Jump to content

Fbjs aspiranter 2008 - get together?


Guest koenigsegg88

Recommended Posts

Ni aspiranter känner till att ni har ett forum på lodjur.net?

 

Jajamen, och det används flitigt!

 

Hur valde du FBJS för FJS eller KJ/PB?

Har du gjort SANS redan för FBJ, eller FJS eller KJ?

 

Tror att han valde att göra SANS (särskild ansökan, alltså söka till förtest på mönstringen) till FBJS framför FJS eller KJ. Alltså har han inte genomfört förtest till varken FBJS, FJS eller KJ.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 606
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ni aspiranter känner till att ni har ett forum på lodjur.net?

 

Jajamen, och det används flitigt!

 

Hur valde du FBJS för FJS eller KJ/PB?

Har du gjort SANS redan för FBJ, eller FJS eller KJ?

 

Tror att han valde att göra SANS (särskild ansökan, alltså söka till förtest på mönstringen) till FBJS framför FJS eller KJ. Alltså har han inte genomfört förtest till varken FBJS, FJS eller KJ.

 

Jo, jag vet att det används flitigt...hoppades att det skulle användas flitigare dock.

 

Jag tar gärna emot svar från honom på den frågan hurvida han gjorde med SANS osv.

 

Som jag anser de så väljer inte jag dem, utan de väljer mig.

Edited by Fbj Johansson
Link to comment
Share on other sites

Jag tar gärna emot svar från honom på den frågan hurvida han gjorde med SANS osv.

 

Som jag anser de så väljer inte jag dem, utan de väljer mig.

 

Visst, tänkte bara bringa klarhet till att SANS inte är själva extramönstringen eller förtestet utan bara ansökan. Jag ska självklart inte svara i hans ställe, ursäkta.

 

Håller med dig Johansson, skolorna väljer dig inte tvärt om.

Edited by Jonne
Link to comment
Share on other sites

Jahaja, jag trodde att man i tråden som hette "FBJS aspiranter..." även snackade och kallade sig det innan EM, för man aspirerar till en plats på skolan. Fel av mig.

 

Valde FBJS framför FJS och KJ/PB, så jag har vissa förväntningar.

 

Hur valde du FBJS för FJS eller KJ/PB?

Har du gjort SANS redan för FBJ, eller FJS eller KJ?

 

Ja alltså, man kunde bara göra en SANS. Valde då att göra den till FBJS, istället för KJ och FJS. Så enkelt. Dock har jag aldrig påstått att jag har blivit antagen till någonting. Jag är mycker väl medveten om att det är jag som är till för FM, och det är de som väljer mig, inte tvärtom.

Edited by MatsLennarth
Link to comment
Share on other sites

Nu är jag okckså en FBJS aspirant, dock ev. inryck i januari -09.

 

Fråga: Jag har gjort SANS till GA827, alltså Flygbasjägarpatrullchef. Men det betyder inget mer än att PV anser mig lämplig för GC va? De som rycker in som GA927 har lika stor chans som jag att bli GC, om jag förstått saken rätt?

 

Jag vill inte verka barsk eller tråkig men du är faktiskt inte FBJaspirant än! För att få den titeln måste du först bli godkänd på förtestet. Men kul att du sökte, det är en mkt bra och jobbig utbildning vad jag förstått efter EM och förinfo.

 

Nej du kommer inte vara patrullchef. Vem som blir vad bestäms efter GSU:n av befälen precis som Viktor sa.

 

Om de kör EM för er 89:or vid samma tillfälle som de gjorde för oss kommer ni kanske förtesta januari/februari 2008, men det är som sagt inte säkert.

 

Vad märkligt hörru Jonne. För när du började skriva i denna tråd så hade väl inte du heller genomfört något förtest eller extramönstring... :navy:

Edited by baskermann
Link to comment
Share on other sites

Vad märkligt hörru Jonne. För när du började skriva i denna tråd så hade väl inte du heller genomfört något förtest eller extramönstring... :uuh:

 

Nej, men som jag skrev tidigare så visste vi ju inte att vi inte var FBJaspiranter eftersom vi inte genomfört förtest. Nu har vi det och nu vet vi att man inte var just FBJaspirant innan man blev godkänd på förtestet. Jag tänkte att det kunde vara bra för mats att veta. Alltså om jag ska sammanfatta, ja jag är medveten om att jag själv och andra kallade sig fbjaspiranter innan vi genomfört förtest. Detta grundade sig i ren okunskap. Men nu efter infohelgen då vi blev kallade fbjaspiranter var det klart och nu vet vi. Så, om någon nu tycker detta är oklart eller vill fortsätta disskutera detta med mig kan ni skicka pm.

Link to comment
Share on other sites

Jahaja, jag trodde att man i tråden som hette "FBJS aspiranter..." även snackade och kallade sig det innan EM, för man aspirerar till en plats på skolan. Fel av mig.

 

Valde FBJS framför FJS och KJ/PB, så jag har vissa förväntningar.

 

Hur valde du FBJS för FJS eller KJ/PB?

Har du gjort SANS redan för FBJ, eller FJS eller KJ?

 

Ja alltså, man kunde bara göra en SANS. Valde då att göra den till FBJS, istället för KJ och FJS. Så enkelt. Dock har jag aldrig påstått att jag har blivit antagen till någonting. Jag är mycker väl medveten om att det är jag som är till för FM, och det är de som väljer mig, inte tvärtom.

 

Man kan göra flera SANS, således testas på alla 3 förbanden.

Link to comment
Share on other sites

Man kan göra flera SANS, således testas på alla 3 förbanden.

 

Alldeles riktigt! Jag gjorde så iaf... Men att söka till fbjs är iaf ett utmärkt val mats :sleep:

Edited by Jonne
Link to comment
Share on other sites

Man kan göra flera SANS, således testas på alla 3 förbanden.

 

Alldeles riktigt! Jag gjorde så iaf... Men att söka till fbjs är iaf ett utmärkt val mats :sleep:

 

Ja valet är det inget fel på.

Det som är bra med SANS är att man har en inskriven plats redan på något annat förband om man skulle falla ifrån.

Ett litet gissel är att man har flera SANS och om man då kommer in som FBJ så har man kanske KJ eller FJS mönstring kvar, därför kan det bli svårt att veta hur antalet kommer att se ut till inryck.

Link to comment
Share on other sites

Just det är lite märkligt. Jag sökte till FBJS, KJ och FJS. Men jag hade FBJS mest i tankarna. Deras förtest var i februari medan övriga var i april(?). Men under förtestet om jag inte kommer ihåg fel ville befälen att vi skulle tacka nej till andra förtest för att på så vis inte förlora vår plats på FBJS. Men efter ett tag efter jag tackat nej till FJS o KJ ringde en person från plv och sa att jag fortfarande om jag ville kunde genomföra förtest till FJS då man enligt honom fick genomföra fler förtester. Min plats på FBJS skulle alltså inte försvinna enligt honom. Så det verkar som om det lyder lite delade meningar...

Link to comment
Share on other sites

Ni aspiranter känner till att ni har ett forum på lodjur.net?

 

Jajamen, och det används flitigt!

 

Hur valde du FBJS för FJS eller KJ/PB?

Har du gjort SANS redan för FBJ, eller FJS eller KJ?

 

Tror att han valde att göra SANS (särskild ansökan, alltså söka till förtest på mönstringen) till FBJS framför FJS eller KJ. Alltså har han inte genomfört förtest till varken FBJS, FJS eller KJ.

 

Jo, jag vet att det används flitigt...hoppades att det skulle användas flitigare dock.

 

Jag tar gärna emot svar från honom på den frågan hurvida han gjorde med SANS osv.

 

Som jag anser de så väljer inte jag dem, utan de väljer mig.

 

Tror att lodjur.net kommer att användas ännu mer när inryck börjar närma sig och skolan och studenten ligger bakom oss aspiranter. Då kommer nog de flesta satsa stenhårt på träning osv om de inte gör det redan nu =)

 

Har du eller någon annan som gjort utbildningen några tips eller något du tycker att vi ska tänka på redan nu när vi håller på att förbereda oss inför utbildning och inryck i sommar?

Link to comment
Share on other sites

Man kan göra flera SANS, således testas på alla 3 förbanden.

 

Alldeles riktigt! Jag gjorde så iaf... Men att söka till fbjs är iaf ett utmärkt val mats :baskerKav:

 

Ja valet är det inget fel på.

Det som är bra med SANS är att man har en inskriven plats redan på något annat förband om man skulle falla ifrån.

Ett litet gissel är att man har flera SANS och om man då kommer in som FBJ så har man kanske KJ eller FJS mönstring kvar, därför kan det bli svårt att veta hur antalet kommer att se ut till inryck.

