Jump to content

Fejk eller sant?

pappa6116

Recommended Posts

Det är sant. En polare köpte ett sådant set på internet (Dock gör han inga inbrott. Han tyckte bara det var kul att ha.)

Fast finns väl inga lås-alternativ? Bästa du kan skaffa är väl ett larm som tjuter som satan när någon låst upp dörren o kommit in.

tråkigt men sant..iofs inget nytt att det går att "bumpa" lås, däremot är det kanske bra att det kom ut på nätet till allmänhetens kännedom så att det läggs mer energi på att tillverkare säkrare lås..

Lite synd om dom gamla hederliga inbrottstjuvarna som dyrkade "på riktigt" med rakor kulor och maskar.. :tveka:

-lås är och har aldrig varit säkert, elektroniska lås är nog det närmast säkra man kommer :(

Om jag har förstått principen rätt så fungerar bumping bara på lås där man kommer åt stiften direkt genom att bara skjuta in nyckeln. Lås med nycklar som har både ax och skaft är väl fortfarande hyffsat säkra?

nyckel.jpg

Njaaa, jag är skeptisk.

Luftade detta med en gammal kollega igår och vi var båda överens om att det inte skulle fungera på en modern cylinder.

Dagens cylindrar har fjäderbelastade överstift och kraften i de fjädrarna är inte försumbar, du klarar högst troligt inte av att knacka till nyckeln och få kraften genom understift och sedan upp till överstift att vara så stor att överstiftet pressar upp fjädern.

Tittar man dessutom på (t.ex) ASSAs säkrare system så är de ämnena patenterade och mönsterskydade vilket gör att du inte ens kan få tag på en nyckel som går in i cylindern, än mindre låta tillverka en då ett behörighetsavtal krävs...

Vidare så är dessa system även utrustade med en sidokod vilken kräver exakt rätt ämne, sidokoden kan omöjligen "bumpas"...

Nä, vill man vara säker så byt ut de gamla låsen, enligt uppgift tar man sig in i en dörr med en gammal cylinder på under 2 minuter, och då handlar det inte om dyrkning eller "bumpning".

Sätter man in ett nytt, patenterat låssystem så kommer inte tjuven in den vägen...

//Y

... så är de ämnena patenterade och mönsterskydade vilket gör att du inte ens kan få tag på en nyckel som går in i cylindern, ...
Så det är bara låstillverkaren som kan öppna låsen på konventionellt sätt? :happy:

Får man inte ens med nycklar när man köper ett sådant lås? :rockon:

I inslaget säger ju föredragaren att enklaste sättet att skaffa en nyckel är att köpa ett lås av rätt modell.

/Olle

... så är de ämnena patenterade och mönsterskydade vilket gör att du inte ens kan få tag på en nyckel som går in i cylindern, ...
Så det är bara låstillverkaren som kan öppna låsen på konventionellt sätt? :happy:

Får man inte ens med nycklar när man köper ett sådant lås? :rockon:

I inslaget säger ju föredragaren att enklaste sättet att skaffa en nyckel är att köpa ett lås av rätt modell.

/Olle

För att förklara lite nogrannare.

exempelvis:

Jag får inte gå in till min låssmed (aukteriserad ASSA) och be dem göra en kopia på min lägenhetsnyckel då den är en klass4 ASSA, systemnyckel. Jag kan gå in till lämplig låssmed på nån bakgata och be honom kopiera nyckeln, men kan kommer inte kunna göra det då han inte får köpa nyckelämnena från ASSA.

De enda som får köpa in de patenterade ämnena är ASSAs "egna" låssmeder, och de ger endast ut färdiga nycklar på beställning från ägaren av nyckelsystemet, i ovanstående fall, min hyresvärd. Detta kontrolleras noggrant av låssmeden.

Klart du får med nycklar när du köper ett sånt lås, saken är bara den att det är i dagsläget ovanligt att privatpersoner köper systemlås till sitt hem, av den enkla anledningen att det är dyrare (men bra mycket säkrare).

Att köpa ett låssystem bara för att komma över en nyckel med rätt profil skulle förvisso gå, men saken är den att det finns ett antal olika profiler och framförallt profiler med olika sidkoder.

För att en "bumpnyckel" skulle fungera förutsätter jag att sidkoden måste vara rätt, och stora system (lägenhetsområden, skolor, mm) har i regel en "egen" sidkod som du inte kommer komma över oavsett hur många system du köper på dig.

För att jämföra säkerheten så kan jag genom att läsa på mina föräldrars husnyckel i 1 sekund se vilket ämne och skärning den har. Gå in till vilken låssmed som helst och få en nyckel tillverkad för ~60:- på 1 minut...

Lika fort går det att fixa en "bumpnyckel".

//Y

Jag kan gå in till lämplig låssmed på nån bakgata och be honom kopiera nyckeln, men kan kommer inte kunna göra det då han inte får köpa nyckelämnena från ASSA.

Som när jag behövde en ny nyckel till ytterporten - låssmeden hade inte nyckelämnet eftersom det var "spärrat". Han fräste helt sonika ett par spår i ett "nästan-passande" nyckelämne och kopierade därefter nyckel - och han tog inget extra för "spårfräsningen".

Så tro inte för mycket på och yvas över spärrade nyckelämnen!

Dagens cylindrar har fjäderbelastade överstift och kraften i de fjädrarna är inte försumbar, du klarar högst troligt inte av att knacka till nyckeln och få kraften genom understift och sedan upp till överstift att vara så stor att överstiftet pressar upp fjädern.

Öh, jag trode att alla lås hade fjäderbelastade överstift. Visserligen kan fjädrarna vara olika starka från början och sedan yterligare utmattade. Jag utgick från att låsen i filmen hade fungerande fjädrar.

[OT]

Min farfar arbetade en gång i världen som ingenjör på Björkboda bruk, sedemera en del av ASSA-Abloy. Jag skulle gärna vilja se den som lyckas bumpa hans Boda-SEC som sitter i min ytterdör.

[/OT]

Njaaa, jag är skeptisk.

Luftade detta med en gammal kollega igår och vi var båda överens om att det inte skulle fungera på en modern cylinder.

Sedan är det ju lite olika med låsen på olika platser i världen, tycker nog mig kunna sammanfatta lite efter att ha varit runt i världen att "våra svenska lås" känns lite säkrare än på vissa platser på kontinenten eller i USA.

(...)

Nä, vill man vara säker så byt ut de gamla låsen, enligt uppgift tar man sig in i en dörr med en gammal cylinder på under 2 minuter, och då handlar det inte om dyrkning eller "bumpning".

Sätter man in ett nytt, patenterat låssystem så kommer inte tjuven in den vägen...

Om det sitter ett gammalt lås i dörren kan man nog anta att dörren är gammal med och då är det lättare att ge sig på dörren än låset.

Låset till min tvättstuga hänger sig ibland, men det tar ändå bara 5 sek att öppna dörren.

...

...

//Y

Det spelar väl egentligen ingen roll hur kraftiga fjädrar låset har? Om kraften som nyckeln "knackas" med är större än fjädrarnas samlade förmåga att hålla emot så kommer de att ge efter. Jag är ingen kung på låsmekanik men tror att grundläggande fysik säger att kraften inte bara kan försvinna på vägen.

Vad jag förstår handlar det om samma typ av energiöverföring som när en biljardboll stöter bort en annan, i stort sett all energi överförs till det övre stiftet för en väldigt kort tidsperiod. De bumpingfilmer jag har sett har visat våld i storleksordningen "handsledssnärt med plastklubba", därifrån borde det finnas rätt stora resurser kvar om mer kraft behövs för starka svenska fjädrar! 0:)

Jag försöker inte käfta emot här, alltså. Det verkade bara som om du har en massa intressant kunskap men just här känns det inte färdigutrett. Det vore intressant att känna till ev praktiska hinder för bumpning, förutom skyddade nyckelämnen.

/Bolle

Fråga mig inte hur jag vet det, men de flesta lås går att bumpa.

Bumpning funkar på samma sätt som all dyrkning, dvs med en vridare så får man press på stiften och sedan så kan man exempel vis med en vanlig dyrk föra upp stiften ett i taget till låset öppnas.

Det är den långsamma metoden, nästa metod är rakning (svengelska) och efter det kommer låspistol och sist bumpning.

Om man gillar låsdyrkning så rekomenderar jag att man laddar ner MIT-guiden och gör sig själv några dyrkar av ett bågfilsblad, det är faktiskt väldigt kul (och nyttigt ibland) :baskerPa:

Börja med ASSA´s hänglås och prova er fram.

//Nisse

http://www.toool.nl/bumping.pdf

http://www.toool.nl/consumer-reports-nl.pdf

edit: nja, det enda som bumpning har gemensamt med dyrkning är väl att man öppnar låsen med något annat än nyckeln som är avsedd för det.

Hur menar du då?

Titta här exempelvis och för er andra intresserade så kan ni börja från början här!

Mvh Nisse

Hur menar du då?

Titta här exempelvis och för er andra intresserade så kan ni börja från början här!

Mvh Nisse

Vad jag menar är att när man dyrkar så förlitar man sig på att skjuvkraften i cylindern håller kvar de övre stiften ovanför cylinderkanten medan man micklar upp stiften med ett specialtillverkat verktyg. Bump-keying överför kraften till alla stift simultant med en nyckel och förlitar sig inte i samma utsträckning på skjuvkraften.

Vad jag menar är att när man dyrkar så förlitar man sig på att skjuvkraften i cylindern håller kvar de övre stiften ovanför cylinderkanten medan man micklar upp stiften med ett specialtillverkat verktyg. Bump-keying överför kraften till alla stift simultant med en nyckel och förlitar sig inte i samma utsträckning på skjuvkraften.

Jo, men det är ju samma sak, "some say tomato and others say tomato"! :baskerFN:

//Nisse

Precis så fungerar det när man dyrkar, men vad jag inte förstår är vad som håller kvar stiften i rätt position när man har bumpat. Överstiften borde rimligen flyga hela vägen upp när man slår för att sedan omedelbart tryckas ner igen av stiftfjärdarna. Vad är det som håller kvar dem så att skarven mellan över- och understift hamnar jämst med kanten på cylindern?

Visserligen så skapar "billjardbollseffekten" ett temporärt gap mellan över och understift, men eftersom alla stift är olika långa så borde det hela tiden sitta minst ett stift som låser cylindern.

Det vore intressant att känna till ev praktiska hinder för bumpning, förutom skyddade nyckelämnen.

Något som borde fungera är återvridande fjäder (ungefär som startläget på en bil). Då måste man applicera virdande kraft på cylindern för att låset ska gå upp, det räcker inte med att bara skjussa upp överstiften.

Även om det skulle funka (vilket det verkar göra?), finns det många lås där denna metod inte fungerar (inte riktigt som handlaren på filmen vill påstå). Alla lås med RFID (90-tal), det så kallade patentlåset från luckan (80-tal?) och loppet på Anna-Karin, cylinderlås (90?), alla lås där stiften flyttas skilt från nyckeln (60-70???). Utöver detta så har vi alla helt elektroniska lås, kortlås, lås med extra pinnar, det vanliga "överlåset" osv. ...

Blev själv av med datorutrustning i helgen utan att det fanns ett spår. Tror nog iofs. att det berodde på att någon vänlig persson låst upp min dörr och lämnat det på vid gavel.

Men att lita på ett lås är nog ganska naivt iaf. Antag att alla lås i ditt hus hade varit tjuvsäkra - det hade fortfarande gått att ta sig in på mindre än 15 sekunder. Den som vill in, kommer in.

Man låser ju inte fast grejjor för att ingen ska kunna ta dem utan för att det ska vara jobbigare och ta längre tid (att sno dem).

[Något som borde fungera är återvridande fjäder (ungefär som startläget på en bil). Då måste man applicera virdande kraft på cylindern för att låset ska gå upp, det räcker inte med att bara skjussa upp överstiften.

Man vrider på nyckeln samtidigt som man klappar till den..... :banghead:

De enda lås som är helt bumpsäkra är typ ABLOY lås eller patent lås, de går iofs att öppna med en annan typ av dyrk.

Att enbart förlita sig på ett lås är dumt för att inte säga korkat, dyrkar inte tjyvjäveln dörren så bryter han/hon snabbt upp den med en kofot eller bräckjärn.

Nä en rejäl strålkastare med rörelsedeckare så väljer nog han/hon en annan dörr.

//Nisse

Att enbart förlita sig på ett lås är dumt för att inte säga korkat, dyrkar inte tjyvjäveln dörren så bryter han/hon snabbt upp den med en kofot eller bräckjärn.

Fast vitsen med att dyrka är ju ofta att intrånget inte ska upptäckas.

Nä en rejäl strålkastare med rörelsedeckare så väljer nog han/hon en annan dörr.

//Nisse

Inte om det redan är ljust!

/Bolle, som haft påhälsning av tjuvar i dagsljus. Glock Rulez! B)

Precis så fungerar det när man dyrkar, men vad jag inte förstår är vad som håller kvar stiften i rätt position när man har bumpat. Överstiften borde rimligen flyga hela vägen upp när man slår för att sedan omedelbart tryckas ner igen av stiftfjärdarna. Vad är det som håller kvar dem så att skarven mellan över- och understift hamnar jämst med kanten på cylindern?

Visserligen så skapar "billjardbollseffekten" ett temporärt gap mellan över och understift, men eftersom alla stift är olika långa så borde det hela tiden sitta minst ett stift som låser cylindern.

Som jag förstår det, måste man vrida bumpnyckeln lite lätt samtidigt som man knackar till den. Om stiften då är förskjutna i låsets längled, borde (jag älskar teori!) överstiften fastna ett efter ett tills samtliga hänger kvar ovanför den vridna cylindern, precis som vid "vanlig" dyrkning.

Det vore intressant att känna till ev praktiska hinder för bumpning, förutom skyddade nyckelämnen.
Något som borde fungera är återvridande fjäder (ungefär som startläget på en bil). Då måste man applicera virdande kraft på cylindern för att låset ska gå upp, det räcker inte med att bara skjussa upp överstiften.

Äsch, du hade ju redan tänkt på det jag påstod ovan! :tveka:

Läste i någons länkade dokument ovan om s.k. "trap-pins". ett extra stift på varje sida om lås-stiften, vrider du en bumpad cylinder finns det inget som håller kvar "neder-stiftet" i linje med cylinderns överkant. "Trap-stiftet" skjuts ned i stiftgången på cylindern och hela låset är låst för alltid. :(

Dock verkade en smidigare lösning vara "shallow-drill" på stifthålen, då har men ett stift som inte når lika djupt som de andra. Alltså når bumpnyckelns bottenslipade material inte upp till stiftet och det förblir orört när man bumpar de andra stiftet. Elegant lösning och man slipper byta ut hela låset efter ett bumpförsök! :D

/Bolle

Som jag förstår det, måste man vrida bumpnyckeln lite lätt samtidigt som man knackar till den. Om stiften då är förskjutna i låsets längled, borde (jag älskar teori!) överstiften fastna ett efter ett tills samtliga hänger kvar ovanför den vridna cylindern, precis som vid "vanlig" dyrkning.

Det måste till väldigt bra timing i så fall. Vrider man för tidigt så kniper man fast överstiften innan de har åkt upp och vrider man för sent så har de hunnit falla ner igen. Om låset inte har återfjädring så räcker det med att slå lite snett på nyckeln för att få vridningen i rätt ögonblick.

Läste i någons länkade dokument ovan om s.k. "trap-pins". ett extra stift på varje sida om lås-stiften, vrider du en bumpad cylinder finns det inget som håller kvar "neder-stiftet" i linje med cylinderns överkant. "Trap-stiftet" skjuts ned i stiftgången på cylindern och hela låset är låst för alltid. :(

Dock verkade en smidigare lösning vara "shallow-drill" på stifthålen, då har men ett stift som inte når lika djupt som de andra. Alltså når bumpnyckelns bottenslipade material inte upp till stiftet och det förblir orört när man bumpar de andra stiftet. Elegant lösning och man slipper byta ut hela låset efter ett bumpförsök!

En annan variant är att ha "inverterade" stift. Dessa sitter parallellt med de vanliga stiften och är normalt öppna, men de är ihopkopplade med överstiften med en liten vipparm. När man sätter rätt nyckel i låset så trycks överstiften upp och de inverterade stiften ner mot cylindern, men inte så långt att de går ner i cylindern. När man försöker bumpa låset så skjuts det vanligt överstiftet hela vägen upp vilket gör att det inverterade stiftet går hela vägen ner i cylindern och låser den.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...