-hult Posted March 18, 2007 Report Posted March 18, 2007 Hehe, nice hult Ja, en kallelse vore kul att få nu någon gång. Ser fram emot infohelgen riktigt mycket, ska bli riktigt kul att få ordentlig information om såväl förbandet och om utlandstjänst. Ja, det håller jag med om!! Sen skulle vi ju kvittera ut kängor att gå in innan inryck, och få lite mer info om befattningarna! Quote
Jonne Posted March 18, 2007 Report Posted March 18, 2007 Ja, det håller jag med om!! Sen skulle vi ju kvittera ut kängor att gå in innan inryck, och få lite mer info om befattningarna! Mm ska bli kul att få ut kängorna så man kan gå in dom Jag och Viktor har snackat lite om att anordna en egen liten träningshelg i sommar med löpning och marsch på schemat. Låter det som en bra idé? Quote
-hult Posted March 19, 2007 Report Posted March 19, 2007 Det låter som en utomordentlig idé Jag är på!! Säg bara till när, hur, vad och varför Quote
ViktorC Posted March 19, 2007 Report Posted March 19, 2007 Det låter som en utomordentlig idé Jag är på!! Säg bara till när, hur, vad och varför I sommar nångång, tror vi behöver vänja kroppen på att gå med packning och det är schysst om vi gör det ihop, sen är det ju så skoj att springa så att vi inte kommer kunna låta bli ;) Gött att du hänger på Hult! När var och hur får vi nog snacka mer om, men det finns iaf fina vandringsleder häromkring, på det sköna Österlen that is... Quote
Jonne Posted March 19, 2007 Report Posted March 19, 2007 Jag röstar på att vandra rundor på Österlen iaf Riktigt fint är där! Men det träningshelg tycker jag vi ska satsa på! Lite kul att marschträna tillsammans med blivande lumparpolare Quote
Jonne Posted March 23, 2007 Report Posted March 23, 2007 (edited) Fler än jag som fick ett mkt trevligt brunt brev i postlådan idag Riktgt bra att de skickade med det feta häftet med träningstips! Ska börja köra efter deras schema och övningar direkt! Då ses vi igen v. 17 grabbar Edited March 23, 2007 by Jonne Quote
-hult Posted March 23, 2007 Report Posted March 23, 2007 Jajumen, du ska inte tro att du var ensam om att få det kuvertet Haha, som sagt, ses vecka 17! Quote
ViktorC Posted March 23, 2007 Report Posted March 23, 2007 Sånt här blir man ju glad av ;) Vi kollar schemat och hittar ett litet KSBpass som ligger och väntar Quote
J_Hedin Posted March 23, 2007 Report Posted March 23, 2007 Vad hände med trådskaparen koenigsegg, skulle inte han vidaremönstra?? Vad finner ni så roligt? Att ka**** har så lena fina ben. Någon som var med och hörde detta ? Quote
ViktorC Posted March 23, 2007 Report Posted March 23, 2007 Vad hände med trådskaparen koenigsegg, skulle inte han vidaremönstra?? Vad finner ni så roligt? Att ka**** har så lena fina ben. Någon som var med och hörde detta ? Tjena! Koeningsegg var aldrig på extramönstringen, han ska in på K3 istället! Vet inte vad du menar? Har inte hört något om fina ben.. kanske missat något? Quote
-hult Posted March 23, 2007 Report Posted March 23, 2007 Nu vet jag inte riktigt om jag hänger med? Fina ben? Quote
Jonne Posted March 23, 2007 Report Posted March 23, 2007 Vad hände med trådskaparen koenigsegg, skulle inte han vidaremönstra?? Vad finner ni så roligt? Att ka**** har så lena fina ben. Någon som var med och hörde detta ? What? Fina ben? Nä, trådskaparen vägde tyvärr några kilon för lite vid den vanliga mönstringen och fick därför inte extramönstra. Japp nu blir det KSB pass för hela slanten Quote
J_Hedin Posted March 24, 2007 Report Posted March 24, 2007 (edited) Vad hände med trådskaparen koenigsegg, skulle inte han vidaremönstra?? Vad finner ni så roligt? Att ka**** har så lena fina ben. Någon som var med och hörde detta ? What? Fina ben? Nä, trådskaparen vägde tyvärr några kilon för lite vid den vanliga mönstringen och fick därför inte extramönstra. Japp nu blir det KSB pass för hela slanten Fallet var så att tidigare nämnda befäl under givakten gick fram till en killle och frågade vad han skrattade åt. Då sa han på sitt härliga dalmål. "Att Ka**** har så lena fina ben." Jag tror han skällde på killen i tio minuter. Och sedan gjorde vår käla dalmas honnör inomhus. Inte så starkt rekommenderat . Behöver jag säga att han fick åka hem? Edited March 24, 2007 by J_Hedin Quote
Jonne Posted March 24, 2007 Report Posted March 24, 2007 Fallet var så att tidigare nämnda befäl under givakten gick fram till en killle och frågade vad han skrattade åt. Då sa han på sitt härliga dalmål. "Att Ka**** har så lena fina ben." Jag tror han skällde på killen i tio minuter. Och sedan gjorde vår käla dalmas honnör inomhus. Inte så starkt rekommenderat . Behöver jag säga att han fick åka hem? Var hände detta? På fbjs extramönstring? Quote
J_Hedin Posted March 24, 2007 Report Posted March 24, 2007 (edited) Fallet var så att tidigare nämnda befäl under givakten gick fram till en killle och frågade vad han skrattade åt. Då sa han på sitt härliga dalmål. "Att Ka**** har så lena fina ben." Jag tror han skällde på killen i tio minuter. Och sedan gjorde vår käla dalmas honnör inomhus. Inte så starkt rekommenderat . Behöver jag säga att han fick åka hem? Var hände detta? På fbjs extramönstring? Ja för sjutton! Kan ju vart så att det var olika em? Nummer 8 Richard, för övrigt.. Edited March 24, 2007 by J_Hedin Quote
bartil Posted March 24, 2007 Report Posted March 24, 2007 Hur ser FBJ's träningsschema ut då, för er som har fått det? Om det nu av nån anledning är hemligt för de som har tänkt söka till FBJ eller nåt, så skicka gärna PM. Quote
J_Hedin Posted March 24, 2007 Report Posted March 24, 2007 Hur ser FBJ's träningsschema ut då, för er som har fått det? Om det nu av nån anledning är hemligt för de som har tänkt söka till FBJ eller nåt, så skicka gärna PM. Det skulle faktiskt vara jätteintressant att se. Posta gärna här. Quote
Guest Wingen Posted March 24, 2007 Report Posted March 24, 2007 För att återknyta lite till tidigare frågor... Förra året var det en pluton som utbildades på FBJS. Mellan 35 och 45 soldater dvs en inte ens halvfull kasern. Desto trängre lär det bli i år. Men efter mina få besök på K25 kan jag intyga att det är en av dom fräschaste kasernerna inom flygvapnet så ni lär få det bra ändå. Och angående anställda på FE01. "Flygplatsenhet 01 Personalstyrkan uppgår till cirka 280 med 10 dagars beredskap (R10) och cirka 100 med 30 dagars beredskap (R30) varav huvuddelen är avsedd för den taktiska flygplatsen. Förbandet utbildas vid F 17, Ronneby"(citat från http://www.f17.mil.se/article.php?id=16104) I utlandsstyrkan är det(enligt vad jag erfar) ofta attraktivt att ha en utbildning motsvarande den på FBJS då det på jägarförband och motsvarande utbildas mycket kompetenta soldater och har man goda grundläggande soldatkunskaper så klarar man ofta de flesta uppgifter man ställs inför. Är det helgen v17 det är info-helg?? Quote
ViktorC Posted March 24, 2007 Report Posted March 24, 2007 (edited) Fallet var så att tidigare nämnda befäl under givakten gick fram till en killle och frågade vad han skrattade åt. Då sa han på sitt härliga dalmål. "Att Ka**** har så lena fina ben." Jag tror han skällde på killen i tio minuter. Och sedan gjorde vår käla dalmas honnör inomhus. Inte så starkt rekommenderat . Behöver jag säga att han fick åka hem? Var hände detta? På fbjs extramönstring? Ja för sjutton! Kan ju vart så att det var olika em? Nummer 8 Richard, för övrigt.. Okej, it´s better to burn out, than to fade away... intressant öppning av killen.. Hur gick mönstringen för dig då, J_Hedin? Tack för infon Wingen!! Edited March 24, 2007 by ViktorC Quote
J_Hedin Posted March 25, 2007 Report Posted March 25, 2007 Fallet var så att tidigare nämnda befäl under givakten gick fram till en killle och frågade vad han skrattade åt. Då sa han på sitt härliga dalmål. "Att Ka**** har så lena fina ben." Jag tror han skällde på killen i tio minuter. Och sedan gjorde vår käla dalmas honnör inomhus. Inte så starkt rekommenderat . Behöver jag säga att han fick åka hem? Var hände detta? På fbjs extramönstring? Ja för sjutton! Kan ju vart så att det var olika em? Nummer 8 Richard, för övrigt.. Okej, it´s better to burn out, than to fade away... intressant öppning av killen.. Hur gick mönstringen för dig då, J_Hedin? Tack för infon Wingen!! Nej kompis som berättat Nej det var ingen öppning men killen var trött och ville åka hem därför detta uttalande. Jag rycker in som amfpb då jag misslyckats på simultankapacitetstestet till stridsbåt :( take care Quote
Jonne Posted March 25, 2007 Report Posted March 25, 2007 Hur ser FBJ's träningsschema ut då, för er som har fått det? Om det nu av nån anledning är hemligt för de som har tänkt söka till FBJ eller nåt, så skicka gärna PM. Tror inte det är vidare hemligt, men det är inget speciellt. Bara det gamla vanliga. Vid styrketräning kör man med kroppsvikter så många man kan i 3 set. Exempel på sådana övningar är: armböj, sit-ups, kålmasken, knäböj osv. Sen är det olika sorters löpning t ex intervaller, medeldistans, långdistans. Sen har de varit så snälla att skriva upp tips med strech och liknande för att förebygga skador samt att de satt ihop ett komplett träningsschema för en vecka som man kan följa. Lite tramsigt av killen som snacka skit tycker jag. Hade räckt med att han hade gått fram till ett befäl och sagt att han vill avbryta. På vår EM var det en kille som avbröt innan vi överhuvudtaget påbörjat några tester. Befälen och alla andra blev rätt förvånade Quote
-hult Posted March 25, 2007 Report Posted March 25, 2007 På vår EM var det en kille som avbröt innan vi överhuvudtaget påbörjat några tester. Befälen och alla andra blev rätt förvånade Ja, han var lite lustig Undrar varför han avbröt redan innan alla tester... Quote
Jonne Posted March 28, 2007 Report Posted March 28, 2007 Har nu gått omkring och funderat på inryck rätt mkt. Vad gör man egentligen de första veckorna förutom att lära sig tala, stå, gå, persedelmönstring osv.? Är det mycket marsch, eller är det ut på skjutbanan eller vad fasen gör man på fbjs den första tiden förutom de mest grundläggande? Quote
Razvedka Posted March 28, 2007 Report Posted March 28, 2007 Mina fem pennies: Ta det lugnt och fokusera er på er själva under den första tiden på FBJS. Alla frågor kan man inte få svar på - det finns tom en väl underbyggd pedagogisk tanke till att man inte får det... Och lycka till - på en i mina ögon sett mycket intressant, lärorik och rolig utbildning! Quote
-hult Posted March 28, 2007 Report Posted March 28, 2007 Har nu gått omkring och funderat på inryck rätt mkt. Vad gör man egentligen de första veckorna förutom att lära sig tala, stå, gå, persedelmönstring osv.? Är det mycket marsch, eller är det ut på skjutbanan eller vad fasen gör man på fbjs den första tiden förutom de mest grundläggande? Det jag kommer ihåg från EM när vi fick se schemat var ju att andra veckan är det vapentjänst Quote
Jonne Posted March 28, 2007 Report Posted March 28, 2007 Det jag kommer ihåg från EM när vi fick se schemat var ju att andra veckan är det vapentjänst Det är bra att ha nån som kommer ihåg! Bra jobbat hult Quote
ViktorC Posted March 28, 2007 Report Posted March 28, 2007 Mina fem pennies: Ta det lugnt och fokusera er på er själva under den första tiden på FBJS. Alla frågor kan man inte få svar på - det finns tom en väl underbyggd pedagogisk tanke till att man inte får det... Och lycka till - på en i mina ögon sett mycket intressant, lärorik och rolig utbildning! Finns det någon vilja att gallra bland de inrykna? Efter inryck är väl målet att alla ska slutföra utbildningen? Tror min bror påbörjade PEK-utbildningen andra vecka, så det är säkert som du säger hult! Quote
-hult Posted March 28, 2007 Report Posted March 28, 2007 Det jag kommer ihåg från EM när vi fick se schemat var ju att andra veckan är det vapentjänst Det är bra att ha nån som kommer ihåg! Bra jobbat hult YEEEEA!!! I'm the man Quote
bomben77 Posted March 29, 2007 Report Posted March 29, 2007 Mina fem pennies: Ta det lugnt och fokusera er på er själva under den första tiden på FBJS. Alla frågor kan man inte få svar på - det finns tom en väl underbyggd pedagogisk tanke till att man inte får det... Och lycka till - på en i mina ögon sett mycket intressant, lärorik och rolig utbildning! Finns det någon vilja att gallra bland de inrykna? Efter inryck är väl målet att alla ska slutföra utbildningen? Tror min bror påbörjade PEK-utbildningen andra vecka, så det är säkert som du säger hult! Nån specifik gallring tror jag inte det blir tal om, ni har ju gjrt en EM så en grov sållning har det ju redan varit. Vi var ett 50-tal som ryckte in som NSKY -97 på F17 och 34 som muckade. Det var en del som föll ifrån av medicinska skäl samt ett par som omplacerades av andra anledningar. Vapentjänsten kommer igång så fort det bara är möjligt, att göra handhavandet till en vana tar tid. Det kommer säkert vara en hel del fys under inledningsskedet för att tidigt skilja ut de som ev inte har de rätta förutsättningarna. Quote
Recommended Posts