Jump to content

Grön bomullshalsduk

LeadHead

Recommended Posts

När jag gjorde hemvärnsintron fick vi ut en grön bomullshalsduk som jag inte visste fanns, än mindre hade sett förut.

Efter lite efterforskande (Ctrl+F i UniR FM 2003 resp. 1999) kom jag fram till att vi nyblivna hemvärnare har fått ut en persedel som har utgått. :D:lala:

Nu undrar jag alltså: Hur bär man... :clap: Jag menar hur bar man, på den tiden man fick det, detta potentiellt... jag menar under en svunnen tid ( :dribble: ) "moderiktiga" militärplagg? Skulle den knytas på något speciellt sätt? Rullas och knytas? Vikas?

Edited by LeadHead

Halsduken tillhörde föregångaren till FU90, fältuniform m/59. Den ska vikas så att den blir cirka 5 - 6 cm bred och sedan bäras så att den sticker upp ca en centimeter ovanför kragen på vapenrocken.

Gnm att vika om den så kunde man alltid ha en ren sida mot halsen. Kunde vid behov användas till lite vad som helst såsom mitella, torka svett, bandage, myggskydd osv. Kolla i Soldatreglemente personligmateriel från 1989 sid 36. Sedan sätter ju bara fantasin gränser om vad den kan användas till. /Gusten :dribble:

Halsduken har hög funktionsstandard som sagt. Ett måste att ha med sig i fält, kan bäras på många sätt som under paragrafryttarens ögon skulle se "gerilla" ut. Att bära den enligt reglementet är föga praktiskt. Har använt mina till att samla regnvatten och dagg genom att antagligen knyta den runt ett träd (gärna lite snett växande) så att när vatten rinner efter stammen så rinner det även efter halsduken. Se efter var det droppar och använd uppsamlingskärl. Altenativt dra duken efter daggigt gräs på morgon (går ju självklart med en tshirt tex också men onödigt att blöta ner i onödan ;) Positivt är att den torkar snabbt (för att vara bomull)

Att bära den enligt reglementet var högst praktiskt när man hade uniform m/59 och framförallt m/58 då dessa var ganska tighta runt halsen och orsakade skav.

När man viker halsduken viker man den först på mitten och sen på mitten igen och lägger den om halsen med snibbarna omlott, den högra över den vänstra.

Man skall också se till att halsduken ligger så att den vikta kanten sticker upp en cm ovanför kragen.

The Swede :dribble:

Var i förra veckan och bytte mina 90p på P7. När jag lassade ur det som fanns i mina fickor bla nämnda halsduk, frågade förrådsmannen lite förvånat om jag använde denna persedel.

Svaret Var:

-Ja, självklart!

Varpå resultatet blev att jag fick ett helt knippe med mig..

Men när började att rycka i min fältmössa M/59 och ville byta även denna och ge mig en M/90 satte jag stop för galenskaperna...

Halsduken är en vän, den kan som sagts tidigare användas till en otroligt massa saker.

Vik den runt foten som reserv strumpa tex.

Brukar lite oreglementerat bära den som "bandana" typ amrikansk kopojke.

Bär dessa civilt, bor man på västkusten är det gött med något mjukt runt halsen på vintern.

Köpte ut ett helt lass alldeles nya för ett par år sedan.

Halsduken är en vän, den kan som sagts tidigare användas till en otroligt massa saker.

Vik den runt foten som reserv strumpa tex.

Brukar lite oreglementerat bära den som "bandana" typ amrikansk kopojke.

Bär dessa civilt, bor man på västkusten är det gött med något mjukt runt halsen på vintern.

Köpte ut ett helt lass alldeles nya för ett par år sedan.

Tips: Sy ihop två stycken så har de en rejält stor halsduk. Den fyller ut rejält som en shemagh ("Palestina sjal") då man har den dubbelt runt halsen. /Gusten :)

Att bära den enligt reglementet var högst praktiskt när man hade uniform m/59 och framförallt m/58 då dessa var ganska tighta runt halsen och orsakade skav.

När man viker halsduken viker man den först på mitten och sen på mitten igen och lägger den om halsen med snibbarna omlott, den högra över den vänstra.

Man skall också se till att halsduken ligger så att den vikta kanten sticker upp en cm ovanför kragen.

Jag brukar föredra att vika den på diagonalen. Då blir den tillräckligt lång för att man ska kunna slå en halv knut på den framtill.

Och jag som i ursprungsinlägget var på vippen att lägga till frågeställningen: "Vad är den bra för?" :baskerHV:

Iofs. en lätt halsduk som inte är livsnödvändig (till skillnad från allt av ylle som man ju behöver när kalla vinternatten lägger sig) kanske vore komfortökande vid medeltung fysisk aktivitet i kyla...

• BlåGul -1

Halsduk m/59 gick att hämta ut på förrådet på KS12 och var den enda godkända förstärkningen till fältuniformen (hjälmunderlaget fanns förvisso). Näthalsduk och Sheemagh fick inte användas. Så helt utgången är den inte.

Halsduken har jag alltid med mig i vänster bröstficka och den är fantastisk till nästan allting;

Samla vatten; förstärka klädseln; täcka ögonen vid vila; huvudstöd vid Herka-flight (knyt en ände i nätet, dra den förbi pannan och knyt fast i nätet igen och vips så har du huvudstöd); vätskedepå; mm mm.

/Krook

tshirt

Vad är det för skit, tshirt? Sneskjortan ska det va, den ryssliknande! :mellow: Eller åtminstone den vanliga fula 59 nånting... Tshirt, nymodigheter från Amerikat som vi kan klara oss utan!

När jag gjorde lumpen fick jag reda på att halsduken utgick i samband med fältskjorta M90 kom.

Anledningen var att halsduk inte behövdes längre då M90 skjortan hade en polokrage att vika upp, vilket in M59 skjortan hade och behövde en halsduk på vintern.

När jag gjorde lumpen fick jag reda på att halsduken utgick i samband med fältskjorta M90 kom.

Anledningen var att halsduk inte behövdes längre då M90 skjortan hade en polokrage att vika upp, vilket in M59 skjortan hade och behövde en halsduk på vintern.

Mycket riktigt var det så att halsduken skulle bäras till m/59-skjortan men inte till m/90-diton. Men halsduken fanns kvar ett bra tag efter att m/90-skjortan infördes.

Som vanligt skiljer det sig från TSFD till TSFD :/

Jag fick 2 stycken på LG för 3 veckor sedan. :ph34r:

:D

Halsduken rules!

Jmfr:m/59 skjortan har ju "utgått" vid minst 2 tillfällen :)

Allt måste inte ha pixelcamo för att fungera :camo:

Halsduken tillsammans med fotfilten(?) var ju ens bäste vän när man gjorde värnplikten!

Fotlapp. ;)

/BJE - som undrar vad dagens soldater ska göra tarmkrans av när de inte har någon halsduk :blink:

Halsduken tillsammans med fotfilten(?) var ju ens bäste vän när man gjorde värnplikten!

Fotlapp. ;)

/BJE - som undrar vad dagens soldater ska göra tarmkrans av när de inte har någon halsduk :/

Jaja, jag sa ju att jag börjar känna mig gammal, möjligtvis lite senil också!! :D

En sak som jag INTE saknar är iallafall krokarna i remmarna på 59:o byxorna, det gör jääääävligt ont när man kilar fast en sådan under stortånageln när man hade brådis att få på sig byxorna! :Malaj:

//Nisse

Fotlapp. ;)

/BJE - som undrar vad dagens soldater ska göra tarmkrans av när de inte har någon halsduk :=o

Jaja, jag sa ju att jag börjar känna mig gammal, möjligtvis lite senil också!! :D

En sak som jag INTE saknar är iallafall krokarna i remmarna på 59:o byxorna, det gör jääääävligt ont när man kilar fast en sådan under stortånageln när man hade brådis att få på sig byxorna! 0:)

//Nisse

Det var därför man alltid vek upp byxbenen när man knäppte upp remmarna, på så vis kom krokarna innåt/uppåt.

The Swede :blink: