Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Det har varit var tredje månad åtminstonde ända sedan 1984. Däremot stämmer det att det testade med signalen flyglarm förut, och den är ballare.

Hmm... Jag kan nästan svära på att de första måndagen varje månad tutade i luren vid brandstationen ute i byn där jag växte upp under andra halvan av åttiotalet samt början av nittio... :D

Nope, men många trodde det. När jag gick åttan, 1984 så vann jag ett vad. Min teknik lärare trodde också att det var varje månad, han var så säker och det kostade honom 100 kronor. På grund av detta är jag bergsäker

För övrigt borde det gå att få tag i en telefonkatalog från 1984 och då är saken bevisad. Det stod tydligt där när testerna gjordes. De skrev ut varje månad för varje test, ex. 4 Mars, 7 Juni etc.

Där stod också det där med att alla uppgifter om att motståndet skall upphöra är falska och hur man skulle agera för att följa internationell lag när man övergick till det fria kriget alá dagens Irak.

Posted (edited)

Där slog du huvudet på spiken. - När jag som liten parvel frågade morsan (som är gammal civilförsvarsveteran) varför det tjöt vid brandstationen så svarade hon givetvis med hur det var på den gamla onda tiden. :/

Sen används ju tyfonen (?) när brandvärnet ska kallas in så den "skarptestas" ju en del, vilket kan ha bidragit till intrycket av att den testades oftare än vad som var fallet. Dvs. varje gång någon :navy: fick för sig att elda upp en kiosk eller en åker...

Edited by LeadHead
Posted

eftersom jag jag också är till åren kommen gjorde jag GU under kalla krigets slutskede.

eller rättare sagt, det tog slut under min fältvanevecka, bokstavligen.

ty då föll muren.....

fast vi hade kvar en del aktiviteter från östblocket under hela GU.

det provades nämligen ny mtrl i skövde under min GU.

så man kunde möta saker som M1 abrams och den då inte inköpta leo 2:an på garageplan.

CV 90 var också på prov och förekom i olika modeller.

detta gjorde somliga nyfikna.

eftersom saker som digitalkamera förmodligen då endast fanns hos spionsatelitter, hade jag med mig min urgamla systemkamera på vissa övn, och lyckades fota bilder på vagnarna.

något som befälen gnällde lite över, men senare kom och ville se bilderna, och sedemera även ha kopior. :D

men vi hade nästan ständigt en eller två långtradare från östländer på och omkring övningsfälten.

nu behövdes inte detta då sj "råkade" glömma de båda provvagnarna, på någon guds förjäten rangerbangård, i småland över påsken 1990.

totalt utan bevakning i fem dagar, och just bara de två godsvagnarna....

men även F7 hade lite släng av sleven då de hade en storbonde i trakten, som ständigt hade 20 - 25 "polska" gästarbetare på sina gårdar runt omkring i skaraborg.

de var tom före HV ut på ett viggenhaveri nov 89.

inneliggande FBJs hade haft ledigt över allhelgona, och mitt i denna röra hamnade vårt trosskomp. :)

inte så fruktansvärt kul att vakta haveriplats, utan att egentligen inte ha ordentlig vaktB utb.

skulle utföras senare under samma månad.

det var bara att sätta i "skarppipan" i k-pisten och lyda order.

vi övade inte så mycket A-skydd, vi hade fortfarande ABC istället för NBC, men B & C övades desto mer.:)

var så där kul att lalla runt hinderbanor i M59:ans regnrock och gummikängor.

förutom de gånger då vi hade de vita gummidräkterna på oss, givetvis skulle de fram under slutövn i maj.

kom aldrig och säja att somliga befäl inte tyckte om att plåga beväringar

dock kan jag säja att det verkar ha blivit hårdare med regler, vad gäller användande av tårgas, på senare år.

hände två gånger under övn, att vi blev överflugna av besprutningsplan, som fällde tårgas.

bägge gångerna i skåne.

kan väl inte säja att det var så effektivt, men man fick bråttom att få på sig skyddsmasken

utlandstjänst var något som fanns i libanon, och på cypern.

det var inget som vi vanliga g-skallar var informerade om.

det handlade uteslutande om befälselever som fick den infon.

var den några beväringar som ens var på tal att få åka, så var det endast pansarskytte.

iofs så var den enda kontakt man haft med "FN-soldater" via dokumäntärer på SVT om Kongo, vilket var skrämselpropaganda nog.

fullt jämförbart med storpotäten

fast på senare tid har det ju visat sig att fler människor än man anar, har vart runt i blå basker.

det var inte riktigt rumsrent att berätta om detta i slutet av 80-talet.

fast å andra sidan var stabsutb roligare förr.

tiden innan saker som TS 9000 och FTN fanns i bereppsvärlden, och RA 195 var "state of the art"

då fick man som vanlig soldat koppla i televerkets nät.

men vi var nog bland de sista som gjorde detta.

mycket stolpklättring och trådtattande var det iaf.

