Jump to content

Vapenrem

Recommended Posts

Guest Fu Tobbe
Posted

Tjena!

Har nu tröttnat på den torkade läderbiten som sladdrar och skramlar på min ak4. :/

Funderar på att köpa nåt nytt. Då är frågan, vilken är bäst?

Den breda "israeliska" verkar skön, är den att rekomendera?

:banana

Har hört att snabbremmen på militaryshop krånglar samt att det är ett mäck att få av och på den. Men den verkar ju bekväm annars när vapnet hänger på bröstet.

• Replies 152
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

3 point tactical sling är inte fel men fråga din chef först om du får använda egen så du inte slänger några hundra i sjön ;)

Guest Fu Tobbe
Posted
3 point tactical sling är inte fel men fråga din chef först om du får använda egen så du inte slänger några hundra i sjön ;)

Jag är med i hemvärnet, vi får göra vad vi vill... :/

Posted
"Off topic"

Hur byter man ut prao skylten mot gradbeteckning?

Vill du verkligen ha en länk till som inte bara pekar mot samma comunity utan desutom samma forum?

jaja here we go.

Första man alltid gör är att kolla sitens FAQ (står svaret där så blir man så lätt dumförklarad annars)

soldfs FAQ

Eller så hittar man en tråd som handlar om det ämne man undrar över

som den här tråden

Posted

vi (livgrenadjärgruppen) har tydligen nån sorts förbud mot slingor o dyl

men vill man hålla sig till något som är "bara " en rem så rekomenderar jag recons

jag skaffade en sån och testade den i helgen

har redan ett par ideer på modifieringar för att underlätta "single-point" montage mm

Posted

Har vi? Hörde ingen som klagade på det som hade det i helgen. Tyckte mer att det såg ut som de flesta använde slinga eller snabbrem.

Tycker att den israeliska funkar bra som vapenrem men sämre som snabbslinga.

Posted

Har vi? Hörde ingen som klagade på det som hade det i helgen. Tyckte mer att det såg ut som de flesta använde slinga eller snabbrem.

Tycker att den israeliska funkar bra som vapenrem men sämre som snabbslinga.

*host*

Ja vi har visst det, efter en liten incident vid IK-övningen 2004, 0:)

Det fanns nån liten notis i förra årets utbildningsprogram angående detta

men i helgen hade vi ju tillåtelse från PC att ha slinga.

Posted

nepp men jag hade ;)

Jag använde den till en M16 och det funkade ritigt bra det man gör är att dra i remen när man vill ha den tightare mott kropen och släpper på den när man inte vill det (allt görs med en hand)

Posted
nepp men jag hade ;)

Jag använde den till en M16 och det funkade ritigt bra det man gör är att dra i remen när man vill ha den tightare mott kropen och släpper på den när man inte vill det (allt görs med en hand)

Okejj, den släppte inte automatiskt alltså? dvs, ett lätt ryck så får man vapnet i det rörligaste stadiet?

Prova att maila mig, jag tillverkar denna modell.

http://www.soldf.com/do_vapenrem.html

Tack, men har redan prylar påväg och en design som om jag tänkt rätt kommer vara mycket praktisk.

Posted

Egentligen inte så mycket att orda om men ..

Precis innan uppställning vid middagen så brakar en soldat av en salva (löst) mitt bland alla :D

de som stod närmast fick tillbringa natten i bullervila :lol:

det hela berodde inte direkt på remmen, utan att vederbörande inte kune hålla grisfingrarna utanför varbygeln när han skulle visa hur snabbt han kunde få upp vapnet med sin nya fina slinga

:dribble:

min pluton klarade oss pga att vi stod en bit bort

Posted
Egentligen inte så mycket att orda om men ..

Precis innan uppställning vid middagen så brakar en soldat av en salva (löst) mitt bland alla :lala:

de som stod närmast fick tillbringa natten i bullervila :baskerPa:

det hela berodde inte direkt på remmen, utan att vederbörande inte kune hålla grisfingrarna utanför varbygeln när han skulle visa hur snabbt han kunde få upp vapnet med sin nya fina slinga

:D

min pluton klarade oss pga att vi stod en bit bort

Inte riktigt rätt.

Han skulle visa för mig varför det var bättre att bära vapnet med pipan neråt när det bäres på ryggen. Remmen som han använde var den reglementerade av läder.

Så nu mera får vi bara bära vapnet met pipan pekandes uppåt när det bäres på ryggen.

Posted

Tackar, eftersom jag som sagt stod en bit bort så hann jag aldrig uppfatta vad det var för rem och hur den var monterad

att det var en slinga och övriga detaljer är mao sådant man fått berättat för sig i efterhand, men enligt uppgift så kommer reglerna angående både rem och vapnets bärande från denna trista incident

Posted

måste säga att jag håller mig till den klassiska i läder. Har provat 4 andra remmar som MSS har viljat utvärdera - jag finner mig själv hela tiden längta tillbaka till läderremmen. Less is more.

Posted
måste säga att jag håller mig till den klassiska i läder. Har provat 4 andra remmar som MSS har viljat utvärdera - jag finner mig själv hela tiden längta tillbaka till läderremmen. Less is more.

"Less is more", kan inte göra annat att hålla med. Detta gäller numera hela utrustningen. Gumman undrar ofta varför grejorna åker fram lite titt som tätt och att det pillas fram till sent på

natten:

-Ska du på övning nu igen?

:P /Gusten :ph34r:

Posted

Snabbremmen som man själv kan tillverka här enligt instruktion är helt ypperlig. Har använt nämda modell i ett antal år. Har dessförinnan provat ett antal som inte känts rätt. men som sagt det är en smaksak. Det handlar ju trots allt mycket om den enskildes tycke-smak-användningsområde.

Tycker man kan sammanfatta det med potatis-panntoffla....eller med ett par andra odödliga ord..."same same but different"(vem var det som sa det egentligen?)

Posted

Jag kan varmt rekommendera Troy's en-punktsslinga. den kombinerad med GG&G's picatinnyfäste (sling thing) blir klockrent.

Inget i vägen, funkar att skjuta från båda axlarna om man vill det. Snabbt och lätt.

Jag ogillar kraftigt 3 eller 2 - punktsremmar, särskilt på Ak4.

Nackdelen med en-punktsslinga är att vapnet slänger omkring lite mer, samt inte går att hänga upp om man behöver klättra/bära, man får också bära lite mer på vapnet.

Men jag tycker att fördelarna uppväger nackdelarna. Funderar på en lösning på ovanstående och återkommer kanske...

Sling Thing: http://www.gggaz.com/products/st_dovetails.php

Troy: http://www.troyind.com/slings.htm

Posted

2Sharp: verkar mycket intressant, men jag kan inte för min själ förstå hur det funkar. Var fäster du fästet för remmen? och hur funkar remmen? Bilder?

Eller är denna(jag) helt pantad och har missat något?

Posted (edited)

De slingor från Troy som 2sharp tipsar om påminner om den konstruktionen jag "gjorde" under värnplikten.

Tämligen reglementsvidrigt men men.

Tog axelbandet från skyddsmaskväskan och fäste det med paracord i det bakre remfästet på AK:n

Båda "plastkarbinerna" på samma ställe.

Vapnet hängde då längs högerbenet pekandes neråt och kunde snabbt dras upp mot axeln för färdigställning.

/K-O

Edit: förtydligande

Edited by tjörn
Posted (edited)
2Sharp: verkar mycket intressant, men jag kan inte för min själ förstå hur det funkar. Var fäster du fästet för remmen? och hur funkar remmen? Bilder?

Eller är denna(jag) helt pantad och har missat något?

Nejdå, troligen jag som är otydlig ,O

Remmen har en ögla, den sticker du in en arm och skallen i. Jag har den runt vänster arm och huvudet, främst av den anledningen att jag vill vid behov kunna stoppa undan vapnet på min vänstra sida.

(pistolgreppet och magasinet pekar då framåt och ovandelen m. aimpoint pekar bakåt)

Funkar alldeles utmärkt att ha i höger arm och huvudet också.

Fästet skruvas dit på picatinnyskenan, varhelst det passar dig.

tjörn har helt rätt tanke, en Troy rem är egentligen bara lite mer anpassad :D

Hittade några bilder:

troy16cs.th.jpgtroy22fm.th.jpg

troy30bd.th.jpg

Edited by 2Sharp