Jump to content

Granat?

SERG. B

Recommended Posts

Typ vid en sådann här situation eller? : PANG!!!! PANG!!!! "förläggningen är upptäckt, fienden anfaller besätt eldställningarna!!!"

Killen som hittade den sa att det var ett rött pulvet inuti, så jag trodde direkt att det var ngn övningsgranat med färgampull som de man skjuter M203 med(fast den ser ju verkligen inte ut som ngn granat)

Det är det gammla knallskottet kommer inte i håg vilken mod.beteckning den har men

den var betydligt kraftigare än knallskott 5.Den borde ha försvunnit runt mitten av 90 talet

/oak

Kom bara inte på tanken att pilla isär knallskottet och sedan sätta fyr på krutet med en tändsticka. Krutet brinner otroligt fort och vad jag har för mig så innehöll det magnesium vilket ger ett starkt sken samt hög värme.

Anledningen till att jag höjer ett varnande finger för detta är att under tiden m/42c var i bruk så skadades det många soldater som fick för sig den smarta idén att leka med krut blandningen och tändstickor vilket i regel ledde till att soldaten fick uppsöka handkirurgen med 3:e gradens brännskador på handen som hade hållit i tändstickan. Eftersom man inte hinner dra bort handen när krutet tänder.

Sedan har denna en betydligt kraftigare sprängverkan än det nya knallskottet så hållet inte med kroppen efter antändning.

Personligen tycker jag att det är synd att m/42C försvann och ersattes av det nya knallskott 5 som bara låter som en 5 öres smällare i jämförelse med m/42c. 0:)

Jag vill inte bara sitta och och låta som en sur moralgubbe men det kan vara ohälsosamt att leka med ammunitions effekter som man inte har riktig vetskap om.

Edited by Strv101

Hur såg m/42c ut? En nyårafton för en herrans massa år sen (93-94) hade farsgubben kommit över ett knallskot (med kronmärkning om minnet inte sviker). Det var kubiskt, cirka 7-8cm brett och omlindat med märlingslikanded snöre. Small så in åt h-lvete. Det hade hängts upp på gaveln på morfars gammla utedass och dassväggarna välte 0:)

Det röda pulvret är en knallsats. Riktigt farligt att leka med. Minns förevisningar i avskräckande syfte där vapenrockar sprängdes i småbitar och hjälmar skickades MÅNGA meter rakt upp.

Hindrade tyvärr inte en värnpliktig på grannkompaniet att spola ner ett i toaletten på tredje våningen och därmed totalt överraska en stackare som satt och "mediterade" på våningen under. Reparationsarbetet blev omfattande och KOSTSAMT eftersom avloppet fick bytas ut helt och hållet. Tack och lov blev ingen skadad förutom en bula i pannan när dörren till toalettbåset öppnades med pannan. Inte utan komiska inslag dock. 0:)

Tack för svaret, finns ingen risk att jag hade tänkt leka med denna pryl, däremot han som frågade mig och som hade hittat knallskotet. Nu vet jag vad jag ska säga till honom, hoppas att han ändå låter bli.

Hur såg m/42c ut? En nyårafton för en herrans massa år sen (93-94) hade farsgubben kommit över ett knallskot (med kronmärkning om minnet inte sviker). Det var kubiskt, cirka 7-8cm brett och omlindat med märlingslikanded snöre. Small så in åt h-lvete. Det hade hängts upp på gaveln på morfars gammla utedass och dassväggarna välte :banghead:

Kanske detsamma kraftigare knallskott som lämnade en blå "hatt" efter sig?

Den "hatten" passade väldigt bra på personbilars släpvagnskula. :banana

Tyvärr har jag ingen mer info än ett vagt minne om att det har funnits minst 2 varianter, den svagare m/42c och en kraftigare som jag kopplar ihop med en blå plasthatt..

Edited by tinhead

Hur såg m/42c ut? En nyårafton för en herrans massa år sen (93-94) hade farsgubben kommit över ett knallskot (med kronmärkning om minnet inte sviker). Det var kubiskt, cirka 7-8cm brett och omlindat med märlingslikanded snöre. Small så in åt h-lvete. Det hade hängts upp på gaveln på morfars gammla utedass och dassväggarna välte :lala:

Kanske detsamma kraftigare knallskott som lämnade en blå "hatt" efter sig?

Den "hatten" passade väldigt bra på personbilars släpvagnskula. :D

Tyvärr har jag ingen mer info än ett vagt minne om att det har funnits minst 2 varianter, den svagare m/42c och en kraftigare som jag kopplar ihop med en blå plasthatt..

Den blåa hatten du menar har jag för mig tillhör krevadpatron m/något som sköts upp med ett ganska mysko vapen med stor tratt framtill. Farbror Joakim bössa ungefär...

Den blåa hatten du menar har jag för mig tillhör krevadpatron m/något som sköts upp med ett ganska mysko vapen med stor tratt framtill. Farbror Joakim bössa ungefär...

Det "mysko vapnet" var en modifierad Mauser med avkortad pipa och kopp för krevadpatronen. Har ersatts av nya krevadpatroner för signalpistol.

Det "mysko vapnet" var en modifierad Mauser med avkortad pipa och kopp för krevadpatronen. Har ersatts av nya krevadpatroner för signalpistol.

Krevadkarbin....mmmh!

Om man titar på baksidan på knallskottet finns det ett hål, som snöre kan trädas genom. Avsett för att hänga upp knallskottet i träd el dyl. Likt det nya knallskottet var det kastförbud på detta också

Har inte sett något förbud mot att stoppa ned det i burk med vapenfett 101. FETT!!!

Koskela 0:):clap:

Kanske dags att läsa SÄKI?

SÄKI Ehv/Pv:

Knallskott

1. Tändning av knallskott. - Knallskottets knoppsats tänder med relativt kraftig sticklåga, varför fingrarna eller ansiktet inte skall hållas alltför nära knoppsatsen.

Knallskott får inte kastas så att personal eller materiel hamnar inom knallskottets riskområde.

2. Förvaring. - Knallskott skall hållas i handen eller får förvaras i väskan till stridsvästen eller stridsbältet (motsvarande).

Knallskott får inte samförvaras i väska tillsammans med annan materiel.

Skyddshuven på knallskottet får lossas först omedelbart före användningen. Har huven lossats skall skottet förbrukas på platsen.

3. Riskområde. - Riskområdet begränsas av en cirkel med knallskottet som medelpunkt och med en radie av 15 m.

Åtgärder vid klick

4. Riskområde. - Riskområdet får beträdas tidigast 2 min efter det knallskottet tänts.

5. OXA. - Knallskott som inte fungerat redovisas i samband med ammunitionsredovisning som OXA.

Jag kan däremot hålla med om att man inte fick kasta det gamla knallskottet.

The Swede 0:)

Kom bara inte på tanken att pilla isär knallskottet och sedan sätta fyr på krutet med en tändsticka. Krutet brinner otroligt fort och vad jag har för mig så innehöll det magnesium vilket ger ett starkt sken samt hög värme.

Anledningen till att jag höjer ett varnande finger för detta är att under tiden m/42c var i bruk så skadades det många soldater som fick för sig den smarta idén att leka med krut blandningen och tändstickor vilket i regel ledde till att soldaten fick uppsöka handkirurgen med 3:e gradens brännskador på handen som hade hållit i tändstickan. Eftersom man inte hinner dra bort handen när krutet tänder.

Sedan har denna en betydligt kraftigare sprängverkan än det nya knallskottet så hållet inte med kroppen efter antändning.

Personligen tycker jag att det är synd att m/42C försvann och ersattes av det nya knallskott 5 som bara låter som en 5 öres smällare i jämförelse med m/42c. :camo:

Jag vill inte bara sitta och och låta som en sur moralgubbe men det kan vara ohälsosamt att leka med ammunitions effekter som man inte har riktig vetskap om.

Jodå, det har hänt... En av mina soldater pillade på ett knallskott under slutövningen och "råkade" bränna sig. :sniper: (Just som i scenariot ovan.) Efter att ha gått och haft ont i handen någon timme i förläggningen och försökt dämpa smärtan/skadan genom att kyla i snö, kom han lomande och berättade vad han gjort. Handen var ordentilgt svedd och vit. Soldaten transporterades iväg till närmaste sjukhus med MC-ordonans där han omhändertogs. Sjuksköterskan som undersökte honom undrade naturligtvis vad han gjort varpå soldaten undskyllande förklarade att han bränt sig på kaminen. Sköterskan svarade då: "Runt om hela handen... Hur är det möjligt...?". :)

(Samma effekt kan erhållas om man leker med eldmarkeringspatronerna till pskotten...)

Hur såg m/42c ut? En nyårafton för en herrans massa år sen (93-94) hade farsgubben kommit över ett knallskot (med kronmärkning om minnet inte sviker). Det var kubiskt, cirka 7-8cm brett och omlindat med märlingslikanded snöre. Small så in åt h-lvete. Det hade hängts upp på gaveln på morfars gammla utedass och dassväggarna välte :Malaj:

Har något liknande minne av något blått hängandes i ett träd 10 meter från huset under 80-talet. Jag säger likadant, det small något så in åt...... :clap: ...... ja just det! Vårdat språk va det ja. Men gav en viss villha känsla :happy::D

Fick den föga äran att destruera ett gäng knallskott m/ä enl bild gjorde misstaget att lägga dem i en grillplats på övningsfältet där vi var och att försöka elda upp dem kan meddela att grillgallret som väger ca 50 kilo lyfte 1 m upp till höger antalet som destruerades var 8 st.

Jag kan vekligen se kopplingen till personen som sett instruktionsfilmen med uniformskläder.

Jag tyckte inte det var värt att starta en ny tråd om detta, men aj gtror det ska passa här. Särskilt då jag fick tillbaka minnesflashar från detta med blåa saker som hängde i träd på påskaftnar.

En halvgalning som min far känner hade en gång för ca 15 år sen enligt honom fått tag på nått militärt som skulle smälla som bara f-n. Sagt och gjort han tog fram denna grej, ett långsmalt (tror det var blått) plaströr, som han hängde i ett träd. Han utlöste denna patron medelst ett bilbatteri och startkablar. Det small nått fruktansvärt.

Är detta nått militärt, eller sa han bar det? Någon som känner igen beskrivningen?

Bliss

Går den att utlösa med bilbatteri?

Dock så skulle utseendet nog kunna stämma. Den såg ut som en 20mm eldmarkeringspatron till pskottet. Dock så var det just el som behövedes för att utlösa. Jag kommer ihåg hans frenetiska jakt på startkablar innan han hittade dem.

Ja just det där med avfyrning via el ställer ju till det lite grann, eldmarkeringsladdning m/64 antänds ju normalt av en tändare.

Skall ärligt talat säga att jag gick mest på formen (blått plaströr som smäller som bara f-n)

Har suttit och tittat igenom SoldR Mtrl Spräng och Tändmedel, finns ju ett alternativ att det skulle vara en elsprängpatron, men de är ju betydligt mindre än vad en eldmarkeringsladdning är.