åt så här i efterhand. Efter att plutonen gruppvis hade rensat och säkrat huset så var det samling och genomgång utanför. En kille i min grupp hade ammo över (hur man nu kan ha det.. :P ) så han anmälde detta till ett av befälen. Befälet tyckte att det var onödigt att det var ammo över så han sa till killen att han fick gå in i huset och skjuta upp det som var kvar. Killen gick då in i huset men i stället för att bränna av alla plugg innanför dörren så började han rensa rum efter rum.. Inget konstigt i det kan tyckas för killen trodde ju kåken var tom så att det bara var att skjuta på. Men befälet som skickade in honom hade missat att informera honom om att det fanns ett annat befäl kvar i huset (en förövrigt småtokig men jäkligt rolig fänrik.. ) Så när killen kom till ett av rummen så stack han in pipan i dörrhålet och drog av en salva.. i princip rakt i ansiktet på den intet ont anande fänriken.. Uppsynen som fänriken hade när han kom ut ur huset med killen som nästan skrämt livet ur honom var obetalbar.. :unsure:

Blev lite långt det här även om jag bantade ner det hela en aning..

Min bror råkade ut för en tokig sergant när han gjorde lumpen bland mycket annat gjorde han följande

Plutonen är ute marscherade plötsligt så rapelerar sgt:n ner för ett mindre berg längs vägen med en 58:a lösapterd visserligen när han nått marken så tömmer han hela 58:an mot plutonen han var inte kvar länge

rekommendera alla att ta och läsa på:

http://www.flashpoint1985.com/cgi-bin/ikon...=11;t=6094;st=0

över 40 sidor med replies så där finns tillräckligt.. min favorit är helt klart den isrealiska soldaten påväg hem, och som måste bära med sig sin utrustning eftersom dom ska ut nästa dag. Inget ovanligt med soldater vid buss stationen i israel. Men när soldaten springer för hinna med bussen som han ska med hem och kommer i full fart med kroppsskydd, m16 och hela tjafset kan han inte väja utan ropar "get out of the way". Detta leder till att folk lägger sig ner för dom tror det är terrorister i närheten ;)