Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Recovery
just fått en vakans, nån som har koll på vad fälttestet är på nu, sist jag var var det 1km och 6 min men har för mig att jag hört nått om att det ska vara ändrat ?

tro till och med att det är 2km på 11min 15sec

Åtminstone på EN :happy:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej

 

Är det inte upp till förbandschefen numera om förbandet skall göra fälttestet? När vi sprang på LA04 så var 6 min på 1 km som gällde. Är det säkert dom ändrat nu för alla missioner?

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Är det inte upp till förbandschefen numera om förbandet skall göra fälttestet? När vi sprang på LA04 så var 6 min på 1 km som gällde. Är det säkert dom ändrat nu för alla missioner?

 

1 km på 6 min ska d vara va?

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Är det inte upp till förbandschefen numera om förbandet skall göra fälttestet? När vi sprang på LA04 så var 6 min på 1 km som gällde. Är det säkert dom ändrat nu för alla missioner?

 

1 km på 6 min ska d vara va?

 

??????????????????????

 

Står väl det??

 

:baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Utdrag ur FM Fyss som gäller alla anställda i insatsorganisationen (inkl Utlandsstyrkan):

 

7. Utlandsstyrkan

Lägsta krav på fysisk prestationsförmåga som ställs på FM personal för att bli uttagen i

utlandsstyrkan är godkänd FM Fysiska Standard grundnivå, under det senaste halvåret före

uttagningstillfället.

Huvuddelen av befattningarna i utlandsstyrkan kommer att omfattas av tilläggskrav. Beroende

på uppgift och andra rådande förutsättningar kommer tilläggskrav och prov för uttagning att

bestämmas i samverkan mellan C OPIL och C PROD (C FMIF (och FOI)) inför varje

internationell uppgift.

C OPIL kan i särskilda fall medge avsteg från ovanstående.

Om omständigheterna vid internationell tjänstgöring medför svårigheter t ex på grund av

säkerhet eller beredskap, att genomföra FM Fysiska Standard kan förbandschef besluta om

dispens under tid som försvårar eller omöjliggör fysisk träning.

 

FM Fyss Regler

Edited by Krook
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Det är ett test inte ett prov.

Om dom skulle sortera bort alla efter att dom inte klarade provet skulle de bara finnas skytte grupper kvar

Det är väl inte bara ett test, utan ett krav att man klarar det på utsatt tid? Visst gör de undantag och kraven skiljer lite beroende på befattning. Om jag minns rätt hade vi på skytte 5:30 som krav. Enligt rekryteringsbroschyren för perioden juli-augusti 2001 var det 6 min för förbandsenheter, 6:30 för övriga. För YO/RO var det ett krav att FM Baskrav var genomfört med godkända resultat innan inryck.

Link to comment
Share on other sites

såhär ser det ut enligt våra befäl

 

Tror det var såhär var ett par veckor sedan jag hörde det

 

2km

 

Alla 11.15

Jägare 10.40

KJ/FJS 9.30

Edited by Hornet
Link to comment
Share on other sites

ja, 1 km kunde man ju klara på lite pannben även om man var otränad, men 2 km är ju då lite värre :(

 

 

2 km på 11 eller 12 min, vanlig löpning på den tiden är en baggis... men fälttestet är väl med hur mkt packning ?

Link to comment
Share on other sites

2 km på 11 eller 12 min, vanlig löpning på den tiden är en baggis... men fälttestet är väl med hur mkt packning ?

 

Fälttest genomförs med stridsutrustning dvs FU eller motsv, kängor, vapen, hjälm, stridsväst (innehållande vapenvårdsmtrl, magasin samt fylld camelback), skyddsväst.

Mvh Eklöv

 

Edit: quotefunktionen

Edited by JohanErik
Link to comment
Share on other sites

Alla US förband gör inte fälttestet idags läget.

 

EB 03 (hösten 2005) gjorde inget fälttest utan hade personliga fyskontrakt uppsatta och underskrivna, vilka följdes upp med jämna mellanrum under hela missionen.

 

Enligt säkra källor har (delar av) KS inte heller gjort det inför den här rotationen (juni 2006), vågar dock inte säga att det är hela KS som "sluppit" ifrån det.

 

//Draken

Link to comment
Share on other sites

KS13 NSE gjorde inget fälttest. Däremot hade vi fyskontrakt och veckouppföljning med direkt anknytning till betygsättningen.

Jag ser hellre att man har det så än att ha ett test som en del köttar sig igenom för att sen inte fysa ett skit under hela missionen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
@Nifelhel

 

Hur var fyskontraktet uppbyggt?

Skulle man skriva i "Idag har jag sprungit si o så många varv på innervarvet på CV", eller?

 

Yep man fick fylla i ett månadsblad (typ ett excelark fast på papper) som satt på lämpligt ställe. Och man angav bara Kondition och eller Övrig träning. Det märktes om man inte tränade för chefen/cheferna har ju rätt bra koll på lilla CV.

Det fanns angivet att man skulle träna 3ggr per vecka a 1h. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...