• 4 weeks later...
Posted

För fanns det ett antal sidor i telefonkatalogen som hette "om kriget kommer" samt ett häfte med samma namn. Vet att det nämts tidigare i denna tråden. Någon som har dessa och kan skanna in dem åt mig, alternativt vet var man kan få tag i dem ?

Posted

Brukar dyka upp såna häften på Tradera med jämna mellanrum. Har hört att de från början hette "När kriget kommer". Stämmer det?

• 2 years later...
Posted
Finns det ingen som har en telefonkatalog från "tiden då det begav sig", och kan scanna avsnittet "Om kriget kommer"? Som nyligen läskunnig (och på god väg att utveckla ett... militärt intresse...) var det i slutet av 1970-talet ett mycket intressant läsning.

(Nuförtiden, på 2000-talet finns denna information naturligtvis att hitta på Internet, bl.a. för Lunds kommun. Hoppas Internet fungerar när krisen kommer...)

Hej Rune!

Jo, en telefonkatalog från 1984/1985 med avsnittet "Om kriget kommer" finns inskannad och redo att läsa eller ladda ner online här:

http://www.scribd.com/doc/4069002/Om-krige...talogen-1984-85

Lite längre häften (informationen i telefonkatalogen var förkortad/förenklad information) finns också; versioner från 1952, 1961 och 1983:

http://www.scribd.com/people/view/1239530-...ommitt-n-i-lund

Detta var, som du säkert känner till, från den tid då det fanns en ambition i Sverige och inom Försvarsmakten att ha ett försvar för att primärt skydda vårt land.

Man borde kunna utläsa detta enbart genom själva ordet: "FÖRSVARSmakten".

Inte "INSATSmakten".

• 1 month later...
Posted (edited)

Gjorde GU under senare hälften av 80-talet. Var på två skarpa ubåtsbevakningar på västkusten, varav en gav en 70% indikation på en "icke svensk" ubåt. Det blev ett fasligt spring på folk från FM ute på den kobben vi var stationerade på, min lumparkompis, som gjort iakttagelsen, blev lyft ur uppdraget ett par dagar och fick åka till Göteborg för förhör på MKV. Det var därefter 70% angavs som sannolikhet för en "icke svensk" ubåt.

En annan lumparpolare som gjort provet till FV som stridspilot med bravur ertappades med militär utrustning och annat smått och gott hemma... bla sprängämne och en Ak4. Killen var ursprungligen från ett öststats land och regementets anställda drog då troligen slutsatsen att han var "sleeper"/Spetznas. Han försvan från regementet dagen efter husrannsakan. Allt hade nog en mer logiskt förklaring, jag har försökt få tag i grabben men han är som uppslukad från jordens yta... kan det ha varit en sleeper trots allt? Who knows & who cares?!?! :-P

Edited by Lfskbat
  • 9 months later...
Posted

Kalla kriget är för vissa yngre okänt, och de har nog ingen känsla förknippat med namnet.

Atom vinter, Skyddsrum, Testlarm mån kl 15,

Fast testlarm kl 15 den första måndagen varje månad har vi ju fortfarande... :)

Inte överallt

Än idag tutar man som tusan.

Bor över alla taken i Gbg och njuter av att hör bolandet som ligger som en ljudmatta över stan och sedan drar bort. Mycket mäktigt.

Detta är kanske intressant!

/Koskela

Javisst Koskela, klart intressant men mer intressant är hur det skulle gå till under kalla kriget dvs hur/var man skulle gruppera osv.

Det finns olika skrifter om system mm men det som är riktigt intressant är det som ingen varesig orkat eller brytt sig om att dokumentera dvs skrotningen av kalla kriget.

• 2 weeks later...
Posted

under kalla kriget var vi observanta på långtradare från öststaterna.

numera framförs nästan 40% av alla europas långtradare av förare från öst.

räcker med att de stannar sina bilar rakt över vägen, så har vi kaos i infrastrukturen.

Posted

Testlarmet är väl första måndagen i kvartalet och vad jag vet har det varit det ett tag. Är det olika intervall i olika delar av landet?

Posted
Testlarmet är väl första måndagen i kvartalet och vad jag vet har det varit det ett tag. Är det olika intervall i olika delar av landet?

Jag delar din uppfattning. Testlarmet sker inte varje månad utan snarare en gång i kvartalet.

Posted (edited)

Jag delar din uppfattning. Testlarmet sker inte varje månad utan snarare en gång i kvartalet.

Ska vi vara lite petiga så testas signalen viktigt meddelande fyra gånger per år, första helgfria måndagen i mars, juni, september och december, klockan 15.00 och detta har gjorts sedan 1961

Räddningsverket om test av VMA

Viktigt meddelande signal

Så låter signalerna

Edited by RadaR
Posted

ursäkta en grinig och gaggig gubbe, men larmen var under kalla krigets dagar, första måndagen i månaden, kl 15.

runt kärnkraftverk och andra känsliga installationer hände det att det testades oftare.

någon som förresten hört larm signalerna ges via telefon någon gång?

det stod det nämligen i "om kriget kommer" sidorna i tfn-katalogen.

togs den möjligheten bort via AXE-systemet?

på tal om telefoner så stod det även att man skulle låta bli dessa efter larmen via "hesa fredrik"

då "myndigheterna" behövde tele-nätet bättre än medborgarna.

Posted
ursäkta en grinig och gaggig gubbe, men larmen var under kalla krigets dagar, första måndagen i månaden, kl 15.

runt kärnkraftverk och andra känsliga installationer hände det att det testades oftare.

I stockholm har det varit var tredje månad åtminstonde sedan 1983.

Posted

I stockholm har det varit var tredje månad åtminstone sedan 1983.

stämmer nog rätt väl.

1984 anges väl som året då det gick över till kvartals-tutning.

men jag har minnen från mitten av 70-talet då det tjöt varje månad.

här är annars också ett gammalt minne från 1984:

kaboom

Posted

I stockholm har det varit var tredje månad åtminstone sedan 1983.

stämmer nog rätt väl.

1984 anges väl som året då det gick över till kvartals-tutning.

men jag har minnen från mitten av 70-talet då det tjöt varje månad.

Enligt Räddningsverket, se länken ovan som jag la in så:

"Signalprov fyra gånger om året sedan 1961

Den 26 oktober 1961 fattade Kungliga civilförsvarsstyrelsen beslut om att utomhusaggregaten ska testas fyra gånger om året; första helgfria måndagen i mars, juni, september och december kl 15.00.

Med det beslutet upphävdes de gamla bestämmelserna från 1943 när dåvarande Luftfartsinspektionen bestämde att testet skulle göras första måndagen varje månad."

• 2 months later...
Posted
[här är annars också ett gammalt minne från 1984:

kaboom

Huuuuuuuu....jag får gåshud och kallakårar av den dokumentären. Jag såg den när jag var liten och hade fruktansvärda mardrömmar kring det.

Tror att ni som växte upp efter kallakriget aldrig riktigt kan förstå den skräcken och vanmakten som kunde bita sig ända in i själen, rädslan för kärnvapenkrig genomsyrade hela samhället då.

Har något vagt minna av en gallup bland barn som gjordes tidigt 80 eller sent 70 där deras största rädsla var för krig.... inte att mamma eller pappa dog eller att en olycka hände, utan atomkrig rätt och slätt.

Fossilen efter kalla kriget är ju hesa Fredriks plågade tjut en gång i kvartalet.....och det är bra att inte glömma.

• 4 months later...
Posted

För er som inte är lätt oroade

jag läser nu boken Fientligt Hav, forums förlag.

med tanke på vilken kvalite de var på vissa kärnvapenbestyckade ubåtar är de en skrämande läsning. om så de bara var hälften så farliga som boken ger sken av så är de mer än nog.

någon kanske har skrivit om den redan.

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Posted
Jag är såpass gammal så vi övade skydd mot kärnvapen under GU. Typiskt scenario var att vi marscherade längs en väg när fänriken skrek: Kärnvapen höger! Skydd i diket vänster!!

Som nyinryckt svalde man det..

(---)

Det där övade även jag i Falun 1996/97. På kommando "atombomb höger!" skulle man kasta sig i vänster dike.