Jump to content

Fbjs aspiranter 2008 - get together?

Recommended Posts

Posted
Alla tränar grundläggande soldatkunskaper:Vapelfippel, ptrl-strid, eng signalering, patrullering med hund, sjv grunder + extra utb för oss j/sjv, pistolskytte, närkamp (krav-maga), massa fys. Nästa vecka åker vi till Danmark tillsammans med GU-befälen på skolan för att genomföra övning "Palnatoke". Detta vet dom flesta FBJ vad det är :camo: För min del skall det bli extra roligt då min pluton inte fick chansen att genomföra den pga annat inryckningskede än vanligtvis (GU 06 inryck jan. Tidigare har det varit aug.)

För oinvigda så är övning "Palnatoke" ett skede i antagningen till danskarnas Jaegerkorps. FBJS brukar åka till övningen för att söka efter aspiranterna som skall hålla sig gömda/på flykt. En bra chans till utbyte samt ett ypperligt tillfälle att köra "skarp" patrullering.

Undsättning har sysslat en del med CSAR-kurserna och inhämtning har utb som gynnar dom i deras uppgiftslösande, (kameror osv.). Dock skall inhämtning klara av unsättningupg och vice versa i enklare former. Detta för att inte låsa upp patrullerna emot en enda uppgift.

Senare kommer vi att samöva med SÄK då det är dom som kommer att komma ut iaf det skulle gå på röven i djungeln/öknen/stäppen/snöinfernot.

På det stora hela är det en jäkligt bra magkänsla när man vaknar på måndagmorgon och vet att man skall gå och "jobba". Till skillnad från lumpen :navy: that feeling is for me to know and for you to know after the summer..... :Malaj:

Tillägg: På www.f17.mil.se finns ett rep om vår kära hundavd. Där finns lite bilder som ni som funderar på att bli HUFÖ kan kolla på. bild 2-5 är ifrån 2:a J-plut 2006.

Snart är det sommar!! Hoppas att även vi som ligger inne nästa år kommer att få åka på den övningen!

Varför övar ni CSAR på k3 i karlsborg? Varför inte på F17?

CSAR genomförs på K3 för at FÖS ligger på K3.

• Replies 606
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Såja, nu har jag äntligen fått biljetterna till Infohelgen :bash: !!

Då ses vi nästa helg Jonne och ViktorC :-P

Posted (edited)
Såja, nu har jag äntligen fått biljetterna till Infohelgen ,O !!

Då ses vi nästa helg Jonne och ViktorC :D

Ja det gör vi! Ska bli skoj :) Har du också bara fått fram till Ronneby station eller?

Edited by ViktorC
Posted

Ja, så det får väl bli att leta upp en buss där ifrån och till Fanjunkarevägen tror jag det var som låg närmast :baskerKav:

Posted

ViktorC, du vet det jag förklarade för dig innan med vilka bussar vi skulle ta och så... Biljetterna stämmer överens med det för mig iaf, när kommer du till Kristianstad? Kunde va kul och se om vi kunde samåka dit igen :unsure: Ska bli riktigt kul med infohelg :unsure:

Posted

Hoppas att ni kommer med en rapport efter helgen! Jag är nyfiken på vad ni kommer träffa för befäl och annat löst folk! Vill ni inte skriva det här får ni jättegärna PM:a om ni har lust! Lycka till nu boys!

Posted
Snart drar vi tillbaka till FBJS grabbar :-P Bara fem dagar kvar nu :D

Jajumen! Ska bli gött att träffa alla sköna människor ifrån EM igen :navy: Haha!

Posted

Nu kommer det en liten fundering igen!! Pass på!

På de flesta bilder man hittar på FBJ så bär de aldrig hjälm90, bortsett från en bild jag hittade när de repellerade. Används inte hjälm90 så mycket?

Posted

Det verkar faktiskt inte så... På nån gammal bild så jag att de hade hjälm men inte på några av de nyare. Är kanske lite klumpigt när man är ute på patrull, men vad vet jag...

Posted
Det verkar faktiskt inte så... På nån gammal bild så jag att de hade hjälm men inte på några av de nyare. Är kanske lite klumpigt när man är ute på patrull, men vad vet jag...

