Serg Landgren Posted February 10, 2006 Report Share Posted February 10, 2006 ...men först en brasklapp: Om det mot förmodan finns en tråd om detta tidigare (tex. från 1967 eller så) ber jag ödmjukast om ursäkt för detta och ber att blågul inte skändar mitt lik alltför hårt... Jag är gruppchef i en insatsgrp i HV, och har en bakgrund som strigrpc i AMF. När vi övar med vår insatspluton är det normalt sett ingen av grupperna som bär på radio, förutom en signalist m RA146 som följer med Plutonchef. Oftast har dessutom Plutonchef en egen RA 135. Jag anser att det är en väldigt liten mängd radioapparater. Pga mitt "intresse" för stridsledning och samband som följer av min värnplikt är jag väl något "overconfident" vad gäller radio och dylika sambandsmedel. Vad jag undrar är iallafall vad ni anser? Är radiosamband inom plutonen meningslöst eller är det fundamentalt för striden? Är det verkligen lämpligt att använda RA135 för kompaniledning? Själv anser jag att det aldrig är fel med radiosamband, om det används på ett disciplinerat sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted February 10, 2006 Report Share Posted February 10, 2006 Det är för lite, speciellt om man går mot PTOEM. Enligt era U-listor har varje Insatspluton (oavsett typ) följande; 1 Ra195 2 Ra135 6 Ra145/146 5 Telefon fält 195an är ju för kontakt med högre förband, sen är det nog tänkt så att 5 145or används för plutstri (en på varje skyttegrupp, en på grggrupp, en på chefsgruppen), en 145a för kompstri (då sådant upprättas) och 135orna för att chefsgruppen ska kunna ha kontakt med packgrupen. Så ahde jag i alla fall nyttjat dom. Att 145or är utdelade på detta sätt (används där jag hade använt 135or) beror nog på att vi har föhållandevis gott om dom. Även om det går att leda en pluton med endast 2 radio (C och stf har varsinn och skriker högt) så är det suboptimalt. Vi har konstaterat att SIB (som exempel) kräver gruppradio, och vårat kompani uttnyttjar Zodiac Smalltalk för det ändamålet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nubben Posted February 10, 2006 Report Share Posted February 10, 2006 Denna radio används av Finska Kustjägarplutoner(motsv amfsk.) i ett antal som torde vara ca 6/grp. Har fungerat bra då jag använt den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Serg Landgren Posted February 10, 2006 Author Report Share Posted February 10, 2006 Anledningen till min fråga är nämligen att både min plutonschef och en annan Plutonchef jag känner anser att man i första hand inte ska ha radiosamband på plutonen, då detta "krånglar till det" samt att radiodisciplinen är under all kritik. Ja just det, den är ju tung att bära på ochså.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted February 10, 2006 Report Share Posted February 10, 2006 Personligen anser jag att alla soldater ska ha gruppradio, alla grupper plutonssamband, alla plutoner kompsamband osv osv ända upp i toppen. Annars är man tok2a hur man än gör. Finns billiga och funktionsdugliga system som duger gott och väl både på hemmaplan och utomlands. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jända Posted February 10, 2006 Report Share Posted February 10, 2006 (edited) Anledningen till min fråga är nämligen att både min plutonschef och en annan Plutonchef jag känner anser att man i första hand inte ska ha radiosamband på plutonen, då detta "krånglar till det" samt att radiodisciplinen är under all kritik. Ja just det, den är ju tung att bära på ochså.. Även om jag själv tycker att radio är något som bör finnas ända ner på gruppnivå så kan jag även förstå att vissa är av denna åsikt, alltså att radio "krånglar till det". Chefer som är ovana med radio tenderar att antigen glömma bort den i stridens heta (som jag själv har en förmåga att göra ) eller bara se till radion som kommuniktionsmedel och glömma bort gamla hederliga sätt som skrika och springa osv, dom sitter helt enkelt och försöker med radion tills det fungerar trots att det längre tid än att springa eller skrika till personen som ska ha meddelandet. Dessutom kan radiodisciplinen som sagt vara allt annat än optimal hos vissa individer. Radio är ett underbart hjälpmedel men det är ett system som alla andra som kräver övning och vana för att använda på ett optimalt sätt (vilket i sig inte är ett argument för att inte använda det). Tyvärr verkar det vissa tror att det bara är att slänga på en radio på varje gruppchef och sen är problemet löst. Edited February 10, 2006 by Jända Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted February 10, 2006 Report Share Posted February 10, 2006 Radiodisciplin går att lära in, om man inte har Kn Sch som chef Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted February 10, 2006 Report Share Posted February 10, 2006 Radio är bra när den fungerar. Att kunna kommendera iväg en grupp om nu sst 150m i riktning 1400 är helt perfekt. samt att skicka med skjutgränser osv. Så öva svårt dvs utan radio utan mha av rop och skrik, så när kriget kommer så är det enklare med ledning och styrning jmf med att öva enkelt.... ...för när kriget kommer är det kanske inte möjligt att använda radion... var med om att innan jul förstöra för en hel pluton genom att spela "ArbetarBröder" på deras radionät vilket slutade i att vissa stängde av sin radio för att slippa höra eländet... och det var svårt för vissa att urskilja Plutonchef anrop genom musiken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted February 10, 2006 Report Share Posted February 10, 2006 Visst skulle man kunna öva utan radio. Men då skulle ju folk inte kunna slå in kanaldata, veta var de skulle bära joxet m.m när det väl blev dags att kasta skit på fläkten. Jag säger öva med ALL utrustning som du avser använda på tvåvägsskjutbanan. Men öva även reservförfaranden om prylar slutar fungera. Ang huruvida man övht skall ha ett PlutL kan jag blott filosofera kring mina egna erfarenheter: - Skrika funkar för mig i kanske 1,5 dags strid. Sen måste jag återhämta. Dessutom kan det vara väldigt svårt att höra vad folk skriker vid högt stridsbuller om man inte ligger precis bredvid dem. Då är radio ansluten till hörselkåpor oslagbara. - Även om man vill vara så samgrupperad som möjligt med grpch som får anfallsmål, skjutgräns etc är det fullt möjligt att det i verkliga livet kommer att flyga omkring så mycket skit att heroisk löpning inte passar. Då behöver man radio. - Radio är en del av verktygslådan för stridsledning. Visselpipa, signalpistol och rökhgr är andra delar. Som chef måste man bemästra bruket av alla verktygen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted February 13, 2006 Report Share Posted February 13, 2006 Vi har gott om sambandsmedel i vår pluton, gott om RA145 och RA135 på samtliga GC, PC samt PC stf. 195 för samband uppåt. De flesta grupper har också skaffat sambandsmedel inom gruppen. De uppgifter vi övat på de esenaste åren har krävt gott om sambandsmedel då plutonen ofta varit spridd över en större yta; så stor att skrika bara inte funkat. Personligen tycker jag att skrikandet kan man hålla på gruppnivå, det räcker utmärkt. Alt, man har PC eller PC stf i knäet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted February 13, 2006 Report Share Posted February 13, 2006 (edited) Enligt era U-listor har varje Insatspluton (oavsett typ) följande;... 2 Ra135 ... Tillägg: enligt U-lista K H906 ska antalet RA 135 MT vara 4 st. Edited February 13, 2006 by Adam Wilhelm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted February 13, 2006 Report Share Posted February 13, 2006 kan någon slänga up U-listorna från HV på en ftp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Millitant HV-are Posted February 13, 2006 Report Share Posted February 13, 2006 Själv är jag insatsplutonchef och har till förfogande på min mtrl lista 6 ra 145/146 och 5 ra 135 samt en styck ra 195. Tycker självklart att denna utrustning ska användas inom plutonen för att förenkla arbetet av de uppgifter vi är satta att lösa. inledningsvis var det visst dålig radio diciplin men som med allt annat behöver även detta övas och jag anser att det fungerar mycket bra nu. Varför springa och skrika när jag kan tala lungt och metodiskt samtidigt som alla mina gruppchefer hör vad jag säger till en. Tyvärr är kvaliten på dessa radioapparater inte den bästa och det förekommer allt för ofta att de inte fungerar som de ska. B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted February 14, 2006 Report Share Posted February 14, 2006 Enligt era U-listor har varje Insatspluton (oavsett typ) följande; ... 2 Ra135 ... Tillägg: enligt U-lista K H906 ska antalet RA 135 MT vara 4 st. Min säger 2, fast jag tror det är är orginal (P)TOEM från 2004 jag har på hårddisken.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 14, 2006 Report Share Posted February 14, 2006 Anledningen till min fråga är nämligen att både min plutonschef och en annan Plutonchef jag känner anser att man i första hand inte ska ha radiosamband på plutonen, då detta "krånglar till det" samt att radiodisciplinen är under all kritik. Min syn på radiodisciplin är att det är ett krav på KompL och uppåt då det är så många som använder radionätet. På PlutL är det önskvärt med radiodisciplin, men det nätet används enbart av plutonen för både korv-och bröd-frågor och stridsledning så det är inte lika viktigt som för KompL. I fallet stridsledning är radion främst ett sätt att få skrikandet att höras längre, alltså är det viktigare att budskapet går fram än att man använder helt korrekta fraser mm. När det är lugnt tänker man självklart på radiodisciplinen även på PlutL, det är ju inte särskilt svårt egentligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bushi LG Posted February 14, 2006 Report Share Posted February 14, 2006 Personligen leder jag i mesta möjliga mån plutonen med rösten. Jag vill dessutom gärna ha ögonkontakt (ja-även i mörker) med den gruppchef jag ger order till för att verkligen försäkra mig om att ordern ÄR förstådd och att han är vid sina fulla sinnen. Det stärker dessutom moralen att jag finns nära gruppen (inbillar jag mig åtminstone ) Jag vill inte gå miste om den personliga kontakten ens vid ordergivning och stridsledning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Serg Landgren Posted February 14, 2006 Author Report Share Posted February 14, 2006 I vår pluton så resoneras det som så att Gruppchef ska gå med Plutonchef hela tiden, fram tills att det smäller, då denne älgar iväg genom skogen för att få fart på sin grupp. Visserligen kan jag förstå att man vill att Gruppchef ser samma sak och upplever samma sak som Plutonchef för att underlätta stridsfältsmedvetenheten, men att för den sakens skull inte öva med radio alls har jag svårt att förstå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted February 14, 2006 Report Share Posted February 14, 2006 Radiosamband är en förutsättning för strid, särsklilt försvarsstrid, och nnu mer i SIB. Förstår faktiskt inte hur man kan tro sig kunna leda en pluton med 4 grupper enbart med röst och tecken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted February 14, 2006 Report Share Posted February 14, 2006 Svaret på Hans fråga måste vara medelst ett j-a massa spring. Du är väl tofs från första början? ;) Ang Radiodisciplin, om man börjar jönsa runt utan att använda korrekt terminologi så blir sänd radiomängd längre och förståelsen i mottagaränden sjunker (tro mig). Om man använder "rätt" ord/order är det lättare för mottagaren att uppfatta även om det är dålig förbindelse. ex. FA ta XX, ta därefter YY , berdd gör ZZ slutkom är förmodligen mer sannolikt att bli uppfattat än Eeeehhhh ööööö första eller nejförrestenandragrupp kan väl masa sig iväg och kolla om det finns något som inte borde finnas i XX, sen kan ni luffa iväg till YY. När ni kommit fram kan ni ta en paus och käka chips, men när jag säger till så skall ni faaaaaaaan kuta vidare till ZZ tror jag... eeehhh... kom nej slutkom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted February 14, 2006 Report Share Posted February 14, 2006 Fast å andra sidan kan man ju använda "fel" terminologi men istället för en massa Eeeeh och ööööö så kanske man kan säga "första grupp ta XX fortsätt sedan till YY möter ni inga fi så ta eldställning och vänta, frågor slut kom" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted February 14, 2006 Report Share Posted February 14, 2006 Det kan stämma, min uppfattning är att när man går ifrån benhård tråk-standard-radiosnack så blir det för mycket bludder och krogenspråk och allt blir _minst_ tre gånger så långt som det måste bli, oftast inte genomtänkt innan man börjar sända osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted February 14, 2006 Report Share Posted February 14, 2006 Jo jag har som GU utbildad signalist våndats och svurit över pladret/skitsnacket som ibland går över radio, så jag är helt med på vad du menar. Men personligen så tror jag det har mer med utbildning utav plutonen som helhet att göra än att sätta folk på specifik signalist utbildning. Är man samövad så kommer ofta radiodiciplinen på köpet, är min erfarenhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted February 14, 2006 Report Share Posted February 14, 2006 Radiosamband är en förutsättning för strid, särsklilt försvarsstrid, och nnu mer i SIB. Förstår faktiskt inte hur man kan tro sig kunna leda en pluton med 4 grupper enbart med röst och tecken. Går att lösa även utan radiosamband. Har sett mekskytteanfall på komapninivå som skett utan radiosamband, snabbt och effektivt. Nej det var det inte. och ja det skulle ha skett betydligt mer effektivt med radiosamband. Nu kanske jag skrev lite fel i det tidigare inlägget... Det jag försöker få fram är att man även skall öva med att sambandsmedel försvinner eller blir obrukbara, både för kort tid och på lite längre tid. När jag lägger upp övningar brukar jag lägga in att radiosystem kan försvinna, gå sönder etc just för att chefer skall öva på andra alternativ utöver radion. Ta bara det här med ackar för en hemvärnspluton. Klarar de att hålla fräascha och fungerande ackar under en längre insats (2 veckor) med 1 radio/grp? Både för Ip och 20h pluton? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bushi LG Posted February 14, 2006 Report Share Posted February 14, 2006 Radiosamband är en förutsättning för strid, särsklilt försvarsstrid, och nnu mer i SIB. Förstår faktiskt inte hur man kan tro sig kunna leda en pluton med 4 grupper enbart med röst och tecken. Tja, i så fall är ju jag och många med mig helt jävla otroliga Som jag skrev tidigare så leder jag gärna utan radio. Det skall dock poängteras att jag INTE är finentligt inställt till stril på ra. Om det är nödvändigt för uppgiften och underlättar så är det inga problem. Har mer än en gång råkt ut för det som nån annan nämnt här i tråden att man tappar sambandet mellan grupperna och blir helt paralyserad. man börjar fippla med radion och vips är man pucktvåa. Enklare då att förlita sig på att ha så gott som ständig ögonkontakt och ögonsamband med enheterna. Det funkar oftast -jag lovar! Det är väldigt lätt att "tappa bort" en enhet om man bara förlitar sig på radiosambandet. Det är svårare för alla de olika enheterna att i stridens hetta hålla reda på vart alla de andra enheterna är och risken för vådabekämpning ökar. Enklare om man som chef är med så pass långt fram (och man har ju en stf som kan kuta lite också :P ) att man hela tiden kan ge en aktuell bild av läget. Men visst ska man använda sig av radion om den behövs för uppgiftens lösande. jag använder mig av den utrustning som behövs -inte alltid nödvändigtvis den utrustning som är möjlig att använda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 14, 2006 Report Share Posted February 14, 2006 Eeeehhhh ööööö första eller nejförrestenandragrupp kan väl masa sig iväg och kolla om det finns något som inte borde finnas i XX, sen kan ni luffa iväg till YY. När ni kommit fram kan ni ta en paus och käka chips, men när jag säger till så skall ni faaaaaaaan kuta vidare till ZZ tror jag... eeehhh... kom nej slutkom Det hade varit en lika kass order om man skrikit den. En muntlig order som är kort och koncis funkar lika bra över radio, även om det inte är helt korrekt radiospråk. Problemet är ibland att vissa börjar fundera för mycket när de får en handmik i näven och kommer av sig totalt. Förresten, lär man ut hur man leder mekaniserade förband med hjälp av flaggor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted February 14, 2006 Report Share Posted February 14, 2006 Eeeehhhh ööööö första eller nejförrestenandragrupp kan väl masa sig iväg och kolla om det finns något som inte borde finnas i XX, sen kan ni luffa iväg till YY. När ni kommit fram kan ni ta en paus och käka chips, men när jag säger till så skall ni faaaaaaaan kuta vidare till ZZ tror jag... eeehhh... kom nej slutkom Det hade varit en lika kass order om man skrikit den. En muntlig order som är kort och koncis funkar lika bra över radio, även om det inte är helt korrekt radiospråk. Problemet är ibland att vissa börjar fundera för mycket när de får en handmik i näven och kommer av sig totalt. Förresten, lär man ut hur man leder mekaniserade förband med hjälp av flaggor? åååå den klassiska minnesregeln 4T, tänk vad stridsledning blir enkelt när man har den i guvudet... Själv så brukar jag skriva 4T på monofoner etc.... för er som inte vet vad 4T är så ...Tänk Tryck Tala Tydligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted February 14, 2006 Report Share Posted February 14, 2006 Skillnaden är att alla får höra ordern över radio samt ingen annan kan göra något med radion medan den ordern levereras. Obra när/om man behöver använda radion Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted February 14, 2006 Report Share Posted February 14, 2006 Skillnaden är att alla får höra ordern över radio samt ingen annan kan göra något med radion medan den ordern levereras.Obra när/om man behöver använda radion Å andra sidan: plutonchefen kan orientera samtliga grupper samtidigt utan att gruppcheferna behöver springa gatlopp om man använder radion. Vilken annan skulle behöva använda radion än plutonsledningen? Jag kanske har totalmissat något när jag tackade nej till att bli plutsignalist men man har väl ändå en radio för komunikation med grupperna och en radio för komunikation med kompaniet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted February 14, 2006 Report Share Posted February 14, 2006 nu vet jag inte riktigt vad man kan ha för stridsbredd på en pluton, men det är väl inte HELT omöjligt att en grupp kan hamna i strid och behöva orientera om läget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted February 14, 2006 Report Share Posted February 14, 2006 Återigen jag är inte chef (vill inte bli heller) men.... menar du att om din pluton hamnar i strid så kallar du gruppcheferna till dig? Det låter ganska så dumt. Hamnar man i strid så är det ju ännu viktigare att snabbt kunna rapportera vad som händer och då blir ju radion ännu viktigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts