Jump to content

Recommended Posts

Missionen ks14 ska ju vara en 9mån mission. Det kommer om jag inte har fel innebära att de glada gossar och flickor som åker på denna mission kommer att uppleva mer eller mindre samtliga årstider i Kosovo.

Är de någon som vet hur tempen och vädret ser ut i Kosovo under ett helt år?

:camo:

 

Varmt och lerigt på våren

Varmt och torrt på sommaren

Blött och lerigt på hösten

Kallt och blåsigt på vintern

 

Är som i Sverige, fast varmare och dammigare på sommaren, kallare på vintern och lerigare på höst och vår..... ....helt underbart :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 367
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Missionen ks14 ska ju vara en 9mån mission. Det kommer om jag inte har fel innebära att de glada gossar och flickor som åker på denna mission kommer att uppleva mer eller mindre samtliga årstider i Kosovo.

Är de någon som vet hur tempen och vädret ser ut i Kosovo under ett helt år?

:camo:

 

Varmt och lerigt på våren

Varmt och torrt på sommaren

Blött och lerigt på hösten

Kallt och blåsigt på vintern

 

Är som i Sverige, fast varmare och dammigare på sommaren, kallare på vintern och lerigare på höst och vår..... ....helt underbart :baskerFN:

 

ja det är ett fantastiskt klimat.. saknar inte direkt framryckande i trätofflor och kalsonger till hyggbarren mitt i natten i minus 20 :o

Link to comment
Share on other sites

 

ja det är ett fantastiskt klimat.. saknar inte direkt framryckande i trätofflor och kalsonger till hyggbarren mitt i natten i minus 20 :lol:

 

 

Nåja så kallt var det ändå inte :P

 

joho, minns en morgon när vi åkte till Bondsteel för jag skulle till ortopeden där , då var det minus 23.. det var kallt som satan.. så det så :P !

Link to comment
Share on other sites

När de var dags för rignarna fick jag att v. 5 skulle svar trilla ner för egen del i alla fall!

men då var de tal om en tjänst som söksoldat, som tydligen har inryck 2-3 v. tidigare än andra tjänster.

 

:rodna:

 

 

Då får vi se om vi ses vid inryck....

Link to comment
Share on other sites

Nån här som blivit uppringd för gruppchef på sök?

 

Ja, tackat nej tyvärr. Plutonchef var på KS11 som "höger hand" till stf brigadC, trevlig människa var mitt intryck efter några korta möten.

 

 

Då borde mina chanser öka :banghead:

 

Jo han beättade vem han var. Kunde dock inte se ett ansikte framför mig. Minnet är ju som det är. :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Nån här som blivit uppringd för gruppchef på sök?

 

Ja, tackat nej tyvärr. Plutonchef var på KS11 som "höger hand" till stf brigadC, trevlig människa var mitt intryck efter några korta möten.

 

 

Då borde mina chanser öka :unsure:

 

Jo han beättade vem han var. Kunde dock inte se ett ansikte framför mig. Minnet är ju som det är. :huh:

 

 

Då blir det ev. du som tar Gb platsen för min grupp om vi båda kommer med?

Link to comment
Share on other sites

Nån här som blivit uppringd för gruppchef på sök?

 

Ja, tackat nej tyvärr. Plutonchef var på KS11 som "höger hand" till stf brigadC, trevlig människa var mitt intryck efter några korta möten.

 

 

Då borde mina chanser öka :unsure:

 

Jo han beättade vem han var. Kunde dock inte se ett ansikte framför mig. Minnet är ju som det är. :huh:

 

 

Då blir det ev. du som tar Gb platsen för min grupp om vi båda kommer med?

 

 

Kan stämma bra det. Om några veckor vet vi!

:huh:

Link to comment
Share on other sites

Det är nog inga som är kvar och slåss. När Plutonchef ringde mig i mitten av December så hade han plutonen i stort sett spikad förutom gruppchefsplatserna som han höll på med då. Så nu antar jag att allt är klart.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog inga som är kvar och slåss. När Plutonchef ringde mig i mitten av December så hade han plutonen i stort sett spikad förutom gruppchefsplatserna som han höll på med då. Så nu antar jag att allt är klart.

 

Säger ju tyvär inte mig så mycket. Det ända jag kan gå på var att min "referens" antydde på att de såg bra ut för mig och missionen. Men jag tar inte ut ngt i förtid. Men om nu gruppen var hyfsat klar när han hörde av sig till dig i december så hade min plats redan blivit satt då och de kan stämma med tiden då de hörde av sig till mig i början av dec.

 

Men de är bara att räkna dagarna och hoppas för en första Kosovo mission för en annan :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Missionen ks14 ska ju vara en 9mån mission. Det kommer om jag inte har fel innebära att de glada gossar och flickor som åker på denna mission kommer att uppleva mer eller mindre samtliga årstider i Kosovo.

Är de någon som vet hur tempen och vädret ser ut i Kosovo under ett helt år?

:baskerFN:

 

Har bara gjort ks07 och ks11 så jag kan bara svara för vinter och vår:

Vintern kan vara väldigt skiftande med både regn och snö i mängder. Temperaturen kan variera mellan +10 och -30 på ganska kort tid (dygn eller dag-natt). Vintern varar i tid till ca slutet februari då det börjar våras.

Våren kommer snabbare och övergår fortare till sommar än i Sverige. Dvs högre temperaturer och mer sol... Från mars med kanske 10-20 grader till maj med ca 20-30 grader.

I början på sommaren (början juni) har jag varit med om temperaturer uppåt 35 grader.

 

Generellt tycker jag att vädret helt enkelt är lite mer i Kosovo: lite varmare, lite kallare, lite blötare, lite mer snö, lite soligare osv.

 

/JE

Link to comment
Share on other sites

I barracker uppställda som U:n, men det finns nog ett flertal trådar med både bilder och text där de visar lite mer utförligt.

 

En bild som dock kan visa lite på hur man bor och hur vädret kan växla från soligt och fint till snöstorm på några timmar :)

 

img12448ks.jpg

 

Nästa bild är lite mörk och visar mest på hur det kan gå från barmark till massa snö på 1-2 timmar, så ja länkar bara till den istället för att lägga upp hela bilden.

http://img221.imageshack.us/img221/2558/img12465xc.jpg

Edited by NBC
Link to comment
Share on other sites

Kanon med alla bilder och så men som ev. helt grön kille nere på balkan har jag lite funderingar över boendet. JAg utgår från att boendet är i boende kontainrar 2-3 i varje eller är jag helt fel ute?

Hur fungerar de med rinnande vatten hygienen över huvudtaget. Hur fungerar mässen m.m.

:D

Link to comment
Share on other sites

Boende 2/barack, sängar & skåp finns på plats resten är loppmarknad. Först till kvarn får en hylla motsv...

Hygienkontainrar finns lite överallt, det är inget problem. Kallt på vintern men men..

Mässen: finns 2 st, Muddy mess som är "skyttets" mäss (högre volym på musiken och mer flytande föda) och Moose Bar som ligger i MUP-huset (stillsam musik, tv och fler stabsofficerare)

Så var det i alla fall på KS12, ökas antalet soldater till KS14 så blir det väl trängre med boendet i alla fall..

Link to comment
Share on other sites

Här finns lite bilder från min tid på KS10:

 

http://papp-x2.mine.nu/c/fotoarkivet/resa2...osovo/index.htm

 

 

Skoj att se att Boborama fortfarande lever! :lala:

 

 

Boborama är ju den trevligaste platsen på hela campen!

(För er som inte vet: Boborama är SpecReps wellfare-utrymme, här finns alltid kaffe och goa gubbar!)

Link to comment
Share on other sites

Här finns lite bilder från min tid på KS10:

 

http://papp-x2.mine.nu/c/fotoarkivet/resa2...osovo/index.htm

 

 

Skoj att se att Boborama fortfarande lever! :wub:

 

 

Boborama är ju den trevligaste platsen på hela campen!

(För er som inte vet: Boborama är SpecReps wellfare-utrymme, här finns alltid kaffe och goa gubbar!)

 

Undrar om min fina Viggen-plansch fortfarande finns kvar i kundmottagningen?

:lala:

Edited by BJK
Link to comment
Share on other sites

Här finns lite bilder från min tid på KS10:

 

http://papp-x2.mine.nu/c/fotoarkivet/resa2...osovo/index.htm

 

 

Skoj att se att Boborama fortfarande lever! :blink:

 

 

Boborama är ju den trevligaste platsen på hela campen!

(För er som inte vet: Boborama är SpecReps wellfare-utrymme, här finns alltid kaffe och goa gubbar!)

 

Det är där vi kanske ska hänga då? hehe!

:baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...