Jump to content

Fbjs aspiranter 2008 - get together?

Recommended Posts

Posted

Vi är väl ca 35 pers som kommer rycka in på fbjs i sommar. Man tycker ju att de flesta som klarat EM och varit med på vår infohelg som vi ska ha väldigt snart borde klara utbildningen då man har fått så pass bra insikt i tjänsten och många tips om träning osv. Men om folk skulle hoppa av tror jag nog att det mest hänger på skador eller liknande. Fast man vet ju aldrig...

• Replies 606
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
skador eller liknande. Fast man vet ju aldrig...

Skador skulle jag kunna tippa på att de flesta bryter p.g.a!

Guest Andrew
Posted

Det handlar inte bara om fys och att man har rätt förutsättningar bara för att man genomfört EM.

En del brukar falla ifrån för att dem saknar den mentala styrkan att orka fortsätta , det kan även vara stressigt i början då vissa inte har den mentala spänsten att klara av omställning till att klara de krav som skolan vill att du skall klara dag efter dag.

Så ni kan kallt räkna med ytterligare frånfall av personal ur eran årskull.

Mina fem ören

Posted

Oj oj oj. Att prata om att vara förberedd och gå på infohelg inför ett inryck är inte samma sak som att rycka in.

Learning by doing mina herrar - ni har den jobbigaste perioden i era liv (hittills) framför er. Jag tror att ni kommer bli överraskade.

Posted
Det handlar inte bara om fys och att man har rätt förutsättningar bara för att man genomfört EM.

En del brukar falla ifrån för att dem saknar den mentala styrkan att orka fortsätta , det kan även vara stressigt i början då vissa inte har den mentala spänsten att klara av omställning till att klara de krav som skolan vill att du skall klara dag efter dag.

Mina fem ören

Ja det är klart. Vid extramönstringen var det en pannbensövning och det räckte för att nästan hälften skulle ge upp. Sen vid inryck kommer garanterat tempot vara ett annat och kraven kommer höjas, samtidigt som sömn och liknande blir mindre. Vissa fungerar ju bara inte om de inte får sova. Det är ju omöjligt att testa det vid en EM. En av mina kusiner som var på KJ sa att det var några som slutade pga att de inte kunde vara utan sömn och mat. Så förmodligen kommer det vara fler frånfall helt klar. Good point Andrew.

Posted

Mina fem ören

Ja det är klart. Vid extramönstringen var det en pannbensövning och det räckte för att nästan hälften skulle ge upp. Sen vid inryck kommer garanterat tempot vara ett annat och kraven kommer höjas, samtidigt som sömn och liknande blir mindre. Vissa fungerar ju bara inte om de inte får sova. Det är ju omöjligt att testa det vid en EM. En av mina kusiner som var på KJ sa att det var några som slutade pga att de inte kunde vara utan sömn och mat. Så förmodligen kommer det vara fler frånfall helt klar. Good point Andrew.

Ja, de flesta kommer nog att fråga sig vad de sysslar och varför de tog sökte utbildningen, det är ju inte som extramönstringen, som varade i tre dagar. Tror säkert att alla som rycker in kommer att vilja genomföra utbildningen, men den kanske inte är vad de förväntar sig.. Detta tillsammans med skador kan nog få en del att vilja ge upp.. Man får se hur man regerar på det med lite sömn och mat men jag hoppas och tror att det ska gå att klara.. Det blir ju en upplevelse med inryck, 4 månader kvar idag!!

Posted
Ja du hult... Det är helt sjukt egentligen om man tänker efter :baskerPa:

Faktsiskt! Men det är spännande också... :rockon:

Posted

Mina fem ören

krävdes ju dock inte endast pannben för att klara den övning jag tror du syftar på...

Posted

Hmm, jag satt och tänkte (jo, jag kan faktiskt sånt :rolleyes:) på en sak... Frågan är främst riktad till er som gjort GU på Fbjs, är det mycket väntan den första dagen? Jag menar efter jag har plockat ut mina grejer på TS så är det ju säkerligen massa folk bakom mig i kön, väntar man då in dom andra eller ska man springa iväg till sitt logement?

