Jump to content

Vapenrem

Recommended Posts

Posted

Jag hade bara en liten tanke.

På Ak4 så sitter kolven med 2 sprintar. I bakre hålet bakom pistolgreppet så skulle det kunna sitta en sådan här.

25-389_l.jpg

Detta är inget jag testat eller kan rekommendera.

Då skulle remmen funka för både vänster och höger axel.

• Replies 152
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Jag hade bara en liten tanke.

På Ak4 så sitter kolven med 2 sprintar. I bakre hålet bakom pistolgreppet så skulle det kunna sitta en sådan här.

25-389_l.jpg

Detta är inget jag testat eller kan rekommendera.

Då skulle remmen funka för både vänster och höger axel.

Frågan är ju bara vad SkäI säger om det, och om den passar, samt pallar trycket.

Posted

Det är ju det vad säki säger. Tänkte att om det sitter en bult med vingmutter så går det snabbt att ta bort utan verkyg.

Brottpunkt ligger mellan 600-1800 kg. Finns i olika storlekar. Vet dock inte om det passar då bössorna centralförvaras.

Posted

har en sådan på min C8 dock ej bakom siktet men har prövat det med och det är obra med ett lågt feste på aimpointen, då AP EHV inte går att få högre upp utan andra tillbehör så är den dum att bara slänga på bakom siktet på AK4.

Men köper du samtidigt en siktesbas höjare så går det fint men då kommer säkert någon få mycket ont i magen.

Tex en sådan här under AP EHV, dock den korta modelen och inte den långa som vissas på bilden.

MNT-995TR.jpg

Jag har en liknande denna som var tänkt att användas då jag inte hade RAS på bössan i starten och dom funkar finfint, dock blir bössan lite obalanserad om du hänger en för stor lykta på sidan.

Posted
Iofs, men jag skulle nog inte rekommendera det.... Jag har testat med tämligen kraftiga nyckelringar, tänk dem som finns till brandsläckares säkringar. De håller inte. Jag har slagit de vanliga krokarna till vapenremmen raka [oböjda] det blir rätt mycket kraft på liten yta så det är svårt att få något att hålla ihop.

Har du testat med säkringsringen från en handgranat? Inte den tunna svartoxiderade utan den grönlackade som är gjord i 2mm ståltråd.

Ja, det blir skit av dem med.

Metallbuntband har jag inte testat, problemet är inte hur mycket vikt det kan ta utan snarare hur mycket ryck det tål.

Testa, utvärdera och rapportera!

Jag gissar att ringar i fjäderstål kan hålla bättre.

Allt hänger på materialet.

Posted

Man kan ju också bara festa Paracord i hålen på kolven och festa remen i det, jag har burit både Minimi och Karbin där remen bara varit fest med paracord på vapnet.

Tror ingen skulle klaga på det heller

Posted
Frågan är ju bara vad SkäI säger om det, och om den passar, samt pallar trycket.

Det blir ju ingen permanent åverkan på vapnet, den där är inte mycket värre än en karbinhake.

Och med tanke på vad de brukar användas till på segelbåtar tror jag att du drar sönder både vapen, rem och kropp innan den pajar.

Posted (edited)

Jag har en karbinhake fastsatt med 2 tjocka buntband runt min kolvhals funkar mkt bra .

Edited by SISU
Posted

Sling-Thing (motsv) fungerar skitbra..

Bara att få ut en extra hake till vapenremmen från TSF, sedan gör du en Ak5-slinga av vapenremmen, men låter Ak4-fästet sitta kvar på remmen. Då tar det 5s att återställa remmen till normalläge inför uppställning, med skillnaden att det hänger en extra hake på remmen (som inte syns) och att du har en fästpunkt längst bak på railen. Förutsätter dock att man har sitt RPS ganska långt fram.

Posted (edited)

jag testade att meka in paracorden i det lilla hål som finns i skenan, rätt långt bak.

man får platta ut PC:n genom att ta ut innehållet, och elda lite i änden, samt trixa lite.

tar man svart pc går det utmärkt att central-förvara.

det funkade att ha gamla vapenremen som slinga, och jag har testat med vapenrem 06 också.

men såg en lösning på en träff med ett annat forum förra helgen.

en nylonrem sydd i slinga på ca 20 cm, och ett sticklås.

dra runt slingan runt kolven, för ut låser i hålet som bildas och hey presto!!

man har ett fäste!

sedan kan man dra fast en "kattstrypare" för att fixera fästet bättre, på den punkt på kolven man vill ha det

edit:

hittade en bild hos D-gear:

fly_1355.jpg

prylen till H menar jag.

Edited by bushman
Posted
Iofs, men jag skulle nog inte rekommendera det.... Jag har testat med tämligen kraftiga nyckelringar, tänk dem som finns till brandsläckares säkringar. De håller inte. Jag har slagit de vanliga krokarna till vapenremmen raka [oböjda] det blir rätt mycket kraft på liten yta så det är svårt att få något att hålla ihop.

Har du testat med säkringsringen från en handgranat? Inte den tunna svartoxiderade utan den grönlackade som är gjord i 2mm ståltråd.

Ja, det blir skit av dem med.

Metallbuntband har jag inte testat, problemet är inte hur mycket vikt det kan ta utan snarare hur mycket ryck det tål.

Testa, utvärdera och rapportera!

Jag gissar att ringar i fjäderstål kan hålla bättre.

Allt hänger på materialet.

Jag gissar att det regnar nästa vecka, men jag kan återkomma när jag vet :D

Inte helt orimligt hänger det på materialval, hade jag haft en nyckelring i unobtainium så hade den utan tvekan hållt bättre.

Så, jag upprepar mig själv: Testa, utvärdera och rapportera!

:D

Posted

Jag har haft samma tankar som Kjellberg med att utnyttja sprinthålen som fäster kolven. I princip skulle en vanlig öglesbult fungera utmärkt istället för en av sprintarna. Sedan behövs en "låsvingmutter" eller något som hindrar den från att gänga ur.

B8802.jpg

Tyvärr tror jag inte denna egenhändiga modifiering skulle gillas. Av skäl som jag håller med om.

Vill man bara ha en slinga och använda kronmärkt materiel så kroka den främre karbinhaken i den bakre.

Men som sagt så hänger bössan väl lågt ned på detta sätt.

• 3 weeks later...
Posted

Nu när det finns bra bilder på magpulremmen så har jag gjort om den del där man reglerar längden så att den fungerar som på originalet.

s6301773zh9.th.jpg

Spännet under är det som jag använder i mitten på regleringen.

Nu blir där inga hängande remmar som det blev på min gamla lösning.

• 1 year later...
Posted

Har efter lite tankeverksamhet och lite tråkit hemma gjort någon sorts variant på enpunktsling.

hela tjofräset är tänkt att kunnas användas både till ak5 och ak4.

img0010i.th.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Fästet sitter löst i slingan, så man kan få upp vapnet, även om en ryggsäck sitter åt på slingan.

img00101l.th.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Fästet för att sätta runt kolvhalsen på ak4 är tänkt att kunna få bort enkelt och snabbt, även att det ska gå att ta bort slingan, och ha kvar fästet.

Allt är ganska enkelt ihopsatt. Det är mest för att se om det fungerar.

• 1 year later...
Posted

Jag kör fortfarande med min Magpul variant av remmen. Fungerar klanderfritt.

Vet folk som köpt Magpuls rem o haft problem med att skothaken går sönder.

Jag har inte råkat ut för det ännu.

Men oftast så håller man ju i vapnet o det avlastar ju remmen.

Snart dags för ännu en KFÖ där den skall få testas :rolleyes:

Posted

Min favorit...

Bungee sling

Den såg riktigt najs ut. Men frågan är om man ska våga sig på att köpa en ny rem då nya remmen ska komma vilket år som helst...:)

V

Min levererades ju innan kronprinsessans bröllop. Problemet var att den var vit och skulle lämnas tillbaka efteråt. :banana

Posted

Jag har testat de flesta remmarna här .

Är just nu tebax till läderpiskan .

Senaste remmen jag testade var recons mod av remmen som vi ska få ut gillade inte att fästa den på västen + att när man bar ak4 i slinga så gled remmen lite väl lätt mot utr.

Magpul remmen är ren skit om man släpar på en tung pjäs som ak4 .

Ska nu testa en singelpoint rem med bungee men utan massa plast detaljer .

Posted

Något jag har råkat ut för när jag har testat olika vapenremmar med bungee är att beroende på vapnets vikt, bungeens styrka och "slaglängd" så finns risken att den börjar att gunga vid kraftig fysisk verksamhet, mao riskerar man att bli knockad av sitt egna vapen. Jag har själv haft fläskläpp just därför....

Posted

Att fästa ett vapen som Ak4:an i västen (som många av mina vänner gör) upplever som mycket sämre än t.o.m. läderremmen, så den delen av 06:an kan dom gärna bespara mig...