Jump to content

Kikarsikte till Grg?


627olsson

Recommended Posts

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

...

och en 48 är det helt klart då samtliga modeller utav 86 har stöd längst fram på röret...

 

Nej, det har de inte.

I stand corrected :ph34r: (men undrar lite vad det var för modell på det GRGt)

Link to comment
Share on other sites

vad är det för ammo tilldelning till grg i en insatsplut ?

 

 

Se PM

Varför inte svara öppet, inte hemlig information vad RU är på HV förband precis.

dvs.

8 84/48 RÖKGR M4084-405099

8 84/48 SGR M4084-402299

16 84/48 SLPSGR M4084-404799

 

detta är alltså amtilldelning till varje grggrupp

Link to comment
Share on other sites

30st RPG7 låter lite väl mkt... man räknar med 5st P-skott för att skada en strv. Och skjute uppifrån så låter det som en enklare uppgift att slå ut en strv. Och vem tillåter att så många granater skjuts mot en strv innan hela byggnaden blir fylld med spräng och innan vagnen själv skjuter rök osv? Låter mest som en skröna (propaganda) i antalet från jänkarnas sida...

Man räknar med att behöva 5-6 P-skott m/86 för att slå ut ett

stridsfordon, skjuter man mot front på en M1A2 eller Leopard 2A5 lär man behöva ännu fler och då träffa svagare bepansrade områden.

 

Man har slagit ut flera pansarfordon i Irak på grund av bristande rutiner med brandfarliga vätskor på och i fordonen.

Edited by jonte72
Link to comment
Share on other sites

En "vanlig" hemvärnspluton ska också ha följande:

20 p-skott m/86, 36 spränghandgranater, 16 rökhandgranat 56, 32 närlys, 18 gevärsrökgranater och 36 drivpatroner, 10 försvarsladdning 21/22, 128 KSP-band, 4800 st 7,62/10 PPRJ ( pansarbrytande), 8000 st 7,62/10 PRJ, 2 st GRG m/48, 4 st KSP m/58, 2 st RA 135, 3 st RA 145/146 mm mm.

 

Hela utrustningslistor mm finns här:

http://www.hemvarnet.mil.se/rikshvavd/article.php?id=8893

( det är det första dokumentet på listan).

Edited by jonte72
Link to comment
Share on other sites

Jo, det är ganska fin eldkraft i GRG.

 

Problemet som finns i HV är att det är svårt att få tag på grundutbildade GRG-serviser + att man i de flesta kompanierna inte har någon vettig utbildning på systemet.

 

I Uppsala har vi under det senaste året startat en "grundutbildning" på GRG. Den utbildningen omfattar det som krävs för märket - dvs "godkänd utbildning" enligt skjutrGRG 2002. Problemet är ju som alltid tiden - men det har löst sig.

 

Hur ser användandet av GRG och utbildningen på vapnet ut i övriga kompanier i landet?

Link to comment
Share on other sites

Vi har, tror vi, en bra grg grupp och en hyfsad grggrupp. Tyvärr prioriteras grg utbildningen ner (av just tids och kostnadsskäl) varje år. Ett särskilt problem är bristen på skjuttillfällen sedan Almnäs stängdes (eftersom LGs skjutfält har begränsad möjlighet att skjuta 20mm och över, och US prioriteras).

 

Insatspluton tgb har 28 pskott 86 förresten.

Link to comment
Share on other sites

Vi har, tror vi, en bra grg grupp och en hyfsad grggrupp. Tyvärr prioriteras grg utbildningen ner (av just tids och kostnadsskäl) varje år. Ett särskilt problem är bristen på skjuttillfällen sedan Almnäs stängdes (eftersom LGs skjutfält har begränsad möjlighet att skjuta 20mm och över, och US prioriteras).

 

Insatspluton tgb har 28 pskott 86 förresten.

som jag tolkar dokumenten har en del insatspluton med terrängbil 20 p-skott och andra endast 8, men jag kan ju ha fel.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det är ganska fin eldkraft i GRG.

 

Problemet som finns i HV är att det är svårt att få tag på grundutbildade GRG-serviser + att man i de flesta kompanierna inte har någon vettig utbildning på systemet.

 

I Uppsala har vi under det senaste året startat en "grundutbildning" på GRG. Den utbildningen omfattar det som krävs för märket - dvs "godkänd utbildning" enligt skjutrGRG 2002. Problemet är ju som alltid tiden - men det har löst sig.

 

Hur ser användandet av GRG och utbildningen på vapnet ut i övriga kompanier i landet?

 

Det ska finnas fastställd utbildningsplan för GRG i HV, varför inte använda sig utav den?

 

Min personliga erfarenhet är annars att det räcker att ha en som är utbildad på vapnet under vpl för att få ett bra system, iaf för min del.

Min skytt/laddare (vi turas om) är mycket bra samtränade sedan innan och därför kom "samspelet" med GRG väldigt naturligt, sedan kommer jag aldrig komma upp i samma pannben som någon som legat som GRG skytt/laddare på pansarskytte, men vi är ett bra team med GRG.

Edited by dxl
Link to comment
Share on other sites

Hur ser användandet av GRG och utbildningen på vapnet ut i övriga kompanier i landet?

 

Är med i en understöds"grupp" (vi är väl 3 plus C...) som i teorin ska ha hand om understödsvapnen, dvs 58:an och grg:t. Jag har varit aktiv i ett drygt år och aldrig sett skymten av vare sig grg eller ksp, förutom vid ett tillfälle, när vår grupp var inbjudna till grannbataljonen för att öva på understödsvapen. Då passade jag iofs på att vara med i ksp-täten (med lösplugg) eftersom jag aldrig skjutit med ksp förut och redan är utbildad på grg i gu, dessutom den enda i gruppen som är det tror jag. Grg-täten körde dessutom med BT så det var ju inte så upphetsande.

Lite utsvävande från ämnet, men under ett drygt år har vi alltså plockat fram understödsvapnena noll gånger i egen regi.

 

Dock förstår jag lite varför: jag tillhör Eskilstuna hv-bat, och för att kunna öva med ksp/grg måste vi åka till kasunerna i P10 i Strängnäs, vilket tar kanske 1 timme av värdefull övningstid, och dessutom måste vi öva där. Och nu när P10 ska läggas ner får vi ännu längre resväg om vi ska ända till S1 eller vart sjuttsingen vi nu får bege oss till...

 

Nu till helgen ska vi (jag) iaf få chansen att smälla av lite eldmarkeringsskott med grg:t, och de andra killarna får brassa av några salvor lösplugg med ksp:n i en stor övning tillsammans med andra bataljoner. Första gången på ett drygt år alltså vi i gruppen får en någorlunda chans att träna tillsammans med de vapnen vi egentligen ska ha.

Link to comment
Share on other sites

Det ska finnas fastställd utbildningsplan för GRG i HV, varför inte använda sig utav den?

 

Vi ville ha en utbildning med högre ambitionsnivå än den som är standard. Genom att dessutom kunna ta utbildningstecknet GRG så ville vi (utan inbördes ordning) 1. skapa intresse för vapnet 2. kvalitetssäkra skyttarna 3. ha ett mycket tydligt mål med en större utbildning.

 

Jag tycker vi har lyckats bra - för att inte säga mycket bra. Dock hänger samträningen på att GRG-folket är villiga att donera extra övningstid. Detta har inte varit något problem för vissa, men stort för andra. Vi har soldater som gått från ingen kunskap alls till en vettig GRG-servis på under ett år. Dock lägger dom soldaterna gärna 150h+ per år på verksamheten (vi är inte insats - vi är riktiga soldater :P ).

 

GRG är det slagkraftigaste vi har - det måste vi prioritera.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Jag tycker GRG inte behöver proriteras, då jag anser att hotbilden inte överensstämmer med de mål man i huvudsak bekämpar med P-vapen.

 

Hellre lägg ner mer tid på annat såsom eldhandvapnet och/eller kulsprutan istället. Men att ändå se till att kompetensen bibehålls på GRG då det är ett jevla bra vapen i övrigt och i vissa situationer där rök och spräng är användbara.

Link to comment
Share on other sites

Nja - det var ju just det där med mångsidigheten...

 

GRG är inte endast ett PV-vapen.

 

Det är inte svårt att prioritera KSP eller EHV - dom tycker folk det är kul att panga med i alla fall. GRG ses däremot som tung och jobbig och inte lika sexig som 58:an - därför behöver tjänsten prioriteras redan från början.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...