Jump to content

Sea Harrier pensioneras

UAV

Recommended Posts

@UAV

Verkar som om de inte är nöjda med motorns prestanda i varma klimat. Har ett svagt minne av att motorn i Harriern även behöver en stor mängd vatten för kylning vilket kanske komplicerar saken?

@Imint

Onödigt kryptiskt inlägg, Länka gärna för oss oinvigda.

@UAV

Verkar som om de inte är nöjda med motorns prestanda i varma klimat. Har ett svagt minne av att motorn i Harriern även behöver en stor mängd vatten för kylning vilket kanske komplicerar saken?

@Imint

Onödigt kryptiskt inlägg, Länka gärna för oss oinvigda.

Det var inte meningen med att vara kryptisk, min tanke var snarare att en snabb sökning med google skulle ge svar på eventuella funderingar.

Det var verkligen synd. Sea Harrier är en av mina absoluta favoriter. Fattas nu bara att det skiter sig med JSF-affären för då sitter Royal Navy med arslet i brödrosten! Undrar om de utfasade planen går att sälja second hand till typ Spanien, Indien eller Thailand (eller är det Filipinerna som har ett lätt VTOL/HKP hangarfartyg)? Fast å andra sidan kanske det inte fins så många flygtimmar kvar att ta ut ur dom där trötta kropparna. Att tjänstgöra som jump-jet lär ju vara ganska slitsamt i längden kan jag tänka mig...

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

UAV@

Man skall inte ta bort Harrier II helt, utan det man skall göra är att ta bort Sea Harrier (FA2Fighter/Attack) och ersätta de med morernare GR9s. Den så kallade "Joint Harrier Force" (UK:s alla Harrier skvadroner) skall bli en ren attack styrka, därmed så försvinner Sea Harrier som var ett attack/jaktplan.

Harrier:s kommer att forfarande att flyga från hangarfartyg, de kommer dock inte att vara baserade på fartygen utan de tas med när de behövs som undertöd för markförnaden mm. Som en ren attack resurs.

Ett citat från Royal Navy:s hemsida.

"On the 28th February 2002, the Armed Forces Minster Adam Ingram announced that the Joint Harrier Force will become an all ground attack harrier force upgrading the Royal Air Force GR7s to GR9s and retiring the Royal Navy FA2s. This is to 'ensure a credible expeditionary offensive capability is maintained until the aircraft leaves service. Supporting this decision the Ministry of Defence said:

"These days we don't fight the kind of wars where our ships need defending from enemy warplanes far out at sea. Aircraft Carriers are now mostly supporting shore operations by flying strike missions and it makes far better sense to spend our money on Harriers which can do that best. If necessary, we can rely on coalition forces to provide the outer air defence for surface ships."

An added level to the layered air defence will be provided by the new Type 45 Destroyer equipped with the sophisticated and lethal Principal Anti Air Missile System (PAAMS) which is capable of controlling several missiles in the air at any one time, each one of which could engage individual targets, preventing attackers from swamping the fleet's air defences.

It is intended that the Harrier force be completely replaced by the Future Joint Combat Aircraft (FJCA) also referred to as the Joint Strike Fighter which is due to enter service in 2012 and be operated from the Royal Navy's Future Aircraft Carriers (CVF)."

:edit

Edited by 3924

Kommer JSF:en i VSTOL-version kunna lösa både jakt- och attackrollen åt Royal Navy?

Ja.

Bitterheten i england över att lägga ner den främsta luftstridaren man har är mycket stor. En FA 2 med AMRAAM var en formidabel fiende, vilken än den mötte. Det har börjat knirras och knarras i house of commons om vart Royal Navy vill, de lägger ned Sea Harrier, som det senaste decenniet varit en snudd på enrolls maskin i luftförsvarsrollen, med en sekundär anti-ship roll men vill ha ännu mer pengar för att utveckla JSFens jaktroll. Vidare lägger de mindre vikt vid hangarfartyg, men vill ändå ha större sådana för att kunna operera bättre från dem.

Som många andra länder är inte UK nöjda med sin del av JSF- kakan.

Frankrike kommer ju att bygga ett konventionellt hangarfartyg ur samma grundtyp som britternas nya. Då borde det bäl finnas möjlighet att återgå till konventionella flygplan om det skiter sig med JSF?

HMS Hermes var ju ett konventionellt hangarfartyg på den tiden det begav sig.

• 2 years later...
Vet inte om det blir så populärt att jag tar upp en så gammal tråd, men vad jag undrar är: När kommer Harrier tas ur bruk? Alltså då alla länder som nu har dem planerar att ta sina plan ur bruk?

Spaniens och Italiens etc lär nog användas ett bra tag till. Osäker på Indien.

Vet inte om det blir så populärt att jag tar upp en så gammal tråd, men vad jag undrar är: När kommer Harrier tas ur bruk? Alltså då alla länder som nu har dem planerar att ta sina plan ur bruk?

Spaniens och Italiens etc lär nog användas ett bra tag till.

Fast Spanien och Italien använder väl "vanliga" Harriers (dvs samma som USMC) och inte Sea Harriers?

Fast Spanien och Italien använder väl "vanliga" Harriers (dvs samma som USMC) och inte Sea Harriers?

Yep, det är bara Indien som använder Sea Harrier fortfarande och om jag minns rätt så har de även köpt in begagnade Sea Harriers från England för att dryga ut reservdelsförrådet.

De andra Harrierna är en kraftigt modifierad version och skiljer sig en hel del jämfört med Sea Harrier.

Yep, det är bara Indien som använder Sea Harrier fortfarande och om jag minns rätt så har de även köpt in begagnade Sea Harriers från England för att dryga ut reservdelsförrådet.

Är det FRS.1 eller FRS.2 som indiska flottan använder?

Är det FRS.1 eller FRS.2 som indiska flottan använder?

FRS1 moddade till en egen standard, FRS51. FRS2 hade troligen inte varit möjlig att exportera pga dess avionik.