Rifleman/Medic Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 http://www.mil.se/int/index.php?lang=S&c=n...d=34080&ncid=17 Det är min förhoppning att lokalanställda i Kosovo genast tar upp detta med Diskrimineringsombudsmannen. Varför ges muslimer i Afghanistan möjlighet att besöka en moské under arbetstid och inte muslimer från Kosovo? Anser svenska staten att albanska muslimer är mindre värda än andra muslimer? Vidare anser jag att lokalanställda nu genast kräver ersättning för den kränkning den svenska staten utsatt dem för i alla dessa år. Även om vi måste inse att det lidande människan utsätts för när hon arbetar på en arbetsplats utan moské egentligen inte kan mätas i pengar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Jo, jag uppmärksammade också att det ställts iordning en moské på campen i MeS, men det ska nog fantamig vara just du för att starta en tråd om det på det här viset........ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rifleman/Medic Posted October 3, 2006 Author Report Share Posted October 3, 2006 Jo, jag uppmärksammade också att det ställts iordning en moské på campen i MeS, men det ska nog fantamig vara just du för att starta en tråd om det på det här viset........ Och hur anser Ing att jag skall presentera nyheten för att det skall passa honom? Byggandet av moskén är uppenbarligen ett försök av försvarsmakten att blidka Mp´s och VPK´s kritik mot att Sverige genom närvaro i Afghanistan stödjer USA´s krig i Irak. Nu visade sig dock projektet tyvärr lite onödigt eftersom koalitionen blev avsatt. Mp och VPK har nu betydligt mindre att säga till om i försvarsfrågor. Var det så att försvarsmakten verkligen ville vinna ”hearts and minds” genom att hjälpa till vid byggandet av en moské hade det naturligtvis gett ett betydligt större gensvar hos befolkningen om bygget skett utanför campen eftersom detta lett till att betydligt fler afghaner hade kunnat besöka helgedomen. Avslutningsvis anser jag dock att den absolut bästa lösningen vore om man istället hade byggt en kyrka på campen. Afghanerna hade då givits möjlighet att stifta bekantskap med en religion i vars spår ekonomisk och kulturell ödeläggelse inte följer…. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solon Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Byggandet av moskén är uppenbarligen ett försök av försvarsmakten att blidka Mp´s och VPK´s kritik mot att Sverige genom närvaro i Afghanistan stödjer USA´s krig i Irak. Nu visade sig dock projektet tyvärr lite onödigt eftersom koalitionen blev avsatt. Mp och VPK har nu betydligt mindre att säga till om i försvarsfrågor. Vad baserar du den slutsattsen på? Var det så att försvarsmakten verkligen ville vinna ”hearts and minds” genom att hjälpa till vid byggandet av en moské hade det naturligtvis gett ett betydligt större gensvar hos befolkningen om bygget skett utanför campen eftersom detta lett till att betydligt fler afghaner hade kunnat besöka helgedomen. Nu finns det väl säkert redan moskeer för de som bor i området? Meningen var väl att det skulle finns tillgängligt för dem som finns inne på campen? Menar du att det inte är bra att ha en moské inne på campen om man vill vinan hearts and minds? Det är väl utmärkt då det sprider ryktet om att ISAF värnar så mycket om de civila och respekterar dem så mycket att man bygger en moské åt dem inne på campen? Avslutningsvis anser jag dock att den absolut bästa lösningen vore om man istället hade byggt en kyrka på campen. Afghanerna hade då givits möjlighet att stifta bekantskap med en religion i vars spår ekonomisk och kulturell ödeläggelse inte följer…. Japp, utmärkt idé att anlägga en kyrka åt de lokalanställda, då kan dem sedan gå hem och berätta om dem svenska korsfararna som är här för att omvända folk. Det kommer ju få muslimer över hela världen att jubla och vi svenskar får upprättelse i europa för att vi inte deltog i de första korstågen. Skärpning nu va. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiowa Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Varför måste det vara ett försök till blidkning? Det kanske har märkts på plats att det är problem för lokalbefolkningen och man har känt sig behöva lösa det. Att bygga det direkt utanför campen kan dra till sig stora folkmängder som skapar säkerhetsproblem. Om man ska vara lite okänslig så kan det ju ses som ett bra skydd mot IE också. Om det skulle vara några muslimer som får för sig att lobba iväg några granater mot campen så vill dom nog gärna undvika att träffa mosken och med den träffsäkerheten dom har just nu så är det nog bäst att låta bli. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rifleman/Medic Posted October 3, 2006 Author Report Share Posted October 3, 2006 Varför måste det vara ett försök till blidkning? Det kanske har märkts på plats att det är problem för lokalbefolkningen och man har känt sig behöva lösa det. Om det nu inte var så att man ville tysta kritiken som riktas mot insatsen i Afghanistan varför har man då inte byggt moskéer på andra camper med muslimska lokalanställda? Vidare anser jag att det är arbetsgivaren som ställer upp reglerna som gäller inte arbetstagaren. Passar inte arbetsförhållandena finns det säkert 1000 andra som är sugna på att tjäna lite pengar. Att bygga det direkt utanför campen kan dra till sig stora folkmängder som skapar säkerhetsproblem. Det krävs inte mycket slutledningsförmåga för att inse att jag inte menade att man skulle bygga i direkt anslutning till campen. En by en bit bort från campen anser jag vara lämpligare. Om man ska vara lite okänslig så kan det ju ses som ett bra skydd mot IE också. Om det skulle vara några muslimer som får för sig att lobba iväg några granater mot campen så vill dom nog gärna undvika att träffa mosken och med den träffsäkerheten dom har just nu så är det nog bäst att låta bli. Brukar muslimer dra sig från att spränga moskéer? Jag har för mig att jag läst att så inte är fallet i t.ex. Irak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Uhm.. få se nu. Jag blev fundersam på bygget av en "moské" eller som det verkar nu, någon form av bönerum, på grund av att det redan FINNS en moské 50 meter från campen, inte för att det aldrig funnits på en svensk camp tidigare. Dock ligger den befintliga moskén på "fel" sida av campen, det är en bra bit för att ta sig dit. Men det verkar inte vara något mångmiljonbygge det här, eller vad säger du, Rifleman? Att hitta folk.. ja, det går. Men det handlar om säk-koller m.m. där också, och det känns inte som någon jättesak att upplåta 50m² yta om det fungerar bra som goodwill. Ser man behovet så är det väl toppen att de ÄNTLIGEN tar tillvara även locals viljor och behov, trots att man inte gjorde det för 10 år sedan? Eller...fungerade det på stenåldern så fungerar det idag... Undrar om det inte fanns någon form av kapell för di kristne med i planerna, det får folk därnere nu svara på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Varför måste det vara ett försök till blidkning? Det kanske har märkts på plats att det är problem för lokalbefolkningen och man har känt sig behöva lösa det. Om det nu inte var så att man ville tysta kritiken som riktas mot insatsen i Afghanistan varför har man då inte byggt moskéer på andra camper med muslimska lokalanställda? Vidare anser jag att det är arbetsgivaren som ställer upp reglerna som gäller inte arbetstagaren. Passar inte arbetsförhållandena finns det säkert 1000 andra som är sugna på att tjäna lite pengar. Att bygga det direkt utanför campen kan dra till sig stora folkmängder som skapar säkerhetsproblem. Det krävs inte mycket slutledningsförmåga för att inse att jag inte menade att man skulle bygga i direkt anslutning till campen. En by en bit bort från campen anser jag vara lämpligare. Om man ska vara lite okänslig så kan det ju ses som ett bra skydd mot IE också. Om det skulle vara några muslimer som får för sig att lobba iväg några granater mot campen så vill dom nog gärna undvika att träffa mosken och med den träffsäkerheten dom har just nu så är det nog bäst att låta bli. Brukar muslimer dra sig från att spränga moskéer? Jag har för mig att jag läst att så inte är fallet i t.ex. Irak. lite olika 1.PRT MeS har på olika sätt bidragit till byggandet av ett antal mosker i närområdet 2.Klart det är både force-protection likafullt som det är för de lokalanställda men att det direkt skulle få en angripare att avstå från att skjuta in BM1or tror jag inte på... indirekt kan det dock verka för att försvåra för dom att få nödvändigt stöd i närområdet 3.Kan bara jämföra med Kosvo och där var folk inte överdrivet kyrk(moske?)samma så är detta ett icke problem för dom lokalanställda där att dom inte har en moske att be i på CV? 4.Av hävd är väl kapellen inne på campområdena i brist på ett bättre ord ekumeniska och öppna för alla trosriktningar? 5. Bildkning är det knappast det handlar om.. tycker att det är klarsynt av PRT MeS ledning att bygga en moske, som campen ser ut och med så mycket lokala inne så är det en fin gest mot dom och hade detta på något sätt verkat mot förbandets säkerhet tror jag MP o V skulle kunnat ropa sig hesa. 6. Nu tillåter ju Islam att man ber i vilken lokal som helst eller utomhus... det är mer riktningen som är viktig.. men att tillse att det finns en plats att gå till ökar på ordningen, ger mer överblick av folk på campen och kanske även har ett UND värde? /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted October 4, 2006 Report Share Posted October 4, 2006 Vad i HELVETE har kristendomens och islams historia med moskén inne på den svenska campen att göra??? Skärpning...den här tråden ligger..pyrt till. 8 inlägg raderade. /BG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rifleman/Medic Posted October 5, 2006 Author Report Share Posted October 5, 2006 Diskussionen tog den riktningen. Precis som en diskussion om Tony Stigson kan handla om allt från sexuella perversioner till microfilmer… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 5, 2006 Report Share Posted October 5, 2006 Diskussionen tog den riktningen. Precis som en diskussion om Tony Stigson kan handla om allt från sexuella perversioner till microfilmer… Jo, men Tony Stigsson är ju ett pervo med spionambitioner.. Dessutom slår han ju sin fru (trots att han förmodligen både är döpt och konfirmerad.) Nog om detta. Jag tycker mig ana en liiiten gnutta aversion mot just islam i dina inlägg, Rifleman, och det verkar litegranna som att du tar ett slags parti för kristendom. Detta ger jag högaktningsfullt f*n i, du kan tycka vad du vill i den frågan. Men när du på forumet börjar tala om religion A som barbarisk och religion B som ren och oskyldig så är du enligt min mening litegranna ute på djupt vatten. Att diskutera religion ur ett för- eller emot-perspektiv är som att diskutera miljöpartiet kontra moderaterna, vilket inte är tillåtet på detta forum då det lätt spårar ur och detta forum vill framstå som politiskt neutralt. Detta forum är ju till för militärintresserade oavsett ras, kön, politisk hemvist, sexuell läggning eller religiös övertygelse. Mot denna bakgrunden undrar jag alltså vad meningen med ditt inlägg EGENTLIGEN är, för inte är det så att du har stark sympati med muslimerna i Kosovo? Har du några militärt gångbara argument MOT en moské på campen i Afghanistan? mvh Erik G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiowa Posted October 5, 2006 Report Share Posted October 5, 2006 Om det nu inte var så att man ville tysta kritiken som riktas mot insatsen i Afghanistan varför har man då inte byggt moskéer på andra camper med muslimska lokalanställda? Vidare anser jag att det är arbetsgivaren som ställer upp reglerna som gäller inte arbetstagaren. Passar inte arbetsförhållandena finns det säkert 1000 andra som är sugna på att tjäna lite pengar. Varför kan inte lokala behov få styra hur en camp byggs och utvecklas? Måste alla svenska camper se likadana ut och innehålla samma saker? Det känns som en grymt stel organisation. Jag avvaktar iallafall tills nån på plats som har bra insyn säger att det är en helt onödig bygge och helt styrt från Sverige innan jag dömmer ut projektet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rifleman/Medic Posted October 5, 2006 Author Report Share Posted October 5, 2006 (edited) Diskussionen tog den riktningen. Precis som en diskussion om Tony Stigson kan handla om allt från sexuella perversioner till microfilmer… Mot denna bakgrunden undrar jag alltså vad meningen med ditt inlägg EGENTLIGEN är, för inte är det så att du har stark sympati med muslimerna i Kosovo? Vad får du alla dina fördomar ifrån? Har du några militärt gångbara argument MOT en moské på campen i Afghanistan? mvh Erik G Militära argument har jag redan framfört. Det hade enligt mig varit ett betydligt bättre goodwillprojekt om förbandet hade hjälpt till och rusta upp en moské utanför campen. Fler afghaner hade kunnat utnyttja faciliteten och möjligheterna till undinhämtning hade därmed utökats. Spana mot den lokalanställda personalen som rör sig inne på campen kan man göra utan moské. Att moskén skulle vara en viktig del av campförsvaret köper jag inte. Tilläggas skall också att jag sympatiserar med västerländsk demokrati. Men det har visat sig att denna samhällsform allt som oftast går hand i hand med kristendomen. Edited October 5, 2006 by Rifleman/Medic Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 5, 2006 Report Share Posted October 5, 2006 Vad får du alla dina fördomar ifrån? TV-reklamen? :P Militära argument har jag redan framfört. Det hade enligt mig varit ett betydligt bättre goodwillprojekt om förbandet hade hjälpt till och rusta upp en moské utanför campen. Fler afghaner hade kunnat utnyttja faciliteten och möjligheterna till undinhämtning hade därmed utökats. Spana mot den lokalanställda personalen som rör sig inne på campen kan man göra utan moské. Att moskén skulle vara en viktig del av campförsvaret köper jag inte. Tilläggas skall också att jag sympatiserar med västerländsk demokrati. Men det har visat sig att denna samhällsform allt som oftast går hand i hand med kristendomen. Jo, men ponera att det inte handlar om goodwill, utan om praktikaliteter? Det kanske är mer praktiskt att ha en plats för tillbedjan innanför grindarna så man slipper en massa onödigt spring när det är dags för bön? Kristna har väl redan sitt behov tillgodosett för det finns väl fältpräst på plats? Jag sympatiserar med all form av fungerande demokrati.. själva kristendomen är ju långt ifrån en garant för demokrati och demokratiska värderingar. Dessutom fanns det ju demokratier innan kristendomen föddes. Nyckeln till den västerländska demokratin tror jag faktiskt är religionsfriheten, både i den mening att man får tro på vilken högre makt som helst, samt i den meningen att religionen ej är kopplad till den värdsliga makten. En nation som styrs av kristna extremister skulle inte vara mycket trevligare än en talibannation, är min övertygelse.. inte ens ett "Amish paradise" som Wierd Al sjunger om /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ugly Posted October 5, 2006 Report Share Posted October 5, 2006 Militära argument har jag redan framfört. Det hade enligt mig varit ett betydligt bättre goodwillprojekt om förbandet hade hjälpt till och rusta upp en moské utanför campen. Visst, den och alla andra som finns i landet. Renovera en moske och grannarna är genast där och frågar varför inte deras moske blir renoverad. Kolla vad mosken är för något. En container. Det är väl inte så himla mycket att orda om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted October 5, 2006 Report Share Posted October 5, 2006 Fler afghaner hade kunnat utnyttja faciliteten och möjligheterna till undinhämtning hade därmed utökats. Spana mot den lokalanställda personalen som rör sig inne på campen kan man göra utan moské. Att moskén skulle vara en viktig del av campförsvaret köper jag inte. [ironi]Killarna i svart kostym och solglasögon kommer nog att synas ganska så väl i container och därmed kommer deras täckmantel vara röjd så fort bönen är slut...[/ironi] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rifleman/Medic Posted October 6, 2006 Author Report Share Posted October 6, 2006 Militära argument har jag redan framfört. Det hade enligt mig varit ett betydligt bättre goodwillprojekt om förbandet hade hjälpt till och rusta upp en moské utanför campen. Visst, den och alla andra som finns i landet. Renovera en moske och grannarna är genast där och frågar varför inte deras moske blir renoverad. Kolla vad mosken är för något. En container. Det är väl inte så himla mycket att orda om. Byt ut ordet moské mot skola, hem, brunn, vattenledning, elledning eller något annat trasigt som behöver lagas så är det ingen som helst skillnad mot vilket annat missionsområden som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TPJ-Bo Posted October 6, 2006 Report Share Posted October 6, 2006 (edited) Militära argument har jag redan framfört. Det hade enligt mig varit ett betydligt bättre goodwillprojekt om förbandet hade hjälpt till och rusta upp en moské utanför campen. Visst, den och alla andra som finns i landet. Renovera en moske och grannarna är genast där och frågar varför inte deras moske blir renoverad. Kolla vad mosken är för något. En container. Det är väl inte så himla mycket att orda om. Byt ut ordet moské mot skola, hem, brunn, vattenledning, elledning eller något annat trasigt som behöver lagas så är det ingen som helst skillnad mot vilket annat missionsområden som helst. Det handlar ju inte om att göra gott för samhället, utan att ge de lokalanställda ett ställe där de kan be på då de behöver göra detta fem gånger per dygn. Detta är ju riktigt bra istället för att de kanske sitter på marken på flera ställen på campområdet eller ska springa fram och tillbaka genom maingate. Det underlättar deras dag och man får lite ordning, något som alltid är eftertraktat i den gröna världen. Att sen jämföra med att man inte bygger något på CV är löjligt, dels för att de har olika religioner bland de anställda och dels för att de är lika religösa som gemene svensk. Jag såg inte en enda lokalanställd som hade bönestund där, och då spenderade jag ändåså väldigt mycket tid på campen. Jag säger inte att de inte ber, jag säger bara att de inte har det behovet av en moske som uppenbarligen finns i Afg. Dessutom så är det inte samma säkerhetsrisk med spring i maingate på CV. Edited October 6, 2006 by TPJ-Bo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ugly Posted October 7, 2006 Report Share Posted October 7, 2006 Militära argument har jag redan framfört. Det hade enligt mig varit ett betydligt bättre goodwillprojekt om förbandet hade hjälpt till och rusta upp en moské utanför campen. Visst, den och alla andra som finns i landet. Renovera en moske och grannarna är genast där och frågar varför inte deras moske blir renoverad. Kolla vad mosken är för något. En container. Det är väl inte så himla mycket att orda om. Byt ut ordet moské mot skola, hem, brunn, vattenledning, elledning eller något annat trasigt som behöver lagas så är det ingen som helst skillnad mot vilket annat missionsområden som helst. Dock är inte sveriges uppgift i afghanistan att åka omkring och renovera eller laga en massa prylar. Att sedan diskutera lokalanställdas rätt att ha, eller inte ha en moské rent löjligt ur min synvinkel. Var glada att de har en plats att vara på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 7, 2006 Report Share Posted October 7, 2006 Var glada att de har en plats att vara på. Plats, som i ett eget land istället för i sverige, eller en moské på campen? /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pbmin Posted October 7, 2006 Report Share Posted October 7, 2006 (edited) Men stila er...hur ofta ber te.x lokalvakterna eller locals inne på campen. Det finns en annan historia bakom det bygget och det är inte pga afganer på CNL...Skriv inte om sånt ni inte vet. OT: Det har inget att göra med MP eller VP. Kamma dig och åk dit... Edited October 7, 2006 by Pbmin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 7, 2006 Report Share Posted October 7, 2006 Men stila er...hur ofta ber te.x lokalvakterna eller locals inne på campen. Det finns en annan historia bakom det bygget och det är inte pga afganer på CNL...Skriv inte om sånt ni inte vet. OT: Det har inget att göra med MP eller VP. Kamma dig och åk dit... Eftersom forumet är till för att frågor ska få svar så har du precis anmält dig som frivillig att ge ett uttömmade svar på i princip alla frågor som rör moskéer på camper i afghanistan. Be my guest att ta skägget ur brevlådan och säg B nu när du sagt A. Om du inte gör det får du stå ut med att vi går omkring okammade och stilar oss. mvh Erik G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ugly Posted October 7, 2006 Report Share Posted October 7, 2006 (edited) Var glada att de har en plats att vara på. Plats, som i ett eget land istället för i sverige, eller en moské på campen? /E Plats på campen. och sedan skulle även jag vilja veta bakgrunden till varför de fick en container som moské. Kamma mig behöver jag inte göra, samt så tycker jag att mina sju månader får räcka för ett litet tag. Edited October 7, 2006 by ugly Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pbmin Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 (edited) haha ugly trodde du visste historien bakom det. Det var en episod innan vi åkte hem som C marmal klagade till prt för att vi inte hade en moske under ramadan vilket gjode att det dök upp en grymt snabbt. Sen kan man undra hur använd den är. Förstår inte hur detta kan vara intressant om man sitter i sverige... /Inget illa ment, jag blir bara trött på folk som utalar sig utan att ha koll. Eftersom jag något slags gateproffs så kan jag konstatera att afganer inte springer ut 5 gånger om dagen för att be. Det är överraskande om dom ber överhuvudtaget. Men åk dit så får ni se hur ofta lokalanställda utnjyttar mosken-barren... Som sagt är detta ett ämne jag finner helt ointressant men om nu någon är mer nyfiken så släng iväg ett pm så skall jag ingående förklara locals vanor när det gäller religon. Edited October 8, 2006 by Pbmin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ugly Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 (edited) haha ugly trodde du visste historien bakom det. Det var en episod innan vi åkte hem som C marmal klagade till prt för att vi inte hade en moske under ramadan vilket gjode att det dök upp en grymt snabbt. Sen kan man undra hur använd den är. Förstår inte hur detta kan vara intressant om man sitter i sverige... /Inget illa ment, jag blir bara trött på folk som utalar sig utan att ha koll. Eftersom jag något slags gateproffs så kan jag konstatera att afganer inte springer ut 5 gånger om dagen för att be. Det är överraskande om dom ber överhuvudtaget. Men åk dit så får ni se hur ofta lokalanställda utnjyttar mosken-barren... Som sagt är detta ett ämne jag finner helt ointressant men om nu någon är mer nyfiken så släng iväg ett pm så skall jag ingående förklara locals vanor när det gäller religon. Det visst jag faktiskt inte. Men jag kan hålla med att det är svårt att se någon lokals be. Edited October 8, 2006 by ugly Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 haha ugly trodde du visste historien bakom det. Det var en episod innan vi åkte hem som C marmal klagade till prt för att vi inte hade en moske under ramadan vilket gjode att det dök upp en grymt snabbt. Sen kan man undra hur använd den är. Förstår inte hur detta kan vara intressant om man sitter i sverige... /Inget illa ment, jag blir bara trött på folk som utalar sig utan att ha koll. Eftersom jag något slags gateproffs så kan jag konstatera att afganer inte springer ut 5 gånger om dagen för att be. Det är överraskande om dom ber överhuvudtaget. Men åk dit så får ni se hur ofta lokalanställda utnjyttar mosken-barren... Som sagt är detta ett ämne jag finner helt ointressant men om nu någon är mer nyfiken så släng iväg ett pm så skall jag ingående förklara locals vanor när det gäller religon. Det visst jag faktiskt inte. Men jag kan hålla med att det är svårt att se någon lokals be. Enligt vad jag hörde så kom det även påtryckningar uppifrån RC North. Hur som helst är ISAF camperna "national matters", så det var i slutändan ett svenskt beslut. Ville man se locals be så fick man titta vid lokalvakternas barrack och bakom blå barracken. Av lokalarbetarna kan jag bara erinra mig om ett fåtal som brukade synas där. Samma sak gällde lokalvakterna. OT @ PBmin. Tack för numret. Det fanns två platser kvar och jag knep nog den ena. Slut OT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pbmin Posted October 8, 2006 Report Share Posted October 8, 2006 OT @harald Grattis! Är det bra så hör av dig till mig så ansluter jag kanske nästa gång. /OT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tsomitore Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 En av dem som arbetade för oss på Camp Carlborg svarade på frågan om hur det kom sig att han inte följde Ramadan som de andra... "You see sir, I am free" samma svar fick man förstås vad gällde bönerna.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 Rensade bort några nya inlägg ang religionshistoria. Hänvisar till Ing´s ingripande ovan. mvh Erik G BG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts