Jump to content

Soldatnamn


Guest

Recommended Posts

Ville bara dela med mig av en tanke:

Vore det inte kul om man återinförde den fina traditionen med soldatnamn? Befälen skulle kunna tilldela soldaterna namn efter genomförd gröntjänst. Då får soldaterna något att vara stolta över och det skulle kunna stärka gruppkänslan inom förband där man inte har något att direkt stoltsera med tex bevakningskompanier etc. Inget ont menat. Jag var själv bevakningssoldat.

 

Bara en tanke....

Link to comment
Share on other sites

Tobias R: Förr när inte det fanns ett system med person nummer etc. Så fick varje indelt soldat ett namn typ: Rask, Färdig, Hård osv.

Har haft en indelt soldat i släkten, han var soldat i slutet av 1700-talet och fick soldatnamnet "Färdig" :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Mitt efternamn är ett soldatnamn som min morfars far fick när han blev soldat (Gick sedan vidare som officer). Han var stationerad i närheten av Romme i Dalarna, och där är det många bergar och dalar, därav namnet Dahlberg. Jag har även andra officers-släktingar långt bak i släkten med soldatnamn, som Bohm, Kruuse, Tillenius och Hallfast.

 

För att svara på Tobias R:s fråga om vad soldatnamn är för något... Han lär väl i och för sej ha glömt att han har ställt den frågan för ett tag sedan...

 

Urklipp från denna sida.

Soldater

En särskild grupp av släktnamn har sin utgångspunkt i soldatnamnen. Dessa anknöts ofta till roten eller båtsmanshållet och kunde övergå från soldat till soldat utan avseende på släktskapsförhållanden.

 

Soldatnamnet bärs normalt endast av soldaten själv, ej av hans familj (förrän på 1900-talet). Soldaterna på en viss rote (som bor i samma soldattorp) får efterhand samma namn. Det kan ses som namnet på platsen i rullorna mer än som personnamn.

...//...

Många undantag finns och på samma torp finns soldaten Johan Eriksson Kylander (1767--1791), som fått namnet efter socknen Kylingared = Kölingared (jmf prästernas namn ovan och Knallarnas namn nedan). En annan heter Anders Mossberg (1714--1714) och hans soldatnamn är taget efter roten Mossebolet.

 

Typiska soldatnamn

En undersökning vid  Västgöta-Dahls regemente 1902 (då i Vänersborg, numera I 16 i Halmstad) gav följande fördelning mellan soldaternas namn.

 

Borgerliga namn (40 %)

Blomgren, Lindberg, Nyman, Vallgren

 

Namn med betoning på andra stavelsen (15 %)

Flodin, Lundell, Rosén, Svalin

 

Övriga "traditionella" soldatnamn (45 %)

Yrkesbeteckningar:  Modig, Rask, Strid, Stolt, Udd 

Utseende o. likn:  Frisk, Frid, Nöjd, Sträng

Växter:  Alm, Björk, Blom, Lind, Palm, Törner

Övr. naturfenomen:  Blixt, Dahl, Holm, Storm, Ström, Wall

Djurbeteckningar: Bock, Falk, Hjort, Häger, Örn

Väderstreck:  Nord, West, Öst

Gudar o. dyl:  Balder, Cato, Drotz, Jarl, Thor, Thyr, Zar

Folkslag:  Friis, Svensk

Förnamn:  Göthe, Verner, Yngve

Sonnamn: Karlsson

Tyska:  Beijer, Frick, Möller, Pohl

 

"Lärda" namn

(se Knallarna nedan) Elander, Karlander, Selander, Velander

Övriga  Land, Fri, Glans, Kron, Staf, Punkt (den siste soldaten i rullorna på detta regemente hette alltid så)

 

Hur många här på forumet har ett soldatnamn?

Link to comment
Share on other sites

Vet ej om mitt namn är ett soldatnamn.. det är ju tyskt, så svårt att veta för mig :)

Heter Donner i efternamn, vilket betyder dunder på tyska om man översätter rakt över, men den egentliga meningen har med tor att göra, donnerstag, därav torsdag, vilken är tors egna dag.

 

Edit: Nu läser jag allt och då måste väl jag kvalificera in som soldatnamn/gudar "Thor" :((

Link to comment
Share on other sites

När morfar levde sa han att en släkting till oss hade åkt ner till tyskland och krigat för många hundra år sedan, han hette johansson när han åkte ner och Stern när han kom hem. Han hade inte gift sig så det är troligt att han fick det som knektnamn.

Link to comment
Share on other sites

Soldatnamnet valdes till en början ut efter personliga egenskaper (Rask, Hård, Modig osv) och kunde även ändras efter hand när egenskapen som gett upphovet förändrades. Både på gott och ont.

 

Det var även så att det gick lite inflation i namn som Rask, Hård och Stark. Därför fanns det en del märkliga varianter med exotiska djurarter och dylikt.

 

Det kunde ju också vara så att namnet hörde till ett soldattorp. När soldaten dog och en ny flyttade in tog han över namnet (och ofta även änkan).

 

Armémuseum har en avdelning om detta.

Link to comment
Share on other sites

Hur många här på forumet har ett soldatnamn?

 

Har inte tänkt på det som ett sådant men Lindberg heter jag iaf. :)

Tänker mer på "Yrkesbeteckningar: Modig, Rask, Strid, Stolt, Udd" när jag hör ordet soldatnamn men begreppet är uppenbarligen bredare än så.

Link to comment
Share on other sites

Hur många här på forumet har ett soldatnamn?

 

Har inte tänkt på det som ett sådant men Lindberg heter jag iaf. :)

Tänker mer på "Yrkesbeteckningar: Modig, Rask, Strid, Stolt, Udd" när jag hör ordet soldatnamn men begreppet är uppenbarligen bredare än så.

 

 

Som jag förstod det så är Lindberg inte ett soldatnamn.

Borgerliga namn (40 %)

Blomgren, Lindberg, Nyman, Vallgren

 

Tror att det där är exempel på vanliga namn som en stor del av soldaterna hade. Dvs alla fick inte soldatnamn.

Link to comment
Share on other sites

jag ahr ett soldatnam i släkten som jag ska ändra till. men jag vet inte om det stavas Swed eller sved, båda stavningarna finns nämligen i kyrkbökerna...

Antingen väljer du själv eller så kollar du om namnet härrör från ett torp och då kan du välja den stavning som var vanligast bland de soldater som brukat torpet. Stavningen av namn har varierat väldigt i kyrkböckerna, vissa präster hade svårt med stavningen och när det sen kom en ny präst "bytte" många namn i socken. Stavingsregler/praxis har ju även ändrats några gånger genom åren så det kan beror på det.

 

(Har en far som släktforskar mm.)

Link to comment
Share on other sites

Hur många här på forumet har ett soldatnamn?

 

Har inte tänkt på det som ett sådant men Lindberg heter jag iaf. :)

Tänker mer på "Yrkesbeteckningar: Modig, Rask, Strid, Stolt, Udd" när jag hör ordet soldatnamn men begreppet är uppenbarligen bredare än så.

 

 

Som jag förstod det så är Lindberg inte ett soldatnamn.

Borgerliga namn (40 %)

Blomgren, Lindberg, Nyman, Vallgren

 

Tror att det där är exempel på vanliga namn som en stor del av soldaterna hade. Dvs alla fick inte soldatnamn.

Det var ju iofs mycket mer logiskt, ingen bra tid att försöka läsa och tolka saker det där... 8| :lala:

Link to comment
Share on other sites

Lite hur man tolkar den där listan. Visst har soldater hetat Karlsson, men det är inget soldatnamn. Den där listan omfattar i princip alla svenska efternamn vad jag ser. Så enkelt är det inte. Nu skulle man haft svenskaboken framför sig. Det här med efternamnens historia var behandlat på några sidor...

 

Första träffen på google ger en lite bättre förklaring:

http://www.genealogia.fi/genos/25/25_1.htm

Link to comment
Share on other sites

Undrar om Stridspitt skulle godkännas som efternamn? Bara en tanke. :banana

Stridis kanske är på gränsen?

 

Vore ju kul att heta något i stil med Järnklo el. Ståhlhandske annars. Den turen har man dock inte. Såg en som hette Krutrök i något sammanhang. Styggt.

Link to comment
Share on other sites

Inte Soldatnamn kanske, men mycket väll viktigt i svensk historia...

 

Mitt efternamn var innan jag gifte mig med min fru:

 

Löfving

 

Känns det igen för er som varit historiskt intresserade??

 

Just det,

 

Lt Stefan Löfving

 

under Karl XII om jag inte mins helt fel.. Vi är altså släkt enligt familjemeddlem som har släktforskat.

 

Mvh BJörkis :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Vi har en Stridsberg på plutonen. På min gamla gymnasieskola gick det några tjejer som hetter både Svärdsudd och Krutrök.

 

Sen finns det en major på MDN som jag har haft lite att göra med som heter Blanksvärd. Är det såna som föds med stjärna och krona som födelsemärken på axlarna eller? :ak:

Link to comment
Share on other sites

Inte Soldatnamn kanske, men mycket väll viktigt i svensk historia...

 

Mitt efternamn var innan jag gifte mig med min fru:

 

Löfving

 

Känns det igen för er som varit historiskt intresserade??

 

Just det,

 

Lt Stefan Löfving

 

under Karl XII om jag inte mins helt fel.. Vi är altså släkt enligt familjemeddlem som har släktforskat.

 

Mvh BJörkis :baskerPa:

Löfvingen , legendarisk "partigängare" idag hade vi sagt spion, under Carolus Rex

väl beskriven i flera böcker , överlevde alla krig och kunde dra sig tillbaka till släktgården

i Finland. Ni som inte läst Björn Holms böcker, gör detta snarast.

 

-Valiant- ( vars förfäder kämpat med bla Magnus Sprängtporten i Savolaxbridagen)

Link to comment
Share on other sites

Min Stf Komp. C på T2 hette Pantzar i efternamn, när jag hörde talas om honom första dagen så trodde jag att folk skämtade. Sen kom han ut och presenterade sig, han visade sig vara det bästa befälet jag haft :baskerPa:

 

EDIT: Han borde legat på grannregementet P4 hehe

Link to comment
Share on other sites

Min farfars far ryckte in med efternamnet Johnsson. Hans befäl hade åsikten att det fanns för många Johnsson varpå min kära farfars far fick namnet Öst. Namnet är funkis även idag.

Link to comment
Share on other sites

Efter en tids släktforskning upptäcktes det att en soldat i släkten stoltserat med namnet Johan Våghals. Han dog 1726 om jag inte minns fel, man undrar ju varför han fick det namnet, visade han mod inför fienden eller låg han med överstens dotter bakom överstens skrivbord under pågående stabsmöte? Vem vet? Det vore i alla fall något att byta namn till

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...