Jump to content

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

såhär ser det ut enligt våra befäl

 

Tror det var såhär var ett par veckor sedan jag hörde det

 

2km

 

Alla 11.15 min

Jägare 10.40

KJ/FJS 9.30

Nästan...

 

Skytte motsv. 11.15

Jäg 10.15

KJ/FJS 9.45

De med lågskor har 12-nånting.

Link to comment
Share on other sites

såhär ser det ut enligt våra befäl

 

Tror det var såhär var ett par veckor sedan jag hörde det

 

2km

 

Alla 11.15 min

Jägare 10.40

KJ/FJS 9.30

Nästan...

 

Skytte motsv. 11.15

Jäg 10.15

KJ/FJS 9.45

De med lågskor har 12-nånting.

 

Vilka är "de med lågskor"?

Link to comment
Share on other sites

nån som vet hur lång tid rörmockarna har på sig för samma distans??? dvs Pi-Plut

Med största sannolikhet 11min 15sek.

Och med största sannolikhet lär man göra avsteg från det, precis som man gjort tidigare med det gamla fälttestet. Detta för att överhuvudtaget få med sig någon med önskad kompetens.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

nån som vet hur lång tid rörmockarna har på sig för samma distans??? dvs Pi-Plut

Med största sannolikhet 11min 15sek.

Och med största sannolikhet lär man göra avsteg från det, precis som man gjort tidigare med det gamla fälttestet. Detta för att överhuvudtaget få med sig någon med önskad kompetens.

 

/K

Well, ska väl kanske inte klaga när det görs sådana undantag :camo:8-/

Link to comment
Share on other sites

Och med största sannolikhet lär man göra avsteg från det, precis som man gjort tidigare med det gamla fälttestet. Detta för att överhuvudtaget få med sig någon med önskad kompetens.

 

/K

Well, ska väl kanske inte klaga när det görs sådana undantag :baskerPa::rockon:

...men kanske tänka till lite på om man verkligen vill åka på undantagsregler?
Link to comment
Share on other sites

@Ing

Självklart så vill man väl inte åka på undantag, fast ändamålen helgar ju medlen eller hur de nu va man sa :P fast med min nya diet (eller va man ska kalla det) ska man nog vara i form på nått halvår eller så :lala: fast fram till dess så.....leve undantagsregler :clap:

 

@Baconburner

Får självklart ta längre steg och oftare, förresten, om du e den jag tror och hoppas så har nog du oxå en del i mina överflödiga kilon fast de e ju himla svårt att motstå din ädla matkonst

gff :rockon::baskerPa: baconburner välkommen hit föresten du e förmodligen den på forumet som har gjort den tidigaste bataljonen tror jag, finns nog en tråd om det

Edited by golffoxtrotfive
Link to comment
Share on other sites

Är fälttest det samma som CA,s prov som vi hade på 70 talet. Man skulle springa 3km. På viss tid

kommer ej ihåg vilka tider som gällde.Baserades på ålder. :tveka::Malaj:

Nej det är det inte, 2 km med stridsutrustning gäller, tiderna hittar du längre upp på den här sidan.

Link to comment
Share on other sites

Puuhh, trodde ett tag att stridspackningen skulle va på okså. Men nu vet jag att det bara är stridsutrustningen. Bör väl inte vara några större problem tycker jag, men man kommer ju svettas nåt otroligt. Speciellt med värmen som nu råder i Boden.

Link to comment
Share on other sites

Puuhh, trodde ett tag att stridspackningen skulle va på okså. Men nu vet jag att det bara är stridsutrustningen. Bör väl inte vara några större problem tycker jag, men man kommer ju svettas nåt otroligt. Speciellt med värmen som nu råder i Boden.

Du får hemskt gärna dela med dig av dina upplevelser när du genomfört fälttestet.

Många på forumet har gjort 1km-fälttest och inte haft några större problem men nu är det dubbla distansen och med marginellt mer tid per km till förfogande. Så tala om för oss hur det var.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Puuhh, trodde ett tag att stridspackningen skulle va på okså. Men nu vet jag att det bara är stridsutrustningen. Bör väl inte vara några större problem tycker jag, men man kommer ju svettas nåt otroligt. Speciellt med värmen som nu råder i Boden.

Du får hemskt gärna dela med dig av dina upplevelser när du genomfört fälttestet.

Många på forumet har gjort 1km-fälttest och inte haft några större problem men nu är det dubbla distansen och med marginellt mer tid per km till förfogande. Så tala om för oss hur det var.

 

/K

 

Krook det är väl bara att hoppa i utrustningen och springa? :uzi

Link to comment
Share on other sites

KS13 NSE gjorde inget fälttest. Däremot hade vi fyskontrakt och veckouppföljning med direkt anknytning till betygsättningen.

Jag ser hellre att man har det så än att ha ett test som en del köttar sig igenom för att sen inte fysa ett skit under hela missionen.

 

Verkar tusan så mycket bättre! :uzi

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar finns soldatprovet kvar ? När man skull gå 3 mil med stridspackning + vapen. På en viss tid, samt utföra ett skjutprov i anslutning till detta.

Ja, det finns kvar för GU-förbanden men är inget som normalt genomförs under utbildning inför mission.

Ibland genomförs soldatprov under missionen.

 

/K

Edited by Krook
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Sprang fälttestet i Lördags, grymt jobbigt. Jag var totalt slut när jag kom i mål, men det är kanske meningen :wub: Första kilometern sprang jag på 4.56, kom i mål på 10.32. Det jag upplevde som jobbigast var nog att jag hade spänt åt hjälmen för hårt och att vapnet bara var allmänt bökigt. Sen direkt efter fälttestet fysade vi i 2 timmar, men då iförda fyskläder och kroppsskydd..

 

Ni som har genomfört fälttestet, vad fick ni för tid??

 

Hmm.. nu såg jag att tråden låg i Soldint, kanske fel ställe för en sådan diskussion..

Edited by Meteor
Link to comment
Share on other sites

Såg att det var fälttest på iasen dom första veckorna men om det är utan stridssäcken så e det väl inga problem beror kanske lite på vilket vapen med man ska ta sig runt med iof 58 va så där kul att springa snabb marschen med..Eller att vara fanbärare..

Link to comment
Share on other sites

KS13 NSE gjorde inget fälttest. Däremot hade vi fyskontrakt och veckouppföljning med direkt anknytning till betygsättningen.

Jag ser hellre att man har det så än att ha ett test som en del köttar sig igenom för att sen inte fysa ett skit under hela missionen.

 

Verkar tusan så mycket bättre! :lol:

 

 

97 när jag skulle ner var vi första gänget som gjorde fälttestet. (enligt uppgift)

Jag fasade för detta som fan...

Sprang det på drygt 5,20 eller liknande (dock rätt seg efter det) men det intressanta var att den som fysade mest avseende springning civilt (enligt egen utsago) och hade gjort ett antal tjej milen kom in på 6,20 (officiell tid var dock 5,59 då hon hade annan önskvärd kompetens).

 

Kan det vara så att kravet på utrustning blir mer utslagsgivande än man tror?? Alltså att det kanske delvis gynnar de som är större men otränade??? Gentemot de som är vana att springa i löparskor och liknande??

*tanke*

 

Annars känns ju detta kontraktet mycket mer tilltalande.... Att jag inte hade gjort en enda knop avseende idrott sedan plugget (jo lite innebandy innan jag flyttade 94 men i alla fall) ändrades snabbt nere i Bosnien.

Fys 6 ggr per veckja för att få ett brott mot vardagen. men man mådde ju bättre när man kom hem sedan tyvärr är det väl så att man inte uppehöll det när man väl var hemma.,...

 

Men i alla fall det kontraktet känndes okej.. Faktiskt samt att det tar avstamp i dina förutsättningart....

Edited by Maverick
Link to comment
Share on other sites

Ni som har genomfört fälttestet, vad fick ni för tid??

 

Hmm.. nu såg jag att tråden låg i Soldint, kanske fel ställe för en sådan diskussion..

 

Funkar väl att säga här vad man fick :lol:

 

Första gången 14.32

Andra gången 12.13

Tredje gången 11.36

 

Svar nej jag ahr inte klarat det lönfet mekaniker som man är

Link to comment
Share on other sites

Kan det vara så att kravet på utrustning blir mer utslagsgivande än man tror?? Alltså att det kanske delvis gynnar de som är större men otränade??? Gentemot de som är vana att springa i löparskor och liknande??

*tanke*

 

Ja kravet på utrustning ändrar ju förutsättningarna en del. Om man redan är stor så blir det ju en procentuellt mindre viktökning än för en liten person med samma utrustning. Men om det gynnar otränade personer vet jag väl inte om jag håller med om. En stor tränad person är väl det ultimata isf :baskerHV:

Det här med kontrakt på fysisk träning är ju jättebra. Men det ska inte betyda att man inte ska behöva klara fälttest eller andra fys test innan nedrotation, tycker inte jag iaf.

För vad händer om skiten träffar fläkten redan första dagen i missionen och man inte har tillräcklig fys för att klara sin tjänst?

Och det är ju faktiskt väldigt simpla krav som ställs, vem som helst bör ju klara av dessa. Klarar man ändå inte kraven då kanske man ska söka sig till någon annan verksamhet...

Link to comment
Share on other sites

Tänkte delge mina erfarenheter av fälttest modell 2 km. Sammanfattas i ett ord, syreupptagningsförmåga. För mig, och de flesta jag talat med, så är det konditionen/uthålligheten som sätter gränser. Jag orkade inte syresätta musklerna tillräckligt för att öka tempot, förutom spurten efter vilken man hade ett kraftigt syreunderskott.

Dock blev tiden helt godkända 10.40. De värnpliktiga hade tränat med fälttestet som mål under hela hösten och gjorde även de mkt bra resultat sett utifrån deras förutsättningar. Bäst på Lv6 blev en för mig okänd vpl från Liv-kompaniet om jag inte missminner mig med en tid på 8.04 vilket är sinnesjukt bra. Enligt vad jag erfar så var personen rätt liten till växten. Men helt klart hjälper ett längre löpsteg bättre än ett kortare.

Ett hett tips är ju att träna med utrustning och intervaller med och utan utrustning.

Link to comment
Share on other sites

Vår käre kompanichef drillade milen med oss med motivering att vi alla skulle klara fälttestet på hösten, det var bara det att träna milen ger inte så mycket mot fälttestet. Vill man träna mot fälttestet är det korta intervaller som gäller, där man maxar musklerna under korta perioder (alternativt att springa fälttestet om och om igen :D).

 

Vi sprang hela kompaniet plutonsvis inomhus i Arkushallen, Luleå, på en 400m-bana. Om man sprang innersta varvet var det 5,5 varv som gällde. Vi hade inte kroppsskydd så det räckte till alla eftersom vi inte är ett stridande kompani i huvudsak så vi packade stridssäckarna med motsvarande vikt (en vinterkänga, värmejacka, regnställ och en gummistövel om jag minns rätt?). Halva min pluton klarade testet (5 av 11 i alla fall hehe), undertecknad kom in på 10.41, vilket jag tycker är skitbra jobbat av en ledningspluton :lol: . Särskilt när det endast var ~3st från R3 (brandmän osv) som klarade det resp. en handfull från UH (dom är >40st i plutonen). Dock slog klargöring oss med större andelen godkända ;)

 

Jag märkte själv att den första kilometern gick bra, men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte ville sluta efter 1km. Jag misstänker nästan att det är drygare att springa med packning spänd runt höften och över axlarna, den hoppar så förbannat. Jag spände dessutom åt den för hårt över höften så jag sprang två varv med den hängandes lös på axlarna. Med tiden på 8.45 och ett varv kvar var det rent pannben som tog en i mål.

 

Det var ändå för jävla skönt att få kvitto på att man i alla fall har godkänd kondition, och att även signalmekaniker duger som skyttesluskar :lol:

Edited by Beck
Link to comment
Share on other sites

Fält test i veckan som var för DQ på IA06 jag klarade det inte men jag blev grymt imponerad på de som sprang under 11 min med plattor i kroppsskyddet. Jag är ju helt död bara efter att försöka klara 11.15 utan utrustning och i löparskor! (Plattor är naturligtvis inget krav för oss utan de tas med frivilligt)

Edited by Udo
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Rycker in på GMU om ett par veckor och nu undrar jag om fälttestet är nånting som kommer finnas med även där?

Och vad kan kraven vara då isf?

Troligtvis, eftersom det är en vanlig metod för att undersöka det fysiska stridsvärdet på soldaterna. Och att klara fälttestet krävs för att bli anställd i insatsenhet.

 

Om du ska jobba i stab eller som någon form av ledningssoldat så borde kravet ligga på 13.30 min. I princip alla vanliga soldatbefattningar som inte är jägare eller motsvarande ligger på 13.30. Men efter att du blir anställd sen så finns chansen att ditt kompani har egna informella krav som är högre än de sjukt låga krav som finns från centralt håll.

 

http://www.forsvarsmakten.se/upload/Fysiska%20krav%20f%C3%B6r%20anst%C3%A4llning%20i%20insatsenhet.pdf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...