Jump to content

Kikarsikte till Grg?

627olsson

Recommended Posts

Jag undrar när utrustades Grg:n med kikarsiktet?

Är det någon som vet om det är någon vidare utveckling på ammo till den?

Jag själv tycker att det är ett toppen vapen och en strålande konstruktion. Det är bara ett enda stort eldrör, inte så mycket som kan gå sönder. Man kan också skjuta olika typer av ammo

/ :D

• Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag undrar när utrustades Grg:n med kikarsiktet?

Är det någon som vet om det är någon vidare utveckling på ammo till den?

Jag själv tycker att det är ett toppen vapen och en strålande konstruktion. Det är bara ett enda stort eldrör, inte så mycket som kan gå sönder. Man kan också skjuta olika typer av ammo

/ :)

Så vitt jag förstår så har det alltid funnits kikarsikte till grg. Däremot har dom börjat undersöka rps till grg.

är grgsiktet krigsmatriel som grg m/86 och kikarsiktet till pskott? har iaf aldrig sett något ute på trupp vad jag vill minnas(?)

Det är inget krigsmatriel, det har bara skett en ändring av rutinerna för att skjuta grg, på den gamla goda tiden då en annan var grg-skytt av guds nåde så använde vi alltid riktinstrumentet.

Då benämndes det fasta siktet reservriktmedel.

Det finns ett antal anledningar till att man frångått att använda det, en av dem är att stridsfordon idag kör så pass fort att det är svårt att följa i det optiska riktmedlet, en annan anledning är att man lätt mister överblicken då man koncentrerar sig på att titta i det.

Finns mer info här.

Edit: Det var det här med att stava igen...

Edited by Bliss

Något som man ofta glömmer bort är att den genomsnittlige soldaten skjuter minst lika bra med öppna riktmedel som med riktinstrumentet. Riktinstrumentet är lite 'glädjemätare', men ger i verkligheten inte mycket bättre träffresultat. Dock är det känsligare för det mesta, och ger skytten ordentligt med sugrörseffekt mot stridsfältet.

Den enda gången (gångerna) som det kan vara befogat att använda riktinstrumentet är vid skjutning med rök eller sgr på avstånd över 500 meter.

Något som man ofta glömmer bort är att den genomsnittlige soldaten skjuter minst lika bra med öppna riktmedel som med riktinstrumentet. Riktinstrumentet är lite 'glädjemätare', men ger i verkligheten inte mycket bättre träffresultat. Dock är det känsligare för det mesta, och ger skytten ordentligt med sugrörseffekt mot stridsfältet.

Den enda gången (gångerna) som det kan vara befogat att använda riktinstrumentet är vid skjutning med rök eller sgr på avstånd över 500 meter.

Det låter lite märkligt att det är så.

Som jag vill minnas det så finns det en massa bra streck i "riktmedlet", som är bra vid avståndsbedömning och när man skjuter mot fordon i rörelse. Man ser också något bättre mé det i mörker än utan. P-skottet har, vad jag kan minnas ett bättre sikte än Grg, om man räknar bort kikarsiktet.

Jag har aldrig skjutit "fullbupa" för utom lys, men jag fick en känsla av att "lobba" in skottet med 9mm övningsammon. Någon som skjutit skarpt med spräng eller annan ammo?

Som jag vill minnas det så finns det en massa bra streck i "riktmedlet", som är bra vid avståndsbedömning och när man skjuter mot fordon i rörelse. Man ser också något bättre mé det i mörker än utan. P-skottet har, vad jag kan minnas ett bättre sikte än Grg, om man räknar bort kikarsiktet.

Jag har aldrig skjutit "fullbupa" för utom lys, men jag fick en känsla av att "lobba" in skottet med 9mm övningsammon. Någon som skjutit skarpt med spräng eller annan ammo?

Problemet är att riktinstrumentet är från den tiden när man ansåg att ett stridsfordon som kom i 40 km/h var snabbt. Man hinner helt enkelt inte med mot snabbare fordon i riktinstrumentet, utan på de korta stridsavstånd som idag anbefalls mot rörliga mål så är de öppna riktmedlen att föredra.

Mot stillastående mål, framförallt på lite avstånd, så är riktinstrumentet utmärkt.

/BJE - som skjutit rök med grg :wub:

Hur bär man sig egentigen åt när man skjuter lysgranat med grg?

Är utbildad på grg, har skjutit bumpa, rök o spräng.

Med under utbildnigen fick vi ingen info om hur man bär sig åt vit skjutandet av lys.

Måste man välja eldställning på något speciellt sätt med tanke på bakblåset eller e det t.om så at man måste sitta på en liten bergknalle för att inte riskera att bli sönderblåst av bakblåset?

Jo, strecken i riktinstrumentet är jättebra för att bedömma avstånd och hastighet MEN med öppna riktmedel har du som sagt en bättre överblick på de skjutavstånd som gäller för rörligt och stillastående mål.

På långa avstånd är det en klar fördel med lite förstoring i siktet men i snabba situationer så föredrar jag öppna riktmedel

Mhv,

Foxtrotcharliegrg

som skjutit 9mm, 20mm, 8,4cm slövnproj samt skarp spräng, spårljuspansarspräng och rök :wub:

Med under utbildnigen fick vi ingen info om hur man bär sig åt vit skjutandet av lys.

Måste man välja eldställning på något speciellt sätt med tanke på bakblåset eller e det t.om så at man måste sitta på en liten bergknalle för att inte riskera att bli sönderblåst av bakblåset?

De verkar numera tagit bort lysen från godissortimentet (SoldR Mtrl Vapen - Grg 8,4cm - 2000) men har svaga minnen av att man skulle stå upp med rejält dike/slänt bakom för att undvika bakblåset..

Kuriosa och lite mer ON topic friskt blandat nu:

Tjänstgjorde med irländare vid LA02 förra året, de kör också med vårt berömda Grg, dock lite hottat: Jag frågade för skojs skull vad längsta skjutavståndet för slpsgr var och fick svaret "700", vilket gav mig ett aningen förbryllat ansiktsuttryck. Efter vidare frågor blev jag upplyst om de hade en spårljuspansarsprängraket motsv, med egen drivladdning. Kunde därefter snabbt observera att de hade laddvikten tryckt på hylsan. Lysgranaten (som de anv. ofta med tidigare nämnda skjutställning) hade 0,9 kg, deras slpsrak 1.1kg - fatta att det är bra tryck i den bulan..

Siktet de hade var en en klart mer avancerad modell, dessutom fanns en liten extra dosa på eldröret med tillhörande avtryckare på främre grepps framsida. Det kunde väl inte vara..? Jodå - Laser AI.

Soldaten som var skytt på vapnet i fråga var tillika medlem av det kvinnliga könet med brinnande intresse för sitt Grg. Mycket sympatisk person. Jag har skjutit det mesta vårt land har att erbjuda samt lite annat, men efter det besöket kändes livet ganska torftigt..

:(

Edited by EDR2

GRG är ett vapensystem som inte fått ngn större utveckling inom svenska FM de senaste 20åren... Och är ett system som vi har tappat grymt mkt kompetens och förmåga med. Att idag hitta bra GRG-skyttar är svårt. Att träna upp bra GRG-par (skytt/laddar) är ännu svårare. Vidare så utbildadas det inte mkt folk på GRG längre. Att utbilda ett bra GRG-par tar troligen längre tid än att utbilda en bra prickskytt. Samt att det är betydligt dyrare.

När det gäller optiska riktmedel till GRG är de bra! man skjuter grymt bra med det, men man skjuter nästan lika bra med "reserv" riktmedlerna oxå. Samt att under vintertid är optiska riktmedel inte så bra eftersom risken finns att de immar igen ganska enkelt när man hoppar ut och in i vagnar osv. samt risken att de går sönder i vagnar, pulkor osv finns.

Men de GRG-skyttar som är bra skjuter ofta med de optiska riktmedlerna och med båda ögonen öppna så de inte tappar uppmärksamheten runt omkring. Även de GRG-par som är duktiga vill inte uppträda i stridspar utan vill även ha med sig en observatör. så de blir en triss. Vilket ger att ännu mer amm kan bäras med till GRG:n samt att skyddet för laddare&skytt ökar marknat.

Nu i september såg jag en GRG-grp som övad just med detta triss-system för GRG och den taktiken som de uppträdde med var grym. Alla tre var samspelta alla kunde uppträda som skytt/laddare/observatör. så de var inte beroende av att vara tre st. utan gick man in och "plockade" ut en del så fortsattde de som stridspar med mkt gott resultat. Observatören tillförde mkt info till skytt/laddare genom att hela tiden kunna observera osv. Men jag vågade inte fråga dessa hur mkt tid de lagt ner på att bli så duktiga.

GRG är ett bra vapen som skall utnyttjas och teknink, taktik och utrustning hela tiden måste förbättras och förfinas. Så var aldrig nöjda över de resultat ni uppnår med vapnet! tänk det går alltid att bli bättre och bättre!

@ Fk Satan - Träff mitt i!

GRG är tyvärr ett undanskymt vapensystem i det vanliga FM idag. Jag hade tur som en tokig som fick ordentlig utbildningt på det under min GU. Inom HV har dock GRG fått något av en renessans. Våra skytteplutoner har en varsin GRG-grupp som lägger ner väldigt mycket tid på sitt vapensystem. Rätt utbildad och ordentligt drillad GRG-grupp är en tämligen farlig motståndare, och billig i drift. Något att tänka på i dessa tider...

Finns två sorters Riktinstrument till Grg.

En utan betaljusdon och en med.

Den med är modernare.

Först måste jag vara besserwiss och säga att det är fel.

Det med betaljus hör till M/48 det utan hör till M/86 alltså är det utan modernare.

Min önskelista för GRG är:

fordonsmontage

nya typer utav granater, gärna med mindre drivladdning eller med flytande motmassa

sikten med laseravståndsmätare

Irländarna har kommit ganska långt vad gäller utveckling på GRG området, vi borde lära utav dom.

Framförallt vad gäller offensivt uppträdande med GRG.

Något annat jag saknar är utbildning på GRG i urbana miljöer.

Min personliga åsikt om GRG samanfaller annars ganska väl med Fänriken Satans.

(ser en möjlighet till intresant debatt i den här tråden... sabba det inte)

Jag har spenderat många blöta nätter och pratat GRG och taktiskt uppträdande med GRG. Har en kompis som är GRG-Gruppchef inom Insats och han har blivit slagen av problematiken att ingen förstår GRG-systemets styrka. Samt att ingen idag reglementerad taktik tar tillbara GRG-systemens möjligheter. Visst GRG är inte det lättaste vapen som går att bära med sig. Men i händerna på en rutinerad GRG-grp/stridspar så blir det ett grymt vapen som jag inte vill möta...

Vi har släppt diskussionen om am-val, am-möjligheter osv till GRG utan mer inriktat oss på det taktiska uppträdandet med GRG. Vilket är ett ämne som jag finner mycket intressant. För den stridsteknik som en normal skyttegrupp använder fungerar inte i en grupp med GRG-system utan de måste då anpassa sin stridsteknink till GRG-systemet. Detta ställer mycket stora krav på Gruppchef och Plutonchef.

Att vara en understödsgrupp låter ganska lökigt och soft, kanske inte någon favoritgrupp att hamna i när man är nymuckad och vill springa runt och kriga. Men detta tyder mer om den personliga kunskapen hos den som är nymyckad att de inte förstår vad understödsstrid handlar om med GRG. Understödsstriden är inte något deffensivt och lökigt där man inte får vara framme och kötta ngt. Utan tvärtom, understödsstriden är grymt fysiskt påfrestande och psykiskt ansträngande. Där Gruppchef måste tänka flera steg framåt samtidigt där han skall reda ut de akuta problemen inom gruppen.

Vi har kommit fram till ngn form av stridstekninsk variant där Gruppchef hela tiden tänker på skyddställning, observationsställning, eldställning, växelstridsställning, alternativ och stridsställning. Där Observation, skydd och eldställning inte behöver vara samma plats. Så ge oss några kvällar till med rejält med pilsner osv så har vi snart skrivit ett GRG-grupps Reglemente som är anpassat för 2010.... :rocketl:

Nu blev det riktigt intresant...

Har ett mycket gammalt reglemente för GRG grupp ifrån 1976, det känns inte helt aktuellt med tanke på att man utgår från att gruppen är cykel/skidburen, men det finns ändå en hel del matnyttigt när det kommer till val utav eldställningar, framryckningssätt och hur man understödjer.

Det jag saknar är dock något som kan ge råd och tips om hur man använder GRG i urban terräng.

Det ända som finns att hitta är klassikern "se till att ha ett tillräckligt stort hål i väggen bakom"

En GRG omgång som ger understöd i SIB lär vara fruktansvärt effektiv men också fruktansvärt sårbar eftersom man är betydligt mer begränsad när det kommer till val utav eldställning än vad man är i skogen.

Vad tycker ni annars om dedikerad Granatgevär/understöds grupp mot att ha ett GRG i en "vanlig" skyttegrupp?

fördelar/nackdelar?

(jag vet vad jag tycker men vill se vad ni andra tycker först=)

edit

Satan, får man vara med å skriva "HV reglemente HV 2010 eller? ;)

Edited by dxl

När det gäller GRG i urban miljö är det ett fantastiskt vapen. Att skjuta rök längs gator och doppa granaten i asfalten så den studsar fram skall tydligen vara effektivt. (har dock inte fått se detta skarpt eller skjuta :sniper: ) Även att skjuta inbrytningseld mot byggnader kan vara funkis. Men även de klassiska uppgifterna att bekämpa pansar och då med höga skjutställningar och skjuta snett nedåt, men då kommer problemet med bakblåset, som troligen är den största begränsningen vad gäller användandet av GRG i urban miljö. En annan sak med GRG i urban miljö är att få öva med denna form av vapen i städer osv i fredstiden :rocketl:

Sedan 1976 har striden förändrats en hel del, mindre avsuttet mera uppsuttet osv. Men man kan troligen hitta en del viktiga grundstenar att bygga det nya på ifrån dessa reglementen. Men med tanke på att GRG-tekninken inte utväcklats så mkt sedan dess så tror jag att det kommer att krävas en hel del nytänkande vad avser framtidens GRG-användande. Så alla mossiga kaptener och Majorer måste bort för att släppa fram nytänkandet! för persnligen vill jag se GRG i Nätverksförsvaret.

Vad gäller GRG i en kraftsamlad grupp eller en GRG/grupp så finns det för resp nackdelar med båda tänken. Detta har varit grunden för många öl-kvällar och det har även givit en del låsta ställningar ibland. Men personligen är jag för att utbilda GRG-omgångar, och dessa omgångar kan dels sättas ihop med en ren skytte-grp eller sätta samman två GRG-omgångar till en GRG-grp alt. att GRG-omgångarna uppträder fristående från varandra inom plutonsram.

Så ifall EA är GRG-grp så kan Plutonchef dela på EA till två omgångar samt dela på FA till två omgångar och sätta ihop dessa fyra omgångar till två grupper med GRG osv.

