Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har fått samma datum utb. slut 30/5 ned rotation 31/5

Hoppas man får några dagars ledigt innan ned rotation för att säga bye bye till familj och vänner.

På KS10 fick vi några dagar ledigt mellan utb. och rotation, dock ingår ju denna tiden i utb. tiden, så man får betalt. Nog därför det står som det gör.

Mitt var också 30/5 och 31/5

Jag tror det e så att dom skickar ner en pluton i taget, så dom första som åker ner åker den 31... Dom sista 2- 3 veckor senare... Har hört att det e så ialla fall...

• Replies 367
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Jag tror det e så att dom skickar ner en pluton i taget, så dom första som åker ner åker den 31... Dom sista 2- 3 veckor senare... Har hört att det e så ialla fall...

Förr (2002) skickades vissa chefer och viss annan personal med förrotation någon vecka innan de riktiga rotationsomgångarna. Sedan kom kompaniledning, någon skyttepluton och ytterligare chefer med någon av de första rotationsomgångarna. Detta eftersom de skulle bekanta sig lite med området och hinna med en överlämning från de som hade samma befattning på den hemroterande bataljonen.

De ordinarie rotationerna tog ungefär en vecka och på soldatnivå roterade man plutonvis. Vid hemrotation gällde det omvända, skyttesoldater och stf grpch fick åka hem först medan grpch, plutch och några kompletta plutoner stannade kvar för överlämning.

Posted
Enligt mitt uttagningsbesked slutar utbildningen 30/5 och nedrotation 31/5.... :Malaj:

Det är förhoppningsvis enbart ett tryckfel. Vad har du för befattning?

Kommer att åka ner som Grupp Chef på sjukvårdsgrp. hade ett utb uppehåll på 5veckor innan rotation. det lär vara en miss. tänkte bara höra om det var fler som fått konstiga tider

Posted

Stevooooo>> Är du en miljard procent säker på att befattningssiffrorna stämmer ? Iså fall skall jag vara sjvman, och det har jag inte ens sökt ,O

Jaja, om gud vill så.

Så var befnr på 10:an men visst kan det ändras men troligtvis inte........

...... sen vat jag inte vad SoT-plut har för siffror men det borde Raccha veta :D

Jag borde ju iaf!=)

Stbsgrp 2110 - 211X

Strigrp 2120 - 2124

Packgrp 2130 - 213X

Dock har jag för mig att jag läst någonstans att EOD skall ligga på SoT-plut under KS14 är de någon som vet? Vad dom får för bef nr vet jag ej. Dock kommer stabsgrp ha samma bef nr som under 10:an de vet jag iaf!!

På KS12 fanns EOD med på SoT pluton, de fick då befattningsnr: 214X. Enkelt och bra :D

Posted

Har någon fått utskickat kuvertet med alla papper som man får innan inryck ? Känns som att man borde få det snart.

Posted (edited)
Har någon fått utskickat kuvertet med alla papper som man får innan inryck ? Känns som att man borde få det snart.

Japp jag fick det idag när jag kom hem =)

massa kul läsning.

Om jag förstått befattningsnumret rätt så är jag bilförare i 1:a grp, 3:e plut... nån mer?

Edited by J Lo
Posted

Ställer en fråga som kanske inte hör hemma här men jag hittar inte något som rör detta på forumet.

Vilken beväpning har en förare på en sjukvårds-sisu? Har dem någon beväpning? :baskerKav:

Posted
Ställer en fråga som kanske inte hör hemma här men jag hittar inte något som rör detta på forumet.

Vilken beväpning har en förare på en sjukvårds-sisu? Har dem någon beväpning? :baskerKav:

Samma som alla andra dvs Ak5. Skulle möjligtvis kunna ha en pistol 88 också, men det är inte säkert. När jag var nere fick de som åkte bak (medic och nurse) varsin P88 efter ungefär halva missionen medan vagnchef och förare endast hade Ak5.

Posted

I infopaketet stod det ju vilken grad man fått. Men det stod också inom parentes efter graden, "vit". Vad betyder nu detta? Jag hoppas inte att det betyder att man är civilanställd!? Ngn som vet?

/RP stabsass.

Posted
I infopaketet stod det ju vilken grad man fått. Men det stod också inom parentes efter graden, "vit". Vad betyder nu detta? Jag hoppas inte att det betyder att man är civilanställd!? Ngn som vet?

/RP stabsass.

Det betyder att du får vita tecken på gradbeteckningen (eller Tjänsteställningstecknet som det då heter).

Tjänsteställningstecken bärs på fältuniform (motsv) av:

...

anställd civil personal i Utlandsstyrkan som, utan formell utbildning tilldelas viss tjänsteställning beroende på befattningens nivå.

...

Tjänsteställningstecken kombineras alltid med yrkesband på båda kragsnibbarna

UniRFM 2003 sid 181.

/Krook

Posted

"anställd civil personal i Utlandsstyrkan som, utan formell utbildning tilldelas viss tjänsteställning beroende på befattningens nivå."

Då kommer man ju till knäckfrågan... Är alla civilanställda i NSE:t?

/RP

Posted
"anställd civil personal i Utlandsstyrkan som, utan formell utbildning tilldelas viss tjänsteställning beroende på befattningens nivå."

Då kommer man ju till knäckfrågan... Är alla civilanställda i NSE:t?

/RP

Nej det är dom icket.

Posted

Har du militär utbildning som motsvarar din tjänstegrad i US så använder du vanliga gradbeteckningar.

Har du inte militär utbildning som motsvarar din tjänstegrad i US så får du anlägga tjänsteställningstecken (Vita med band). Bandens (Yrkesband) färg talar om vilken inriktning du har:

Rött band bärs av legitimerad personal i hälso- och sjukvårdstjänst.

Lila band bärs av personal i teknisk tjänst.

Grönt band bärs av meteorolog.

Silverfärgat band bärs av försvarsjurist/auditör och folkrättsrådgivare.

Blått band bärs av veterinär och hälsoskyddsinspektör.

Vitt band bärs av övrig civil personal.

Det innebär att om du muckade som menig och fått en sergeantsbefattning så bär du en vit pixstjärna tillsammans med ett yrkesband enligt ovanstående.

För YO och RO gäller andra regler. Där finns begreppet tjänstegradsbefordran och då kan en officer gradhöjas för missionen, utan att behöva bära vita tecken. När de sedan kommer hem så återgår denne till ordinarie grad.

Efterföljandet av reglerna avseende bärande av tjänsteställningstecken i US har snäppts upp nyligen, för er som undrar.

/Krook

Posted
Eller så kan man lista ut det via befattningsnr.........

Om du har 2425 som befnr betyder det

2425 = RL =B-coy

24 25 = 3:e plut

2425 = 2:a grp

2425 = SJVM

Sista siffran är vilken befattning du har på gruppen

0 = Gruppchef

1 = StfGrpC

2 = KSP

3 = Förare

4 = Förare

5 = SJVM

6 = SISU

7 = SISU

Hoppas att det är nån som förstår vad man menar.................... :blink:

Vad betyder 4004 då? sista 4:an stämmer men det andra?

Posted
Har du militär utbildning som motsvarar din tjänstegrad i US så använder du vanliga gradbeteckningar.

Har du inte militär utbildning som motsvarar din tjänstegrad i US så får du anlägga tjänsteställningstecken (Vita med band). Bandens (Yrkesband) färg talar om vilken inriktning du har:

Rött band bärs av legitimerad personal i hälso- och sjukvårdstjänst.

Lila band bärs av personal i teknisk tjänst.

Grönt band bärs av meteorolog.

Silverfärgat band bärs av försvarsjurist/auditör och folkrättsrådgivare.

Blått band bärs av veterinär och hälsoskyddsinspektör.

Vitt band bärs av övrig civil personal.

Det innebär att om du muckade som menig och fått en sergeantsbefattning så bär du en vit pixstjärna tillsammans med ett yrkesband enligt ovanstående.

För YO och RO gäller andra regler. Där finns begreppet tjänstegradsbefordran och då kan en officer gradhöjas för missionen, utan att behöva bära vita tecken. När de sedan kommer hem så återgår denne till ordinarie grad.

Efterföljandet av reglerna avseende bärande av tjänsteställningstecken i US har snäppts upp nyligen, för er som undrar.

/Krook

Tackar för det Krook, blev genast lite lugnare :) !

/RP

Posted

Kärringen har lyckats kasta iväg info papprena, han dock ta bort det viktigaste som skulle fyllas i och skickas iväg. :huh:

Finns här någon arm själ som kan hjälpa mig med adressen dit man skickar hällsoundersökningen? 8-/

Posted
Kärringen har lyckats kasta iväg info papprena, han dock ta bort det viktigaste som skulle fyllas i och skickas iväg. :banana

Finns här någon arm själ som kan hjälpa mig med adressen dit man skickar hällsoundersökningen? :navy:

mitt tips skicka inte! ta med den vid inryck. skickar du den tappar dom bort den o du får iaf göra en ny :P

Posted
Kärringen har lyckats kasta iväg info papprena, han dock ta bort det viktigaste som skulle fyllas i och skickas iväg. :banana

Finns här någon arm själ som kan hjälpa mig med adressen dit man skickar hällsoundersökningen? :navy:

Livgardet

Läkarmottagningen

196 85 Kungsängen

Posted (edited)

Vet inte om får med denna broschyr i brevet då jag inte fått det än.

Men här är den iallafall.

Edited by QuizQuoz
Posted

Krook: tack för en bra genomgång! Min spontana tanke är att nämnda "uppsnäppning" av tjänstetecken borde resulterat i rätt många gruppchefer/stf med vita gradbeteckningar, för det är väl inte helt ovanligt med gruppchefer som muckat som meniga och jobbat sig upp på ett par missioner? Eller är det ett krav med befälsutbildning för att få bli tex skyttegrpC i US?

En fråga till: de som har gul fk-stjärna och vita/röda band, vad har de för bakgrund? Vpl fänrik och civilanställd? Eller är det en knaskombination?

Posted (edited)

Gissar på yrkesband.

Vit: Övrig tjänst

Röd: Hälso- och sjukvårdstjänst

EDIT: Blanda ihop färgerna...

Edited by QuizQuoz