Jump to content

Hornady SST

C 2.a pjäs

Recommended Posts

Är det någon har provat den underkalibrerade Hornady SST .12 gauge? Läste en notis om den i "Vapentidningen" igår. Skulle ge en sluggbössa samma kraft som en 45-70, tror jag det stod. Finns den att komma över i Sverige? Hittade bara Hornady SST till gevärskalibriga vapen när jag sökte.

Är det någon har provat den underkalibrerade Hornady SST .12 gauge? Läste en notis om den i "Vapentidningen" igår. Skulle ge en sluggbössa samma kraft som en 45-70, tror jag det stod. Finns den att komma över i Sverige? Hittade bara Hornady SST till gevärskalibriga vapen när jag sökte.

Yes! Äntligen en bra tjuvjakts am till Bepansrade och utrotningshotade Noshörningar

:)

• 2 weeks later...
Midway tar vog hem den om man vill. Vapex är nog också en möjlighet. Alla sabotar behöver dock räffling för att stabiliseras.

Menar du räffling i loppet, eller att projektilen i saboten är räfflad? Hade hoppats på att slippa skaffa en extra pipa då det finns en hel del sabot till slätborrat...

Hornady’s NEW SST™ Shotgun Slug transforms your favorite rifled barrel slug gun into a weapon that will outperform some centerfire rifles.

Verkar rätt tydligt att den är avsedd för räfflade pipor (tänk dig att du skulle skjuta studsarkula i slätt lopp...) men testa gärna och återkom med resultaten om du hittar den någonstans.

/rila

Vad har denna slug för träffbild runt 50m till kanske 100m ? någon som har någon info?

Frågan är vad man ska ha den till, reserv? Varför inte köra drilling.

Tja, en drilling av någorlunda kvalité går väl lös på en 30-35 kkr till att börja med. Och med en halvautomat eller en pump så har du tre pilar, och behöver inte drilla. Räckvidden för denna ammuniton skjuten ur en hagelpump/automat tror jag inte blir mycket över 50 meter, nota bene att man då har något form av sikte på. Skjuten ur "vanliga" pumpar/auto´s så tror jag inte siktena medger längre avstånd än normala hagelavstånd, men jag tror ammunitonen rent tekniskt klarar mer. Men, detta är givetvis bara spekulationer från min sida. Dock känns det väl alltid bättre med en ammunition som garanterat dödar viltet du siktar på, eftersök på skadskjutet vildsvin är kanske lite väl spännande...

Jag har provat remingtons sabot i slätborrat hagelgevär, kulan välte direkt och gick totalt ur banan.

Om man ska ha slugs för slätborrade hagelvapen så rekommenderar jag starkt Sellier Bellots Special Slug. Denna är den billigaste och enligt mig den med bäst precision. Jag hade en träffbild på ca 8cm på 50m (fast fy va svårt det är att skjuta precision med vanlig hagelbössa).

Och ja, kulan är räfflad för att få den i rotation.

Om man ska ha slugs för slätborrade hagelvapen så rekommenderar jag starkt Sellier Bellots Special Slug.

Måste hålla med, S&B är den patron även jag har fått bäst resultat med. Förvånande att den är en av de billigaste på marknaden. Förvånande, men roligt!

:D

Tja, en drilling av någorlunda kvalité går väl lös på en 30-35 kkr till att börja med.

Nja, finns ju dom som får ärva en :D

På tal om sabot, är det någon som skjutit tungsten saboten med PSG90 här? Hur upplevdes den?

Vet inte, lyckligtvis så har jag sluppit känna efter..

;)

Annars så har den lite skarpare rekyl än nproj.

• 4 weeks later...

Angående fenstabiliserad sabot/slug så kan jag rekommendera franska Sauvestre.

Grymt bra precision i slät pipa med så "öppen" choke eller borrning som möjligt, helst cylinder.

Tror däremot inte att den funkar särskilt bra med räfflad pipa/choke. Har bara testat enstaka skott med räfflad choke monterad på min Winchester 1300 och jag tror att projektilen välte i luften...

Det var ett tag sedan nu så jag minns inte 100...

Idéen med fenstabilisator är väl just att projektilen INTE ska rotera??

Sauvestre

image19.jpg

Edited by cf112