Rosén Posted May 24, 2006 Report Posted May 24, 2006 (edited) kan detta va nåt kanske edit: Rättade till länken. //Yman, BlåGul Edited March 9, 2017 by henke Bytt till en fungerande länk med Red Arrows från 2006. Quote
Nestor Posted May 26, 2006 Report Posted May 26, 2006 De är iallfall inte dåliga på att flyga, den saken är klar. Quote
C DK012 Posted May 27, 2006 Report Posted May 27, 2006 Det brukar vara en fördel om filmmakaren kan bestämma sig för EN av sina favoritsånger. Quote
Göta Lejon Posted August 20, 2011 Report Posted August 20, 2011 Krasch med Red Arrows idag, kan läsas om här. /G.L. Quote
hajjper Posted August 20, 2011 Report Posted August 20, 2011 (edited) Från AB. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13499325.ab men har inte sett någonting om status på piloten och vilken av dem det är. Det är ju otroligt skickliga piloter. Ska bli spännande och se vad orsaken är. Hoppas bara att piloten lever och inte är allvarligt skadad. Edited August 20, 2011 by hajjper Quote
Danne Posted August 20, 2011 Report Posted August 20, 2011 Från AB. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13499325.ab men har inte sett någonting om status på piloten och vilken av dem det är. Det är ju otroligt skickliga piloter. Ska bli spännande och se vad orsaken är. Hoppas bara att piloten lever och inte är allvarligt skadad. Haveriet inträffade efter deras förbiflygning och brytning för landningsvarv. Tyvärr omkom piloten, John "Red 4" Egging Spännande nog? Quote
Kanna Posted August 20, 2011 Report Posted August 20, 2011 http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-14602900 Quote
Guest Posted August 21, 2011 Report Posted August 21, 2011 Mycket spekulationer nu men vittnen säger att det lät som att han fick motorproblem och att det verkar som att han valde att styra bort från bebyggelse istället för att skjuta ut sig direkt. Quote
Erik_G Posted August 22, 2011 Report Posted August 22, 2011 För att hedra "Eggman" lägger jag här in lite bilder från RIAT som visar Red Arrows fantastiskt skickliga formationsflygning. Hoppas ni inte misstycker. Till skillnad från andra grupper så är inte Red Arrows-maskinerna numrerade, så jag vet inte vilken maskin som är "Eggmans". Men han ska tydligen haft platsen längst till höger i diamantformationen, vilket skulle innebära att det är han som flyger längst till höger på bilden nedan. Mvh Erik G Quote
Vildmannen Posted August 22, 2011 Report Posted August 22, 2011 Red Arrow crash – sad loss of Red 4 Quote
Danne Posted November 8, 2011 Report Posted November 8, 2011 Tyvärr så fortsätter det dåliga året för Red Arrows. Fick den här bilden mailad till mig för en timme sedan. Någonting har gått väldigt fel under istigning/uppstartsfasen: I media har piloten sista 30minutrarna gått från omkommen till svårt skadad så det är bara att hoppas. 2011 kommer tyvärr bokföras som ett väldigt dåligt år för flyguppvisningsbranschen.... Quote
J.K Nilsson Posted November 8, 2011 Report Posted November 8, 2011 Vilken modell av raketstol sitter det i kärrorna? Det här känns helt otroligt. J.K Nilsson Quote
Danne Posted November 8, 2011 Report Posted November 8, 2011 MB Mk 10 är jag rätt säker på....om det känns igen Quote
Guest Posted November 8, 2011 Report Posted November 8, 2011 Huven verkar ju ha varit stängd, vilket talar för att han i alla fall var fastspänd när han blev utskjuten, vilket jag inbillar mig är bättre än om han inte är det. Enligt BBC så skjuts inte huven bort innan stolen så det är nog inte nån angenäm upplevelse. Bara hoppas han klarar sig. Quote
Danne Posted November 8, 2011 Report Posted November 8, 2011 Piloten är nu tyvärr klassad som omkommen i olyckan. Av alla sorters olyckor... Quote
Guest Posted November 8, 2011 Report Posted November 8, 2011 Extra hårt när han blir dödad av det system som ska rädda hans liv. Quote
Vildmannen Posted November 8, 2011 Report Posted November 8, 2011 Breitling Jets kondolerar på Twitter & Facebook. http://twitter.com/#!/BreitlingJets https://www.facebook.com/photo.php?pid=770016&l=564693ffcc&id=167963953261879 Quote
106 Posted November 8, 2011 Report Posted November 8, 2011 Huven verkar ju ha varit stängd, vilket talar för att han i alla fall var fastspänd när han blev utskjuten, vilket jag inbillar mig är bättre än om han inte är det. Enligt BBC så skjuts inte huven bort innan stolen så det är nog inte nån angenäm upplevelse. Bara hoppas han klarar sig. Precis som på 39 så sprängs huven sönder innan stolen går iväg. Detta till skillnad från SK 60 (eller reservförfarande med 29, 37 mfl) där stolen går igenom huven. Quote
Erik_G Posted November 8, 2011 Report Posted November 8, 2011 Har andra brukare av MB Mk 10 haft samma problem med att utlösningshandtaget riskerar att lossna, som vi haft (vilket som bekant ledde till ett haveri, dock med lyckad utgång för föraren). /E Quote
J.K Nilsson Posted November 8, 2011 Report Posted November 8, 2011 MB Mk 10 är jag rätt säker på....om det känns igen Och har samma prestanda som den Mk10.an jag tänker på? Det här känns riktigt olustigt nu. J.K Nilsson Quote
Erik_G Posted November 9, 2011 Report Posted November 9, 2011 Men mk 10 har väl 0/0 prestanda, så om man skjuter ut sig från stillastående så borde det finnas en god chans att man klarar sig, eller? Men det förutsätter ju att man är fastspänd och redo att åka så att säga. Det förutsätter också att man inte står inne i en hangar... Tragiskt hur som helst, och riktigt trist för Red Arrows. Att bägge dödsolyckorna dessutom sker i skeden där det normalt sett är "faran över", dvs uppvisningsflygningen som kräver varje uns av skicklighet hos piloten är över, är ju ironiskt. Men det visar väl bara att i flygtjänst så kan man aldrig slappna av, faran lurar överallt. /E Quote
JohanGrön Posted November 9, 2011 Report Posted November 9, 2011 (edited) Martin Baker har inte bara problem med sina stolar utan även med sin hemsida, länken nedan går till en cachad version av deras Mk-10 sida : Martin Baker Mk-10 Kommer ihåg att Eurofighter blev groundade för något år sedan pga problem med MK-16 High-speed varianten efter en dödsolycka i Spanien efter start (bara föraren lyckades skjuta ut sig). Jag var i kontakt med EF-konsortiet för att få information (eller försökte iaf.) men det var locket på. Antagligen eftersom de promotade sig i Ungern och Tjeckien precis då som ersättare till Gripen. Visst har LM nyligen försökt byta till annan tillverkare också eller åtminstone få in en till variant från annan tillverkare att välja på? [EDIT] Det verkar som att Martin Baker nu har startat om sin ws, länkar direkt till deras produktsidor : MB Mk-10 MB Mk-16 High Speed Versionen i Gripen heter S10LS och den i Hawk heter 10B. @ Foto av Johan Brolin Från MBs hemsida : Minimum height/speed : Zero/zero in near level attitude Verkar som att man inte har någon garanti för överlevnad om fpl står stilla utan det måste luta lite också. Ännu ett argument för Sea Gripen (längre nosställ så man får äkta lowrider stil på åket). [/EDIT] Edited November 9, 2011 by JohanGrön Quote
Erik_G Posted November 9, 2011 Report Posted November 9, 2011 Near level betyder väl att flygplanet helst bör vara så horisontellt som möjligt antar jag. Blir ju svårare för stolen att nå rätt höjd om den också måste kompensera för lutning. När det gäller Sjö-gripens längre nosställ antar jag att man där, som på många andra liknande flygplan (F-4K t.ex), kan (kommer att kunna, eventuellt om det någonsin byggs en sådan kärra) ställa in nosstället i "startläge" eller "normalläge", eller? Quote
Guest Posted November 9, 2011 Report Posted November 9, 2011 https://www.raf.mod.uk/reds/teamnews/index.cfm?storyid=4E2AC127-5056-A318-A8A15586C7FD410D Var Flt Lt Sean Cunningham, 35 (Red 5) som omkom enl RAF. Quote
vikingman Posted January 19, 2025 Report Posted January 19, 2025 UK Ministry of Defence Faces Questions Over Future of Red Arrows Hawk T1s In the latest of a series of questions about the ageing Hawk T1 fleet, Minister of State Maria Eagle confirmed the aerobatic team’s aircraft are expected to remain in service until 2030. Conservative Member of Parliament (MP) Ben Obese-Jecty has forwarded three written questions regarding the BAE Systems Hawk T1 aircraft to the Ministry of Defence (MoD) since the beginning of the current Parliament. The latest question, answered by Maria Eagle, Minister of State for Defence Procurement, on Jan. 16, 2025 requested details on the remaining airframe life of each Hawk T1 aircraft that remains in service with the Royal Air Force. A prior question saw the Ministry confirm that 26 Hawk T1s remain in service. The Red Arrows, officially known as the Royal Air Force Aerobatic Team (RAFAT), are the sole remaining operator of the Hawk T1 in UK service after 736 Naval Air Squadron and 100 Squadron RAF were decommissioned on Mar. 31, 2022. While, as the Minister confirmed, the service life remaining across the fleet will likely be able to sustain Hawk T1 operations until 2030, there will be a very limited capacity to continue beyond that. This raises major questions for the future of the Red Arrows team, who would be left without an aircraft to fly. When the team converted to the Hawk T1 in 1979, the requirements of the display unit in comparison to the wider force was relatively minimal. Needing around a dozen aircraft to support the display flight of nine, it represented only a small portion of the RAF’s total inventory of 175 Hawk T1 aircraft. As a side note, the current fleet requirements for the Red Arrows have increased slightly since becoming the sole Hawk T1 operator, as the squadron must now also conduct all pilot conversion, flight testing, trials and the like for the aircraft type. Today, with a smaller air force and more modern training practices, the RAF’s total fleet of Hawk T2s, which replaced the T1 as a jet trainer, numbers only 28. Quote
Recommended Posts