Jump to content

RAF Red Arrows

Rosén

Recommended Posts

kan detta va nåt kanske ,O

edit:

Rättade till länken.

//Yman, BlåGul

Edited by henke
Bytt till en fungerande länk med Red Arrows från 2006.

• 5 years later...

Från AB.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13499325.ab

men har inte sett någonting om status på piloten och vilken av dem det är. Det är ju otroligt skickliga piloter. Ska bli spännande och se vad orsaken är.

Hoppas bara att piloten lever och inte är allvarligt skadad.

Edited by hajjper

Från AB.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13499325.ab

men har inte sett någonting om status på piloten och vilken av dem det är. Det är ju otroligt skickliga piloter. Ska bli spännande och se vad orsaken är.

Hoppas bara att piloten lever och inte är allvarligt skadad.

Haveriet inträffade efter deras förbiflygning och brytning för landningsvarv.

Tyvärr omkom piloten, John "Red 4" Egging

Spännande nog?

För att hedra "Eggman" lägger jag här in lite bilder från RIAT som visar Red Arrows fantastiskt skickliga formationsflygning. Hoppas ni inte misstycker.

Till skillnad från andra grupper så är inte Red Arrows-maskinerna numrerade, så jag vet inte vilken maskin som är "Eggmans". Men han ska tydligen haft platsen längst till höger i diamantformationen, vilket skulle innebära att det är han som flyger längst till höger på bilden nedan.

_dsc0430.jpg

_dsc0434.jpg

_dsc0445.jpg

_dsc0508.jpg

_dsc0515.jpg

_dsc0590.jpg

_dsc0614.jpg

Mvh

Erik G

• 2 months later...

Tyvärr så fortsätter det dåliga året för Red Arrows. Fick den här bilden mailad till mig för en timme sedan. Någonting har gått väldigt fel under istigning/uppstartsfasen:

redss.jpg

I media har piloten sista 30minutrarna gått från omkommen till svårt skadad så det är bara att hoppas.

2011 kommer tyvärr bokföras som ett väldigt dåligt år för flyguppvisningsbranschen....

Huven verkar ju ha varit stängd, vilket talar för att han i alla fall var fastspänd när han blev utskjuten, vilket jag inbillar mig är bättre än om han inte är det. Enligt BBC så skjuts inte huven bort innan stolen så det är nog inte nån angenäm upplevelse. Bara hoppas han klarar sig.

Huven verkar ju ha varit stängd, vilket talar för att han i alla fall var fastspänd när han blev utskjuten, vilket jag inbillar mig är bättre än om han inte är det. Enligt BBC så skjuts inte huven bort innan stolen så det är nog inte nån angenäm upplevelse. Bara hoppas han klarar sig.

Precis som på 39 så sprängs huven sönder innan stolen går iväg. Detta till skillnad från SK 60 (eller reservförfarande med 29, 37 mfl) där stolen går igenom huven.

Men mk 10 har väl 0/0 prestanda, så om man skjuter ut sig från stillastående så borde det finnas en god chans att man klarar sig, eller? Men det förutsätter ju att man är fastspänd och redo att åka så att säga.

Det förutsätter också att man inte står inne i en hangar...

Tragiskt hur som helst, och riktigt trist för Red Arrows. Att bägge dödsolyckorna dessutom sker i skeden där det normalt sett är "faran över", dvs uppvisningsflygningen som kräver varje uns av skicklighet hos piloten är över, är ju ironiskt. Men det visar väl bara att i flygtjänst så kan man aldrig slappna av, faran lurar överallt.

/E

Martin Baker har inte bara problem med sina stolar utan även med sin hemsida, länken nedan går till en cachad version av deras

Mk-10 sida :

Martin Baker Mk-10

Kommer ihåg att Eurofighter blev groundade för något år sedan pga problem med MK-16 High-speed varianten efter en dödsolycka i Spanien efter start (bara föraren lyckades skjuta ut sig). Jag var i kontakt med EF-konsortiet för att få information (eller försökte iaf.) men det var locket på. Antagligen eftersom de promotade sig i Ungern och Tjeckien precis då som ersättare till Gripen.

Visst har LM nyligen försökt byta till annan tillverkare också eller åtminstone få in en till variant från annan tillverkare att välja på?

[EDIT] Det verkar som att Martin Baker nu har startat om sin ws, länkar direkt till deras produktsidor :

MB Mk-10

MB Mk-16 High Speed

Versionen i Gripen heter S10LS och den i Hawk heter 10B.

raketstolsbytefl02johan.jpg

@ Foto av Johan Brolin

Från MBs hemsida :

Minimum height/speed : Zero/zero in near level attitude

Verkar som att man inte har någon garanti för överlevnad om fpl står stilla utan det måste luta lite också. Ännu ett argument för Sea Gripen (längre nosställ så man får äkta lowrider stil på åket).

[/EDIT]

Edited by JohanGrön

Near level betyder väl att flygplanet helst bör vara så horisontellt som möjligt antar jag. Blir ju svårare för stolen att nå rätt höjd om den också måste kompensera för lutning.

När det gäller Sjö-gripens längre nosställ antar jag att man där, som på många andra liknande flygplan (F-4K t.ex), kan (kommer att kunna, eventuellt om det någonsin byggs en sådan kärra) ställa in nosstället i "startläge" eller "normalläge", eller?

• henke changed the title to RAF Red Arrows