Vi använde aldrig hjälmen på patrull, den är ivägen och gör dej osmidig. den ligger lätt tillgänglig så att man kan ta på den om det skulle behövas, för det lär man ju hinna ;-) ... Olles brorsa eller fältmössa körde vi med, skönt!

Posted
Vi använde aldrig hjälmen på patrull, den är ivägen och gör dej osmidig. den ligger lätt tillgänglig så att man kan ta på den om det skulle behövas, för det lär man ju hinna :happy: ... Olles brorsa eller fältmössa körde vi med, skönt!

Aa, najs. Då har väl inte FBJ hjälm heller antar jag då :-P Kan förstå att den är ivägen när man flänger rundor i terränglådan. Förresten är uttrycket "den mörka läskiga skogen" eller något i den stilen speciellt för F17 eller används det av befäl på andra ställen också? Har hört det från folk som gjort lumpen på F17 och under vår extramönstring mynta ett befäl dessa orden. :)

Posted

@ Jonne:

Det används på fler ställen, brorsan berättade att befäl när han gjorde lumpen sa det jämt! Och han var ju på K3 :happy:

Posted

tja,jag kan säga er att ni inte kommer ens ha mer er hjälmen i LK100,förumtom kanske på fältvaneveckan, sprängtjänst o repellering :happy:

glömma inte att berätta vad som sker på info mötet! skicka iväg ett pm om det e nått nytt och intressant

LYNX

Posted (edited)
tja,jag kan säga er att ni inte kommer ens ha mer er hjälmen i LK100,förumtom kanske på fältvaneveckan, sprängtjänst o repellering :camo:

glömma inte att berätta vad som sker på info mötet! skicka iväg ett pm om det e nått nytt och intressant

LYNX

LK100? Helikopter eller?

Tänkte på det med helikoptrarna: När min bror som låg inne på P4 övade de med jägare från K3, luftburna tror jag det var. De sa bland annat att det fanns grupper bland dem som inte hade åkt helikopter alls under hela utbildningen.. Detta var under 2005 eller 2006.

Hur är det på F17? Har fått för mig att FBJ också utnyttjar helikoptrarna ibland? :)

F17 på fredag!!

Edited by ViktorC
Posted (edited)

ang hjälmen som hült frågade om förrut så finns det en tråd om detta: Klicketi klick!

En hjälm som man b.la. använder vid repelering (stavning?) är Protec hjälmen..

Dess enda syfte är att skydda huvudet mot stötar och motsv. alltså inte nått man använder i strid.

Varför man använder den och inte hjälm 90 är b.la. vikten...

0601.jpg

b220helmet20nt3.jpg

In facto är det bara en vanlig snowboard/skateboard/whatever hjälm..

//Schmutte :)

EDiT: förtydligade mannens/transvestitens namn

Edited by Schmutte
Posted
Mmm, ViktorC! Jättenära ;-) Jaha, guys, laddade inför helgen ni som ska dit eller? :happy:

Jajamen! Ska bli sjukt intressant, roligt och spännande!

Posted

Btw, vet inte om det gäller oss, men det finns iaf ett schema på F17's hemsida nu på hur lördagen kommer se ut!

Posted

Mm, såg det också. Det är ju vad alla andra som ska rycka in på F17 ska göra men frågan är som du säger om det gäller för oss. Vi ska ju vara på F17 hela helgen! Fast de gör nog inte en separat genomgång av utlandstjänst och liknande för oss så vi kommer nog följa det schemat lite iaf :unsure:

Posted (edited)

Herregud Jonne, vad du är smart :D:)

Så är det säkert! Hehe

Edited by -hult
Posted
Herregud Jonne, vad du är smart :huh::D

Så är det säkert! Hehe

Hehe, ja han slår oss med häpnad! :)

Ska bli schysst att komma dit igen. Ses på fredag!

Posted

Nej, kanske inte! Kul att retas bara :dribble: Haha, fan gubbar! Imorrn ses vi på F17 och närmare bestämt FBJS!!! :rockon: