Jump to content

Recommended Posts

Krigande och pangande i all ära men det finaste med missioner måste väl ändå vara möjligheten till sol, bad och annan rekreation. Jag tänkte därför starta upp tråden där vi kan posta våra egna listor över våra favorit badplatser i missionsområdet. Läge att tänka tillbaka på de där sköna varma dagarna vid vattnet alltså!

1. Silver Beach. Liberia.

Oslagbart! Över trettio grader i vattnet, strålande sol och fantastiska vågor. Lägg till försäljning på stranden och du har det perfekta utflyktsmålet!

2. River View. Liberia.

Närmare campen än Silver Beach men en pool är inte samma sak som havet.

3. Poolen på Sierra Base. Bosnien.

Kall och liten pool men det var ändå här som mitt liv som badpojke i missionen inleddes.

4. Poolen på Camp Clara. Liberia.

Bygg hopptorn nu!

Ur ett sol och bad perspektiv är såldes Liberia helt överlägset av de missionsområden som finns att välja på idag.

Bubblare är baden som gjorts utanför missionsområdet på kortleave:

Dubrovnic och Pecs.

Fyll nu på själva med era egna badplatser! Jag är särskilt intresserad av historier från Libanon och Cypern!

Tja, vad ska man säga om Libanon?

Campen placerad precis vid medelhavet, inte en regndroppe på 5,5 månad (sommarmission) och 1,5 h lunch varje dag.

En normal lunch gick man till restaurangen Parachute och beställde en omelett som man smällde i sig på 10 minuter och sen ner till barren för att hämta mask, snorkel och fenor sen plaskade man i 1 timme. Antingen vid Truckers strand eller SoT/Förråd.

Ingen sandstrand utan klippor och rev så tofflor/neoprensockor var krav men ach så skönt i vattnet.

The Swede :D

Yellow-river, Graca, Kosovo. PET-flaskor i anslutning till floden är inte att betrakta som OXA-markering!!

PS. skitdåligt inlägg... dock så önskas utvärdering av det "poolbad" som färdigställdes i utkanten av Gracanica i slutet av KS11:s närvaro, någon KS12 eller senare kanske har en utvärdering eller motsv. att bjuda på??

Cypern C89 samt C90:

C.a två gånger i veckan var det kommenderad löpning för passfri personal. På OP:na fick vi tillåtelse att gå ner till 1+3, dvs 2 man per grupp och tillfälle kunde delta. Löpturen gick från Pyla till Lordos Beach, en sträcka på c.a 6km. Under 89:an bedrevs det vattenfys efter löpturen. Ganska logiskt då min PC var KJ. Under 90:an upphörde vattenfysen, åtminstone i ordnad form. Kanske har något att göra med att den PC:n tillhörde pansar ;) Självklart sprang vi tillbaks igen, dock efter att ha liggat på beachen och lapat sol en sisådär 4-5 timmar :tveka:

Mvh/ P. Englund

Somalia, Mogadishu -93

"Lyxbeachen" för bad i Indiska oceanen låg vid Mogadishu Airport. Vid några tillfällen i slutet av SO04 anordnades hkp-transport för UN-personal (+ andra organisationer) till detta badparadis. Det var ganska absurd baccis som man inte ville missa.

Det var förenat med livsfara (förutom anarkin i landet i övrigt) att ta ett dopp i havet utanför "the Mog" pga av stor mängd tigerhaj som gick in långt på grunt vatten. Vid flera tillfällen hade bl.a UN-personal blivit attackerade av haj där. Några dog av angreppen.

Att det fanns mycket tigerhaj i området berodde bl.a på att det innan kriget hade funnits flera kamelslakterier som slängt ut slakteriavfall i havet. Då samlades hajarna för ett skrovmål. När slakterierna slog igen så fortsatte hajarna att flockas i området.

Nåväl, amerikanerna bestämde sig för att det skulle badas ändå och satte upp ett långt hajnät vid stranden på flygplatsen. Dessutom byggde dom flera "hajbadvaktstorn" bemannade med soldater som skulle slå larm om hajar tog sig in förbi nätet.

Så bada i havet fick man men det var inte utan en viss olust man traskade i plurret.

/Badkrukan Nilsson

Fanns en pool vid hotel Afrika, formad just som Afrika. Var snack om att man skulle fräsha upp den. Kanske blev av? Den såg förjävlig ut på 02:an. Annars var Robertsport i norra Liberia riktigt jävla härlig. Hade jag haft pengar hade jag köpt upp allt och börjat bygga..

Poolen på hotellet är/var banlyst ser ju ut som bajs vatten!!!,, nära man stod på OP bakom där så kunde man se när yxorna tvätta kläder och sig själva där i. Vi fick en pool i julklapp och den sattes upp brevid fotbolls planen och volleyboll planerna. Vattnet svalkade inte så jätte mycket men det var skönt o kunna skjölja av sig svetten o känna någon annan väta på kroppen.

The Swede, ja men truckers hade väl ändå sandstrand.... Kommer ihåg ett visst bråk där med locals under början av 98L (jag var sjäv inblandad..) Men en fins strand var det, hade tom en en liten tunnel 8genom korallen)man kunde simma igenom. Visst var väl ändå vaktproven intressant på stranden i början av varje mission. Tur att SÄKI "inte fanns".

Samt en gång ett mycket inofficiellt bad i Litaniriver bredvid Charbala bron.

Plus en av de lyckliga (jag själv och ett par till, som hann med en liten trip Till GAZA Beach på Gazaremsan innan den stängde för kortleave. Det var en bevakad dtrand och hus för FN obs.

Sedan har vi sandtaget i Bosnien. strax norr om korsningen Tuzla/Lukavac om jag inte missminner mig.

I Kosovo fans det en pool under KS06 början på MUP huset, men den togs snabbt bort när vi högre chefer fick syn på den, inte soldatmässigt eller liknande var förklaringen..

The Swede, ja men truckers hade väl ändå sandstrand.... Kommer ihåg ett visst bråk där med locals under början av 98L (jag var sjäv inblandad..) Men en fins strand var det, hade tom en en liten tunnel 8genom korallen)man kunde simma igenom.

Yep, sanden kördes dit meddels fransk lastbil och spreds med svensk lastmaskin! :P

Sen fanns det ju en bastu där man fick dricka pilsner i (annars var det ju endast mässen där det var tillåtet), man hade dock "glömt" att skriva att bastun skulle vara tänd, vilket medförde bastubad i uniform ibland...... :P :):wacko:

//Nisse

Yep, sanden kördes dit meddels fransk lastbil och spreds med svensk lastmaskin! :P

Sen fanns det ju en bastu där man fick dricka pilsner i (annars var det ju endast mässen där det var tillåtet), man hade dock "glömt" att skriva att bastun skulle vara tänd, vilket medförde bastubad i uniform ibland...... :P :uzi:clap:

//Nisse

Det var väl inte det enda som skedde i den bastun, till vaktens stora nöje. :wub:

@Sisuchef.

Om det fanns sandstrand vid Truckers kommer jag inte ihåg men den kan inte varit stor isåfall.

I vattnet var det dock klippor/rev.

Tunneln var häftig att dyka genom, man fick se upp så man inte skrapade upp ryggen bara.

The Swede :)

*Som inte längtar tillbaka ett dugg, närå, inte alls. :wacko: *

Visst var väl ändå vaktproven intressant på stranden i början av varje mission. Tur att SÄKI "inte fanns".

Visst var det kärlek att bli väckt mitt i natten för att göra "vaktprovet". Var själv i nyktert tillstånd vilket inte var fallet för alla på min pluton denna natt...

På med uniform och kängor och sedan iväg på ett lastbilsflak till okänd destination. Väl framme ställdes man upp på rad bara för att ett kort tag senare bli nedspolad med vatten från en brandbil. På med en 20-kilos ryggsäck och med en j-a fart springa hinderbana. Plocka isär AK4:an på tid trots att det var AK5:an vi hade som tjänstgöringsvapen.

Ge mig 50 armhävningar!!, kommenderades från Lt Rawlinsson, avgående V/E PC L102 tillika KJ. Åla sig genom en tunnel för att kort därpå dra sig upp i ett rep för att ringa i en klocka sittandes 5 meter upp i luften. Tittade förvånat på min plutonskamrat jag sprungit bredvid och som jag 5 år tidigare gjort GU:n tillsammans med: Tomas, du har fortfarande din ryggsäck kvar på ryggen!

Svaret direkt från denne Tomas: Ville visa den där j-a KJ:n vart skåpet ska stå ;)

Mvh/ P. Englund

Stranden Robertsport, inget snack. Öde paradisstrand.

Silverbeach var väl ok, men kändes som en absurd charteresa, då man knallade in med flipflops, hawaii-shorta och skarpladdad vapen.

5 Juni 1993 var det en franska kvinna från Ambassaden som fick hela lårbenet av klippt av en haj , död vi framkomst till SV Fältsjukhuset

Plastic Beach Sinai 1979 30 grader i vattnet

Sitter just nu på en pub i Mosjön/ Norge o kör trådlöst , hade besök av en Yxa förra veckan......Från SO03

1 brk mellan öl i butiken ca 34 skr

Öl samma 40 cl på puben nu ca 70 kr

4 cl wiskey 120 skr

Det är hårt i missionen ,O:lala:,O