 

Det där har det tyvärr ändrats på. Jag kunde göra en SANS, och enbart EN.

Link to comment
Share on other sites

Ni aspiranter känner till att ni har ett forum på lodjur.net?

 

Jajamen, och det används flitigt!

 

Hur valde du FBJS för FJS eller KJ/PB?

Har du gjort SANS redan för FBJ, eller FJS eller KJ?

 

Tror att han valde att göra SANS (särskild ansökan, alltså söka till förtest på mönstringen) till FBJS framför FJS eller KJ. Alltså har han inte genomfört förtest till varken FBJS, FJS eller KJ.

 

Jo, jag vet att det används flitigt...hoppades att det skulle användas flitigare dock.

 

Jag tar gärna emot svar från honom på den frågan hurvida han gjorde med SANS osv.

 

Som jag anser de så väljer inte jag dem, utan de väljer mig.

 

Tror att lodjur.net kommer att användas ännu mer när inryck börjar närma sig och skolan och studenten ligger bakom oss aspiranter. Då kommer nog de flesta satsa stenhårt på träning osv om de inte gör det redan nu =)

 

Har du eller någon annan som gjort utbildningen några tips eller något du tycker att vi ska tänka på redan nu när vi håller på att förbereda oss inför utbildning och inryck i sommar?

Det tar vi på lodjur.net i så fall.

Du kan ställa frågan där inne så kommer du att få svar på det.

Kan inte jag svara så vidarbefodrar vi frågan innåt i föreningen så kommer det fram rätt svar till er.

Link to comment
Share on other sites

Man kan göra flera SANS, således testas på alla 3 förbanden.

 

Alldeles riktigt! Jag gjorde så iaf... Men att söka till fbjs är iaf ett utmärkt val mats ;-)

 

Ja valet är det inget fel på.

Det som är bra med SANS är att man har en inskriven plats redan på något annat förband om man skulle falla ifrån.

Ett litet gissel är att man har flera SANS och om man då kommer in som FBJ så har man kanske KJ eller FJS mönstring kvar, därför kan det bli svårt att veta hur antalet kommer att se ut till inryck.

 

Det där har det tyvärr ändrats på. Jag kunde göra en SANS, och enbart EN.

 

Hur menar du ändrats? Har det ändrats så att du bara kan göra en SANS eller menar du att det har ändrats så att du kan göra flera?

Link to comment
Share on other sites

Man kan göra flera SANS, således testas på alla 3 förbanden.

 

Alldeles riktigt! Jag gjorde så iaf... Men att söka till fbjs är iaf ett utmärkt val mats ;-)

 

Ja valet är det inget fel på.

Det som är bra med SANS är att man har en inskriven plats redan på något annat förband om man skulle falla ifrån.

Ett litet gissel är att man har flera SANS och om man då kommer in som FBJ så har man kanske KJ eller FJS mönstring kvar, därför kan det bli svårt att veta hur antalet kommer att se ut till inryck.

 

Det där har det tyvärr ändrats på. Jag kunde göra en SANS, och enbart EN.

 

Hur menar du ändrats? Har det ändrats så att du bara kan göra en SANS eller menar du att det har ändrats så att du kan göra flera?

 

1, uno, en SANS kan man lämna. Inte mer.

Link to comment
Share on other sites

Man kan göra flera SANS, således testas på alla 3 förbanden.

 

Alldeles riktigt! Jag gjorde så iaf... Men att söka till fbjs är iaf ett utmärkt val mats ;-)

 

Ja valet är det inget fel på.

Det som är bra med SANS är att man har en inskriven plats redan på något annat förband om man skulle falla ifrån.

Ett litet gissel är att man har flera SANS och om man då kommer in som FBJ så har man kanske KJ eller FJS mönstring kvar, därför kan det bli svårt att veta hur antalet kommer att se ut till inryck.

 

Det där har det tyvärr ändrats på. Jag kunde göra en SANS, och enbart EN.

 

Hur menar du ändrats? Har det ändrats så att du bara kan göra en SANS eller menar du att det har ändrats så att du kan göra flera?

 

1, uno, en SANS kan man lämna. Inte mer.

Men under året har man kunnat göra flera, en på FBJS, en på KJ, en på FJS.

Har man ändrat detta sedan förtesten i april menar du då?

Link to comment
Share on other sites

Ingen aning, men inskrivaren sa till mig att 1, en SANS enbart kunde lämnas. Huruvida man tidigare under året kunnat göra fler SANS har jag ingen aning om, men det låter konstigt att de skulle ändra det helt plötsligt. Det var 1 SANS som gällde, oavsett om det var till FJS, KJ, FBJS, tolk eller Stridsbåt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att det snackades om att man bara fick söka en SANS när jag var och mönstrade februari 2006, men då gick det att söka fler. En förändring låg dock i luften.

Link to comment
Share on other sites

Jag mönstrade i Oktober -06. SANS skickades för min räkning till både FJS och KJ och båda ansökningarna bifalldes. Genom kontakt som jag hade med PV under vintern (bör ha varit i januari eller februari) så framgick det att man skulle kunna åka på båda förtesterna, eventuellt godkännas och sedan ha möjlighet att välja var man ville rycka in. Jag kallades dock både till FJS och KJ på samma datum och gjorde därför ett mycket, för min del, enkelt val och tackade nej till KJ.

 

Jag tror inte kallelsedatumens sammanfallande var en slump i mitt fall. Det tycks rimligt att ha förtesterna ordnade på så vis, eftersom att de förtestande då tvingas välja det som de är mest motiverade inför och mest intresserade utav. Jag tror inte att förbandens urvalsprocesser rubbas i och med att man som blivande vpl kan åka på flera olika förtester. Vad som dock sker är att en hel del brev angående återtagande av SANS skall skickas ut till personer som mig själv ifrån PV/förbanden i fråga. Onödigt.

 

I mina ögon förefaller det rimligare att enbart tillåta en SANS per vpl.

Edited by rnc
Link to comment
Share on other sites

Från och med i år 07, så får man bara söka 1 extramönstring. och bara åka på 1. vet inte varfölr det är så men jag fick välja 1 av 2 st. men man har möjligheten att tacka nej till klarad extramönstring om man vill för att återgå till sin ursprungliga tjänst man fått.

Link to comment
Share on other sites

Ja, att tillåta en SANS är nog det bästa. Då får man de mest motiverade till sin extramönstring. Det var lite tradigt då vi 88:or förlorade några som klarat FBJS EM till FJS där de också genomfört förtest och blivit godkända. Vi blir ju på så sätt lite färre men det är ju tråkigt att man ska förlora duktiga och motiverade kamrater.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet en på mitt logement som valde FJS men som även hade klarat EM för FBJS.. Vet inte hur det gick för hans polare med FJS, men han hade iaf klarat FBJS tester också. Så några fler borde det ju varit, om det var 20 % av dom på mitt logement. :)

Edited by Axly
Link to comment
Share on other sites

Jag vet en på mitt logement som valde FJS men som även hade klarat EM för FBJS.. Vet inte hur det gick för hans polare med FJS, men han hade iaf klarat FJSB tester också. Så några fler borde det ju varit, om det var 20 % av dom på mitt logement. :D

 

Ja. det var några som saknades. Trist, men man kan hoppas att de kommer att trivas på sina befattningar!

Skoj att "träffa" dem i fält sen om ni förstår vad jag menar :)

Link to comment
Share on other sites

Vi får ju iaf en chans att öva mot Danska Jaegerkorpset (Danska fallskärmsjägarna) :D

 

Det kan bli jävligt spännande !!

 

Ja, man kan ju verkligen hoppas! Nu sist gjorde ju de som ligger inne på FE01 det, men då fanns det visserligen inga värnpliktiga FBJ på F17 heller så :rockon:

Ja det pratades ju om övning i Frankrike med.. Nån som vet vad det skulle vara i såfall?

Läget med er annars? Funkar träningen i värmen?

Edited by ViktorC
Link to comment
Share on other sites

Läget med er annars? Funkar träningen i värmen?

 

Jodå, det är väl fint. Skolan är ju snart slut :) Ska springa änglamilen på lördag i Ängelhom. Det står i tidningen att det ska bli 26 grader varmt... Det brukar dock alltid vara varm när det loppet är, förra gången spydde jag ca 20 meter innan mål :)

Link to comment
Share on other sites

Jag vet en på mitt logement som valde FJS men som även hade klarat EM för FBJS.. Vet inte hur det gick för hans polare med FJS, men han hade iaf klarat FBJS tester också. Så några fler borde det ju varit, om det var 20 % av dom på mitt logement. :rolleyes:

 

Där var en och annan med i den grupp jag extramönstrade i (andra gruppen) också.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...