Jump to content

Nijmegenmarschen


APC-mannen

Recommended Posts

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

 

Blir som i somras, att knata även 2006. En gång i Nijmegen sen är man fast. Vilka minnen! :Malaj:

 

 

Jag håller med, vilka minnen!

Blåsor och Infanteri eld... :lol:

Folk som peppar en hela tiden... :D

Varmt och äckligt... :-(

Avslutningsölen... :D

Skavsår på ryggen... :rolleyes:

Alla trevliga människor...:D

Souvenir samlarna... :rolleyes:

Den otroliga stämningen... :D

De som stal souvenirerna... :rolleyes:

Middagarna på stan... :D

Alvedon och jäger... :rolleyes:

Pommesfrites på campen... :D

Fötterna som inte passade i kängorna sista dagen... :rolleyes:

 

Den guldiga medaljen som bara va helt underbar att få.

Blod, svett och tårar för en bit metall...

 

Måste ha blivit nån slags skada på en vid födseln... :D

 

Men vi ses väl där nere...?

 

 

Alltid! Hoppas bara att mitt inryck inte sker innan dess.

 

Första gången i Nijmegen=ditlurad

övriga gånger= dum i huvudet

Link to comment
Share on other sites

dags att börja träna nu igen! fan vad tråkigt det är i början men ack så nyttigt! Gick otränad 2005, det gjorde ganska ont. Men kul har man ändå, fast det är roligare om man kan njuta lite också under marchen.

Link to comment
Share on other sites

kan man gå utan att ha någon militär bakgrund?

 

EDIT: finns det någon officiel hemsida?

 

//gransson

 

 

(läs tidigare inlägg)

 

GOOGLE... Finns nästan hur mycket som helst att läsa... Prova även "vierdaagse festival"

 

@106

Tja jag tyckte att det blev varmt och äckligt när man gick. Svettigt och dant... *gnäll* :baskerKav: Frös det gjorde jag med på rastplatserna, men jag vet inte om det är ett tecken på att det är kallt eller att man själv är varm?

På tredje dagen har jag för mig att det var, blev det riktigt kvavt och det är ju mindre skönt=svettigt! Jag borde väl kanske inte säga nåt då jag inte varit med när det varit riktigt varmt utan det här va en lagom uppvärmning!

 

Ta det här med en nypa salt... Så allvarligt menat var/är det inte...

 

Edit; Jag och Holländska är inga såta vänner

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har det något slags meritvärde i att ha gått Nijmegenmarschen vid mönstringen?

Ska mönstra nästa år (har gått om 1 år på gymnasiet så jag får mönstra 1 år senare) och jag har planer på att försöka genomföra marschen i sommar.

Om jag nu skulle lyckas med det, är det något jag kan nämna på mönstringen eller blir det klassificerat som något slags skryt?

Har för avseende att bli jägare av något slag, då helst KJ eller FJ. Som sagt, har marschen något slags meritvärde vid mönstringen?

Link to comment
Share on other sites

Om läkaren eller sjuksköterskan skulle påstå att din kropp inte klarar av att marchera så är ju Nijmegenmarschen ett bra exempel på motsatsen. Annars kan jag inte tänka mig att det skulle funka som merit på något sätt. Sen kan jag ju tänka mig att all marchvana är av godo om du en dag skulle hamna på ett jägarförband.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

Det största meritvärdet torde vara att få chansen att fråga och prata militära erfarenheter med folk från i stort sett alla förband. Det är både unga och gamla som går och under denna vecka så hinner du stifta bekantskap med många som kan vägleda dig till ett bra val vid mönstringen.

 

/T

Link to comment
Share on other sites

Jag gick förra året. Det var sjukt kul.

Fick dock lite lustiga blickar när vi marschat tre mil första dagen och jag kläcker ur mig "ja, då har vi marschat längre än jag marschtränat då!".

Men bra gick det!

Inget skavsår eller någon blåsa. :)

Massor öl, massor pommes och gott folk gav en härlig upplevelse som får mig att vilja göra det igen i år.

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar gå nästa år. Hinner inte med i år tyvärr :( Men nästa år kommer jag förhoppningsvis med :/ och då ska vi se om en som ej gjort Lumpen än kan genomföra den finfint :P

Link to comment
Share on other sites

Tänkte gå 2007 med ett par polare. Vi kommer att börja träna ganska tidigt i år så den som vill haka på är välkommen att höra av sig. Vi håller hus i Göteborgstrakten.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Dödsfall äger rum nästan varenda år... Men inställt vet jag inte om det varit tidigare...

Oj att det var så utmanade hade jag inte en aning om! Antar att d är för att folk e dumma o inte lyssnar på sin kropp snarare än organisatoriska problem? Men låter ju inte bra i alla fall att folk går o dör kanske borde de jobba på en nolltolerans?

 

:Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Precis kommit hem utan nijmegenkreutzet. Känns fördjävligt :)

 

Nåja jag fick ju iallafall se kulhål efter slaget om Arnhem.

 

Men det är bara att åka tillbaka 2007 och hoppas att de civila utan de 10kilogrammen på ryggen är bättre förberedda :eeh:

 

Kreutzet skall hem. Det är ju det :bash:

 

 

:D Peace out

Link to comment
Share on other sites

90 gånger har Nijmegenmarschen genomgörts, 2 ggr har lättning på packning genomförts. Att dödsfall förekommer är inte konstigt med tanke på åldern på vissa deltagare. Men anledningen till att marsche. ställdes in var att det fanns inga sjukvårdsresurser fanns kvar, sjukhuset i Nijmegen var fullt och folk skickades vidare till andra sjukhus i Holland.

Det var 39 grader på Nijemegen bron under tisdagen och det var helt vindstilla så det var inte hel lätt att marschera 4 mil. Men något som lyfte var befolkningen i Nijmegen som gjorde sitt bästa föratt svalka av oss varma gångare och särskilt det gäng med tjejer som öppnade upp deras pool för oss gångare (synd att man inte kunde stanna).

 

Highlanders har redan börjat planer för nästa år, så nu är det bara satsa på mer värmeträning nästa år =)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...