Jump to content

förkylning


victor_r

Recommended Posts

Tänkte att det vore bra med en sån här tråd i dessa förkylningstider. Det finns inget som är så tråkigt som att behöva avstå frånträn ing på grund av en liten men efterhängsen förkylning.

 

har själv varit förkyld i tre veckor nu och är öppen för alla förslag som kan få mig frisk så snart som möjligt! :/

Link to comment
Share on other sites

Ja som du kanske vet så går det inte att bota en förkylning (nej man får inte säga "du har en obotlig sjukdom" till patienter), det går däremot att lindra förkylningen och undvika att förlänga den.

 

En förkylning är alltså en virusinfektion som kan orsakas av runt 400 olika virus, dessa kan också mutera så de ser lite olika ut.

Det enda som botar en förkylning är kroppens immunförsvar, detta tar tid, kroppen ska anpassa sig till viruset ifråga, söka igenom kroppen (enkelt utryckt) efter alla virus, förstöra dem och få ut slaggprodukterna dvs. virus, döda celler däribland försvarsceller.

 

Man kan ofta förhindra en förkylning genom att se till att sköta sin handhygien, i förkylningstider förslagsvis med alkoholbaserad handdesinfektion och genom att inte umgås med förkylda personer, man brukar prata om ett "säkerhetsavstånd" på 1-1,5 m.

Man kan som sagt också lindra symtomen, detta är olika på person till person, och skulle tro att mycket är en psykologisk effekt (exempelvis stora mängder C-vitamin under förkylningen), men en psykologisk effekt är ofta minst lika bra som en kroppslig.

 

Lite tips:

 

1. Drick mycket vatten eller annan vätska, dock inte alkohol i större mängder, men visst om du känner för att ta en whisky för att du känner att det lindrar så påverkar det knappast men större mängder påverkar läkningen negativt (kroppen får mer att göra).

2. Ät ordentligt, se till att få i dig det du ska ha under dagen, kan också vara bra med lite kraftigare mellanmål eftersom det ofta är svårare att äta stora portioner.

3. Inte anstränga sig hårt, det här är viktigt, viruset påverka hjärtmuskulaturen och det är inte bra!

4. Umgås inte nära med personer, utan håll dig utanför säkerhetsområdet när möjligt, speciellt kring barn.

5. Olika naturläkemedel kan hjälpa men det är samma sak som med c-vitaminerna, det finns egentligen ingen dokumenterad effekt, i fallet med C-vitamin så tar inte kroppen upp mer än den behöver och det är möjligt att den tar upp något mer under sjukdom, dock knappast mer än vad man får i sig om man äter som man ska.

6. Man kan skölja näsan med en mild koksaltlösning, det kan hjälpa och är ofarligt om man gör som man ska, apoteket har också färdiga produkter för detta.

7. VILA!

8. Näsdroppar/nässpray kan också lindra symtomen men bör inte användas under lång tid.

 

 

Sådär, hoppas att du tillfrisknar så snart som möjligt!

Link to comment
Share on other sites

Tänkte att det vore bra med en sån här tråd i dessa förkylningstider. Det finns inget som är så tråkigt som att behöva avstå frånträn ing på grund av en liten men efterhängsen förkylning.

 

har själv varit förkyld i tre veckor nu och är öppen för alla förslag som kan få mig frisk så snart som möjligt! :)

 

knapra esberitox, ganska dyrt om mankör full dos /dag men mycket effektivt mot förkylningar. Kan även kompletera med baffusin och senega för lindring av halsont.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte att det vore bra med en sån här tråd i dessa förkylningstider. Det finns inget som är så tråkigt som att behöva avstå frånträn ing på grund av en liten men efterhängsen förkylning.

 

har själv varit förkyld i tre veckor nu och är öppen för alla förslag som kan få mig frisk så snart som möjligt! :unsure:

 

knapra esberitox, ganska dyrt om mankör full dos /dag men mycket effektivt mot förkylningar. Kan även kompletera med baffusin och senega för lindring av halsont.

 

 

okej ska tänka på det till nästa gång, har fått penicelin utskrivet så det borde hjälpa!

Link to comment
Share on other sites

okej ska tänka på det till nästa gång, har fått penicelin utskrivet så det borde hjälpa!

En vanlig missuppfattning. Pencilin biter inte på virussjukdomar, bara på bakterier.

 

Helt rätt, finns idag inte något allverkande medel för att bota virusinfektioner, det finns läkemedel som visat sig effektiva ibland.

 

Dock så kan en förkylning vara inkörsporten till t.ex en halsinfektion orsakade av bakterier, då fungerar ju antibiotika.

Link to comment
Share on other sites

och enligt apotekets hemsida beror ca 90% av förkylningar på virus så det är iaf 10 % av dom som kan behandlas med antibiotika.

 

det visade sig tyvär att jag har burit på strepptokocker( :bash: ) i tre veckor så blir en lång kur=)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Echinaciabrus och treo coctail innan sänggående.

Har man inte feber så är det inte så farligt att träna med förkylning.

Bara frustrerande att inte kunna prestera som vanligt.

Link to comment
Share on other sites

Vitlök!

Och Chilli..

 

Exempelvis gör en chiliconcarne.. förutom ditt vanliga goda, hiva ner en 2-3 kinesiska "singel" vitlökar..

Ett par chillis ska ner oxå ;)

 

Eller en kinesisk singen vitlök pressad i 3dl gräddfil, färskmalen svart eller blandpeppar.. finhacka en 2 chillis.. låt stå i nåra timmar kallt..hinka i dig med en näve chips eller gurkbitar eller vad du nu väljer att fixa..

 

Sjukskriv dig nåra dagar, dina kollegor vill nog ändå inte vara i närheten..varken för att du e förkyld eller tjaa vitlök har lite andra mindre väldoftande egenskaper =)

Link to comment
Share on other sites

Echinaciabrus och treo coctail innan sänggående.

Har man inte feber så är det inte så farligt att träna med förkylning.

Bara frustrerande att inte kunna prestera som vanligt.

 

Echinaciabrus är det bästa jag provat. Fast ännu bättre är att ta en dag ledig när man är hemma och bara vilar och lever på sina huskurer och god mat. Sen så måste man acceptera att man är sjuk. Bara se till att göra det nödvändigaste och sen vila.

Link to comment
Share on other sites

Trams, snyt dig och drick litet vatten.

 

Det är ju inget benbrott heller

 

Visst, det är ju en lösning. Problemet är att du kommer att vara halvsjuk i veckor. Att ignorera ett problem är sällan en bra lösning. Visst, man kanske måste offra en dag på att vara hemma men det är värt det om man blir fullt frisk fortare.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ä, vafan, Kanelte och konjak (eller Whisky), funkade kanon i Libanon och även hemma!!

Ta en kastrull och koka upp te tillsammans med en kanelstång, koka lääääänge.

Fyll upp en mugg till 60 % och toppa med valfri konjak eller whisky ( Martell elle Jonny W funkar finfint) slå i ett par teskedar socker och drick, känn alla bacilusker försvinna in i dimman!!

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Grannen tuggar färsk ingefära. Påstår att han aldrig är förkyld.

Det smakar inget vidare och är ganska starkt, men funkar det så.

 

Jag har tuggat ingefära dagligen och det kan vara det som hållt mig från att bli smittad av flera förkylda personer i min närhet. Dessutom sägs det öka förbränningen vilket kan vara bra för de som är intresserade av det.

Vad som garanterat sker är att temperaturen i munhålan och svalget ökar markant och det hävdar jag vara till fördel vid idrottande utomhus vintertid.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Trams, snyt dig och drick litet vatten.

 

Det är ju inget benbrott heller

 

Visst, det är ju en lösning. Problemet är att du kommer att vara halvsjuk i veckor. Att ignorera ett problem är sällan en bra lösning. Visst, man kanske måste offra en dag på att vara hemma men det är värt det om man blir fullt frisk fortare.

 

mm, är nog viktigt att försöka känna sig frisk, gå upp och gör ngt på dagarna! fixa cyckeln eller lägg lite energi på att fixa ngt bra käk, duscha och må fint så blir man frisk fort:D plus att man inte känner sig lika sjuk!

Däremot måste man alltid lyssna på kroppen och inte göra mer än man känner att man klarar av..

Link to comment
Share on other sites

Fick lära mig en bra huskur (Norsk sådan) under en Januari storm på Barentshav då jag blev så grymt förkyld, inte god men effektiv.

 

Ta ett stort dricksglas fyll 3/4 med mjölk och ingen lättmjölk utan riktig, lägg i 2 rågade matskedar med honung, värm lätt i micron så att honungen går att röra ut i mjölken, strö i rikligt med grov/mellanmalen svartpeppar, lite cayennepeppar och toppa med en skvätt tabasco, rör om och värm så att det är precis drickbart och häll i Dig det i ett svep.

 

Blir Du inte frisk så är Du tvungen att dricka en till och det vill Du INTE vara med om så Du kommer att känna Dig frisk bara för att slippa :worthy:

 

Vill Du inte testa den så kör med Echinaforce (Röda hatten) droppar funkar fint det med men det är ju ingen huskur direkt!

Link to comment
Share on other sites

brukar köra på ligga i sängen och svettas så att sängen är helt blöt. Dessutom ska man dricka riktigt hett te samtidigt och under hela vakna tiden. Dessutom ska man kolla på dålig tv som går när man är sjuk.

Link to comment
Share on other sites

Vila och vätska är förstås det enda rätta svaret och jag undviker alltid medicin i möjligaste mån. Men om jag under en tjänsteresa blir mycket förkyld och ändå måste jobba så heter räddningen receptfria Contac. Fins i handels i USA, men inte i Sverige. Man känner sig frisk och symptomfri i 12 timmar, men sedan slår det förstås tillbaka när preparatet slutat verka. Förut var det efedrin i dem, men nu verkar man plockat bort det. För mig har det räddat flera tjänsteresor och i ett utslag av dumhet traskade jag mig igenom två tungs förkylda Nijmegenmarschdagar på Contacångor, knappast bra för kroppen men man var ung dum och medaljk*t.

 

v-contac.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vila och vätska är förstås det enda rätta svaret och jag undviker alltid medicin i möjligaste mån. Men om jag under en tjänsteresa blir mycket förkyld och ändå måste jobba så heter räddningen receptfria Contac. Fins i handels i USA, men inte i Sverige. Man känner sig frisk och symptomfri i 12 timmar, men sedan slår det förstås tillbaka när preparatet slutat verka. Förut var det efedrin i dem, men nu verkar man plockat bort det. För mig har det räddat flera tjänsteresor och i ett utslag av dumhet traskade jag mig igenom två tungs förkylda Nijmegenmarschdagar på Contacångor, knappast bra för kroppen men man var ung dum och medaljk*t.

 

v-contac.jpg

 

Hemma så blir huskuren en klassisk irländsk toddy på exempelvis Bushmills, hett vatten och kanske lite honung. Om man ändå är sjuk kan man lika bra unna sig lite gott och kan man inte jobba kan man lika bra vara salongsberusad, allt blir ju så mycket roligare då.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fram tills mina barn började på dagis trodde jag förkylning inträffade en vecka per år, influensa en gång i decenniet.

 

Nu är läget lite annorlunda kan jag säga :worthy:

 

Förebyggande tips - handtvätt ofta och att "känna efter". Är vilopulsen omotiverat hög och det känns som om det tar emot att sticka ut och träna, stanna hemma. Tveka inte att avbryta ett pass där kroppen inte "svarar". Vila och sov mer under den mörka årstiden, det behövs.

 

Vid sjukdom, maximal vila, köp hämtmat, stanna i sängen, drick mycket och varmt, använd febernedsättande, näsdroppar och allt annat som underlättar tillvaron.

 

Efteråt - börja träna försiktigt, inte bara första passet utan en hel vecka, följer du ett program hoppa tillbaka till förra lätta veckan när du återgått efter konvalesensveckan. En sjukvecka gör alltså att du hamnar minst tre veckor efter i programmet.

Link to comment
Share on other sites

Fram tills mina barn började på dagis trodde jag förkylning inträffade en vecka per år, influensa en gång i decenniet.

 

Nu är läget lite annorlunda kan jag säga :worthy:

 

Förebyggande tips - handtvätt ofta och att "känna efter". Är vilopulsen omotiverat hög och det känns som om det tar emot att sticka ut och träna, stanna hemma. Tveka inte att avbryta ett pass där kroppen inte "svarar". Vila och sov mer under den mörka årstiden, det behövs.

 

Så sant.

 

På kontoret är vi tre dagisbarnsföräldrar av sex anställda - en veritabel förkylningsbomb med andra ord! Vi införde handsprit och utbildade i användningen. Numera spritas före och efter varje toalettbesök, innan fika, före och efter efter snytning osv. Detta i kombination med att ta smällen med en karensdag och stanna hemma vid förkylning och att den som är lite småsnorig på jobbet har en egen handspritflaska på rummet verkar ha minskat smittospridningen kraftigt. Resulatet av detta är förstås en ren ekonimisk vinst till följd av färre sjukdagar, och att vi numera har väldigt lena händer :rolleyes:

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Vid sjukdom, maximal vila, köp hämtmat, stanna i sängen, drick mycket och varmt, använd febernedsättande, näsdroppar och allt annat som underlättar tillvaron.

 

Man har tyvärr inte alltid tid att vara hemma och vara sjuk. Om det är mycket i skolan är det bara att masa sig dit även om man är hängig. (gäller givetvis inte om man är mycket sjuk, men när man är rejält förkyld hade det varit bra att stanna hemma, men se det går inte alltid :D )

Link to comment
Share on other sites

Vid sjukdom, maximal vila, köp hämtmat, stanna i sängen, drick mycket och varmt, använd febernedsättande, näsdroppar och allt annat som underlättar tillvaron.

 

Man har tyvärr inte alltid tid att vara hemma och vara sjuk. Om det är mycket i skolan är det bara att masa sig dit även om man är hängig. (gäller givetvis inte om man är mycket sjuk, men när man är rejält förkyld hade det varit bra att stanna hemma, men se det går inte alltid :) )

 

Som gymnasielärare tycker jag att du har rätt inställning, dvs en mogen attityd, ibland får man uppoffra sig.

Link to comment
Share on other sites

Förkylning är allt utom roligt, och precis som ni säger, ungar och dagis ökar inte inte ens chanser att slippa undan.

Däremot har jag märkt att att det går alldeles utmärkt att förebygga förkylningar med kosttillskott.

Har man däremot åkt på en förkylning så sitter den där, brukar i regel hända mig när jag glömmer och ta det jag skall ta.

Jag hivar i mig Omega3 samt vitaminer och mineraler av olika slag och det ger ett fullgott skydd.

Link to comment
Share on other sites

När jag gick till läkaren med min 4månadersförkylning som började sätta sig på konstiga ställen där man INTE vill bli förkyld,

 

ja,

 

då sade läkaren att han dricker 5 liter vatten om dagen när han känner att en förkylning är på gång.

 

Själv tycker jag inte att det låter hälsosamt, inte många dagar i rad i a f, men så sade han.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Att se till och hjälpa sitt immunförsvar är att rekommendera.

Efter en större operation med lång konvalescens så blev jag jämt sjuk/förkyld så fort jag började träna, fick råd att hjälpa immunförsvaret, sagt och gjort.

Nu kör jag L-Glutamin samt Omega-3 året om sedan 2år tillbaka, har märkt att jag håller mig MYCKET friskare och klarar mig från många förkylningar.

När jag känner att något är på gång så börjar jag direkt med Echinagard.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...