Jump to content

OLYCKA med skarp handgranat.

Recommended Posts

Enligt Metro (eller var det City?) så skulle soldaten kasta in granaten i ett rum, men missade och träffade dörrkarmen istället, och briserade 2 meter från soldaterna.

Den skulle alltså inte ha briserat efter 2 meters obruten luftfärd.

Kan man gissa på att en sådan här användes? Och inte en sådan här?

EDIT: hittade den, det var i City:

City

"De två skadade tillhör helikopterflottiljen i Malmen och var tillfälligt på Livgardets övningsfält för en övning.

Olyckan inträffade när en 20-årig värnpliktig skulle kasta en granat genom en dörröppning. Granaten studsade sedan mot dörrkarmen och landade i närheten av den värnpliktige och hans 30-åriga befäl. Befälet fösökte sparka undan granaten men misslyckades.

Befälet valde då i stället att kasta sig över den värnpliktige för att ge honom skydd. De båda männen träffades trots detta av splitter.

Officeren fick skador i benen och den värnpliktige i lår, skinka och ben. De två fördes till Livgardets sjukhus och den värnpliktige fördes sedan vidare till Karolinska universitetssjukhuset i Solna.

Enligt Nina Karlsson, informationschef på helikopterflottiljen, så mår de båda skadade efter omständigheterna väl och den värnpliktige förväntades skrivas ut från sjukhuset under tisdagskvällen.

Den här typen av olyckor inte är speciellt vanliga, enligt Livgardet, som ansvarar för övningsfältet."

Edited by stefanf

Min kusin var med i en liknande där de sprängde med m/56, de var fyra st värnpliktga m. befäl och den siste som skulle kasta genom ett fönster på 2 eller 3:e våningen träffade fönsterbläcket så att den studsade tillbaka till sodlaterna, befälet hoppade ut ur fönstret. Min kusin fick granatsplitter i bakhuvudet, flera i ryggen, i låret och flera småställen som smalebenet m.m.

Konstigt nog var det befälet som hoppat som fick den värsta skadan :)

Splitterskyddet kanske inte Är så bra på nära håll...

Vet inte om "blå knallskott" används fortfarande? Men snöret på dessa bör tas bort innan liknande övningar. Tände knallskottet och gjorde en inkastning genom dörröppningen. När jag drog tillbaks handen hängde knallskottet i snöret där snöröglan hade snott sig om fingret så att den följde med tillbaks in rummet där jag stod. Var visserligen bara att sparka bort den i rummet (ville INTE böja mig ner mot den!) och vända ryggen till.

Det hela utspelade sig tydligen i Trehusbacken vilket innebär att man står precis intill en öppning, motsvarande en dörr, i en vägg, sträcker ut armen med granaten i så att underarmen är det enda som syns innefrån rummet, tar sats 10cm och släpper när underarmen slår emot väggen. Jag kan inte förstå hur olyckan har uppstått? Det är även "omöjligt" för granaten att komma in i rummet och sedan studsa ut igen pga avstånden till de andra väggarna. Bra att officeraren iaf skyddade den vpl.

Har råkat ut för den (inte) roliga effekten att granaten studsar tillbaka in i rummet då den träffar väggen som är mitt emot dörren jag kastade in granaten in genom (väldigt litet rum). Som tur var så var det bara en övningsgranat men man tänkte många otäcka tankar hur det kunde ha gått annars.

Edited by Maul

Men alltså. Nu var det ju självklart bra att ingen blev allvarligt skadad. Men jag förstår inte hur det kan gå till? Enligt artikeln så briserade den på två meters håll. Är inte meningen med en handgranat att man ska bli allvarligt skadad?

Men alltså. Nu var det ju självklart bra att ingen blev allvarligt skadad. Men jag förstår inte hur det kan gå till? Enligt artikeln så briserade den på två meters håll. Är inte meningen med en handgranat att man ska bli allvarligt skadad?

Om det är en gammal modell av spränghgr finns det ingen logik i hur splittret kommer att spridas. Det är ren slump hur det blir. Så har du en jäkla tur går det mesta av splittret åt ett annat håll.

De nya granaterna garanterar en mycket jämnare spridning av splittret.

Om det är en gammal modell av spränghgr finns det ingen logik i hur splittret kommer att spridas. Det är ren slump hur det blir. Så har du en jäkla tur går det mesta av splittret åt ett annat håll.

Då förstår jag. Dem hade alltså riktig tur i oturen.

Har råkat ut för den (inte) roliga effekten att granaten studsar tillbaka in i rummet då den träffar väggen som är mitt emot dörren jag kastade in granaten in genom (väldigt litet rum). Som tur var så var det bara en övningsgranat men man tänkte många otäcka tankar hur det kunde ha gått annars.

I Trehusbacken?!

Det är precis som DaRaven skriver. Shgr m/56 har förvisso ett metallhölje, men den verkar främst med tryck. Splittret som uppstår blir väldigt ojämnt och riskavståndet (i krig) är kort. 56:an är mao en offensiv hgr. främst skall användas i slutna utrymmen. Andra varianter på tryckverkande handgranater är chockhandgranaten, som saknar splitterbildande hölje.

Defensiva hgr, med förfragmenterade höljen ( som den amerikanska pineapplemodellen) eller med stålkulor (shgr 90) har en längre risk och därmed större verkansområde. Användandet av sådana hgr förutsätter att kastaren är på förhand och har goda skyddsmöjligheter. Den stora risken som 90:an medför är anledningen till varför den inte längre köps in.

Koskela

Den stora risken som 90:an medför är anledningen till varför den inte längre köps in.

Koskela

Vad har du fått den informationen ifrån?

Jag fick höra att det var därför att den hade för dålig verkan och att man inte kunde vara säker på att döda eller svårt såra fi med den, speciellt inte om han bar kroppsskydd och att det var därför man beställde in shgr 2000 som skall vara mer potent.

I Trehusbacken?!

Nä, det var nere i strängnäs.

Den stora risken som 90:an medför är anledningen till varför den inte längre köps in.

Koskela

Jag fick höra att det var därför att den hade för dålig verkan och att man inte kunde vara säker på att döda eller svårt såra fi med den, speciellt inte om han bar kroppsskydd och att det var därför man beställde in shgr 2000 som skall vara mer potent.

Av NavO på Sjöormen 1993 fick jag höra att Shgr 90 köptes in av Marinen, inte av av FMV(!), till bassäk. Infon jag fick, var att FMV blev vansinniga när det dök upp en ameffekt som inte var clearad av FMV själva. Detta var tydligen orsaken till att dåvarande CM fick foten. Om du kollar SoldRHgr kan du se att laddningsvikten och antalet splitter är mindre i 2000 än i 90. I Sverige är hgr av tradition en mer offensiv typ.

Under utbildningen till KS02 fick vi höra att 2000 skulle ersätta 90 pga av risken var mindre med lägre laddning och mindre splitter, s a s mer användarvänlig, för den egna sidan...

/Koskela

Edited by Koskela

Koskela

Av NavO på Sjöormen 1993 fick jag höra att Shgr 90 köptes in av Marinen, inte av av FMV(!), till bassäk. Infon jag fick, var att FMV blev vansinniga när det dök upp en ameffekt som inte var clearad av FMV själva. Detta var tydligen orsaken till att dåvarande CM fick foten. Om du kollar SoldRHgr kan du se att laddningsvikten och antalet splitter är mindre i 2000 än i 90. I Sverige är hgr av tradition en mer offensiv typ.

Under utbildningen till KS02 fick vi höra att 2000 skulle ersätta 90 pga av risken var mindre med lägre laddning och mindre splitter, s a s mer användarvänlig, för den egna sidan...

/Koskela

Ja laddningsvikten är mindre men det är olika typer av sprängämne, antar att det ger viss effekt skillnad, vet ej åt vilket håll. Enligt uppgifter som jag fick under GU så skall Shgr 2000 ha en avsevärt ökad penetrationsförmåga jämfört med en shgr 90 samt i största allmänhet vara otrevligare. Som exempel fick vi de olika olycker med shgr 90 där svenska soldater varit inblandade.

(conform @ Aug 31 2006, 22:17 )

Någon som vet vilken typ de använde? Spräng eller chock?

Körde de SIB skulle jag sattsa på chock. Rätta mig gärna,

Med tanke på att dem drabbades av splitterskador samt att man övar SIB med både shgr 56 och 90 i ganska stor utsträckning i trehusbacken så skulle jag snarare sattsa på att det var någon av dessa två granater.

Edited by Solon

Det var med shgr 56 det hände. Granaten studsade mot en utstickande bit gummi, som satt på väggarna för att skydda väggarna från det värsta splittret. Senare togs gummit ner o övningen fortsatte som tidigare.

Han som drabbades tillhör min grannpluton.

Min kusin var med i en liknande där de sprängde med m/56, de var fyra st värnpliktga m. befäl och den siste som skulle kasta genom ett fönster på 2 eller 3:e våningen träffade fönsterbläcket så att den studsade tillbaka till sodlaterna, befälet hoppade ut ur fönstret. Min kusin fick granatsplitter i bakhuvudet, flera i ryggen, i låret och flera småställen som smalebenet m.m.

Konstigt nog var det befälet som hoppat som fick den värsta skadan 8-/

Splitterskyddet kanske inte Är så bra på nära håll...

När och var hände det här?

Kastade de spräng igenom ett fönster några våningar upp från där de själv stod? Eller var det på samma våning?

Ni som övat på Trehusbacken borde veta...

Som jag förstått det som så kör man löst i princip en hel dag innan man för köra skarpt, och när man väl kör skarpt så är det stridsparsvis. Under dag 2 så hinner varje stridspar göra ett genomförande. Stämmer detta?

Dom gång jag kastat handgranat så har alltid övningsledaren tydligt klargjort att han tar smällen om nåt går fel. Kanske något officerarna lär sig under vapentjänst utbildningen?

Som jag förstått det som så kör man löst i princip en hel dag innan man för köra skarpt, och när man väl kör skarpt så är det stridsparsvis. Under dag 2 så hinner varje stridspar göra ett genomförande. Stämmer detta?

Dom gång jag kastat handgranat så har alltid övningsledaren tydligt klargjort att han tar smällen om nåt går fel. Kanske något officerarna lär sig under vapentjänst utbildningen?

Tror det är väldigt olika övningsupplägg.

Vi gjorde ett löst genomförande sen körde vi igång skarpt med stridstrissar.

Vi hade vid det tillfället en massa tid i stora sätra bakom oss.

De gånger jag varit där brukar det börja med ett varv löst sen skarpt - gruppvis.

edit: vet att det är krav på att alla ska ha genomgått formellt kast innan, men det är nog allt också.

Edited by johanp

De gånger jag varit där brukar det börja med ett varv löst sen skarpt - gruppvis.

edit: vet att det är krav på att alla ska ha genomgått formellt kast innan, men det är nog allt också.

Vi gjorde ett formellt kasst med löst i de rum vi skulle kasta skarpt i. Därefter direkt på skarp.

Vi använde endast SHGR 56.

Varje person kastade 6 skarpa var.