Jump to content

Överlevnad


MastY

Recommended Posts

Jag och en polare tänkte dra ut nästa vecka och prova på lite överlevnad.

Platsen blir Villingsbergs skjutfält och det ska pågå under ungefär 4-5 dagar.

Anledningen till detta är dels att det är spännande att prova på men också för att vi har det som projektarbete i trean; vi tänkte göra en film och ett arbete om ämnet överlevnad.

 

Den begränsade kunskap vi har om ämnet är från böcker samt en överlevnadskurs på Väddö som jag hoppas ska ha gett någonting trots att det var några år sedan.

 

Så jag tänkte fråga Sveriges expertis på ämnet, Soldf-forum, om tips och tricks, säkerhetsåtgärder och diverse saker som kan vara bra att veta.

 

 

Tacksam för alla svar!

 

 

/Staffan

Link to comment
Share on other sites

Programera in snabbnummer till närmsta pizzeria med hemkörning och håll reda på era koordinater.

Håll regelbunden kontakt med föräldrar eller liknande under tiden och gör upp ett "omfall" om något skulle hända och ni inte hör av er eller något annat händer, isolering är inte alltid bra, det hindrar inte svårhetsgraden i överlevnanden men det ger viss säkerhet. Altså, var kontaktbara och ha kontaktmöjlighet utåt.

 

Förövrigt, vattenrening och en bra kniv är en bra början. Socker, salt i en reservficka för nödsituationer. Tänk på vätskenivåerna, det är varmt ute.

Link to comment
Share on other sites

* Drick så mycket ni kan, ni kommer antagligen ändå få i er för lite.

* Arbeta lugnt och metodiskt, dvs inga snabbmarscher å inga heroiska tyngdlyft.

* Håll er torra. Det går åt mkt energi åt att torka kläder.

* Om ni ska ha kniv med er så rekommenderar jag en enkel morakniv. Den gör jobbet, är lagom stor och inget du gråter för om du behöver köpa en ny när du kommer hem. Ta inte med nåt jävla svärd!

* Djungelolja mot mygg.

 

Ha så kul!

Link to comment
Share on other sites

* Om ni ska ha kniv med er så rekommenderar jag en enkel morakniv.

 

,O

 

En kniv är en av dom största tillgångarna man kan ha med sig i skogen i allmänhet och i en överlevnadssituation i synnerhet. Lämna INTE kniven hemma!

 

Den gör jobbet, är lagom stor och inget du gråter för om du behöver köpa en ny när du kommer hem.

 

Däremot gråter man en liten skvätt när kniven är i småbitar ute i läskiga skogen och det inte går att få tag på ett öppet Clas Ohlson så man kan köpa en ny för 19,90:-.

 

/me spelar "Min broder och Jag och Polisen" av Galenskaparna för tråden fortlevnad

Link to comment
Share on other sites

Har redan sagts men tål att sägas om och om igen, se till att dricka mycket, en vätskeblåsa är ypperlig för detta, finns ganska billiga (dock inte vad man skulle kalla bra, men de gör sitt jobb) och lite dyrare som håller för det mesta, en stor fördel med en blåsa är att det är enkelt att dricka alltså gör man det.

 

Har att göra med det ovan, lär er tecknen på vätskebrist, både hos dig själv och hos andra, finns listor på symtom, se till att ni kan detta ("behöver man inte urinera så behöver man dricka").

 

Vattenrening, se till att rena vattnet ni dricker, det ni hämtar i naturen, vilket ni kommer behöva göra om ni ska vara ute 4-5 dagar 3*5=15 liter+vatten för matlagning blir en hel del, kom ihåg att det är per person, blir lite för mycket att bära

 

Kniv är en självklarhet inte något "om ni ska ha kniv", yxa är bra att ha, en ihopfällbar såg likaså, dock så klarar man sig med en bra och stadig kniv (och stadig kniv stavas inte Mora 2000, men det finns det andra trådar om).

 

Finns också en tråd här någonstans som tar upp ämnet.

Link to comment
Share on other sites

Både jag och min kamrat har ett varsitt Source vätskesystem så det ska nog gå bra. Dessutom kommer ett antal PET-flaskor att tas med.

 

Ang. kniv så väntar jag på min beställda A1 så jag kommer inte att förlita mig enbart på min Mora, även om jag tror att det hade funkat ganska bra då våra förhållanden kommer vara relativt drägliga.

 

Ang. vattenrening: Måste man rena vatten även från rinnande bäckar som ser ut och smakar bra?

Jag vet nämligen vissa vattendrag med rena bäckar som jag druckit lite ur förut, men jag undrar vad som är praxis?

 

Tack för alla svaren!

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

..hm yxar sågar knivar sourcesystem socker salt myggmedel.. alltså vad hände med överlevnadsbiten ? ni kan ju lika gärna bo i en stuga o prova äta lite växter under några daga..

 

Skippa allt utom kommunikationsmedel och nöddepåer så kommer det att ge så mycket mer.

Link to comment
Share on other sites

..hm yxar sågar knivar sourcesystem socker salt myggmedel.. alltså vad hände med överlevnadsbiten ? ni kan ju lika gärna bo i en stuga o prova äta lite växter under några daga..

 

Skippa allt utom kommunikationsmedel och nöddepåer så kommer det att ge så mycket mer.

 

Det här var bland de sämsta råden jag har sett på forumet, har du läst inläggen från trådskaparen?

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

..hm yxar sågar knivar sourcesystem socker salt myggmedel.. alltså vad hände med överlevnadsbiten ? ni kan ju lika gärna bo i en stuga o prova äta lite växter under några daga..

 

Skippa allt utom kommunikationsmedel och nöddepåer så kommer det att ge så mycket mer.

 

Det här var bland de sämsta råden jag har sett på forumet, har du läst inläggen från trådskaparen?

 

nej.....måste man det´?

 

 

..och eftersom det var så dåligt "råd" så tar jag tillbaka det jag skrev o ser om jag hittar någon annanstans att tycka.. väl skrivet kronvrak, tack.

Link to comment
Share on other sites

@Kimster

 

Jag vet att vi inte har tagit dessa dagar till någon extrem nivå och det beror främst på två saker:

 

Brist på erfarenhet: Vi känner att vi vill prova på hur det är att befinna sig i obygd utan mat och samla rötter och bygga nödbivack, dock inte försätta oss in en situation där vi kanske behöver avbryta på grund av vårat tillstånd; vilket leder oss in på den andra anledningen:

 

Syftet: Syftet med dagarna är, som nämnt, bland annat ett projektarbete i skolan där vi ska göra en film. I den här filmen ska vi visa hur man kan gå tillväga i en överlevnadssituation: Hur man skaffar vatten och mat, gör nödsignaler, nödbivacker och sådant. Det är alltså främst i "undervisningssyfte" som vi gör denna "utflykt" och inte för att prova hur länge vi kan klara oss i skogen utan några hjälpmedel där man riskerar att hamna i oförutsedda situationer.

 

Men missförstå mig inte nu, oförudsedda situationer är ju det som det hela egentligen handlar om men vi vill hålla det på en nivå där vi känner på hur det är att gå hungrig o.s.v men ändå kan agera filmmakare.

 

I ett senare skede i livet (oj vad seriöst det lät) så vill vi kunna göra som du föreslår, men då gärna med lite mer skinn på benen (kanske från denna vecka) samt utan ett väldigt stort projektarbete på spel.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Jag förstår din grundtanke, jag ville bara på ett lättsamt sätt tala om att överlevnad handlar mycket om uppfinningsrikedom och temporära lösningar av det lilla man har från naturen, för det är så otroligt mycket man kan göra och lära sig av att just inte ha några hjälpmedel. Det var iaf min tanke. Men självklart är det en god idé att börja lätt och avsluta svårt, givetivis, bara det inte blir en "camping" av det hela.

 

Hoppa det går väl ut, då överlevnad är hiskeligt nyttigt och kul.

(Tack även för ett konstruktivt svar.. )

Link to comment
Share on other sites

Jag och en polare tänkte dra ut nästa vecka och prova på lite överlevnad.

Platsen blir Villingsbergs skjutfält och det ska pågå under ungefär 4-5 dagar.

(---)

 

Är det bara ni två? Ingen övervakning (övningsledning)?

Link to comment
Share on other sites

Kan inget annat aen halla med Kimster, har aldrig hoert talas om en "overlevnadsituation" daer man haft tillgang till vatskesystem, massor med flaskor och dylikt. I en skarp overlevnadsituation aer det vanligare att man har med en taendare istallet for eldstal. Tank igenom en situation daer man kan hamna i en overlevnadsituation, bilen gaer sonder i fjallen, toppturen misslyckas dvs.

 

edit: nastan allt ni namn kan ersattas med tillfallig matrial = overlevnad :D

Link to comment
Share on other sites

Ok då säger jag så här, att ge sig ut på en "överlevnadstur" där man ersätter all materiel utan kunskap är FARLIGT!

Och inte så lite heller, om man nu ska göra en film och en projektarbete så är det bra att ha hjärnan och kroppen i så bra trim som möjligt, om jag skulle gjort det så skulle jag göra på det här sättet: visa lite tekniker (kanske något man kommit på själv, man gör det när man får mer erfarenhet av naturen), visa situationer där något viktigt gått sönder och visa hur man improviserar detta, t.ex slå (såga) sönder en kniv (försiktigt, och under kontrollerade former hemma i verkstaden) för att sedan försöka komma på något smart sätt att improvisera ett handtag till den delen som är kvar, och lite mer på den linjen.

Jag är vet att det finns folk här som skulle klara en kort liten tur utan "rätt" utrustning, jag är också övertygad om att jag skulle göra det eftersom jag har en del erfarenhet och kunskap av naturen eftersom jag vistas där i olika former sen jag kunde gå, (och jag har gjort det också, dock så gjorde jag vad vissa skulle kalla"fuska" och hade med mig en kniv, dock så har jag ju alltid med det "i verkliga livet"så det var inte så mycket fusk kanske).

 

Tank igenom en situation daer man kan hamna i en overlevnadsituation, bilen gaer sonder i fjallen, toppturen misslyckas.

 

Det där är väl ett alldeles ypperligt tillfälle där man faktiskt har utrustning? Annars så har man klantat sig riktigt ordentligt och det kanske inte är så viktigt att man "överlever" och sprider sina gener vidare. :clap:

 

:D till Masty eftersom han verkar ha självinsikt nog att erkänna att han inte kan och väljer att det lite försiktigare, om fler skulle ha det skulle det bli färre överlevnadssituationer.

Link to comment
Share on other sites

Är det bara ni två? Ingen övervakning (övningsledning)?

 

Ja, bara vi två! Lite därför vi tar "the soft approach" så att säga.

 

@ Kimster

 

Håller med dig helt. Jag hoppas kunna åka på fler "överlevnads"-veckor och lära mig så mycket det går i ämnet, antingen av kunnigt folk/instruktörer eller på egen hand och då prova på min egen uppfinningsrikedom samt lära mig av mina misstag. Men det får bli en annan gång!

 

Åter igen, tack för svaren!

Link to comment
Share on other sites

* Om ni ska ha kniv med er så rekommenderar jag en enkel morakniv.

 

:tveka:

 

En kniv är en av dom största tillgångarna man kan ha med sig i skogen i allmänhet och i en överlevnadssituation i synnerhet. Lämna INTE kniven hemma!

 

Den gör jobbet, är lagom stor och inget du gråter för om du behöver köpa en ny när du kommer hem.

 

Däremot gråter man en liten skvätt när kniven är i småbitar ute i läskiga skogen och det inte går att få tag på ett öppet Clas Ohlson så man kan köpa en ny för 19,90:-.

 

/me spelar "Min broder och Jag och Polisen" av Galenskaparna för tråden fortlevnad

 

Det mesta har väl redan sagts av bl a Kimster, men..

"Prova på lite överlevnad" Det är stora ord...

Kalla det istället för camping när det är camping (om än med begränsad matranson).

Begreppet "överlevnad" innefattar iaf för mig att det handlar om en icke planerad/önskad situation där du har alla bra-ha-prylar med dig såsom eld, kniv, kompass, kök och motorsåg, prydligt arrangerade i milisshopens coolaste bälte.

Om det är detta som skall övas så bör väl förutsättningarna vara någorlunda realistiska?

Link to comment
Share on other sites

Lite treoretiska kunskaper i form av att ha läst några överlevnadsböcker kan väl knappast skada. Arméns överlevnadsbok och SAS överlevnadsbok/böcker borde väl vara bra, jag har bläddrat dom. Kom ihåg att jag har i stort sett ingen erfarenhet av överlevnad.

Kom dock ihåg att teoretiska kunskaper aldrig är samma sak som verkliga erfarenheter!

 

Andra personer på forumet kan naturligtvis ge rekomendationer och tips.

 

Jag har själv fått samma idé men jag har inte genomfört den.

 

P.S. TÄNK PÅ BRANDFARAN! Det är jäkligt tort ute just nu (i skrivande stund).

 

Lycka till! :D

Link to comment
Share on other sites

Ja vad ska man säga, det blev en flopp!

 

30 timmar, sen hade vi så jävla tråkigt så vi drog in till stan och gick på krogen! :)

Är ju inte stolt direkt men något jag lärt mig av den lilla stunden i skogen är att om man ska genomföra något liknande så ska man inte ha möjligheten att ta sig hem så enkelt som vi hade. Dessutom tror jag någon form av övningsledning bör finnas eller åtminstone en förbestämd plan/uppgift. Det som hände nu var att vi satt och gjorde ingenting. Och filmingnen blev inte heller något att hurra för då vi inte hade planerat vad vi skulle filma.

 

Men projektarbetet går ändå att genomföra då vi kommer dra ut under flera tillfällen framöver men då kanske bara några timmar och filma olika moment.

 

 

Men men vi kommer få många tillfällen att prova på överlevnad framöver så det är lugnt!

 

Så jag tackar för tipsen jag fick ändå, kommer nog få användning av de framöver! Så basha på nu! =D

Link to comment
Share on other sites

Ja vad ska man säga, det blev en flopp!

 

30 timmar, sen hade vi så jävla tråkigt så vi drog in till stan och gick på krogen! :)

Är ju inte stolt direkt men något jag lärt mig av den lilla stunden i skogen är att om man ska genomföra något liknande så ska man inte ha möjligheten att ta sig hem så enkelt som vi hade. Dessutom tror jag någon form av övningsledning bör finnas eller åtminstone en förbestämd plan/uppgift. Det som hände nu var att vi satt och gjorde ingenting. Och filmingnen blev inte heller något att hurra för då vi inte hade planerat vad vi skulle filma.

 

Men projektarbetet går ändå att genomföra då vi kommer dra ut under flera tillfällen framöver men då kanske bara några timmar och filma olika moment.

 

 

Men men vi kommer få många tillfällen att prova på överlevnad framöver så det är lugnt!

 

Så jag tackar för tipsen jag fick ändå, kommer nog få användning av de framöver! Så basha på nu! =D

 

 

Förstår själv utgången av er tripp. Den största fienden på liknande övningar är alltid tristessen och tanken att det bara är att följa stigen 200 meter så kommer man hem igen. Försök att ordna ett bestämt mål, kanske att gå från a till b eller att ha en "blågul" som tar kniven av er dag 2 och förstärkningsplagg dag 3. Självklart ska hon/han ha med sig mat och riktig matriel för att hålla stridsvärdet uppe och samtidigt se till att ni inte komar sönder helt. :-(

Link to comment
Share on other sites

Ta reda på en karta och leta upp en vandringsled och hitta längs denna minst två vindskydd eller platser där man kan slå upp en pressening/vindskydd/tält

Dag ett går ni till det första, dag två till det andra, ska man vara ute längre så går man till nästa. Då har man något att göra och man får desutom inte sittsår utan skavsår, vilket är så mycket mer spännande :blink:

Link to comment
Share on other sites

hmm.. :D (ska storsint försöka undanhålla mig från att basha..)

 

Kan inte vara lätt att vara i skogen när man väntar på att få sin ADHD diagnostiserad.. heh..

Nä men det är fan dömt att misslyckas ifall ni går till platsen XY och planerar sitta där å glo i 5 dar utan några vidare planer.. Jag har själv gjort en liknande grej som slutade med att jag o polarn avbröt vår "strapats" med en rejäl fylla på en pizzeria i Sveg som slutade med att vi blev inbjudna på en privat maskerad.. :D

 

Det har ju lite m motivation att göra också. Motivationen för att överleva är ju det omvända, -alltså att DÖ. Det brukar motivera de flesta men kan ju vara svårt att torröva..

 

Har aldrig provat det själv, men i brist på övningsledning kan man kanske göra en slags kortlek, där man med förutbestämda intervall drar ett kort som säger nåt i stil med "omgruppera 2km väst", "packa undan samtliga klockor", "bygg varsitt ensamma vargen minst 500m isär. Återträff på platsen X imorgon klockan Kalle", "gör upp eld utan tändstickor", "gå i bas på platsen för 48h framåt. Gräv och förbättra". osv osv.. (fan nu blev jag ju sugen själv!)

Att ha tråkigt är ett underskattat sätt att träna pannbenet. Det går inte bara ut på att bära en tung ryggsäck alldeles för långt.

 

Det var aldrig något som diskuterades innan, men ni måste också bestämma ifall det rör sig om civil överlevnad, eller militär dito.

Civil överlevnad = jag VILL bli hittad och gör vad jag kan för att markera var jag är, eller underlätta spårning till fots eller från luften.

Militär överlevnad = jag undviker upptäkt. Sannolikt att jag är på flykt från FI. Jag vill söka samband med "the good guys", men måste hålla låg profil tills jag vet vem som är vän/fiende. Förflyttning i skydd av mörker. Mkt begränsade möjligheter till eld, födoinsamlande, hygien, sömn, mm mm.

 

Slut.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Jag genomgick gsu granen barmark för ett par veckor sedan. Jag var livrädd innan och i början. Hur tusan skulle jag klara mig en vecka utan mat, bekvämligheter eller TOBAK och kaffe.

De första tre dygnen tänkte jag ungefär en gång i timmen att jag ger upp. Kör mig hem.

Men jag gav inte upp.

Jag klarade mig igenom.

 

OCH, i slutändan när jag summerade veckan så insåg jag några saker.

Jag hade inte haft ett enda abstinensbesvär!

Jag hade bara känt mig hungrig några få enstaka gånger.

Jag har aldrig varit mer tacksam över att hitta ett smultron eller blåbär.

I slutet av kursen kände jag mig inte omtöcknad och slut utan jag måste erkänna att jag nog aldrig känt mig starkare både fysiskt och psykiskt!

Inte ens tanken på ytterligare ett dygn ensam och UTAN min saligen borttappade kniv (slidhållaren gick av under första dygnet) gjorde mig pessimistisk,

jag visste att kniven inte var allt.

 

Så vad lärde jag mig av allt detta?

Egentligen bara en sak,

det sitter i HUVUDET!

 

Förbereder mig för vinterdelen.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Använder den här tråden för min fråga... Scenariot nedan utspelar sig med förberedelser gjorda, alltså man har med sig sånt man behöver.

Jag är väldigt grön inom ämnet överlevnad men tanken har slagit mig: Om man skulle råka på ett enormt regnväder när man är ute, hur gör man för att bli torr och inte frysa ihjäl? Först ska man väl hitta skydd, eller gömma sig under medtagen ensamma vargen eller motsvarande. Sen borde man ju göra upp en eld, men hur funkar det när det spöregnar? Man kan ju inte elda under pressningen, då börjar den brinna. Och det blir väl svårt att tända eld i regnet, eller under ett träd. Dessutom vill man väl torka kläderna, hur går det till? Mycket frågor är det men ge gärna några riktlinjer...

Link to comment
Share on other sites

Inte ett "Såhär och såhär gör du för att tända en eld i regnet"-svar, men ett "såhär lyckades vi göra"-svar.

 

Jag och en handfull andra var ute under sommaren och promenerade i tre dagar, det regnade som in i h-vete den första dagen. När vi går i förläggning vill vi ha en eld. In i skogen, hittar två någorlunda täta granar. Vi kvistade bort döda kvistar och spände upp en presenning där emellan, lade in allt vi kvistat bort under presenningen så det inte regnade extra mycket på det. Sen grävde vi en eldgrop.

Om jag minns rätt använde vi lav för att starta elden, men det kan varit så att vi använde papper.. Om det var lav var det medtagen lav i alla fall. Därpå på med det (torraste vi kunde hitta) granris vi kvistat bort, och sedan på med tjockare vedbitar vi högg till oss i närområdet.

 

Efter ett tag slutade det regna, och då kunde vi torka våra kläder rätt kvickt. Såhär blev lägerplatsen när det slutat regna, och vi kunde börja torka:

P1040135.jpg

 

 

Mitt tips:

Kör efter eget huvud, efter omgivningen och det du har i packningen.

 

Något vi märkte dagen därpå är att såna där vita plastprylar man har för att försegla brödpåsar (t.ex. Pågens Gott&Gräddat) är jävligt bra att tända brasor med!

 

 

Edit:

Ber om ursäkt för konstig formulering/stavfel.. Knappt sovit i natt :-P

Link to comment
Share on other sites

Använder den här tråden för min fråga... Scenariot nedan utspelar sig med förberedelser gjorda, alltså man har med sig sånt man behöver.

Jag är väldigt grön inom ämnet överlevnad men tanken har slagit mig: Om man skulle råka på ett enormt regnväder när man är ute, hur gör man för att bli torr och inte frysa ihjäl? Först ska man väl hitta skydd, eller gömma sig under medtagen ensamma vargen eller motsvarande. Sen borde man ju göra upp en eld, men hur funkar det när det spöregnar? Man kan ju inte elda under pressningen, då börjar den brinna. Och det blir väl svårt att tända eld i regnet, eller under ett träd. Dessutom vill man väl torka kläderna, hur går det till? Mycket frågor är det men ge gärna några riktlinjer...

 

Om du har seriösa funderingar på det här med att göra upp eld utomhus med det som finns till hand så kan jag varmt(nu pun intended) rekommendera följande bok; http://www.bokia.se/eld-yngve-ryd-91271075.../9789127107502/

Det som inte står i den boken om eld utomhus behöver man inte kunna eller bry sig om att ta reda på. Det är den kompletta och fullständiga handboken i konsten att tillverka eld för överlevnad i skandinavisk miljö. Köp den, läs den, praktisera den och du kommer att bli en bättre människa i skogen! Jag var inte dålig på att göra brasor i skog och mark innan jag läste den, men detta är zenmästarna på brastillverkning som talar i boken och det vara bara att inse att jag inte kunde någonting innan jag öppnade boken. Nu har jag hunnit prova många av teknikerna som man kan läsa om och det är fantastiskt vad man kan åstadkomma med lite övning efter att man läst den.

 

Jag säger det igen, köp den, du blir inte besviken!

 

För övrigt så kan ni andra göra det också :-P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...