Alt 1

EA - GRG1 - GRG2

FA - AK1 - AK2

Alt 2

EA GRG1 - AK2

FA AK1 - GRG2

Alt 3

EA1 GRG1

EA2 GRG2

FA AK1 - AK2

Detta är tre grundalternativ som Plutonchef ska överväga samt öva med samtliga alternativ så att grupperna är vana med att omgångar kan bytas ut. samt att GRG-gruppen är vana att uppträda i GRG-grupp eller omgångsvis. Men målet skall alltid vara att ett GRG-system alltid skall vara grupperat och skjutklart medan det andra systemet är i rörelse. Så personligen är jag för alt3 där omgångarna uppträder fristående från varandra under Plutonchef ledning (alt under CGRG-Grp dvs alt1). Att kraftsamla GRG till en grupp underlättar ledning samt utnyttjande av GRG om man nu har en bra GRG-Gruppchef. Att fördela ut GRG till varje grupp leder till sämre GRg-kompetens och inte ett lika effektivt utnyttjande och GRG:t lämnas kvar i vagnen. Så alt2 är inte högst upp på min lista...

Men här finns det många "skolor" och viljor över vad som är bäst och effektivast. Dock så skall det vara oavsett modell en målsättning att ett system är grupperat och skjutklart och ett system i rörelse. Vilket leder åter in till tanken om Skydd-, Observation-, eld-, växel- och alternativstridsställning. Så att minska GRG-kompetensen till en mindre enhet än omgång med skytt,laddar och observatör och C är inte så bra... just att kunna ha systemet i skyddställning observatör i observatörsställning snabbt fram till eldställning 3skott + 1 rök därefter omgruppera till växel eller alternativ. Varvid ett nytt system kan överta eldgivngen med principen 3skott + en rök förflyttning.

Så hur långt hinner man förflytta sig medan ett system avger 4skott är begränsningen för växel och alternativ ställningar... Sedan finns tanken om gemensamma eldöppnanden från två system mot samma mål där man skjuter 4skott mot målet varav en är rök. vilket sedan leder till problem när systemen måste omgruppera...

Även här kan man ha synpunkter på vilken metod/modell/teknink som skall användas. Vilken som är korekt kommer vi att se den dag kriget kommer.

Vad gäller GRG-reglemente 2010 så får vi se vad som händer med det.. vi får se ännu nästa helg när vi skall dricka till igen ifall vi sätter oss ner och skriver på ett sådant eller inte...

tillägg>

Innan nu ngn hinner komma med skjuttabeller osv om antalet skott och träffsanolikheter på fordon osv. Samt hur många skott man beräknar innan målet är utslaget osv. Så ja jag vet att reglementet säger tre träff på pskf innan det bedöms som utslaget. 2 för att det ska vara skadat och 1 för att vara störd. på Strv är det först efter fyra träff som det anses vara skadadt...

sedan med sannolikheter för träffar osv. så betyder det att det krävs betydligt mer än 3skott + 1 rök att slå ut ett pskf. Ja det stämmer enl reglementet att det är så. Men jag vill inte ligga kvar längre än möjligt på min plats efter eldöppnandet. därför lär jag ut 3skott därefter förblinda/avskärma målet ni besköt med rök och därefter till ny stridsställning. ifall fordonet fortfarande är aktivt så går det att bekämpa från vxl sst. alternativt begära indirekt eld och hårdmål. För det kommer flera fordon efter det ni har skjutit ut, och de är inte glada på er och kommer att fylla den plats ni var på med järnskrot. så bort från den platsen är viktigare enl mitt tycke. Men här finns det oxå olika läror. Vissa förespråkar att man dör heroiskt under tiden man bekämpar ett fordon, andra anser att det är bättre att överleva och bekämpa/störa/skada fler fordon...

Edited by Fk Satan

AmfSk har som KJkomp en gång i tiden dedikerade GRG-grupper. Våra var stora, starka, glada och lite småäckliga killar som sköt otäckt bra. Minns när de slaktade två SAAB-mål på 100m-vallen som ren uppvisning; två tavlor, två bumpor, ett GRG med öppna riktmedel, 10 sekunder; ett 8,4 cm stort hål i huvudet på det ena, ett 8,4 cm stort hål i "hjärtat" på det andra...eller när de på dryga 400m sköt in bumpa på bumpa i bunkern på Mandråparudden...

/M

Det här var intressant! Jag är tyvärr inte grundutbildad på grg, utan har fått lära mig det på ett par fbu-kurser.

Har släpat runt på det ett par övningar också.

En sak som jag tänkte på när jag läste Fk Satans (mycket bra) inlägg var att det finns fler soldater än grg inom plutonen. Vid behov borde ksp kunna ge understöd så att grg-omgångarna kan omgruppera.

Tänkte mest på dom gånger som bägge omgångarna öppnar eld samtidigt, men även om det blir lite glapp mellan förflyttningarna när dom skjuter växelvis.

I min pluton har vi en didikerad grg-grupp, tyvärr har dom inte fått tillfälle att öva så mycket. Men jag tycker att en grg grupp är bättre än ett grg på varje grupp. Det tar tid att bli duktig på grg.

Snackade med en kille som låg som grg-skytt, han sa att dom brukade roa sig med att skjuta av stöttorna på siluettmålen som dom sköt på. Efter att ha sett honom skjuta grg så tror jag honom...

Och en grg-omgång som utan problem ligger och skjuter av stöttorna på siluettmål i 40km/h kan bli grymt farlig... Är dom dessutom bra på att ta sig fram med åbäket utan att synas och dra sig ur snabbt och snärtigt så.

helt klart finns det fler system inom plutonen, allt ifrån Skarpskyttar, ksp, P-skott, handgranater, rökhandgranater osv. Vilket gör själva plutonen till ett ganska komplext system att utnyttja optimalt.

Så under tiden GRG-omgrupperar så är det P-skott som gäller. så det gäller att få upp flyt i rörelserna samt god samverkan mellan grupper och omgångar. Så effektiv strid kräver mycket god samordning i tid mellan eld, rörelse och skydd för de enheter som ingår i en pluton. Här har plutonchefen fullt upp med att samordna detta, samtidigt som det gäller att inte bli saltad av motståndaren eller få skador i de egna leden som kommer att leda till att vi blir saltade.

Så det jag försöker göra är att lyfta ur delsystemet GRG ur plutononen och enbart resonera kring deras stridsteknink och om hur vi bäst utnyttjar det systemet. Att blanda in fler delsystem blir en komplex analys där vi skall analysera

*stridspar

*omgång

*grupp

*tid

*eld

*rörelse

*skydd

*p-skott

*grg

*Ak

*rökhandgranat

*spränghandgranat

*ksp

utifrån detta kan vi bygga olika objekt. (nu börjar vi närma oss den ObjektOrienteradeAnalysen av striden i plutons ram) allt ifrån objektet soldat som kan vara utrustade med 0-* vapensystem och ingå i ett stridspar i en omgång och i en grupp varvid dessa kan vara i eld, rörelse eller skydd (för att göra det enkelt). detta synkroniserars mot tid. Nu blir detta ganska akademiskt i tänket. Men utifrån detta tänk kommer vi att leda fram till hur plutonens eldkraft och rörelse bäst kan utnyttjas. Att prata om detta kan leda till en gigantisk OT, utan nu håller vi oss till

stridspar, omgång, grupp

och vapensystemen: GRG

vilka skall synkroniseras i tid och rum mellan eld, rörelse och skydd.

Detta leder till en viss abstraktion från tänkandet med skydd, observation, eld, vx och alt eldställning/stridsställning.

phuu hoppas detta inte blev för rörigt. Så på ett lätt förenklat sätt att utrycka sig så har jag avgränsat mig till att enbart avhandla GRG-tekninken och uteslutligt samordningen med övriga delar av plutonen i mitt tänkande krin GRG. Men tänkandet kring grg är applicerbart även med andra vapensystem inblandat.

Nu blev det minsann fart.. jag tror dock vi tänker i två olika spår - Hv och FM i övrigt.

Min tankebana är sällan på Hv-spåret då jag själv inte är medlem, men kan förstå och godta era tankar kring dedikerad grg-grupp och annat. Håller även helt med om att det behövs drillas mer och att lite nya bestämmelser inte skulle sitta fel. Problematiken i Hv är tyvärr, som vanligt, tiden. Långt ifrån alla [personer och myndigheter] kan avsätta den övningstid grg-revolutionen skulle behöva.. men visst vore det fint.

Att studsa granater längs gator, det är då jag backar ett steg och undrar.. striden i SiB är något av det jag tycker mest om, och visst kan ett grg eller två vara bra vid försvarsstrid, men överlag - inte alls. I mitt tycke är vårt lands version av grg:t förlegat och bör kastas på närmsta soptipp illa bums. Varför? Det tar helt för lång tid att gruppera och verka med.

Som någon nämnde tidigare i tråden, 3 granater + rök i samma eldställning innebär i praktiken minst 30 sekunders skjuttid, till det kommer ju sedan gruppering, avståndsmätningar och allt annat. Sen skall man rodda ihop allting och ta sig därifrån. En dryg minut totalt, om man är drillad.. hur lång tid tar det för ett fordon att vrida tornet och börja pumpa in spräng i kåken? Ekvationen går inte ihop.

Som understödsgrupp inom Hv - visst, inga problem. Inom övriga [mek]förband skulle jag helst se att grg:t i dagens tappning försvann illa fort och omgående ersattes av fler p-skott och/eller NLAW. Men, som sagt - detta är bara min syn..

Ang hur man skjuter lys;

Det är en ganska så enkel metod.

Man använder sig av en tejpremsa som man sätter på Grg:ns högersida i ca 30' vinkel.

En observatör ser på strecket när det är i "lod" linje.

Där efter så är hela proceduren igång, med skott kommer och klart bakåt...

Man får ta med sådana faktorer som vind och var ens egna grupper finns, det är ganska så dumt att visa upp sina egna.

Lys behövs inte idag, pga mörkerutrustningen på alla nyare fordon.

Den utbildning jag som "robotkrigare" fick var att skjuta i 1:a hand rök och i 2:a blåsa bort stridsfordon, som var för nära rb.grp.

Det var inga som helst funderingar på att skjuta mot "mjukare" mål.

Jag och en kompis pratade en gång om hur grym Pbv:n skulle kunna bli om man monterade fast en Grg. Grg:n skulle då i huvudsak användas som nödvärns vapen mot Strv. Jag har varit med om övningssituationer där Strv dyker upp på ställen där dom inte borde. Att hysta iväg ett skott mé ett Pv-vapen är bättre än att inte göra något alls..

Man pratar idag om smart ammo och som jag ser det så är Grg:n ett utmärkt vapen till att utveckla sådan ammo.

Lys behövs inte idag, pga mörkerutrustningen på alla nyare fordon.

Liksom grg-röken är överflödig eftersom moderna vagnar har passiv IR..

Det var inga som helst funderingar på att skjuta mot "mjukare" mål.

Inte för att vara så'n, men det var väl just därför sgr uppfanns?

Jag har varit med om övningssituationer där Strv dyker upp på ställen där dom inte borde. Att hysta iväg ett skott mé ett Pv-vapen är bättre än att inte göra något alls..

..och det var väl därför de uppfann strvminorna istället för att börja svetsa fast något som ändå inte har direkt verkan i målet?

Man pratar idag om smart ammo och som jag ser det så är Grg:n ett utmärkt vapen till att utveckla sådan ammo.

Smart ammo finns redan, det gäller bara för FM att köpa in den.. ca$h is king.

// E5R

@EDR2

Kan bara hålla med om att ny ammo behövs för att hålla igång GRG-systemet. Samt att 48:an skall skrotas och 86:an. för det ger en ganska stor viktminskning av systemet vilket idag är en ganska begränsande faktor. ett GRG väger som 2st P-skott (Ja det väger 0,8 kg mer än 2st P-skott).

Vid uppsutten strid är GRG inte någon höjdare, däremot vid avsutten strid är det ett bra vapen, och med ny am så blir det ännu bättre. Så vid exempelvis närskydd är GRG ett mkt bra vapen.

Personligen anser jag att spränggranaten är den bästa granaten FM har till GRG just nu. utan AI (helst Laser AI) så är denna granat ganska dålig. Att ha laser AI på GRG:t som är kopplat direkt till granaten skulle vara bra.

Men för att göra en lite utvikning igen så är inte GRG:t det enda vapen som skall verka, utan det är fler system som skall verka tillsammans med GRG:t och GRG:t är bara ett av flera system för att tillsammans skapa god eld i målet.

Liksom grg-röken är överflödig eftersom moderna vagnar har passiv IR..

De rökgranater vi har idag, ja. Men precis som moderna vagnar kan skjuta termisk rök så borde rökgranater till grg göra det.

För övrigt så är det ju inte alla som har passiv IR, så visst kan konventionell rök vara användbar även idag.

@Fk Satan

Den väger nå't sån't - utan ammunition. Jag tar därför hellre ett NLAW som är kraftigare och kan betjänas av mig själv. Och för er som nu säger att "men NLAW:n finns ju inte på trupp": Nej, men det gör inte modern ammunition heller - i detta land. Skall man ändå leka med tankar kan man lika gärna göra det med kraft. Men ja, som u-stöd/nsky är det fint. Och sprängen är, som du säger, klockren.. helt klart. Och laser AI finns ju, om än inte i Sverige - ännu. *blundar och hoppas* I övrigt kan jag bara hålla med..

@BJE

Jag jämförde med tidigare inlägg om du inte märkte det - klart den kan vara bra ibland, men så även lysen.. som numera är slopad, det var ju det mitt uttalande åsyftade. Apropå termisk rök - det finns alltid bättre grejor någon annanstans..

Under GU övade vi att vid urdragning skjuta rök på stridsvagnar med grg, alltså på stridsvagnen, i fronten. Mest för att förblinda föraren. Men även för att tvinga besättningen att lucka igen och slå på ev. NBC-system i syfte att vinna tid att göra uppsittning. (Står egna strf i eldställning antar jag att de skjuter egen närskyddsrök, men det går inte att öva.)

Att fråga om någon vet om det funkar är väll inte så stor idé men vad tror ni?

Under GU övade vi att vid urdragning skjuta rök på stridsvagnar med grg, alltså på stridsvagnen, i fronten. Mest för att förblinda föraren. Men även för att tvinga besättningen att lucka igen och slå på ev. NBC-system i syfte att vinna tid att göra uppsittning. (Står egna strf i eldställning antar jag att de skjuter egen närskyddsrök, men det går inte att öva.)

Att fråga om någon vet om det funkar är väll inte så stor idé men vad tror ni?

@Mats

Besättningen är ju nedluckad mest hela tiden, skulle han stå uppe tror jag han inte skulle lucka igen för lite (jaja..) rök utan helt sonika kört 25m framåt och kollat läget. Så hade jag gjort - i brist på relvant utb. NBC-systemet? Det är väl bara att trycka till en knapp, det ger nog inte lång stund till dig - om det ens är något de skulle göra..

Har dock hört att FN-svenskar skjutit rök i strv front i avskräckande syfte.. Libanon om jag inte minns fel. Men, det är bara något jag hört och inget jag kan bekräfta..