Jump to content

Nijmegenmarschen


APC-mannen

Recommended Posts

Gick Nijmegenmarschen -94. Lite nyfiken på om några av er andra varit där nån gång?

 

Hur är det med cykelordonanserna? Har för mig att -94 var sista året som man fick ha med cykelordonanser, eller var det kanske sista året man fick medalj för det?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Cykelordonnanserna är borta...

 

Själv har jag inte gått. Skulle gjort det i år, men det kom en massa annat i vägen. Siktet är inställt 2003.

 

Fast det hade vart skönt om man skulle kommit ner i år...

 

/TangoXray

Link to comment
Share on other sites

Gick Nijmegen -92, -93, -95, -98, -00, -01

Cykelordonnans -94

 

-94 var sista året man som svensk militär kunde cykla, men övriga länder behöll möjligheten. Nu när FM inte längre är huvudman för den svenska kontingenten kan man nog åter bruka cykelordonnans, förutsatt att gruppen är stor nog. Personligen tror jag att ordonnansen togs bort för att det var för bökigt att transportera cyklarna från Sverige till Camp Heumensoord.

 

Cykelordonnans är en ypperlig tillgång för gruppen. Han kan nyttjas bland annat till att reka & förbereda rastplatser, fylla på vatten, hålla samband mellan olika grupper, köpa lunch och hjälpa den trötta marschgruppen med allehanda uppgifter. Man bör dock sätta en erfaren vandrare på ordonnansplatsen eftersom en förstagångare inte har tillräcklig erfarenhet av marsch samt den holländska & svenska administrationens logistik. Att skicka ordonnansen på gruppchefsgenomgången är ett smart drag då de vandrande behöver tiden till annat.

Link to comment
Share on other sites

400 km är det officiella kravet. Personligen har träningsnivån varit mycket olika från år till år beroende på hur mycket tid jag haft. Alltifrån 1000 km ner till noll. Att gå otränad är inget jag rekommenderar särskilt inte ihop med att avsiktligen testa att under 9-10 timmars marsch bara dricka vatten och inte tillföra någon energi, men det funkade ju.

 

För en nybörjare är allt under 500 km för lite. Det vikigaste är att marschpassen är tillräckligt långa och att gruppen är samtrimmad. Ett tjockt pannben är inte heller någon nackdel. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Tänkte damma av en gammal tråd här.

 

Hur många är det som ska åka ner till holland å misshandla sina fötter i sommar då?

 

Börjar bli tid att börja träna nu så att man inte lider sig igenom marchen. :worthy:

Link to comment
Share on other sites

Mja, jag skulle vilja testa iaf. Ska börja gå typ 5km idag. :P

Börjar tidigt och ökar kraftigt hoppas jag på. Vi får se hur snabbt jag ger upp med träningen.

 

Jag har ju aldrig gjort det förut och som jag förstått så går man antingen enskilt eller i grupp (vanligast antar jag). Hur får man tag på en grupp? :):worthy:

Link to comment
Share on other sites

Börjar komma i form igen efter en sommar/tidig höst fysisk regredering, det snackas om att fem stycken ur plutonen ska försöka ta sig ner, och jag vill kvalificera mig!

 

Har även sökt KFK batövn 04 - kan vara ett bra förtest. Träningssträckor är redan upplagda. Tips mottages, även om jag vet att det diskuterats här redan. ;)

Link to comment
Share on other sites

Mja, jag skulle vilja testa iaf. Ska börja gå typ 5km idag. :P

Börjar tidigt och ökar kraftigt hoppas jag på. Vi får se hur snabbt jag ger upp med träningen.

 

Jag har ju aldrig gjort det förut och som jag förstått så går man antingen enskilt eller i grupp (vanligast antar jag). Hur får man tag på en grupp? :):worthy:

Kontakta din lokala FBU-förening.

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig gått Nijmegen och jag har inte bestämt mig ännu ifall jag ska debutera på den i år.

Däremot så kan jag tipsa om en alldeles utmärkt "träningssträcka" i Stockholm som en kompis och jag gick sommras. Syftet den gången var inte att träna, utan att gå för skojs skull och samtidigt få se så mycket som möjligt av vår vackra stad. Sträckan är ca 30 km.

 

Vi började vid studentgettot på Lappkärrsberget och gick därifrån via Stora Skuggan, Björkhagen och Storängsbotten ner till Gärdet och ut på Hundudden. Därifrån över till Blockhusudden och sedan längst södra sidan av Djurgården in till djurgårdsbron. Snabbt raka vägen genom city och ut till Kungsholmen. Norrmälarstrand bort till Rålambshovsparken och Smedsudden. Därifrån går det något som heter "hälsans stig" under kanten på Fredhäll och bort till Kristineberg. Sedan över Karlbergskanalen och via Karlbergs strand och Norra stationsgatan bort till Stallmästargården. Här kan man korta av sträckan och gena över Ruddammen och Lill-Jans skogen tillbaka till Lappis om man vill. Annars fortsätter man genom Hagaparken, rundar Brunnsviken och sedan via Bergshamra tillbaka till utgångspunkten.

 

Med undantag av Klarabergsgatan och Norra stationsgatan så går man genom idel fagra nejder.

Om någon/några som känner för att träna vill gå den sträckan så hänger jag gärna på.

Link to comment
Share on other sites

Vi är några från Malmö som kommer också. 2 nybörjare, 1 andragångare och jag som fortfarande inte kan förklara att jag gjort det 5 ggr.....

Tar även med mig några från Bosnien (EB01).

Ses där nere !

GMY :blink:

 

Edit: amrikanks tangentbord och för mycket kaffe....

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Om det kommer bli några marschträningar i GBG området så hänger jag gärna på. Men i Nijmegen går jag med en småländsk grupp (Swedish Highlanders) men för att slippa några resor ner till småland kan det vara skönt att träna lite på hemmaplan.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Tänkte damma av en gammal tråd här.

 

Hur många är det som ska åka ner till holland å misshandla sina fötter i sommar då?

 

Börjar bli tid att börja träna nu så att man inte lider sig igenom marchen. :)

 

Blir som i somras, att knata även 2006. En gång i Nijmegen sen är man fast. Vilka minnen! :D

Link to comment
Share on other sites

Blir som i somras, att knata även 2006. En gång i Nijmegen sen är man fast. Vilka minnen! :Malaj:

 

 

Jag håller med, vilka minnen!

Blåsor och Infanteri eld... :worthy:

Folk som peppar en hela tiden... :D

Varmt och äckligt... :worthy:

Avslutningsölen... :D

Skavsår på ryggen... :worthy:

Alla trevliga människor...:D

Souvenir samlarna... :rolleyes:

Den otroliga stämningen... :D

De som stal souvenirerna... :rolleyes:

Middagarna på stan... :D

Alvedon och jäger... :rolleyes:

Pommesfrites på campen... :D

Fötterna som inte passade i kängorna sista dagen... :rolleyes:

 

Den guldiga medaljen som bara va helt underbar att få.

Blod, svett och tårar för en bit metall...

 

Måste ha blivit nån slags skada på en vid födseln... :D

 

Men vi ses väl där nere...?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...