Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

...Helgen som var så fick vi skjuta spränggranat med grg från axeln vilket var en ny erfarenhet. :banghead:, är det fler som fått chansen eller är det vanligast i US?

BlåGul sökte men hittade ingen bra träff, men om det postats tidigare i ämnet ber jag om ursäkt.

/Raven

Posted (edited)
Hur skiljer det sig mot "fullbumpa"?

Dvs Slövnprj m/66 (spårljusövningsprojektil)

Förutom att man måste temperera en spräng till vissa tillfällen?

Nu var det om fler har fått göra detta och hur vanligt det är att man får skjuta spräng med grg från axel?

Edited by RaVeN
Posted

Hur skiljer det sig mot "fullbumpa"?

Dvs Slövnprj m/66 (spårljusövningsprojektil)

Förutom att man måste temperera en spräng till vissa tillfällen?

Nu var det om fler har fått göra detta och hur vanligt det är att man får skjuta spräng med grg från axel?

Tjatat både mig och chefer halvt tokiga utan resultat... nej, det är inte vanligt att få skjuta spräng.

Vansinne! 8-/

Posted

Någon har skjutit spräng med grg :surprise:, vi brinner upp...

Nej, jag har inte skjutit grgspräng, känner ingen som skjutit grgspräng, men jag klarade teoriprovet... :Malaj::banghead:

Grattis till de lyckliga.

Posted
...Helgen som var så fick vi skjuta spränggranat med grg från axeln vilket var en ny erfarenhet. :surprise:, är det fler som fått chansen eller är det vanligast i US?

---

Det finns en gud! Skillnad mot rökgranat?

Bara en fråga, hur skjuter ni GRG om inte från axeln? :banghead:

Posted

...Helgen som var så fick vi skjuta spränggranat med grg från axeln vilket var en ny erfarenhet. :surprise:, är det fler som fått chansen eller är det vanligast i US?

---

Det finns en gud! Skillnad mot rökgranat?

Bara en fråga, hur skjuter ni GRG om inte från axeln? :banghead:

Går att skjuta från skjutstol.

Posted (edited)

Sgr m/58 får ej skjutas från axeln i fredstid pga avsaknad av armeringssträcka (0.5m). (=skjuts från skjutstol med elektromagnetisk avfyrning.

Sgr m/86 har en armeringssträcka på 20-70 meter och KAN skjutas från axeln i fredstid.

Källa: soldf.com

Bild skjutstol med GRG.

33p801584dp.jpg

Edited by cf112
Posted (edited)
Sgr m/58 får ej skjutas från axeln i fredstid pga avsaknad av armeringssträcka (0.5m). (=skjuts från skjutstol med elektromagnetisk avfyrning.

Sgr m/86 har en armeringssträcka på 20-70 meter och KAN skjutas från axeln i fredstid.

Källa: soldf.com

Sgr m/00 och modifierad slpsgr m/75 får skjutas från axeln, sgr m/58 och omodifierad slpsgr m/75 måste skjutas från skottstol.

Källa: SäkI Ehv/Pv 2005

edit: rätt ska vara rätt...

Edited by BJE
Posted
Sgr m/00 och modifierad sgr m/75 får skjutas från axeln, sgr m/58 och omodifierad sgr m/75 måste skjutas från skottstol.

Källa: SäkI Ehv/Pv 2005

SäkI is King.

Posted (edited)

Jag skjöt spräng -00- under min gu från axeln .:surprise:

Tog ett bra tag att få tillstånd för det dock.!

Edited by Primoris
Posted

@ Fk Satan & cf112. Tack för informationen.

Är det vanligt förekommande att man använder den? Känns som att det är mer givande att skjuta en annan granat men verkligen vara vid vapnet.

Posted

Är det vanligt förekommande att man använder den? Känns som att det är mer givande att skjuta en annan granat men verkligen vara vid vapnet.

skjutstol används väll i dessa fall uteslutande för att förevisa verkan av vapnet.

Posted

Håller med. Barlastad 8,4 eller rök är tillräckligt upphetsande ändå enligt mig, däremot så är det ytterst intressant med förevisningsskjutning för att se verkan i målet. En rejäl tankeställare fick jag då vi sköt 3 st luftbrisad över utrullad vit papp. Skulle inte vilja var under den smällen annat än att jag hade rejält tak över huvudet i form av lägst PBV 302...

Posted (edited)

Han menar nog det fejkade distanssprötet (namn?) på den barlastade ammunitionen, vilken ju är utformad för att likna en slpsgr.

Edited by LeadHead