Kaka på Äventyr Posted October 17, 2006 Report Posted October 17, 2006 Blev uppringd för ett tag sen för FS, hade tydligen "stor till mycke stor chans att bli antagen". Nu ä frågan, vad innebär det? Ska man skrämma upp morsan i onödan eller mjuka upp henne lite för något som faktiskt kan bli av? Vilka plutoner har patrior? Quote
ugly Posted October 17, 2006 Report Posted October 17, 2006 Fick bekräftat genom ett andra samtal igår att jag är klar för FS13 som stf grp C/sjukvårdare MOT.Jag var tydligen den yngsta (21år) hittills som blivit antagen till Afghanistan,medelåldern är 29år. Känns grymt inspirerande! Någon annan som fått klartecken? Sorry. FS11 hade en som var yngre. Quote
Nurse AjAj Posted October 18, 2006 Report Posted October 18, 2006 Fick bekräftat genom ett andra samtal igår att jag är klar för FS13 som stf grp C/sjukvårdare MOT. Jag var tydligen den yngsta (21år) hittills som blivit antagen till Afghanistan,medelåldern är 29år. Känns grymt inspirerande! Någon annan som fått klartecken? Sorry. FS11 hade en som var yngre. Sorry igen!! På FS 12 så är det iallafall 2 st som är 21 vad jag vet....... Låg ålder = inspirerande????? Quote
Meercy Posted October 18, 2006 Report Posted October 18, 2006 Blev uppringd för ett tag sen för FS, hade tydligen "stor till mycke stor chans att bli antagen". Nu ä frågan, vad innebär det? Ska man skrämma upp morsan i onödan eller mjuka upp henne lite för något som faktiskt kan bli av? Vilka plutoner har patrior? Blev också uppringd ang FS för ett tag sen... väldigt konstigt samtal, han sa att mitt uttagningsbesked skulle komma V43 så mitt tips är att vänta tills dess innan du "skrämmer" upp morsan ;) Vakt / Eskort har Patrior (Patgb203) Quote
Svajk Posted October 18, 2006 Report Posted October 18, 2006 läste i någons dagbok på resedagboken.se om FS12 och där stog det ngt om att det numera var förbjudet att åka softskin där nere... tror denna talade om i MeS. Gäller detta även MOT och annat folk som lämnar MeS? Quote
ChristofferA Posted October 18, 2006 Report Posted October 18, 2006 Sorry igen!! På FS 12 så är det iallafall 2 st som är 21 vad jag vet....... Låg ålder = inspirerande????? Eftersom medelåldern på de som bli antagna till FS är så pass mkt högre än min aktuella ålder känns det ännu mer inspirerande. En chans som kanske inte dyker upp så många ggr. Jag menar inte att det krävs en låg ålder för att missionen ska vara inspirerande. Quote
Guest Inzeon Posted October 18, 2006 Report Posted October 18, 2006 Fs13...chefen för Fs13 va min bataljonschef och stabschefen va min utbildningsenhetschef:)...shyssta killar det.. Quote
Meercy Posted October 19, 2006 Report Posted October 19, 2006 (edited) vet att Motarna har testat splitterskyddat kan va så att dom fortfarande använder dem... vet inte riktigt, man kan ju alltid hoppas på att det har kommit ner tillräckligt med splitterskyddade fordon så ingen behöver åka "oskyddat" ang den höga medelåldern är det för att det är fler officerare kontra "ungt skytte" jämnfört med en tex KS mission det är min gissning, på min pluton Fs10 var det bara folk som vart ute tidigare eller legat i beredskap tex EN motsv det höjer ju medelåldern också. Edited October 19, 2006 by Meercy Quote
Nurse AjAj Posted October 19, 2006 Report Posted October 19, 2006 (edited) läste i någons dagbok på resedagboken.se om FS12 och där stog det ngt om att det numera var förbjudet att åka softskin där nere... tror denna talade om i MeS. Gäller detta även MOT och annat folk som lämnar MeS? Det är just sådan info som inte ska stå på nätet!! Vad vi gör, hur vi gör det och ffa när vi gör det. Det finns många i AF som pratar Svenska. Varför ge bort underättelse??? Det vore naivt att inte tro att vi är kartlagda därnere. Det finns trots allt en hotbild mot oss o det minsta vi då kan göra är att inte skriva öppet om hur vi opererar därnere. Svarar dock gärna på andra frågor om hur det är i Afghanistan!!! Edited October 19, 2006 by Nurse AjAj Quote
Meercy Posted October 19, 2006 Report Posted October 19, 2006 vet att det var ett jävla liv om just resedagboken innan vi åkte ner, det pratades om anmälningar hit o dit... sen så ska vi inte va så naiva å tro att locals inte ser skillnad på en skyddad o oskyddad TLC motsv. Quote
tsomitore Posted October 19, 2006 Report Posted October 19, 2006 (edited) Svarar dock gärna på andra frågor om hur det är i Afghanistan!!! Berätta gärna om hur livet på campen är, vad har ni för temp om dagarna och hur många (ungefär) locals som arbetar i campen? Vilka övriga nationer har ni hos Er etc.. En av mina bästa vänner är där som PM men han är lite dålig på att skriva mail Har fler frågor men återkommer senare.. Håller med om att vi inte skall bjuda på operativ information. Personalens säkerhet måste alltid hållas i första rummet. Ha en fin och GMY // T DB09, DB14, FS06 Edited October 19, 2006 by tsomitore Quote
Kn Glock Posted October 19, 2006 Report Posted October 19, 2006 PM=? Premiärminister? Provost Marshal?(Typ chef enhet MP) avänds dock normalt ej av av svenska förband som titel. Fransk stavning på MP=PM? Quote
Rokare Posted October 19, 2006 Report Posted October 19, 2006 Han kanske "PMC:ar"... En "frilansare" GMY Quote
Nurse AjAj Posted October 19, 2006 Report Posted October 19, 2006 Svarar dock gärna på andra frågor om hur det är i Afghanistan!!! Berätta gärna om hur livet på campen är, vad har ni för temp om dagarna och hur många (ungefär) locals som arbetar i campen? Vilka övriga nationer har ni hos Er etc.. En av mina bästa vänner är där som PM men han är lite dålig på att skriva mail Har fler frågor men återkommer senare.. Håller med om att vi inte skall bjuda på operativ information. Personalens säkerhet måste alltid hållas i första rummet. Ha en fin och GMY // T DB09, DB14, FS06 Antar att du är kompis med Paymaster? Springer på honom ibland. Han borde hinna läsa sina mail tycker jag ;) Vi hade vid nedrotationen en dagstemp som ofta närmade sig 40grader o nätterna höll aldrig under 25 (varit magsjuk en del och därför har jag koll på nattemperaturen ) Nu för någon dag sedan så var det mulet för första gången och på natten är det "bara" 20 grader. Lite lättare att leva när det inte är så varmt om man ska utföra någon form av fysiskt arbete. Vi har ett antal locals som jobbar i vakten, några i köket samt ett gäng som jobbar med städ o underhåll åt Supreme (som har entrepenad på städ, uh samt Px). En av köksyxorna har FS11 lärt en hel del Svenska ("tjenare polarn, läget..." osv) Förutom vi Svenskar så är det ett par finska kockar och signalister, ett Polskt mot samt även ett Rumänskt sådant. Men vi ser ofta besökare från andra länder på campen såsom Norrmän, Tyskar,Britter, Amerikanare och andra västerländska "privat" anställt säkerhetsfolk. Så fort tillfälle ges så hälsar vi givetvis på dem. Kul att äta lite annat käk och se hur de har det!! Om det är fler frågor så fråga på....... Quote
tsomitore Posted October 19, 2006 Report Posted October 19, 2006 Helt rätt, PM betyder Paymaster Vi gjorde mission ihop på DB14 och han blev klart sugen på att åka till AFG när jag var där. Oj, är det Supreme som håller i det mesta i serviceväg, undrar om det är samma killar som chefar hos dem som när jag var i Kabul, det måste jag kolla med Janne. Kul med lite andra nationer på campen, om jag tolkar dig rätt så har de egna serviceinträttningar.. Så man kan äta lite av andras mat också.. Hur är Er mat, min sambo känner en av kockarna från sin skola. Ha en fin... T NSE vid DB09, DB14 och FS06 Quote
Nurse AjAj Posted October 20, 2006 Report Posted October 20, 2006 Helt rätt, PM betyder Paymaster Vi gjorde mission ihop på DB14 och han blev klart sugen på att åka till AFG när jag var där. Oj, är det Supreme som håller i det mesta i serviceväg, undrar om det är samma killar som chefar hos dem som när jag var i Kabul, det måste jag kolla med Janne. Kul med lite andra nationer på campen, om jag tolkar dig rätt så har de egna serviceinträttningar.. Så man kan äta lite av andras mat också.. Hur är Er mat, min sambo känner en av kockarna från sin skola. Ha en fin... T NSE vid DB09, DB14 och FS06 Nja alla har inte egna serviceinrättningar. Det är när vi åker till andra camper som vi äter exotisk mat. Vi delar på matsal, welfare och annat med alla på campen. Mvh Quote
tsomitore Posted October 20, 2006 Report Posted October 20, 2006 Nja alla har inte egna serviceinrättningar. Det är när vi åker till andra camper som vi äter exotisk mat. Vi delar på matsal, welfare och annat med alla på campen. Mvh Ahaa, den svenska campen är då mer eller mindre helsvensk (finns alltid några få andra nationaliteter) Finns alla camperna någorlunda nära varandra? Quote
Nurse AjAj Posted October 20, 2006 Report Posted October 20, 2006 Inte bara campen är svensk. Hela PRT:t leds av Sverige. De andra som finns är ett fåtal Jänkare på Camp Spann (ett antal km bort), Tyskar o Norrmän på sin camp Mermal (vilken till våren ska utökas till 3000 pers). Således 3 camper! Quote
tsomitore Posted October 20, 2006 Report Posted October 20, 2006 Jo, det har jag förstått, att prt är svenskt alltså.. Om deras camp växer till totalt 3000 man så blir det en riktigt stor camp. När jag var i Kabul så fanns det ett flertal camper, ex: ISAF HQ, Turkiska, Brittiska, KIA (flygplatsen), 2 st USA, Kanadensisk, Italiensk/Grekisk (Norrmännen bodde där under Loya Jirga) plus att vi bodde i den tyska campen (multinationell med Spanjorer, Danskar, US, Britter, Nya Zeeländare, Ungrare, Ester, Letter, Litauer och säkert några nationaliteter till. Campen hade också ännu en egen kanadensisk camp inom sina murar. Quote
Cearydd Posted October 22, 2006 Report Posted October 22, 2006 Dags att vänta igen då... telefonen är ju avklarad nu väntar posten.... *Tar fram badenbaden stolen och campar vid brevinkastet* Lycka till alla som väntar.... Quote
Lindvall Posted October 25, 2006 Report Posted October 25, 2006 Dags att vänta igen då... telefonen är ju avklarad nu väntar posten.... *Tar fram badenbaden stolen och campar vid brevinkastet* Lycka till alla som väntar.... Någon som har någon info hur mycket postbeskeden är försenade för försenade är dom väl alltid? Eller har någon rent av fått en lapp på posten redan? Quote
vinter98 Posted October 25, 2006 Report Posted October 25, 2006 beskedet kom för en vecka sen......... skojar bara!!!! spänningen är olilig.....det ända jag har hört var att beskedet skulle senast v 43 men det lär väl säkert inte dyka upp förrän nästa vecka....som vanligt Quote
sotilas Posted October 26, 2006 Report Posted October 26, 2006 "Beskeden kommer senast v.42.." Jo tjena... ;) Quote
hagge Posted October 26, 2006 Report Posted October 26, 2006 fråga tror dom ringde idag men han inte svara är det kört då eller `???? Quote
tsomitore Posted October 27, 2006 Report Posted October 27, 2006 fråga tror dom ringde idag men han inte svara är det kört då eller `???? Beror nog på hur många intresenter de har på den tjänsten du sökt och hur långt upp på listan du stod.. Quote
Trident Posted October 27, 2006 Report Posted October 27, 2006 Du tror att dom ringde idag? Varför tror du att det var dom som ringde? Så vitt ja vet så är papprena inne hos högkvarteret. o beskeden om vilka som får åka skulle komma denna vecka. Quote
Kingecho1 Posted October 27, 2006 Report Posted October 27, 2006 Säkerligen så var det kanske ett skyddat nummer på presentatören och då vet vi ju alla att det absolut inte kan ha varit omega-3 försäljare, radiotjänst, kalsongförsäljare eller tidningssäljare (osv etc mm....) utan troligen så är det ju FM som har ringt. För övrigt så skulle jag säga att har de ringt 1 gång och man missar det så går de vidare på listan, troligen ringer de sen upp de som inte svarade/var hemma första gången OM de nu inte fått massor med positiva vibbar och JA-svar av de som de fått tag på och samtidigt är stressade och inte hinner ringa. Är ju bara att använda sunt förnuft och tänka hur man själv skulle bete sig om man skulle rekrytera folk. Det är ju vanliga människor som genomför rekryteringen. Är ju inte precis ett 100%igt dataprogram som ringer 1,34 signaler och vid ej svar slumpar fram ett nytt nummer att ringa. Quote
Recommended Posts