Jump to content

korrektheten i PLIS


Recommended Posts

Fick nu i veckan se urdrag ur PLIS och vad som står där... efter att ha gjort vpl i 469dagar vid NB21, så står det i PLIS att jag saknar 142 dagar GU. jag saknar enl PLIS betyg från vpl. Men i plis står det att jag muckade 27-Mars 1998 och rykte in 7 Jan 1997. Vidare så blev jag sänkt i grad från VPL-Fk => MENIG i oktober 1998... Allt enligt detta fantastiska system PLIS. till saken hör att jag har sökt ett 10-tal missioner samt sökt till yoff vid 3-4 regementen och fått nobben på samtliga. Nu vet jag varför jag fått nobben på samtliga, trotts bra betyg från GU (de jag har i handen) men enl PLIS så har jag betyg 0-0-0 eftersom jag EJ har genomfört GU och har 142 dagars GU kvar......

 

Nästa konstiga sak är att jag har varit med i Hv sedan 1998 och fått ut vapen, gjort två säkerhetskontroller, samt en fördjupad säkerhetskontroll. ingen av dessa kontroller har slagit larm. Nu när jag går en Plutonchef kurs så slår kurschefen larm efter att gjort en slagning i plis.

 

Personligen känner jag mig djupt kränkt av detta fel i PLIS ett fel som kan ha påverkat min framtid ganska mycket. Någon som vet hur jag kan gå tillväga för att få detta fel åtgärdat? dvs att det står rätt sak i PLIS, samt ifall man kan få någon form av ersättning från pliktverket pga hur felhanterad man har blivit när man sökt till yoff samt utlandstjänster? Eftersom jag vid deras PLIS slagningar inte får åka på utlandstjänst pga att jag har GU kvar att genomföra och att jag enl PLIS saknar betyg från VPL... detta har påverkat min framtid ganska mycket tyvärr :(

 

vidare saknar jag behörighet för AK5 och AK4... har haft en AK4 i garderoben sedan 98... och gjort GU på mekskytte kompani som KB vilka använder AK5 ganska mkt :camo: personligen tror jag att detta fel har givit mig en hel del motgångar genom åren och nu när felet har upptäcks så tror jag attt risken är stor att jag får avrusta :):banana

 

HelgeIvar :=o PLIS

 

PLIS ,O HelgeIvar

Edited by HelgeIvar
Link to comment
Share on other sites

Hmm... de betyg du "har i handen" borde ju ha något slags bevisvärde gentemot PLIS uppgifter. Mitt tjänstgöringsintyg är en originalhandling undertecknad av Bataljonchef, så man kan tycka att bevisbördan ligger på Pliktverket att förklara om deras uppgifter avviker från ditt tjänstgöringsintyg. (Om du också har ett tjänstgöringsintyg i original dvs).

 

På samma sätt antar jag att din grad kan styrkas genom ditt tjänstgöringskort i den lilla "blå boken", som man i alla fall fick på min tid.

 

Det finns säkert någon jur kand eller jur stud här som kan reda ut konsekvenserna av ev. felaktig myndighetsutövning i detta fall.

Link to comment
Share on other sites

Om du tittar på Pliktverkets hemsida under sektionen om författningar så finns det länkar till diverse lagar och förordningar som regulerar deras verksamhet.

 

Titta speciellt på 18 § i "Lag 1998:938 om behandling av personuppgifter om totalförsvarspliktiga". Den refererar i sin tur till Personuppgiftslagen (SFS 1998:204). Där kan 28 § som behandlar rättelse vara intressant...

 

Det mest naturlig i denna situation är ju att ta kontakt med Pliktverket och be dem att rätta uppgifterna som du anser vara felaktiga. Gör detta genom att skriva ett brev till Pliktverket där du påpekar bristerna i informationen på ett sakligt sätt. Bifoga kopior (gärna bevittnade) av de handlingar (betyg, tjänstgöringsbok etc.) som du har som visar de rätta uppgifterna.

 

Är varken jurist eller jur.stud men ganska bra på att hitta information ändå...

 

// WM

Link to comment
Share on other sites

Jag har råkat ut för något liknande...

När jag ansökte till HV nu i våras, så passade jag på att av ren nyfikenhet göra ett utdrag ur pliktverkets register. Döm av min förvåning, det fattades uppgifter om min värnplikt! Min vpl-grad som furir stod inte med, men i övrigt stämde allt.

 

För att rätta till detta ringde jag till pliktverket, som i sin tur hänviade mig till SSM (nuvarande MSS, Kvarn), där jag gjorde lumpen. Jag fick till slut ordning på allt, men jag fick ringa många telefonsamtal och skriva några brev.

 

Ett tips är att höra med regementet där du gjorde lumpen, de kan ha information om dig. Finns det ingen information där kan man vända sig till krigsarkivet i Stockholm, enligt någon lag ska alla kompanihändelser lagras där i ett visst antal år.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Hur får man urdrag från det registret?

 

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=9598

 

Ska vi försöka hålla oss till en mer djupare diskussion här så kan de enkla frågorna om hur/vad/när om PLIS funkar vara i den andre tråden, så slipper vi stänga denna.

 

/BlåGul

Link to comment
Share on other sites

Personligen känner jag mig djupt kränkt av detta fel i PLIS ett fel som kan ha påverkat min framtid ganska mycket.

 

Om du har lidit skada, ekonomisk eller annan så kan du teoretiskt kräva skadestånd. Men då måste du kunna lägga fram bevis för dina krav.

 

Skadeståndslag (1972:207)

 

Handbok för förvaltningsmyndigheter

 

Du kan alltid anmäla till Justitieombudsmannen eller kräva skadestånd hos Justitiekanslern

Link to comment
Share on other sites

Heh, enligt PLIS är jag ett eldledningsgruppbefäl trots att jag i verkliga livet var sambandsgruppbefäl under min värnplikt plus att mitt betyg skiljer sig från det som är noterat i de dokument jag fick vid avslutat värnplikt.

M.a.o. information i PLIS = synnerligen opålitlig.

 

Hoppas att du kan få rättelse och en hyfsad behandling från myndigheterna.

Link to comment
Share on other sites

Nästa konstiga sak är att jag har varit med i Hv sedan 1998 och fått ut vapen, gjort två säkerhetskontroller, samt en fördjupad säkerhetskontroll. ingen av dessa kontroller har slagit larm. Nu när jag går en Plutonchef kurs så slår kurschefen larm efter att gjort en slagning i plis.

HelgeIvar :ph34r: PLIS

 

PLIS  :/  HelgeIvar

 

För att gå med i hemvärnet skall man ha genomfört minst 85 dagars gsu, det har du gjort med råge. Avrustning torde ej bli aktuellt.

 

Man är således behörig om man avbrutit sin GU efter 85 dagar. Inget konstigt med det. Det är ofta förklaringen till att det finns korpraler i hv.

 

Din chef borde dock ha haft tillräcklig koll för att notera att du burit fel grad även om du gått som "lasse i ledet", om du nu gjorde det. Har du befälsbefattning är det i det närmaste tjänstefel från din chef att inte ha bättre koll.

 

(OT: Tjena gruppmedlem HI, fr CN! :baskerPa: )

Edited by Conan
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...