Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hur många veckor tjänstledigt tar ni innan och efter utbildning och mission?

Funderar på att ta söka 2 veckor innan och 4 veckor efter.

Man lär ju inte ha ont om pengar när man kommer hem och jag ska flytta i årskiftet 07/08 så det vore bra för mig att ha gott om tid där.

Posted

Jag jobbade ända fram till inryckning och började jobba nästan direkt när jag kom hem.

Anledningen till det är att jag annars bara hade gått hemma och väntat på att få åka.

Och när jag kom hem så var det bara att ta tjuren vid hornen och kasta sig in i det civila mörkret. :)

Posted
Jag jobbade ända fram till inryckning och började jobba nästan direkt när jag kom hem.

Anledningen till det är att jag annars bara hade gått hemma och väntat på att få åka.

Och när jag kom hem så var det bara att ta tjuren vid hornen och kasta sig in i det civila mörkret.  :blink:

Samma här... :)

Posted

Om du ska vara "ledig" när du kommer hem, se till att boka en resa eller motsvarande. Kommer du hem till en tom lägenhet, och det är en par veckor kvar till jobbet börjar, lär du klättra på väggarna inom ett par timmar...

Posted

Personligen skulle jag lyssna på de andra här, som började direkt efter missionen.

Själv gjorde jag misstaget att gå och drälla när jag kom hem i vintras. Kan meddela att det gick vääldigt snabbt att förfalla och bli en soffpotatis. Det är nog bättre att ta ut semester senare om man verkligen känner att man behöver, jag tror det är bättre att började arbeta och ha folk omkring sig hela tiden än att sitta ensam hemma och grubbla.

Posted

Jepp, håller med. Börja jobba så fort så möjligt. Jag hade några veckor ledigt och deppade ihop totalt. Längtade tillbaka, saknade kamrater och allt det vanliga. Underskattade de råd jag fått av gammelyxor innan hemrotation. Lyssna på de som varit med innan....

Posted
Hur många veckor tjänstledigt tar ni innan och efter utbildning och mission?

Funderar på att ta söka 2 veckor innan och 4 veckor efter.

Man lär ju inte ha ont om pengar när man kommer hem och jag ska flytta i årskiftet 07/08 så det vore bra för mig att ha gott om tid där.

Håller med de andra här, kom igång så snabbt som möjligt men med ett undantag.

Jag anser att det är en klar skillnad på att komma hem i december och att komma hem i juni. Är det så att du roterar hem lagom till sommaren kan jag tycka att ett par veckor / 1-2 månader ledighet kan vara okej, bara man har något efter det. Har själv provat på att rotera hem både i december och i juni. December rotationen var ett

h-vete rent ut sagt, efter sommar rotationerna var det mycket lättare att ta tag i sitt liv igen!

Alfie - leg gammelyxa med rätt att önska dig lycka till!!

Posted (edited)

Fan ni har fått mig helt att tänka om, Jävla fint med ett sånt här forum! Så man kan få massa råd av folk som varit med om detta redan och jag slipper göra om era misstag.

Jag ska nog kasta mig direkt in i skiten efter hemrotation. Precis som ni säger. Tack för alla råd!

Edited by SGT Jakobsson
Posted (edited)

Klokt val om du frågar mig. Det är som sagt bättre att komma tillbaka in i det civila vanliga (tråkiga?) livet så fort som möjligt, det är ju det som är det som är de flestas vardag trots allt. Blir gärna lite "lördag hela veckan" om man går hemma och dräller med mycket fritid och lite extra kulor på banken.

En annan sak, de av dina arbetskamrater som varken är militärt intresserade eller gamla yxor, kommer med största sannolikhet att vara nöjda med dina anekdoter från missionen efter första fikarasten. Sedan är de allt som oftast uppdaterade och vet tillräckligt mycket om vad du gjort under de senaste månaderna. Det är alltså lite skämtsamt menat (tillsammans med en hel del allvar), sett ur mitt egna perspektiv.

Och förbered redan nu ett bra svar på frågan: "Hur många sköt du då?! Hahaha! Höhöhö!", som någon av dina arbetskamrater förmodligen kommer att ställa till dig under första arbetsdagen.

EDIT: Rättade mig själv lite

Edited by APC-mannen
Posted
Och förbered redan nu ett bra svar på frågan: "Hur många sköt du då?! Hahaha! Höhöhö!", som någon av dina arbetskamrater förmodligen kommer att ställa till dig under första arbetsdagen.

EDIT: Rättade mig själv lite

Och hur många prostiuerade låg du med? :camo:

Posted (edited)

Och hur många prostiuerade låg du med?  :camo:

En klassiker till är ju * Hur mycke pengar tjänade du* !!

Edited by The Swede
Posted

Inlämning och avveckling på fredagen, tillbaka på ordinarie jobb på måndagen (dock efter en härlig rotblöta med några vänner). Trots jobb känndes klättra-på-väggarna-syndromet: puckade arbetskamrater som tjafsar om småsaker m.m.

Tips: börja jobba så fort som möjligt.

• Forumsledning
Posted

Jobbade fram till jag skulle rycka in.. fast sen fick jag inte så mycket val då de ringde på torsdagen och inryck var på måndagen..

Vid hemkomsten var det sommar och man såg till att få träffa sina vänner så fort som möjligt.. tystnaden hemma är ganska påfrestande. Jobbet fanns ändå inte nått att göra då..

Skaffade en plats på EN01 ganska snabbt och åkte sen på Muckaresan :camo: Började jobba någon vecka efter.. men nu känns det som om man borde börjat jobba direkt.. i samma linje som ni andra skriver här.

Posted

Jag tänker lite på det med tjänstledigheten! Allt är ju inte klart först man klarar utbildningen och skriver på kontrakten! Ska man inte söka tjänstledigt för det först? Och när man klarar allt och verkligen vet att man ska med, kanske först då söka för resten? Känns lite konstigt att söka för 9 månader (LA05) och dem skaffar en ersättare och så visar det sig att man är hemma igen efter utbildningen! Det vore nåt det! *ler*

Posted
Jag tänker lite på det med tjänstledigheten! Allt är ju inte klart först man klarar utbildningen och skriver på kontrakten! Ska man inte söka tjänstledigt för det först? Och när man klarar allt och verkligen vet att man ska med, kanske först då söka för resten? Känns lite konstigt att söka för 9 månader (LA05) och dem skaffar en ersättare och så visar det sig att man är hemma igen efter utbildningen! Det vore nåt det! *ler*

Jag hade nog tagit tjänstledigt från utb början tills jag har roterat hem.

De fall som det händer att någon inte håller måttet och måste bytas ut redan under utbildningen är väl ganska ovanliga. Har hört talas om folk som blivit omplacerade pga dålig vapenhantering etc...

Och är det inte så numera att man skriver på ett kontrakt i stort sett dag 1 som täcker både utbildningen och missionen?

Posted (edited)

Jag roterade hem i juni och tog tjänstledigt över sommaren, delvis betingat av situationen på företaget där jag jobbade. Det var nog det mest korkade jag gjort, två månaders slöseri med tid och pengar. Rekommenderas inte om man inte har en väldigt konkret plan redan innan man sätter sig på hercan (typ jordenrunt-resa eller något dylikt).

Edited by AdamAdam
Posted

Och när jag kom hem så var det bara att ta tjuren vid hornen och kasta sig in i det civila mörkret.  :navy:

Samma här, muckade på en torsdag, firade midsommar och började sedan jobba direkt nästa måndag. Kändes lite udda, men ändå i grunden helt naturligt. Jag tycker det var riktigt bra... dessutom sparades/tjänades en hel del pengar som många missionskamrater annars brände rätt snabbt :banana

Tack vare det hade jag en bra ekonomisk buffert för studierna i fram till nu ungefär (2 år senare).

Får se hur det eventuellt blir efter LA05... kommer då att få en och en halv månad slötid innan studierna drar igång igen. Kanske jobba eller skriva lite restuppgifter under den tiden....?

Posted

Ja jordenrunt resa, backpacka i thaliand med dykning eller liknande skulle nog vara intressant också.

Kanske träffar någon som är sugen på det på missionen så kan jag ta en resa med denna/de individer..

fast då måste jag ju planera tjänstledigheten från jobb redan nu på nåt smidigt sätt. Hmm tål att tänkas på..

Posted

3 dagar ledigt innan rotation och helst så lite som möjligt efter hemkomst, för mig.

Back in the saddle gäller.

/Krook

Posted
Ja jordenrunt resa, backpacka i thaliand med dykning eller liknande skulle nog vara intressant också.

Kanske träffar någon som är sugen på det på missionen så kan jag ta en resa med denna/de individer..

fast då måste jag ju planera tjänstledigheten från jobb redan nu på nåt smidigt sätt. Hmm tål att tänkas på..

Resa är det enda rätta efter en avslutad mission! Jobba kommer du att hinna med ändå under livet.

Posted

Jag tog totalt 8mån tjänstledigt, 1 mån för utbildningen och 1 månad efter. Jag tycker nog tvärtemot många här att det var jävligt skönt att vara ledig en månad efteråt. Problemet blir ju som någon skrev, att man gör av med pengar utav bara helv..det gjorde iaf jag :baskerKav: Största anledningen för mig var väl att det inte lockade att börja jobba på sommaren, samt att man inte får lika många sem. dagar när man inte jobbat hela året,om man skulle vilja vara ledig både på sommarn och på hösten dvs.

Hade jag däremot kommit hem på vintern och alla kompisar jobbade osv så hade jag nog nöjt mig med en tvåveckors blåfylla på gran canaria motsv. och sen back to bizniz.. :/

Posted (edited)

Själv hade jag inte stort val när jag kom hem. Eftersom jag jobbar i skolan och roterade hem till midsommar var jag tvungen att ta sommarlov... :D

Men de somrarna blev dyra :D även om jag haft schyssta resor mm också. ,O

Edit: stavning... (me so stupid) :huh:

Edited by JohanErik
Posted

Bra att få lite tips av er veteraner!!

Jag kommer nog att följa era tips och börja jobba inom snar framtid efter hemkomst.

Funderar däremot på att ha ledigt 1 vecka innan, ta det lite lugnt kanske umgås lite.

tror inte det e så nog på mitt jobb!! jag kommer när jag kommer :navy:

Posted

Jag tog tre dagar ledigt innan, för att hinna fixa det sista med överlämning av lägenhet och dylikt. Sen en vecka efter hemkomst för att komma i ordning. Tyckte att det kändes bra. Skulle nog inte klara av att ha längre ledigt. Sen fick jag iofs jobba hela sommaren, och ha semester efter alla andra dvs när det bra vädret kom till Sverige :banghead: Mest för att de på jobbet tyckte att jag hade varit ledig så mycket :)