Posted
Hmm, jag satt och tänkte (jo, jag kan faktiskt sånt :rolleyes:) på en sak... Frågan är främst riktad till er som gjort GU på Fbjs, är det mycket väntan den första dagen? Jag menar efter jag har plockat ut mina grejer på TS så är det ju säkerligen massa folk bakom mig i kön, väntar man då in dom andra eller ska man springa iväg till sitt logement?

Jag är övertygad om att befälen kommer göra klart för er vad som gäller när ni väl är på plats.

Men i allmänhet väntar ni på att alla skall bli klara och ja, det kan bli en del väntan.

Guest koenigsegg88
Posted

Man blir ju bara mer och mer avundsjuk att man inte ens fick komma till EM, vilka underbar utbildning ni kommer få! :rolleyes:

Posted (edited)

@Koeningsegg: Jag tror också att det blir en riktigt bra utbildning :baskerHV:

Har också en fråga till de som gjort utbildningen på FBJS.

Hur ser övningarna ut efter GSU:n? Övar man mycket med andra förband?

Hur är utbildningen uppdelad? När börjar man öva i patrullerna?

Edited by ViktorC
Posted (edited)

Frågor frågor frågor :baskerHV:

Övningar, och samövningar etc varierar under året. Hållpunkter som Lodjursmarsch, utb kontroll, vinterutbildning etc kommer ingå.

TIPS: Ta det lugnt, se tiden an som den kommer! Utbildningen är till stora delar upplagd så att man INTE kan veta

allt i förväg, så det är lika bra att komma in i det tänket från början, tro mig - Er tid blir så mycket lättare och roligare

på det viset! En god soldatutbildning idag är just att kunna hantera ovisshet, att planera undan för undan...Det är bara

att hänga med och njuta!

Edited by Razvedka
Guest Fågel Fenix
Posted

Rep om våran CSAR utb i karlsborg kommer förhoppningsvis upp på f17:s sida nästa vecka för dom som vill veta mer...

Posted

Härliga tider!!

@ Fågel Fenix: Vad är det ni tränar mest på nu, i FE01? För jag misstänker att du är med där?

Guest Fågel Fenix
Posted (edited)

Alla tränar grundläggande soldatkunskaper:Vapelfippel, ptrl-strid, eng signalering, patrullering med hund, sjv grunder + extra utb för oss j/sjv, pistolskytte, närkamp (krav-maga), massa fys. Nästa vecka åker vi till Danmark tillsammans med GU-befälen på skolan för att genomföra övning "Palnatoke". Detta vet dom flesta FBJ vad det är :wacko: För min del skall det bli extra roligt då min pluton inte fick chansen att genomföra den pga annat inryckningskede än vanligtvis (GU 06 inryck jan. Tidigare har det varit aug.)

För oinvigda så är övning "Palnatoke" ett skede i antagningen till danskarnas Jaegerkorps. FBJS brukar åka till övningen för att söka efter aspiranterna som skall hålla sig gömda/på flykt. En bra chans till utbyte samt ett ypperligt tillfälle att köra "skarp" patrullering.

Undsättning har sysslat en del med CSAR-kurserna och inhämtning har utb som gynnar dom i deras uppgiftslösande, (kameror osv.). Dock skall inhämtning klara av unsättningupg och vice versa i enklare former. Detta för att inte låsa upp patrullerna emot en enda uppgift.

Senare kommer vi att samöva med SÄK då det är dom som kommer att komma ut iaf det skulle gå på röven i djungeln/öknen/stäppen/snöinfernot.

På det stora hela är det en jäkligt bra magkänsla när man vaknar på måndagmorgon och vet att man skall gå och "jobba". Till skillnad från lumpen :o that feeling is for me to know and for you to know after the summer..... ;-)

Tillägg: På www.f17.mil.se finns ett rep om vår kära hundavd. Där finns lite bilder som ni som funderar på att bli HUFÖ kan kolla på. bild 2-5 är ifrån 2:a J-plut 2006.

Edited by Fågel Fenix
Posted
Alla tränar grundläggande soldatkunskaper:Vapelfippel, ptrl-strid, eng signalering, patrullering med hund, sjv grunder + extra utb för oss j/sjv, pistolskytte, närkamp (krav-maga), massa fys. Nästa vecka åker vi till Danmark tillsammans med GU-befälen på skolan för att genomföra övning "Palnatoke". Detta vet dom flesta FBJ vad det är :camo: För min del skall det bli extra roligt då min pluton inte fick chansen att genomföra den pga annat inryckningskede än vanligtvis (GU 06 inryck jan. Tidigare har det varit aug.)

För oinvigda så är övning "Palnatoke" ett skede i antagningen till danskarnas Jaegerkorps. FBJS brukar åka till övningen för att söka efter aspiranterna som skall hålla sig gömda/på flykt. En bra chans till utbyte samt ett ypperligt tillfälle att köra "skarp" patrullering.

Undsättning har sysslat en del med CSAR-kurserna och inhämtning har utb som gynnar dom i deras uppgiftslösande, (kameror osv.). Dock skall inhämtning klara av unsättningupg och vice versa i enklare former. Detta för att inte låsa upp patrullerna emot en enda uppgift.

Senare kommer vi att samöva med SÄK då det är dom som kommer att komma ut iaf det skulle gå på röven i djungeln/öknen/stäppen/snöinfernot.

På det stora hela är det en jäkligt bra magkänsla när man vaknar på måndagmorgon och vet att man skall gå och "jobba". Till skillnad från lumpen :happy: that feeling is for me to know and for you to know after the summer..... :)

Tillägg: På www.f17.mil.se finns ett rep om vår kära hundavd. Där finns lite bilder som ni som funderar på att bli HUFÖ kan kolla på. bild 2-5 är ifrån 2:a J-plut 2006.

Snart är det sommar!! Hoppas att även vi som ligger inne nästa år kommer att få åka på den övningen!

Varför övar ni CSAR på k3 i karlsborg? Varför inte på F17?

Posted

Låter riktigt najs Fenix. Sicket drömjobb. Man skulle varit född några år tidigare :baskerPa: Är du på undsättning eller inhämtning?

@ViktorC

Vad jag kommer ihåg från EM så sa befälen att vi skulle öva utomlands också. Jag tror nog de syftade på "Palnatoke" vilket vad jag har förstått blivit av en tradition på FBJS, eller?

Posted (edited)
Låter riktigt najs Fenix. Sicket drömjobb. Man skulle varit född några år tidigare :lol: Är du på undsättning eller inhämtning?

@ViktorC

Vad jag kommer ihåg från EM så sa befälen att vi skulle öva utomlands också. Jag tror nog de syftade på "Palnatoke" vilket vad jag har förstått blivit av en tradition på FBJS, eller?

Jo har också för mig det.. de sa väl Danmark och något land till, var/är inte säker dock. CSAR verkar trevligt , finns artikel om det på www.k3.mil.se.. :baskerPa:

Edited by ViktorC
Posted
Danmark och södra Frankrike hörde jag iaf! Så det låter ju mycket spännande! :unsure:

Södra Frankrike? :tveka: Det hade ju varit fräckt!

Posted
Danmark och södra Frankrike hörde jag iaf! Så det låter ju mycket spännande! :)

Södra Frankrike? :unsure: Det hade ju varit fräckt!

Oj vad det hade funkat :camo: De kommer säkert att prata om det på förinfon :tveka:

Posted

Ja, det kommer de säkert! Förresten, har ni fått något svar på det där man skulle skicka tillbaka till Fbjs när man fick kallelsen till infon??

Posted
Ja, det kommer de säkert! Förresten, har ni fått något svar på det där man skulle skicka tillbaka till Fbjs när man fick kallelsen till infon??

Nej! Det var väl biljetterna vi skulle få skickade?

Posted

Men vad fan. Jag fattade det som om att man skulle få biljetterna hemskickade, för man skulle ju fylla vart ifrån man ville åka och sånt ju..

Jaja, det märks väl :happy:

Posted

Vi kanske får samma biljetter som vi fick när vi skulle hem från EM :happy: Var ju mycket bättre att åka på kallelsen som gällde som tur och retur biljett...

Posted

Ja, faktiskt! Om jag hade åkt på de biljetter jag fick på EM så skulle ju jag kommit hem 12 eller något sånt på lördagen!! ;-)