Jump to content

Ryssen kommer?


Recommended Posts

Russia to hold joint military exercises in Sweden, defense minister says

MOSCOW (AP) -- Russia and Sweden will conduct joint military exercises in Sweden in early 2006, Defense Minister Sergei Ivanov said Monday, according to the RIA-Novosti news agency.

Ivanov made the announcement after meeting his Swedish counterpart, Leni Bjorklund, who began a three-day visit Monday. The report said the planned exercises would include Russian motorized infantry groups but did not give other details.

Ivanov said he and Bjorklund agreed to widen contacts between their countries' militaries, the report said.

That broadening would involve direct contacts between military units in southern Sweden and Russian forces in the Kaliningrad exclave, across the Baltic Sea from Sweden.

Bjorklund on Tuesday is expected to meet with officials at the Emergency Service Ministry to discuss joint responses to emergencies.

 

Ett par kompletterande uppgifter från RIA-Novosti: www.rian.ru:

 

"Övningen kommer att kallas för "SNÖFLINGAN" - snezjinka - säger Rysslands försvarsminister Sergej Ivanov. Initiativet till samövningen kommer från våra svenska kollegor, och övningen kommer att genomföras under svåra klimatförhållanden, vilket, anmärker Ivanov, kommer att vara till gagn för bägge sidor. Ivanov uttalar även ett intresse för den svenska kompetensen inom området militärekologi. En rysk delegation kommer att besöka Sverige under oktober för att studera de här frågorna"

Edited by Detsl
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

"Övningen kommer att kallas för "SNÖFLINGAN" - snezjinka - säger Rysslands försvarsminister Sergej Ivanov. Initiativet till samövningen kommer från våra svenska kollegor, och övningen kommer att genomföras under svåra klimatförhållanden, vilket, anmärker Ivanov, kommer att vara till gagn för bägge sidor. Ivanov uttalar även ett intresse för den svenska kompetensen inom området militärekologi. En rysk delegation kommer att besöka Sverige under oktober för att studera de här frågorna"

 

 

Ekologi? Jo tjena. Teknologi snarare.

Link to comment
Share on other sites

Jag finner det intressant att ryssen lyckats skrapa ihopa pengar för att skicka över motoriserade styrkor över till Sverige.

 

Undrar om de menar Skåne när de pratar om södra Sverige :baskerPa:

Jaja, med lite tur så kanske man får se några ryska fordon rulla på vägarna.

Link to comment
Share on other sites

Jag finner det intressant att ryssen lyckats skrapa ihopa pengar för att skicka över motoriserade styrkor över till Sverige.

 

Undrar om de menar Skåne när de pratar om södra Sverige :baskerPa:

Jaja, med lite tur så kanske man får se några ryska fordon rulla på vägarna.

"Övningen kommer att kallas för "SNÖFLINGAN" - snezjinka - säger Rysslands försvarsminister Sergej Ivanov. Initiativet till samövningen kommer från våra svenska kollegor, och övningen kommer att genomföras under svåra klimatförhållanden

 

Hm, känns ju inte riktigt som att vi skåningar är med i leken där. Vi har ju knappast någon sträng vinter att skryta med. Jag skulle gissa på att det enda vettiga man kan göra här nere är "framkomlighetstest i skånsk mylla" med de ryska stridsfordonen.

Link to comment
Share on other sites

Stränga väderförhållanden får man inte förrän man verkligen kommer högt upp i landet, dock så skulle ett övningsfält i Värmland vara ganska illa har jag hört.

 

Dock så är Skåne annars känt för att här kan även norrlänningar frysa ;)

(true story)

 

Tänker på det att i Skåne finns flera övningsfält som lämpar sig för motoriserade förband, har för mig att Sveriges största pansarövningsfält finns här. Är jag helt fel på det så finns det säker någon vänlig själ som rättar en.

Link to comment
Share on other sites

Ryssar i Sverige…..!!? Perfekt!!

 

Då är det bara ut och öva med GRG:t och PSG:T Nu menar jag inte att vi skall bekämpa våra nya ”vänner” :angry: från öst.

Men vilket utmärkt tillfälle att lära sig hur ett ryskt fordon eller en rysk officer ser ut när man tittar på dom genom kikarsiktena.

Så till kassunerna och hämta ut GRG och PSG så börjar vi öva så snart dom är här. :sniper:

 

Ha de

Link to comment
Share on other sites

Ryssar i Sverige…..!!?  Perfekt!!

 

Då är det bara ut och öva med GRG:t  och PSG:T  Nu menar jag inte att vi skall bekämpa våra nya ”vänner”  :angry:  från öst.

Men vilket utmärkt tillfälle att lära sig hur ett ryskt fordon eller en rysk officer ser ut när man tittar på dom genom kikarsiktena.

Så till kassunerna och hämta ut GRG och PSG så börjar vi öva så snart dom är här. :sniper:

 

Ha de

 

Spelar det någon roll hur fordonet eller Officern ser ut i siktet?

Vad som räknas är avståndsbedömning och framförhållning.

 

Vilka relationer Ryssland än haft med oss så är de våra inbjudna gäster och storvuxna grannar.

Personligen skulle jag bli skitförbannad om någon siktade på mina gäster.

 

Jag tror att du skojar, Men sätt gärna ut en smiley så blir du tydligare.

 

/Glömde ett ord.

Edited by Flamdämpare
Link to comment
Share on other sites

Men förf*n Rainman.  Du kanske skulle uppdatera din FI-karta något?

 

 

Vad gäller min FI karta så är den för mig ganska så tydlig.

 

Min högst personliga åsikt är att hotbilden mot Sverige är mycket liten. Och den åsikten tror jag mig dela med en klar majoritet av de Svenska folket.

Men saker och ting kan ändra sig snabbt. Våra stormakter kan med utan några större problem ta sig friheter att i ett preventivt syfte skydda sig själva genom att anfalla andra länder. USA i Irak tex.

Så om Sverige eventuellt skulle bli utpekad som en bas eller gömställe för terrorister så kan läget som sagt snabbt ändra sig.

Detta är högst osannolikt men vi skall inte sätta oss i soffan och bara titta på när CNN visar hemska bilder ifrån något krig långt borta utan bibehålla garden uppe så vi inte åket på en propp när vi minst anar det.

Sen så kan vi titta på en annan karta tex. Världskartan och snabbt konstatera att de land som ständigt med väldigt få pauser krigar än här nä där är just Ryssland. Och om nu Ryssland får för sig att åter bli en stormakt som kan mäta sig med USA så är det väll inte helt osannolikt att länderna runt deras gränser blir brickor i det spelet.

Nu vill jag klargöra att jag absolut inte ser Ryssland som någon fiende.

 

Men att vi bör vara medvetna om vilka vi väljer att samarbeta med och välja dom med omsorg.

 

Ha de

Link to comment
Share on other sites

Här kommer info från TT. Ytterligare detaljer kring själva Snöflingeövningen.

 

 

MER SVENSKT-RYSKT FÖRSVARSSAMARBETE

STOCKHOLM (TT)

Ryska soldater på svensk mark, gemensamma räddningsövningar i Östersjön och

mindre formella kontakter.

Efter ett besök hos sin ryske kollega på måndagen tror försvarsminister Leni Björklund att svensk-ryska samarbetet kommer öka.

 

-Nu vill min ryska kollega också att vi ska övergå i reguljära marina räddningsövningar, säger Leni Björklund till TT.

Hon besöker Ryssland i tre dagar. Första dagen träffade hon ryske försvarsministern Sergej Ivanov i Moskva.

Björklund vågar ännu inte sia om några datum för när marina övningar kan bli av. Men hon uppger att det främst är u-båtsräddning som kan bli aktuellt.

-Det är naturligtvis av intresse för båda länderna, säger Leni Björklund.

Internationell övning

Dessutom talade de båda försvarsministrarna om den internationella samövningen Snöflingan, som ska hållas i norra Sverige i januari. Där ska en fredsbevarande operation, sanktionerad av FN, övas. Snöflingan är unik genom att ryska arméförband - i form av en motoriserad rysk skyttepluton - för första gången någonsin deltar i en övning på den forne svenske arvfiendens territorium.

Personliga kontakter

Enligt Leni Björklund var hon och Ivanov överens om att övningen är en logisk markering för utvecklingen mellan Ryssland och Sverige på försvarsområdet.

-Vi konstaterade att de bilaterala relationerna är utomordentligt goda på vårt politikområde, säger hon.

Dessutom var ministrarna ense om att personliga kontakter mellan lägre tjänstemän och officerare ska öka, vilket ska förenkla och utveckla samarbetet.

-Det ska inte vara lika protokollärt krångligt längre, säger Björklund.

 

051003-2036

Link to comment
Share on other sites

Men förf*n Rainman.  Du kanske skulle uppdatera din FI-karta något?

 

 

Vad gäller min FI karta så är den för mig ganska så tydlig.

 

Min högst personliga åsikt är att hotbilden mot Sverige är mycket liten. Och den åsikten tror jag mig dela med en klar majoritet av de Svenska folket.

Men saker och ting kan ändra sig snabbt. Våra stormakter kan med utan några större problem ta sig friheter att i ett preventivt syfte skydda sig själva genom att anfalla andra länder. USA i Irak tex.

Så om Sverige eventuellt skulle bli utpekad som en bas eller gömställe för terrorister så kan läget som sagt snabbt ändra sig.

Detta är högst osannolikt men vi skall inte sätta oss i soffan och bara titta på när CNN visar hemska bilder ifrån något krig långt borta utan bibehålla garden uppe så vi inte åket på en propp när vi minst anar det.

Sen så kan vi titta på en annan karta tex. Världskartan och snabbt konstatera att de land som ständigt med väldigt få pauser krigar än här nä där är just Ryssland. Och om nu Ryssland får för sig att åter bli en stormakt som kan mäta sig med USA så är det väll inte helt osannolikt att länderna runt deras gränser blir brickor i det spelet.

Nu vill jag klargöra att jag absolut inte ser Ryssland som någon fiende.

 

Men att vi bör vara medvetna om vilka vi väljer att samarbeta med och välja dom med omsorg.

 

Ha de

 

Då är vi helt överens! :sniper:

Link to comment
Share on other sites

Sen  så kan vi titta på en annan karta tex. Världskartan och snabbt konstatera att de land som ständigt med väldigt få pauser krigar än här nä där  är just Ryssland. Och om nu Ryssland får för sig att åter bli en stormakt som kan mäta sig med USA  så är det väll inte helt osannolikt att länderna runt deras gränser blir brickor i det spelet.

 

Ryssland har aldrig kunnat mäta sig med USA. Bara i amerikanska krixfilmer, James Bond och liknande produktioner. Ryssland/Sovjet har aldrig varit en supermakt.

Link to comment
Share on other sites

Sen  så kan vi titta på en annan karta tex. Världskartan och snabbt konstatera att de land som ständigt med väldigt få pauser krigar än här nä där  är just Ryssland. Och om nu Ryssland får för sig att åter bli en stormakt som kan mäta sig med USA  så är det väll inte helt osannolikt att länderna runt deras gränser blir brickor i det spelet.

 

Ryssland har aldrig kunnat mäta sig med USA. Bara i amerikanska krixfilmer, James Bond och liknande produktioner. Ryssland/Sovjet har aldrig varit en supermakt.

 

 

HALLÅ!!

 

- Ett land som har/hade tillräligt många kärnvapen för att skicka världen tillbaka till stenåldern.

- Ett land som hade tillräckligt med trupper för att hålla hela Östeuropa i ett järngrepp

- Ett land som hade 10.000-tals stridsvagnar och flygplan

- Ett land som var inblandad i konflikter över hela världen

 

Ett sådant land måste nog kallas Supermakt.

 

Sen om USA var hade mer och bättre mrtl. är en helt annan sak. Men att säga att Ryssland (Sovjet) aldrig har varit en supermakt ….nja , då bör man nog ta sig en titt i historieböckerna en gång till. För Sovjet var sedan slutet av WW2 en av de två helt dominerande nationerna även om dom i dagsläget är långt efter USA som nu ensamt stråtar på tronen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tvivlar inte på Sovjetunionens destruktiva kapacitet, men landet var en ruin. Ekonomiskt, industriellt, politiskt, socialt. Säkert skulle Sovjet bra gärna rullat in över DDR-gränsen med alla de där stridsvagnarna, men sen då? Jag skulle nog vilja påstå att Ryssland är starkare i dag än Sovjet var för trettio år sen. Antalet tanks och flygmaskiner har väldigt liten betydelse på hur starkt ett land är.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog snarast vilja tala om en potential till utveckling som finns i dagens Ryssland, men som saknades i gårdagens Sovjet. Som jag sa tidigare, hade Sovjetunionen en rätt så remarkabel destruktiv kapacitet. Jag tolkar inte det som styrka. Även ekonomiskt befinner sig Ryssland i dag i ett läge av utveckling. Sovjet var en ekonomisk katastrof i 70 år.

 

Men det är utan tvekan så att Sovjet hade större möjlighet att förstöra och fördärva, lemlästa och våldta för 30 år sen. Det pågår en extremt trögflytande militär reform i Ryssland just nu, i riktning mot ökad professionalism och bättre utrustning. I Sovjet fanns för 30 år sen inte tillstymmelse till såna resonemang. Numerär var det enda som räknades. Det funkade mot Napoleon och det funkade mot Hitler och det skulle funka mot Carter.

 

Styrkan i dagens Ryssland ligger i insikten om behoven av förändringar. Svagheten i dagens Ryssland ligger i att den här insikten fortfarande är alltför dåligt utvecklad.

 

Och, för att dra tillbaka diskussionen till ursprungstemat: jag tror att en svensk-rysk samövning bidrar till SVERIGES säkerhet. Ju bättre utbildad och professionell ryska armén blir, desto mindre hotfull blir den. Utan allt tvivel.

Link to comment
Share on other sites

Det är så klart med I19 som det ska övas. Sveriges nordligaste regemente.

 

http://www.i19.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=29638

 

Detta var mer eller mindre klart redan i våras. C I19 berättade det t.ex. vid utryckning för kullen 04/05, ungefär samtidigt som han sade att I19 skulle sätta upp LA06 och KS17.

 

Från ovanstående sida framgår bl.a. "En motoriserad skyttepluton från Ryssland (Leningrads militärområde) kommer till Sverige för att samöva med I 19"

 

 

Felplacerad tråd?

Link to comment
Share on other sites

Det övas mycket i västra ryssland nuförtiden... med "siktet" mot skandinavien/baltikum.

 

 

 

http://www.itar-tass.com/eng/level2.html?N...98000&PageNum=0

 

http://www.itar-tass.com/eng/level2.html?N...95794&PageNum=0

 

news_img_2495794_0006.jpg

 

news_img_2498000_0006.jpg

 

 

Det är ju bra att dom kan sin sak [ironi] men vän av ordning funderar ju... vem ser dom som sin "fiende" när dom nu övar i vårat närområde?

 

Ang. samövning med svenskar i sverige. "Det är bra att känna sin fiende" heter det ju. Vän av ordning undrar förståss varför Leni(n) Björklund inte kan ordna så att vi "samövar" i St:Petersburgs omnejd... eller varför inte moskva?

 

Jag tycker det luktar om hela affären.

Edited by Pappsen
Link to comment
Share on other sites

Vad är det som oroar er med att svenska och ryska trupper samövar?

 

För det är väl det som den här tråden handlar om...

 

Ryssarna lär sig mer om:

  • hur våra förband jobbar/strider
  • vår matriel
  • hur deras matriel mäter sig med vår
  • hur deras matrial fungerar i sverige
  • o.s.v.

Ryssarna bör hålla sig på sin sida om pölen, så håller vi oss på vår.

Bättre att vi samövar med någon västmakt.

Link to comment
Share on other sites

ärligt nu jag är nog mer rädd för Norge än Ryssland för tillfället :P

 

varför skulle Ryssland få för sig att göra något dumt mott lila sverige spelar ju ingen roll at vi inte är med i NATO för NATO lär ju inte stå och titta på om ryska tanks rullar över gränsen eller hur ;)

Link to comment
Share on other sites

ärligt nu jag är nog mer rädd för Norge än Ryssland för tillfället :P

 

varför skulle Ryssland få för sig att göra något dumt mott lila sverige spelar ju ingen roll at vi inte är med i NATO för NATO lär ju inte stå och titta på om ryska tanks rullar över gränsen eller hur ;)

 

nyckelfrasen i ditt inlägg är "för tillfället"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...