Jump to content

Recommended Posts

Det verkar pratas ganska lite om Flygvapnets frivilligrörelse här. Pågår det något kul i FVRF, eller vad det kallas nuförtiden? Finns det några representanter här på forumet? (och ja, jag vet var hemsidan ligger, men jag vill gärna ha förstahandsinformation).

I forntiden hade jag kul i FVRF-ungdom, är det lönt att engagera sig igen på vuxensidan? Lite mer friluftsliv, flyg och militaria i tillvaron skulle ju inte skada... :baskerPa:

Här är ännu en, dock med lite dalande intresse.

Orsaken till det kan vara skrotningen av LOMOS, jag vet inte riktigt...Jag vet dock att jag känner mig vilsen

Vilsen i pannkakan är ävenså jag.

Fd lomos. Det var ganska kul så länge det varade. Ibland hade man ju funderingar på vad det var man sysslade med men i stora hela så......kul!

Har halkat in i det nya hv und eller vad det nu skall heta.

Verkar aningens mer seriöst än vad det gamla lomos ibland var.

Får se vad det kan bli av det hele.

Gillar dock inte att bli av med propellrarna, de har fläktat mina axlar i många år. (snyft)

Här är ännu en, dock med lite dalande intresse.

Orsaken till det kan vara skrotningen av LOMOS, jag vet inte riktigt...Jag vet dock att jag känner mig vilsen

Vilsen i pannkakan är ävenså jag.

Fd lomos. Det var ganska kul så länge det varade. Ibland hade man ju funderingar på vad det var man sysslade med men i stora hela så......kul!

Har halkat in i det nya hv und eller vad det nu skall heta.

Verkar aningens mer seriöst än vad det gamla lomos ibland var.

Får se vad det kan bli av det hele.

Gillar dock inte att bli av med propellrarna, de har fläktat mina axlar i många år. (snyft)

Är det inte så att den personal som kommer från LOMOS till HV Und fortfarande ska tillhöra Flygvapnet?

Så LOMOS är alltså nerlagt? Tja, jag antar att en rätt stor del av FVRF:s existensberättigande ryker iom det. Vad finns det mer man kan hitta på i FVRF? Transporttjänst, skytte, underhåll, flightspotting, soldatprov, annat? Hemsidans information är tyvärr ganska knapp.

Är det inte så att den personal som kommer från LOMOS till HV Und fortfarande ska tillhöra Flygvapnet?

Det är väl inte riktigt klart. Troligen inte, det blir HV för hela slanten är min övertygelse. Kanske med ett "tillhörighetsnostalgimärke" på axeln med någon sorts propeller logga.

Har ju bara min FV uniform med propellrar, har inte fått ut någon som helst utr från Hv.

Det gör ont men nu har jag sprättat F4s emblem från ärmen (snyft).

Får se vad 2006 för med sig.

Kommer ju en övning nu i vår, hamn och farled där vi är inbjudna att deltaga. i Göteborg, alltså. :rockon:

Det finns en kurskatalog på hemsidan. Klicka på Kurskatalog i meny och sen på "här" i den inledande texten.

Är kurserna alltså det som pågår i FVRF:s regi? Ordnas det inga övningar ute i förbunden eller på högre nivå? Min bild av friv-verksamhet är att de centrala kurserna bara är en liten del av vad som pågår i föreningarna, men det kanske inte händer så mycket mer i FVRF?

Det finns en kurskatalog på hemsidan. Klicka på Kurskatalog i meny och sen på "här" i den inledande texten.

Är kurserna alltså det som pågår i FVRF:s regi? Ordnas det inga övningar ute i förbunden eller på högre nivå? Min bild av friv-verksamhet är att de centrala kurserna bara är en liten del av vad som pågår i föreningarna, men det kanske inte händer så mycket mer i FVRF?

Det som står på den sidan är de centrala kurserna, som i vissa fall genomförs tillsammans med SLK, SKBR, SBK, FMCK mfl. På regional och lokal nivå finns det också verksamhet, men vilken typ och omfattning varierar antar jag.

Det fungerar alltså som i FBU där man också har centrala, regionala och lokala utbildningar. Särskilt på lokal/regional nivå varierar det inom FBU också.

Om man på fvrf.se läser senaste nyhetsbrevet så vill de visst samordna de lokala utbildningarna mer mellan de olika frivilligorganisationerna. Det låter bra tycker jag, undrar bara varför det tagit så många år.

"Gammal" Lbvbef innan det bytte namn till LOMOS, skiftade vapenslag för mer relevanta uppg. (gillade inte 12mån återtagande tiden)

Läste om Hvundkomp på FVRF:s hemsida, verkar få intressanta uppg. i framtiden samt mer mobila än Hv nånsin varit (hur tar IP det? B) )

Dock undrar jag lite över vissa frågeställningar som finns till utvecklingsgruppen, bl.a. att vissa positioner är stängda för kvinnor. Kan det vara FRO:s befattningar dom menar?

Annars finns det gott om duglig stabspersonal att rekrytera till HVbat/komp stab där.

Dock undrar jag lite över vissa frågeställningar som finns till utvecklingsgruppen, bl.a. att vissa positioner är stängda för kvinnor. Kan det vara FRO:s befattningar dom menar?

Är det följande text från månadsbrevet du tänker på?

Att arbeta för att fler befattningar inom Hv öppnas för våra medlemmar, ex inom flygplatsförsvar, kocktjänst samt att våra kvinnliga medlemmar på samma vilkor som övriga organisationer får tillträde till olika befattningar samt att tidigare låsta befattningar för kvinnor även breddas med manligt inslag.

Jag tror det hänger ihop lite med följande mening från samma brev:

Uppdelningen i kvinnoorganisationer är kanske inte tidsenlig och ifrågasätts av regeringen av jämställdhetsskäl

Jag tolkar det som att person X ur FVRF (förutsatt motsvarande meriter) ska ha samma rätt till en tjänst som person Y ur SLK, SKBR mfl. I första steget att det inte ska spela någon roll vilken organisation en kvinna tillhör och som steg två att det inte ska spela någon roll vad personen har för kön.

Detta vore verkligen på tiden. Hoppas att det genomförs också nu när till och med regeringen (enligt månadsbrevet) uppmärksammat det.

Jag gillade även följande mening:

På sikt kanske det bara behövs en frivorg

Jag var passiv medlem i FVRF i några år i väntan på någon form av frivilligverksamhet för flygbastjänst. Att om läget skulle vara illa göra en extra bra mobiliseringsinsats tilltalade mig. Det mest ambitiösa jag gjorde var att några år i rad ta en semesterdag och åka runt lite på min krigsbas för att påminna mig om hur vägarna gick osv. Sedan sköt jag k-pist några gånger för att inte glömma hur man gör, det skojigaste var sista gången då vi skjöt sönder gamla ficklampor. LOMOS fann jag ytterst ointressant.

Jag slutade vara passiv efter att kompissmicker sammanföll med att min krigsplacering vart uppsagd. Jag hade länge tänkt mig att hemvärnet då vore rätt så jag värvade mig och förväntade mig bli en liten kugge i en färdig organisation då jag i ögonvrån hade noterat flera års förnyelsearbete så det borde väl vara klart? Det var det inte men det händer saker så en får vara nöjd som det är, eller snarare med det som det blir.

Jag inser inte varför FVRF fortfarande existerar. Om inte flygvapnet har behov av något speciellt borde duktiga FVRF befäl och bevakningssoldater inom LOMOS integreras i HV på sätt som utnyttjar deras färdigheter och resten avtackas på ett förtjänstfullt sätt.

Allmänt har jag liten förståelse för att vi fortfarande har en så stor flora av frivilligorganisationer. Varför fick vi den till att börja med? Var det en per behovsnisch inom det mobiliseringsbara totalförsvaret med sidonyttan att man fick massa små påvedömmen av chefssysselsättning och karriär?

• 2 months later...
  • 1 month later...

Jag har varit stödmedlem men har även slutat med det för ett tag sedan.

Tyvärr så hittade jag inget just då inom FVRF som motiverade mig att bli aktiv.

Jag var på samband när jag gjorde min GU och detta var inget som man kunde fortsätta med inom FVRF, tyvärr.

Jag gjorde ett besök på FRO och sedan la jag alla planer på hyllan. :uuh:

En annan bidragande orsak var att FVRF kom längre och längre från min bostadsort i och med att F5 och F10 lades ner.

Nu känns det mest som att det är för sent med tanke på familj och att jag muckade 1992 (jösses de va länge sedan).

• 3 months later...