Olleman Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 Läste under rubriken vådaskott om 2:1 förhållandet. Under min GU förekom detta inte. Hade inte genomfört eller ens hört talas om det (Gu på I19) förän jag gjorde en utb på Livgardet. Då upplevde jag det hela som lite smått skrämmande pga att kamraterna var lite nya och förfarningsättet nytt för mig. Drar mig till minnes en speciell händelse då jag kände vinddrag/ljud och tittar bakåt och tittar in i en pipa. Naturligvis var den inte riktad mot mig men inte långt ifrån. Kommer inte ihåg exakt hur kulans närvaro i höjd med mitt huvud gjorde sig påmind men jag minns att jag tänkte, God damn det var nära. Ett fint mål har dykt upp för skytten bakom mig och han töjer lite på 2:1 förhållandet. Under min GU sköt förste man, säkrade, förflyttning bakåt, sen skjuter förste man igen. Alternativt upp på linje och skjut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 (edited) har alltid kört just 2:1 men såklart har man skjutgränser, speciellt som andreman... och man får såklart inte tänja på det åt fel håll heller, precis som man inte tänjer på regeln att ha säkrat vapen under förflyttning. handlar helt enkelt om klant av soldaten. Edited December 13, 2005 by johanp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odeys Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 Jävligt dum fråga som jag hellre ställer här än lär mig den hårda vägen. Vad exakt innebär 2:1? Mvh O. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
King Kill Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 (edited) Jävligt dum fråga som jag hellre ställer här än lär mig den hårda vägen. Vad exakt innebär 2:1? Mvh O. Ett stridspar (X:en): Om X1 är 2 meter ifrån X2 i sidled får X2 bara ge eld om X1 är max 1 meter framför för att förhindra vådabeskjutning. Dvs förhållandet 2:1. X1 | 1m | ----- 2m ----- X2 Edited December 14, 2005 by King Kill Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monstertobbe Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 exakt mycket trevlig framryckning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odeys Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 Tack för snabbt svar! mvh O. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 Tänk dock på att detta räknas vinkelrätt från mynningen vilket innebär att om X2 i exemplet ovan byter mål så måste han samtidigt kontrollera att X1 inte hamnar i risk. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
QUINN Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 verkar vara en effektiv metod. kanske lite ot, men är det nån som sett "tears of the sun" ? där verkar jänkarna köra nån omvänd taktik. med eld rörelse o skydd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 när vi övade skarpt stridspars framryckning så blev vi tillsagda att vi ENBART fick skjuta om vi var i höjd med kamraten (inte ens om man var framför, då var man tvungen att vänta tills kamraten framryckt till jämnhöjd) avståndet i sida varierade mellan ca 2 och ca 5m. personligen tyckte jag det var helkass att man inte fick skjuta om man var framför kamraten (vi övade ju trotsallt växelvis och inte ansatsvis) men, sådana var ju föreskrifterna just då så det var ju bara att anpassa sig... vad gäller 2:1 är det nåt jag också fått lära mig utanför min Vpl (är det inte tom det som står i SoldF boken?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 när vi övade skarpt stridspars framryckning så blev vi tillsagda att vi ENBART fick skjuta om vi var i höjd med kamraten (inte ens om man var framför, då var man tvungen att vänta tills kamraten framryckt till jämnhöjd)avståndet i sida varierade mellan ca 2 och ca 5m. personligen tyckte jag det var helkass att man inte fick skjuta om man var framför kamraten (vi övade ju trotsallt växelvis och inte ansatsvis) men, sådana var ju föreskrifterna just då så det var ju bara att anpassa sig... vad gäller 2:1 är det nåt jag också fått lära mig utanför min Vpl (är det inte tom det som står i SoldF boken?) Det var nog era befäl som var extra försiktiga under er skjutning. 2:1-principen har man mest nytta av vid strid från stridsställning, det är inte alltid möjligt att alla i gruppen tar eldställning på exakt samma linje och då har man 2:1 som en måttstock på hur man kan gruppera i förhållande till sina sidokamrater. Under fram- eller tillbakaryckning gäller regler för förbiskjutning. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsleo Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 [under fram- eller tillbakaryckning gäller regler för förbiskjutning. The Swede eh?? Gäller inte 2:1 där också?? körde då vi med.. i krig är det väl 200 streck som gräns om inte jag minns fel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 [under fram- eller tillbakaryckning gäller regler för förbiskjutning. The Swede eh?? Gäller inte 2:1 där också?? körde då vi med.. i krig är det väl 200 streck som gräns om inte jag minns fel Säkerhetsavstånd vid förbiskjutning i krig är 100 streck, dock minst 3 meter. (SoldF sidan 215) Det kan vara lite svårt att få till ett bra 2:1-förhållande då. FörbiskjutningVid förbiskjutning gäller följande: Inom stridsställning: • Försök vara i linje med dina kamrater. Ligg annars mitt i luckan mellan två kamrater och inte längre bakom än halva luckan. Ska gruppen skjuta pansarskott måste dock alla vara i höjd med varandra för att komma utanför riskområdet vid pansarskotten. Skjutning förbi personal som befinner sig framför gruppen: • Vid skjutning i öppen terräng ska siktlinjen gå minst 100 streck (3 fingrar), dock minst 3 meter, vid sidan om personalen. • Vid understöd från stridsfordonsmonterad ksp ska siktlinjen gå minst 50 streck, dock minst 10 meter, vid sidan om personalen. • Vid skjutning i skog bör inte avståndet i djup till sidokamrat överstiga halva luckan i sidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsleo Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 FörbiskjutningSkjutning förbi personal som befinner sig framför gruppen: • Vid skjutning i skog bör inte avståndet i djup till sidokamrat överstiga halva luckan i sidan. Det där läser jag som 2:1 iaf eller nått Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 när vi övade skarpt stridspars framryckning så blev vi tillsagda att vi ENBART fick skjuta om vi var i höjd med kamraten (inte ens om man var framför, då var man tvungen att vänta tills kamraten framryckt till jämnhöjd) avståndet i sida varierade mellan ca 2 och ca 5m. personligen tyckte jag det var helkass att man inte fick skjuta om man var framför kamraten (vi övade ju trotsallt växelvis och inte ansatsvis) men, sådana var ju föreskrifterna just då så det var ju bara att anpassa sig... vad gäller 2:1 är det nåt jag också fått lära mig utanför min Vpl (är det inte tom det som står i SoldF boken?) Det var nog era befäl som var extra försiktiga under er skjutning. 2:1-principen har man mest nytta av vid strid från stridsställning, det är inte alltid möjligt att alla i gruppen tar eldställning på exakt samma linje och då har man 2:1 som en måttstock på hur man kan gruppera i förhållande till sina sidokamrater. Under fram- eller tillbakaryckning gäller regler för förbiskjutning. The Swede givetvis förstår jag att de var extra säkra, det var första gången vi hade skarp strid, och dessutom var det inte den jämnaste terrängen att öva i (halvt snårskog och mycket rötter, stenar och annat bôs att snubbla på) KSP skjutningen var mycket roligare då framrycka i ganska kraftig uppförsbacke (likadan snårskog) och sedan eldställning på ett krön för att sedan skjuta mot mål på andra sidan en väg (ett mål stod halvt dolt bakom en telefonstolpe som förmodligen blev ganska sönderskjuten) nåja, bort från OT nu... 2:1 är altså det jag lärt mig vid andra tillfällen så jag räknar att det är det som gäller om inget annat sägs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 FörbiskjutningSkjutning förbi personal som befinner sig framför gruppen: • Vid skjutning i skog bör inte avståndet i djup till sidokamrat överstiga halva luckan i sidan. Det där läser jag som 2:1 iaf eller nått Jo, men under ett specifikt fall. Generellt vid förbiskjutning gäller 100 streck/ 3 meter (i fred gäller andra regler) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsleo Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 Jo, men under ett specifikt fall.Generellt vid förbiskjutning gäller 100 streck/ 3 meter (i fred gäller andra regler) hmm känns som vi pratar förbi varandra här.. jag menade reglerna i fred... dom är 2:1 eller?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 Jo, men under ett specifikt fall. Generellt vid förbiskjutning gäller 100 streck/ 3 meter (i fred gäller andra regler) hmm känns som vi pratar förbi varandra här.. jag menade reglerna i fred... dom är 2:1 eller?? Nej, i fred gäller följande: 31. Skjutning förbi trupp. - Förbiskjutning sker när enskilda skyttar/eldenheter avger eld/understödjer varandra vid omgrupperingar inom samma terrängavsnitt. Under förutsättning att det ej föreligger risk för direkt träff hitom skjutområdet begränsas riskområdet i sida av riskvinkel i sida (V) för aktuellt vapen, avståndet i sida skall dock vara minst 10 m. (SÄKI Ehv/Pv 05 punkt 1:31. Utdraget giltigt 051214) 33. Skjutning i skog. - Vid skjutning i skog skall lucka (i sida) och avstånd (i djup) mellan enskilda skyttar/eldenheter (grupper) och fram- och tillbakaryckande trupp begränsas av riskvinkeln för sidspridning (V) samt riskvinkeln för studs (Q) 1000–. Härvid skall övningsledaren särskilt låta kontrollera samverkan mellan skyttar så att elden inställs och vapnen säkras, när fram- och tillbakaryckande skytt/skyttar når gränsen för riskvinkel för studs Q) 1000–. (SÄKI Ehv/Pv 05 punkt 1:33. Utdraget giltigt 051214) The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solon Posted December 15, 2005 Report Share Posted December 15, 2005 2:1 förhållandet är ju inte alltid applicerbart. T.ex. när man genomför "Korridor bakåt", om man då måste vänta på att personen i princip är i jämnhöjd med en själv så har gruppen under ett rätt långt tag bara en person som skjuter mot fi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 15, 2005 Report Share Posted December 15, 2005 2:1 förhållandet är ju inte alltid applicerbart.T.ex. när man genomför "Korridor bakåt", om man då måste vänta på att personen i princip är i jämnhöjd med en själv så har gruppen under ett rätt långt tag bara en person som skjuter mot fi. Ja, om man är grupperad på ett sådant sätt så blir det resultatet. Vad är ditt förslag till lösning på problemet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solon Posted December 16, 2005 Report Share Posted December 16, 2005 2:1 förhållandet är ju inte alltid applicerbart. T.ex. när man genomför "Korridor bakåt", om man då måste vänta på att personen i princip är i jämnhöjd med en själv så har gruppen under ett rätt långt tag bara en person som skjuter mot fi. Ja, om man är grupperad på ett sådant sätt så blir det resultatet. Vad är ditt förslag till lösning på problemet? Vi löste det på ett rätt bra sätt, vi väntade på att personen rakt framför oss förflyttat sig ca 50-100cm åt sidan (dvs. ur det omedelbara skottfältet) och sen stred vi vidare. Det var ju inte 2:1 och det är nog inget man skall göra med vilka värnpliktiga som hellst men för oss fungerade det bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 16, 2005 Report Share Posted December 16, 2005 Du menar alltså att ni bröt mot gällande säkerhetsbestämmelser angående förbiskjutning? Återigen, 2:1-principen används vid strid från stridsställning. Vid rörlig strid är det regler för förbiskjutning som gäller. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jända Posted December 16, 2005 Report Share Posted December 16, 2005 Vi var ju lång ifrån några übersoldater men körde iaf 2:1 både i strids från stridsställning och när vi övade växelvis/ansatsvis framryckning. Om alla bara fattar att de skall skjuta mer eller mindre rakt fram och inte åt något annat håll så är det ju inga problem. Efter ett tag känns det tillochmed väldigt tryggt att höra smatter från ak5or och Kulspruta 90 bakom dig när du framrycker. Att ha enhetliga regler för alla tillfällen av skjutningar som dessutom är enkla har en enorm pedagogisk fördel. Så länge dom funkar så. Försök att lära ut det här: 31. Skjutning förbi trupp. - Förbiskjutning sker när enskilda skyttar/eldenheter avger eld/understödjer varandra vid omgrupperingar inom samma terrängavsnitt. Under förutsättning att det ej föreligger risk för direkt träff hitom skjutområdet begränsas riskområdet i sida av riskvinkel i sida (V) för aktuellt vapen, avståndet i sida skall dock vara minst 10 m. eller det här: 33. Skjutning i skog. - Vid skjutning i skog skall lucka (i sida) och avstånd (i djup) mellan enskilda skyttar/eldenheter (grupper) och fram- och tillbakaryckande trupp begränsas av riskvinkeln för sidspridning (V) samt riskvinkeln för studs (Q) 1000–. Härvid skall övningsledaren särskilt låta kontrollera samverkan mellan skyttar så att elden inställs och vapnen säkras, när fram- och tillbakaryckande skytt/skyttar når gränsen för riskvinkel för studs Q) 1000–. .. till skytteslusken karlsson så att han verkligen lär sig det och kommer ihåg det när han ligger i sin sst och smattrar iväg med sin ksp. Om man istället förkortar all den där texten till principen om 2:1 förhållandet och sedan bankar in det i huvet på alla soldater tror jag att det säkerhetsmässiga resultatet blir bra mycket bättre. Men jag antar att detta redan görs på de flesta platser.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 16, 2005 Report Share Posted December 16, 2005 När har du varit med om att befälet stått och förklarat säkerhetsavstånd och skjutgränser direkt ur SÄKI? SÄKI är ett verktyg för utbildaren där han hämtar kunskap för den utbildning han skall hålla. Denna kunskap omvandlar han sedan för att på ett enkelt sätt kunna förklara för griskarlsson hur han skall förhålla sig under övningen. Nu är reglerna sådana som dom är och om det finns några regler som ALDRIG får böjas så är det såna som gäller säkerhet. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts