Jump to content

förkylning

victor_r

Recommended Posts

Posted
När jag gick till läkaren med min 4månadersförkylning som började sätta sig på konstiga ställen där man INTE vill bli förkyld,

ja,

då sade läkaren att han dricker 5 liter vatten om dagen när han känner att en förkylning är på gång.

Själv tycker jag inte att det låter hälsosamt, inte många dagar i rad i a f, men så sade han.

Varför skulle det vara ohälsosamt? Vi ska väl få i oss 4 liter vanligtvis? Om du nu inte tror att han menade att du skulle svepa 5 liter vatten direkt ur kranen dvs. Det räcker om du har med dig en dricksflaska med dig, om det går dvs, och dricker lite men ofta.

Posted

Normalt är att man behöver dricka 30ml/kg kroppsvikt per dygn, dvs 2-3 liter.

Om man dricker för mycket vatten så kan man få "vattenförgiftning" (hyponatremi).

Edit: För ett par år sedan var det en tjej som dog av hyponatremi efter att ha druckit 8 liter vatten på lika många timmar.

• 1 month later...
Posted

Svarar på ett inlägg från tråden Får man se ut hur man vill i HV? som var lite off-topic där. Hoppas att den är mer topic här det redan har diskuterats hyponatremi.

Normala förhållanden, ja. Skriften du länkar till och citerar håller också fram det som en lämplig målbild att man skall röra på sig minst 30 minuter om dagen, gärna upp till en timme. Känns tillämpbart på grön verksamhet utanför staben? Nope...

...

Det är rätt lätt. Pissar man inte åtminstone varannan timme så dricker man för lite. Börjar det som kommer ut skifta mot brunrött istället för klart och lukta fan så dricker man för lite. Att inte dricka för lite vid normalslapp verksamhet i grönkläder, d v s kånka runt på saker och ränna omkring en massa, innebär att man sörplar i sig sin liter på några timmar högst. Mycket mindre om det är varmt eller riktigt kallt.

Har man druckit för lite tar det timmar att rätta till det. Har man druckit sig pissnödig går det rätt mycket snabbare.

...

Polis brukar sällan ha ett behov av "bra ha"-grejor. De befinner sig i allmänhet inte många minuter från förstärkning, sjukvård, kommunalt VA, kommunikationsinfrastruktur och en massa andra "bra ha"-grejer som vi i allmänhet bara kan drömma om. De förväntas fixa ett normalt arbetspass som mäts i timmar, inte dagar. De förväntas klara av ett moment där det hettar till innan de avlöses.

...

Nu är det ju inte så att verksamheten i hemvärnet motsvarar träning på hög nivå...

Och frekvensen av eventuell ansträngning på 20 - 60 timmarspluton är hur hög?

"Som framgår av de citerade artiklarna finns tyvärr många exempel på hyponatremi och dess allvarliga komplikationer i samband med för högt vätskeintag. Även flera dödsfall har rapporterats. Vid normalt leverne och måttlig motion räcker det att dricka när man är törstig. Det finns inga data som talar för att stora mängder vätska i någon situation är positivt för kroppen, utan snarare kan förorsaka livshotande tillstånd, och även död."

Citat Läkartidningen

http://www.lakartidningen.se/engine.php?se...articleId=11357

(Hyponatremi är ett allvarligt tillstånd då halten av natriumjoner i blodet är för låg)

Förklara gärna var hemvärnet förväntas ha ett normalt arbetspass (tydligen utan avlösning) som mäts i dagar?

Arbetstidsregler gäller även grön verksamhet i fredstid...

Så sent som i somras så var jag på en övning där vi skulle framrycka/strida/patrullera i kuperad hällmarksskog i högsommarvärme. Jag tror att det är den enda gången jag har druckit slut på min Source på mindre än två timmar (det har jag inte ens gjort i Nijmegen!)

Rent allmänt så är det rätt jobbigt att kuta runt och leka krig med 20-25 kg extra vikt på sig. Man förlorar rätt mycket vatten både genom att svettas ut det och genom andningen.

Exemplet som jag skrev om i mitt förra inlägg här ovan gällde en tjej som drack mycket vatten som förberedelse inför någon sort tävling tror jag det var. I Nijmegen har jag sett folk som har druckit både 12 och 13 liter vatten på en dag (och behövt det!).

De kan göra det därför att 1) Kroppen behöver mer vatten under fysisk ansträngning. 2) De höll sin natriumbalans i schack genom att ta Resorb, äta salt och motsv.

• 8 months later...
Posted

Jag ska mönstra imorgon och har nu dragit på mig en förkylning, är det någon som vet något annat än det i tråden som är bra? Med tanke på att det är imorgon har jag inte tid med några långa huskurer, och jag känner inte att jag ska ta ett glas whisky :)

Jag ska säga att jag känner mig inte dålig förutom att jag har ont i halsen och hostar. Det är inte så jag inte orkar göra något annat men jag är rädd att jag inte får cykla imorgon om jag hostar och om jag får cykla så är jag rädd att det inte går lika bra som det borde göra pga förkylningen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...