Jump to content

Recommended Posts

Posted
Ville man ha konfettiregn så stoppade man in knallskottet i en toapappersrulle ,O

...och ville man ha ett bauta-eldklot för att simulera stora granater kapade man ett mjölpaket i två delar och ställde knallskottet i.

Det small om jag inte minns fel något lägre, men attans ett sånt eldklot...

Posted
Bliss, jag ska vara ärlig och säga att jag inte riktigt kommer ihåg storleken. Hur står är en såndär elsprängpatron?

Ca 6mm i diameter, 6cm lång.

Och ofta inte blå. ,O

• 1 year later...
Posted (edited)

Hejsan alla goa å glada krigsgalna!

Undrar vad det är för Granater/hylsor som är på bilden.

LÄNK TILL STOR BILD

NR: 1 är från ngn 20mm kanon.

NR: 2 Ska enligt en vara från en U-båt's kanon som används för att skydda mot Flyganfall.

NR: 3?

NR: 4?

Vill få mkt info, och gärna bilder på hur kanonerna som sköt ut dessa såg ut.

MVH ADPK

Edited by Isgubbe
Tog bort bilden och länkade till den istället på grund av storlek
Posted

Hej ADPK och välkommen till forumet!

Först och främst läs igenom reglerna REGLER

När vi har frågor eller undrar över något så brukar det vara bra att börja med att söka efter trådar som innehåller samma eller liknande ämnen som man kan fortsätta diskussionen i. OM det inte finns någon tråd så kan man starta en ny tråd i rätt forum annars så fortsätter man lämpligen i den befintliga.

Om du har några frågor kontakta en av de BlåGula.

Happy posting!

Posted

@ADPK

Granat nr 3 ser ut att vara en granatkartersch. Sköts med kanoner och exploderade sedan och skickade ut en massa hårdblykulor över målområdet. Ser ut att ha ett bränntidrör (dvs krut i tändröret antänds vid utskjutning och brinner sedan i kanaler i tidröret, när det brunnit klart så...BOOM) Granaten är skjuten och...jag skulle inte pilla allt för mkt :D

Granat nr 4 ser ut att vara en 8 cm svinggranat som skjuts ifrån granatkastare. tändröret ser att möjligen kunna vara ett spetstidanslagsrör.

Inte 100% säker, men min bästa gissning.

Posted
Granat nr 3 ser ut att vara en granatkartersch. Sköts med kanoner och exploderade sedan och skickade ut en massa hårdblykulor över målområdet. Ser ut att ha ett bränntidrör (dvs krut i tändröret antänds vid utskjutning och brinner sedan i kanaler i tidröret, när det brunnit klart så...BOOM) Granaten är skjuten och...jag skulle inte pilla allt för mkt :D

Enligt uppgift så är Granatkarteschen fullständigt ofarlig så länge den inte upphettas t.ex en brand.

Källa: min plutonchef, tillika EOD.

Posted

Lär med största sannolikhet vara från AKAN m47D som suttit i exempelvis PBV302.

Posted
Granat nr 3 ser ut att vara en granatkartersch. Sköts med kanoner och exploderade sedan och skickade ut en massa hårdblykulor över målområdet. Ser ut att ha ett bränntidrör (dvs krut i tändröret antänds vid utskjutning och brinner sedan i kanaler i tidröret, när det brunnit klart så...BOOM) Granaten är skjuten och...jag skulle inte pilla allt för mkt :)

Enligt uppgift så är Granatkarteschen fullständigt ofarlig så länge den inte upphettas t.ex en brand.

Källa: min plutonchef, tillika EOD.

Taget! Antar att jag hade rätt om att det var bränntid på tändröret då? Hade det varit spetstidanslag så hade det varit en annan historia :)

*May all explosions be expected*

Posted (edited)
Taget! Antar att jag hade rätt om att det var bränntid på tändröret då? Hade det varit spetstidanslag så hade det varit en annan historia :)

*May all explosions be expected*

Man ser på granaten (nr 3) att den har tidsinställning, ute vid spetsen. Så att den har en bränntid med krut stämmer säkerligen, för den ser hyggligt gammal ut.

Edited by Honken
Posted

Jajjemen, just den sortens granater hade oftast just sådana tändrör, men enligt uppgift förekom de även med andra sorter, och exakt hur ett spetstidsanslagsrör från den tiden, som passade nämnda granater, såg/ser ut har jag inte 100%ig koll på. Kan tilläggas att jag har varit med och röjt en nästan exakt likadan granat skarpt i våras. Bedömningen som gjordes av amröjledaren på plats var att röra den så lite som möjligt. Dock var den lite mer påverkad av yttre faktorer än den på bilden.

Bättre att ta det säkra före det osäkra :)

Posted

Spränga är alltid roligt.

I veckan så var jag och min chef ute på två skarpa EOD-uppdrag.

Det ena gällde en 12 cm granat som hade hittats i ett sommastugeområde i Hemfosa.

Det andra var en handgranat som hade hittats i ett dödsvo och visade sig vara en övningshandgranat m/45.

Posted

eftersom det snackades knallskott i början på tråden så har jag en fråga..

hur ser en "eldmarkering 2" ut?

jag har sett effekten av vad jag tror var en sådan eldmarkering på ca 70m håll en mörk natt på Kråkberget i Skövde.

som jag upplevde det var det 3-4 blixtar och tillhörande knallar. såg ut som de small mitt i luften, men de KAN ha varit monterade på träd eller något..

hörde/såg även "eldmarkering ksp" vid samma tillfälle, det senare verkade vara nån form av smatterband. troligen utlöst med el...

nån som har bild på framförallt "eldmarkering 2"?

OBS: jag vet inte om det är rätt benämning, men det var det namnet jag hörde på den.

Posted

Efter som ingen svarat på vad det blå knallskottet med elkablar var så kan jag tala om att det var eldmarkering till SAAB-målen. Dom är skitkul att aptera, speciellt på höstarna när det ska klättras i träd och pallas äpplen,,,,,,,,,, :) Jag kan lova att äppelträden får vara med fred från buset efter ett skott. :lol:

• 4 weeks later...
Posted
Hejsan alla goa å glada krigsgalna!

LÄNK TILL STOR BILD

NR: 2 Ska enligt en vara från en U-båt's kanon som används för att skydda mot Flyganfall.

NR: 3?

NR: 4?

Vill få mkt info, och gärna bilder på hur kanonerna som sköt ut dessa såg ut.

MVH ADPK

Nr 1) Som redan påpekats, hylsa till 20 mm akan m/41 och m/47. (Sök på Hispano-Suiza HS.404 och HS.804)

Nr 2) Ser ut som en avsågad hylsa till en 40 mm lvakan m/48. (Sök på Bofors L/70)

Nr 3) Som påpekats, en 7,5 cm granatkartesch m/1900. Vilket även detta redan påpekats syns det på gördeln att den har blivit avfyrad. Detta innebär dock inte automatiskt att det är en blindgångare eftersom det knappast syns på utsidan om en granatkartsch har briserat eller inte. Likadant är det med tändröret. Mängder av svenska artillerister har efter avslutad skjutning letat reda på en oskadd granathylsa och ett någorlunda oskadat tändrör, för att sedan skruva ihop desa, ta hem trofén och ställa den på spiselhyllan. Bästa sättet att ta reda på om granatkarteschen är tom eller inte är att väga den, en laddad 7,5 cm grkt m/1900 skall väga 6,77 kg med tändrör (varav blykulorna väger ungefär 3,5 kg). En oskjuten laddad grkt är i stort sett ofarlig så länge man inte eldar på den eller borrar i den, laddningen innehåller mindre svartkrut än tio paket kinapuff. En äkta blindgångare kan vara farlig eftersom tidröret även innehåller en anslagsfunktion (ett så kallat dubbelrör). Sjäv skulle jag inte dra mig för att ta hem en sådan om jag hittade den men jag skulle inte ställa mig på ett betonggolv och jonglera med den för än jag vägt den. (Sök på 75mm Krupp M 1901, M 1902 eller M 1903)

Nr 4) Som påpekats, en 8 cm vinggranat till granatkastare. Eftersom den är förkromad eller förnicklad kan man lungt utgå från att den är ofarlig. (Sök på 8 cm Grk)