Jump to content

Stridsvagnar i Combined challenge

Recommended Posts

Hittade inget bättre ställe för följande fråga.

Blågul är välkommen att flytta mig :P

Bakgrunden är att jag läste följande i Sthlmcity idag:

20 pansarvagnar av modellen leopard deltar i

övningen. De väger 54 ton. Trots sin tyngd

skadar de inte asfalt och vägbeläggning

Nu blir min naturliga fråga:

Är det 121:or eller 122:or som användas i Combined challenge? Vikten stämmer ju inte på någon av dem men 121:an är ju närmast...

Sen kan man ju diskutera det där men att de inte skadar asfalten. Några centrumsvägar brukar luckra upp den mest envisa beläggning :navy:

Vad jag vet ska iallafall mitt kompani vara där, och vi är 11 vagnar :navy: Och ja, det är 122 som vi rullar runt i! Vad gäller att skada vägbeläggning och så, så tror jag inte det är nån fara. Vår garageplan utsätts i stort sett dagligen för det och tack vare våra pads (gummiplattor som man bonkar i bandplattorna) är det ingen fara alls :) Dock kan ju det stöttande lagret under asfalten ge sig, men det är nog inplanerat! Hoppas jag iallafall :P

Vad jag vet ska iallafall mitt kompani vara där, och vi är 11 vagnar :navy: Och ja, det är 122 som vi rullar runt i! Vad gäller att skada vägbeläggning och så, så tror jag inte det är nån fara. Vår garageplan utsätts i stort sett dagligen för det och tack vare våra pads (gummiplattor som man bonkar i bandplattorna) är det ingen fara alls :) Dock kan ju det stöttande lagret under asfalten ge sig, men det är nog inplanerat! Hoppas jag iallafall :P

Sist jag kollade garageplanen på P4 var det betong men det är kanske ombyggt?

Det är nog ganska stor risk att asfalten blir skadad. Under min värnpliktstid råkade vi förstöra asfalt med Strf 9040 vilken är avsevärt lättare än 122:an. Men padsen kanske är bättre till stridsvagnen?

Det är inte bara asfalt som är i farozonen när vagnarna är ute och leker. Trottoarer och dess kantstenar lever farligt och riskerar att hamna på samma nivå som resten av gatan om en oförsiktig besättning kör ut för långt, eller vill vara snälla och släppa fram nån civilist i bil

Hmm där ser man! Jag trodde faktiskt inte det gick att sabba hårt och jämt underlag när man är fullpadsad eftersom att det bara är gummi mot betong! Fast det kan ju vara så att påfrestningen med vikten blir för stor? Jag har faktiskt inte en aning, vi har kört en hel del asfalt med kompaniet vid bla lastning och då har det åtminstone aldrig varit nån fara :Malaj:

Asfalt är inte bara ett lager asfalt det ligger lager med annat matrial under.

Inne i städer brukar det vara gatsten, när strv då kör där så (lite förenklat) rubbas gatstenen under med sprickor och förstörelse som följd.

Kan ju nämnas att ska man ha dl1000 kabel under väg där strv kör så ska den egentligen tio meter ner under vägen annars så riskerar den att gå av.

I lumpen så körde ett antal CV90 över en väg vi grävt kabel under, på djupet ca 1 meter den kabeln gick inte av på bara ett ställe den kan ju sägas.

Asfalt är inte bara ett lager asfalt det ligger lager med annat matrial under.

Inne i städer brukar det vara gatsten, när strv då kör där så (lite förenklat) rubbas gatstenen under med sprickor och förstörelse som följd.....

Ja och pressas en sten upp så kommer alla andra också på grund av spänningarna som byggs upp! ser rätt kul ut!! Gatstenarna utanför de små garagen utmed järnvägen på P4 låg farligt till på min tid :P

@WartoftaSandberg

Vet du ungefär var ni kommer hålla till i Sthlm?

Min stridsvagnsabstinens börjar göra sig påmind :P

Det svenska vägnätet ska om inget annat anges klara att bära 60 ton.

Marktrycket för en strv/122 är antagligen lägre än en del lastbilar.

Självklart kan det bli sättningar om underlaget är dåligt eller skadat

men rör och liknande ska i princip palla lasten. Ytskicktet kan däremot

ta en hel del stryk, framför allt om vagnarna ska svänga tvärt. Asfalt

kan skjuvas sönder rätt lätt om förarna är bryska. Den stor risken ligger

enligt mig i att kantsten, refuger och stolpar blir förstörda men de är

som tur är rätt lätta att fixa.

@WartoftaSandberg

Som jag minns det ska vi avlastas i kungsängen, anfalla ner mot barkaby flygplats och in i nacka området :) Vi ska även en bra bit in i stockholm, rätt nära centrum om jag inte minns fel! Men minnet är ju som det är, bra men kort :P Hoppas din abstinens blir botad i vart fall!

Mja, från Barkarby till Nacka är det två mil och tvärs igenom Stockholms innerstad. Men det kunde vara kul att se. :)

Hehe se där, redan efter barkaby börjar minnesluckorna ta i :P Jag vet iallafall att innan vi ska ta barkaby kommer vi ta oss över en å av ett större slag, och ifall bron kommer vara övningsbegränsad (spräng etc.) så ska pansar skytte och/eller LBB göra en landstigning á 1944 för att säkra brohuvud på att andra sidan med bla mitt kompani som understöd! Kan bli en mäktig syn :clap:

Hehe se där, redan efter barkaby börjar minnesluckorna ta i :P Jag vet iallafall att innan vi ska ta barkaby kommer vi ta oss över en å av ett större slag, och ifall bron kommer vara övningsbegränsad (spräng etc.) så ska pansar skytte och/eller LBB göra en landstigning á 1944 för att säkra brohuvud på att andra sidan med bla mitt kompani som understöd! Kan bli en mäktig syn :clap:

Vi ses förhoppningsvis vid minst 2-3 tillfällen mellan Kungsängen och Barkaby... :)

@WartoftaSandberg

Värtaområdet fredag och framför allt lördag är en bra rymd-tidkoordinat

för strv-spaning.

I`ll be there! B)

De bandgående vagnar som kommer användas är 122:or och 90:or vad jag vet. Tillkommer säkert lite andra fordon. Sedan ska man inte tro på allt vad tidningarna skriver :clap:

Jo, en centrumsväng river upp en del asfalt i alla fall.

//En som kommer vara där

Vi ses förhoppningsvis vid minst 2-3 tillfällen mellan Kungsängen och Barkaby... :)

Bara för det så hoppas jag ju nästan på det :clap:

Men nåde dig om du är en av tråkfjärtarna som släpar pansarskott och vägrar inse att när en strv plut beskjuter området du är på, att du då blivit nedkämpad ;)

Odie - Gummi"vadderade band som river upp asfalt? Har du någonsin sett en 122a riva upp asfalt vid centrumsväng? Det har då aldrig jag! Och då har jag ändå gjort några sådana personligen :)

Men däremot kan jag ju köpa att alla diverse stöttande lager under asfalten tar helvetiskt med stryk!

Märker man ju vid tex transporter med tungdragarna, där vägverket inte garanterar vägrenens hållfasthet om man kör ut med de tunga ekipagen där etc.

De bandgående vagnar som kommer användas är 122:or och 90:or vad jag vet. Tillkommer säkert lite andra fordon. Sedan ska man inte tro på allt vad tidningarna skriver :)

Jo, en centrumsväng river upp en del asfalt i alla fall.

//En som kommer vara där

Synd! Jag hade hoppats på att få se 121:an. 8-/ Den är mer "maskin" än de andra :huh:

Någon som har några tips om var/när på kungsholmen man ska vara om man vill få sig lite ögongodis?

Se pdf'en ovan, de gator som är svarta är avstängda för allmänheten, antagligen av en specifik anledning.. :huh:

edit: Pbv 302, 401 och Bv206 kommer att finnas med och de är också bandgående.

Edited by johanp

Mja, från Barkarby till Nacka är det två mil och tvärs igenom Stockholms innerstad. Men det kunde vara kul att se. 8-/

Hehe se där, redan efter barkaby börjar minnesluckorna ta i :P Jag vet iallafall att innan vi ska ta barkaby kommer vi ta oss över en å av ett större slag, och ifall bron kommer vara övningsbegränsad (spräng etc.) så ska pansar skytte och/eller LBB göra en landstigning á 1944 för att säkra brohuvud på att andra sidan med bla mitt kompani som understöd! Kan bli en mäktig syn :huh:

Kungsängen, över "stäket", ner mot barkaby därefter ursvik, beredd ta frihamnen eller kungsholmen. Så uppfattade jag det. ;)

/Pansarskyttetomte på skånings

Synd! Jag hade hoppats på att få se 121:an. 8-/ Den är mer "maskin" än de andra :huh:

Det är en 121:a i PDF-dokumentet som jag länkade till tidigare, är det bara ett misstag eller kommer några 121:or att delta?

Är det förresten någon som vet hur deltagandet i Linköping/Norrköping kommer att se ut, har jag någon chans att få se stridsvagnar här på hemmaplan?

Det jag har kunnat hitta om övningen i Östergötland är följande:

Exempel på uppgifter och friktioner för deltagande förband är:

Strid i bebyggelse, duellstrid med mekaniserad bataljon, övergång av vattendrag, underställande av förband, eskort av underhållsförband, taktisk förflyttning, upprättande av logistikbas, upprätthållande av samband för ledning över stora ytor, strid i miljö med kemiska stridsmedel, strid i telestörd miljö, strid i mörker och minor.

Stor vikt läggs vid att levandegöra scenariot med civila och parter.

Från http://www.mil.se/combinedchallenge

Beträffande Norrköping avser man erbjuda allmänheten möjlighet att följa övningarna på nära håll från en utsedd åskådarplats i anslutningen till södra hamnområdet öster om Hamnbron söndagen den 19 mars.
Från http://www.mss.mil.se

OT: ibland kan till och med försvaret ha svårt att hålla redan på alla siffror... Jag syftar självklart på att det är en bild på en strv121 men specifikationerna är för en strv122, t.ex vikt 62,5 ton.. Men sånt är det bara vi "insnöade" möpar som lägger märke till..

Någon som har några tips om var/när på kungsholmen man ska vara om man vill få sig lite ögongodis?

Se pdf'en ovan, de gator som är svarta är avstängda för allmänheten, antagligen av en specifik anledning.. :huh:

edit: Pbv 302, 401 och Bv206 kommer att finnas med och de är också bandgående.

Fint! Hade inte sett kartan i PDF:en tidigare, utan bara en allmän angivelse V Kungsholmen, vilket kändes rätt stort. Bådar för en fin lördagspromenad, hoppas SMHI håller vad de lovat!

Det är en 121:a i PDF-dokumentet som jag länkade till tidigare, är det bara ett misstag eller kommer några 121:or att delta?

OT: ibland kan till och med försvaret ha svårt att hålla redan på alla siffror... Jag syftar självklart på att det är en bild på en strv121 men specifikationerna är för en strv122, t.ex vikt 62,5 ton.. Men sånt är det bara vi "insnöade" möpar som lägger märke till..

Ja jag la märke till samma sak! Blir bara mer och mer förvirrad.... :huh:

Kommer det medverka några 121:or eller är det bara 122:or som visar upp sig? :navy: