BertilXerxes Posted November 29, 2005 Report Share Posted November 29, 2005 När jag gjorde GU fick jag lära mig att högerskyttar skall sträva efter att hamna på HÖGER sida om föremål i tg (ex vis träd, sten etc) detta för att dels underlätta snabba målbyten från höger till vänster samt för att kunna ta stöd med vänsterhanden/kroppen mot föremålet. Detta gällde dock bara AK-skytte. Vid P-skottsskytte fick vi lära oss att man skall försöka hamna på VÄNSTER sida om föremål då siktena ju ligger på vänster sida om vapnet. Man skulle då försöka söka stöd för högra delen av kroppen mot föremålet. På sid 52 i soldF ser jag nu dock att det finns 2 bilder på soldater med Pskott som håller sig på högra sidan av ett föremål... Är det någon ny regel eller har jag missat något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
King Kill Posted November 29, 2005 Report Share Posted November 29, 2005 Är det bara jag som har för mig att anledningen att sitta på höger sida om ett träd om man har vapnet på höger axel är att trädet ska fungera som skydd/skyl? Det borde väl ändå vara det primära skälet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted November 29, 2005 Report Share Posted November 29, 2005 Håller nog med King Kill. Vi fick dessutom lära oss att skjuta p-skott i robotställning och då behöver man inte särskilt mycket stöd för p-skottet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt Nilsson Posted December 8, 2005 Report Share Posted December 8, 2005 vi fick lära oss att alltid söka skydd/skyl när vi tog eldstälning motsvarande. doch fick man aldrig använda robotstälningen enligt en viss löjtnant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted December 9, 2005 Report Share Posted December 9, 2005 (edited) vi fick lära oss att alltid söka skydd/skyl när vi tog eldstälning motsvarande. doch fick man aldrig använda robotstälningen enligt en viss löjtnant. Vad angav denne löjtnant för skäl? Robotställningen är ju tämligen överlägsen då det exempelvis gäller att målfölja genom att endast vrida ovankroppen....... Edited December 9, 2005 by c3grp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted December 9, 2005 Report Share Posted December 9, 2005 (edited) Robotställning? Edited December 9, 2005 by simon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted December 9, 2005 Report Share Posted December 9, 2005 Robotställning? Man står på bägge knäna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted December 9, 2005 Report Share Posted December 9, 2005 Robotställningen ger inget stöd för handen och därför finns det dom som vägrar lära ut den. Personligen så använder jag hellre knästående än robotställnin då det för mig är meckigare att gå ner i skydd från robotställningen(gäller GRG). Sedan så känns det som att när det kommer till snabba lägen så går man inte ner i robot utan "svänger" fram sitt Pskott och skjuter ur snabbast tänkbara position. Om man ska göra eldöverfall så har jag också svårt att se hur robotställning är en optimal ställning. Men smaken är som baken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted December 9, 2005 Report Share Posted December 9, 2005 Alldeles oavsett vilket är det inte dumt att tillverka lagom lång pinne att mecka in i främre handatget (på P-skott) och därmed få till ett lämpligt stöd som försvårar för stor dumpning vid avlossningen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted December 9, 2005 Report Share Posted December 9, 2005 En av anledningarna till att vi fick lära oss att skjuta p-skott i robotställning var att man vid liggande ställning riskerar att sikta för låg i målet vilket kan få till följd att granatens stabilisatorer slår i marken och att granaten hamnar helt tokigt. Grg sköt vi dock alltid i liggande ställning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted December 9, 2005 Report Share Posted December 9, 2005 Ifall man lär sig skjuta i robotställning så är denna ställning kung! Vag gäller GRG och P-skott skall man kunna skjuta från samtliga ställningar med och utan stöd. Stöd skall eftersträvas eftersom det ger mycker mycket bättre träffsäkerhet. Men i snabba lägen kanske inte stödet är tillgängligt. vad gäller rb-ställning. sätt er lite tillbakalutade så att ni kan stödja vänsterarmbåge mot bröstkorgen (på GRG går främre handgreppet att flytta så att detta läge uppnås om det behövs). Ha även fötterna mot varandra och vinklade in mot varandra. Så att tårna tar i varandra. Att sitta lite tillbakåtlutad på detta sätt ger en hög belastning på framsidan av låret. men övning ger färdighet. Själv så skjuter jag istort sett alltid GRG från stående (med stöd) eller rb-ställning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilXerxes Posted December 9, 2005 Author Report Share Posted December 9, 2005 (edited) Nu är vi på väg från ämnet - men skit samma. Jag fick lära mig att använda alla förkommande ställningar med P-skott (liggande knä/robot och stående). Detta för att man måste kunna anpassa sig till tg och målets förutsättningar. Vid liggande ställning (som används på längre håll, 200m+, mot stora mål) var kravet att vapnets mynning måste vara minst 0.3m ovanför backen - just för att klara fenorna. Vid knästående och stående (främst det senare) skulle man försöka att hitta stöd för kroppen (typ träd) OBS! vapnet på vänster sida om stödet. Robotställning var det vi använde mest - speciellt vid eldöverfall. Den ger bra möjligheter till målföljning, men lite sämre precision. Dock är det inget problem att skjuta i robot efter lite övning. Givetvis används denna ställning på avstånd upp till 150m - då den syftar till att kunna målfölja ett rörligt mål. Att kategoriskt avskriva en ställning tycker jag är fel. Utbilda soldaterna i att använda sitt vapen fullt ut! Edit - pucktvåa! Fk Satan har helt rätt! Edited December 9, 2005 by BertilXerxes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt Nilsson Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 vi fick lära oss att alltid söka skydd/skyl när vi tog eldstälning motsvarande. doch fick man aldrig använda robotstälningen enligt en viss löjtnant. Vad angav denne löjtnant för skäl? Robotställningen är ju tämligen överlägsen då det exempelvis gäller att målfölja genom att endast vrida ovankroppen....... han var löjtnant jag tror det räckte för honnom, och eftersom det var hann som höll i p-skottsutb så fick vi inte lära oss den, på en fråga när den användes svarde han att den inte fanns, slut diskuterat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MBW Posted December 16, 2005 Report Share Posted December 16, 2005 En anledning till att man kanske inte vill lägga tid på att lära ut robotställning är att när man skjuter med ett skarpt vapen så dumpar man samt skjuter lättare bom i sidled på grund av att robotställning är en relativt instabil skjutställning kontra vanliga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted December 16, 2005 Report Share Posted December 16, 2005 En anledning till att man kanske inte vill lägga tid på att lära ut robotställning är att när man skjuter med ett skarpt vapen så dumpar man samt skjuter lättare bom i sidled på grund av att robotställning är en relativt instabil skjutställning kontra vanliga. som med all skjutning med Pskott och grg så gäller det att skjuta med fullkaliber för att få in rätt känsla, det kan vara så illa att man övar in ett felbeteende om man bara skjuter insticksvapen. alternativt att instr har skjutit såpass mycket fullkaliber att han/hon kan lära ut rätt skjutställning. det är dock svårt om man inte själv får "känna på" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cinnes Posted December 16, 2005 Report Share Posted December 16, 2005 Vi blev lärda robotstälnning men fick veta att den var icke att föredra. Detta för att precisionen blev sämre och om man var tvungen att målfälja så mycket så man behövde använda robotställning så körde målet ändå för fort och det var inte ens lönt att skjuta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted December 17, 2005 Report Share Posted December 17, 2005 Vi blev lärda robotstälnning men fick veta att den var icke att föredra.Detta för att precisionen blev sämre och om man var tvungen att målfälja så mycket så man behövde använda robotställning så körde målet ändå för fort och det var inte ens lönt att skjuta. ganska vettig synpunkt, en annan risk med att målfölja för lång tid är att bakblåset flyttar lika långt. skall man skjuta på längre avstånd så måste åtminstone jag använda stöd. och då vanlig knästående eller tgstöd det som återstår, jag är iofs en ganska kass pskottskytt..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted December 29, 2005 Report Share Posted December 29, 2005 Då ska du prova hur kul Pskott är för oss som är vänsterskyttar. Grg med optiskt riktmedel är mycket enklare för dom av oss med dominant vänsteröga på grund av att det kompenserar. Jag kan även skjuta Psg90 'högerhänt' på grund av det. Jag föredrar dock att ligga på höger sida om skydd/skyl med pskott trots att stöd kan saknas, då jag premierar skydd/skyl över den eventuella förbättringen i träffsannolikhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts