Ukko Lode Posted August 29, 2005 Report Posted August 29, 2005 Av en välunderrättad källa så ska en modifiering av några hkp9 göras för att fungera som understöd till "The Battle Group". Nå´n som hört nå´t? Quote
Doggydriver Posted August 29, 2005 Report Posted August 29, 2005 Inte hört - bara drömt om det Nästan så man får lite flashbacks från BHD och närskydd/understöd från "Little birds"... Skulle vara trevligt om Achilleos eller annan hkp-fetischist kan uttala sig? Quote
simon Posted August 29, 2005 Report Posted August 29, 2005 Det var väl nån som sa något härikring om att använda hkp9 som medevac? Quote
Erik_G Posted August 29, 2005 Report Posted August 29, 2005 Misstänker starkt att det är Coca-colaburksvarning på niorna, men sådan vet väl Achilleos allt om. Om inte annat så HOPPAS han väl att de ska pensioneras så han får nya fina leksaker att leka med.. Hkp 9 är ju förberedda för medevac så tillvida att de har plats för två bårar i aktern. /E Quote
achilleos Posted August 29, 2005 Report Posted August 29, 2005 Nu har jag iofs haft semester ett tag, men det där kan med 99,99% sannolikhet avfärdas som (ännu) ett rykte. Wedin, vem är din välunderrättade källa? Quote
Ukko Lode Posted August 30, 2005 Author Report Posted August 30, 2005 @achilleos Källa SAAB Nyge Aero... Oklart om uppdraget är en förstudie av en mod eller om det redan är handgripligt byggande. Fast en förstudie skulle väl kanske FMV göra själva!? Quote
lanrezac Posted August 30, 2005 Report Posted August 30, 2005 Helicopter modificationsRequest for Information, RFI, regarding modifications of helicopters BO105 ATH and AS332 M1 for participation in Nordic Battle group, can be ordered from http://www.fmv.se/WmTemplates/Page.aspx?id=1009 Quote
achilleos Posted August 30, 2005 Report Posted August 30, 2005 Jo, att det förmodligen skulle bli nån modifiering av 9:an inför BG är ju klart, men jag har svårt att tro att det skulle bli beväpning. Snarare handlar det om ballistiskt skydd, radioapparatur och ev. ommålning. Detta är ombyggnad till rimliga kostnader, till skillnad mot en ombyggnation för att bära vapen. Det finns dessutom inget uppdrag, eller uttalad vilja, att det skall vara beväpnade helikoptrar i BG. Transport och casevac däremot. Du skriver "understöd" i ditt första inlägg. Understöd kan även ske i form av transporter, rekognosering eller att man tillhandahåller en rörlig ledningsplattform med god överblick. EDIT: Även Puman nämns ju på fmv-sidan och den lär knappast utrustas med vapen. Quote
BJK Posted August 30, 2005 Report Posted August 30, 2005 Jag hörde att Superpuman skulle få två Gatling´s inmoddade....... :P Quote
Danne Posted August 30, 2005 Report Posted August 30, 2005 (edited) Håller med angående Achilleos tolkning. Det är relativt kosmetiska och ekonmiskt rimliga förändringar på maskinera. Att tänka på att ingen av Hkp9 och Hkp10 har särskilt många år kvar i tjänst. anledningen här är att ha en en interimlösning fram tills dess de något sladdande projekten 14 och 15 är på plats och fullt ut operativa. Fram tills dess en 15 blir beväpnad så står vi nog utan, även om det inte är så komplicerat att fixa en par ksp till en Puma ( se fönster kspn på bilden nedan). Spekulationsmode: On Det finns andra områden än EUs Battle Group. Sveriges inblandning i Afghanistan står inför ett vägskäl. Beslut gällande en eventuellt betydligt mer kraftfull involvering, bla att ta befälet över PRT:et i Mazar-i-Sharif skall komma under hösten. De länder som tidigare har haft befäl över PRT har haft en icke försumbar EGEN hkpdel knuten till sig. Visst, även här har man lutat sig mot allierade och vänner. Britterna hade inte fått igång sin Air Assault Brigade och kliade hollländarna på ryggen så att de skickade dit några "förhandlingshelikoptrar" (AH64D). Tyvärr var den holländska insatsen mindre lyckad, med bland annat ett mycket spektakulärt och i min mening enastående totalhaveri med en AH64D (inga omkomna, dock skadade. Maskinen exploderade och brann upp). Vidare är detta land troligen det farligaste landet du kan sätta dig i en hkp just nu. Självklart är dett beroende på var i landet du befinner dig, men medeltalet är inte vackert det heller. Förutom Tali-tubbies så är landet i sig extremt gällande allmän terräng och höjd över havet. Det är inte för inte att de länder som aktivt strider i landet skickar sina bästa hkpenheter dit. Dessa enheter förlorar en hkp/råkar ut för en allvarlig incident varje månad....Om någon besöker områdena runt Aspen, Colorado (eller Washington state) och råkar bli överkörd av stora svarta hkper (luktandes kaffe) eller dito mörkgröna med blå röda roundels (luktandes thé) är det bara två tämligen dedikerade enheter som försöker värma upp sig för rotation till Afghanistan. Tror jag att Sverige kommer skicka hkper till Mazar?. Nej, men det är en potatis som börjat bli lite varmare på högre nivå. Den enda Super puma/Cougar som jag vet vågat sig upp i badlands i Afghanistan ser ut så här: Akan,FFAR, 2 ksp, VMS, ballistiskt skydd, ökenanpassad (filter osv), moddad avionik med tex FLIR kula. Nu behöver man inte ge sig upp dit, utan mer sköta logistiken runt basområdet och där skulle tex ett par 9or kunna operera. Kostnaden för en sådan insats och moddning inför den är dock inte liten. Jag anser mig ha en hyfsad/tillräcklig insikt i vad som försiggår därborta, både med svensk trupp och utrikisk och anser nog att vi just nu inte har något som kan hjälpa fotfolket i deras tjänsteutövning. Detta är ingen vanlig FN mission, sedan de tidiga BA missionerna har nog inga varit såpass i smeten. Som kuriosa fick jag lite intressant information från ett förband tillhörande ett grannlands försvarsmakt som jag ibland föreläser för: "I och med insatserna här borta (Afghanistan) har personalen börjat yrka mer och mer för en EGEN kapacitet för CSAR. Inte för att de som är knutna är dåliga, tvärtom, de är enastående, men de är inte alltid tillgängliga då det smäller OFTA i bergen. Det vi vill ha är något liknade ett "in case of" förband. Om de ordinarie inte kan var först på plats så skulle dessa kunna vara stand in, med en semi hög readiness, låt säga en hkp på plattan och en i reserv och alltid en besättning som iaf är på basen. Om detta är stark faktor? Det kommer du märka, det har redan börjat påverka rekryteringen." Snart är SWAFRAP redo för insats, och våra C-130 har missioner i afghanistanområdet. Spekulationsmode: Off Den som lever får se........... Edited August 30, 2005 by Danne Quote
imint Posted August 30, 2005 Report Posted August 30, 2005 Jag hörde att Superpuman skulle få två Gatling´s inmoddade....... :P <{POST_SNAPBACK}> Och Jag hörde att man skulle sätta SF37 nosar på JA skrov och behålla kanon och dom övriga beväpningsalternativen... :P B) Quote
Erik_G Posted August 30, 2005 Report Posted August 30, 2005 Jag hörde att Superpuman skulle få två Gatling´s inmoddade....... :P <{POST_SNAPBACK}> Och Jag hörde att man skulle sätta SF37 nosar på JA skrov och behålla kanon och dom övriga beväpningsalternativen... :P B) <{POST_SNAPBACK}> Var ska man sätta radarn då? Eller jag vet.. den ska sitta på en UCAV som står i ständig datalänkkontakt och kontrolleras av SFJA-37an? Man ska väl därför sätta en plugg med en extra operatörscockpit på kärran också? /E Quote
Danne Posted August 30, 2005 Report Posted August 30, 2005 (edited) Kan flika in historien om holländska AH 64D "Mayhem 1":s sista resa. Eller som hyllning till Disneys julprogram: "Men vem är det som kör?" Grundfakta: Datum: 29 Augusti 2004 Plats: Kabul IAP, Afghanistan Uppragstyp: Spaning samt mtrl-transport Destination: Bagram Styrka: 2st AH64D; Mayhem One (rote etta) och Mayhem Two. Uppdragsprofil: lågflygning under hela uppdraget, aldrig överstiga 60m utan vid vissa hinder, terrängflygning vid vissa platser. Initialt flögs M1 av bakre besättningsmedlemmen men han överlät kontrollerna till killen i framsits efter några minuter. Halvvägs in i uppdraget skulle befälhavaren för maskinen och roten meddela Kabuls trafikledning att han lämnade deras zon och samtidigt säga hej till Bagrams dito. Detta skulle utföras samtidigt som man passerade en bergskam. När de kommit över kammen rapporterade M2 ett oidentifierat luftmål, vilket visade sig vara en CH-53. Efter detta brott av normalitet bestämde sig rotecehefen för att lämna över kontrollen till baksits och genomföra sin rapportering. Han gjorde som han skulle och rapporterade: "your controls" Fick svaret: "No, stand by" (pga att han just då var upptagen med annat, som han nu började avsluta) befälhavaren trodde dock att han hört: "I Have control" och släppte spakarna. Båda besättningsmedlemmarna var nu heads-down, upptagna med sysslor knutna till displayerna i cockpit, alternativt frekvenstablåer. När besättningen åter tittade upp var det för sent. På grund av höjden de flög på samt att de följde bergssluttningen nedåt var det för sent att undvika haveriet, försöket till upptagning gjorde att stjärtrotorn/bommen slog i först. Maskinen vände uppåt ett kort ögonblick för att sedan slutgiltigt slå i 300m längre bort. Besättningsmedlemmen i baksits kunde för egen maskin lämna helikoptern för egen maskin och hjälpte skyndsamt sin skadade befälhavare ur M1 då maskinen nu börjat brinna. De rapporterade till M2 om sin situation men avrådde dem från att komma nära då nu vapenlasten börjat explodera/tända. Detta var relativt rutinerat folk. Befälhavararen hade vad jag förstått 1000h+ (Godkänt enligt hkp skolan i Alnarp alltså). Rutiner är bra.....eller farliga om de kommer vid fel plats och tillfälle. Edited August 30, 2005 by Danne Quote
Erik_G Posted August 31, 2005 Report Posted August 31, 2005 "Men vem är det som kör?" <{POST_SNAPBACK}> "Look ma, no hands!" Visar klart på faran av att ha övat in något på ETT sätt, dvs framsitsarn var väl van vid att alltid få ett "jag flyger" som svar, och lyssnade därför inte ens på svaret. Liknande situationer har ju ställt till det förr. Hur är det förresten, är båda besättningsmedlemmarna tränade så att de kan flyga endera fram eller baksits på AH-64, eller är skyttarna först och främst skyttar med lite pilotträning? /E Quote
Danne Posted August 31, 2005 Report Posted August 31, 2005 (edited) Hur är det förresten, är båda besättningsmedlemmarna tränade så att de kan flyga endera fram eller baksits på AH-64, eller är skyttarna först och främst skyttar med lite pilotträning? /E Uppenbarligen är holländarna tränade så, Israelerna är det vet jag:hur det är med övriga indianflygare är jag inte lika säker på, men skulle tro det. Amerikanska besättningar, samt de som köper in skolningstjänsten ( vilket många gör då den är känd som ytterst gedigen). Skolas in på typen vid Fort Rucker, Alabama ( de som har min bas guide kan leta upp stället där). TIS:en är i tre faser och spänner över 62 dagar, om allt går väl. Introduktionsdel (5 dagar) Här är det akademiska studier, komprimerat och med tester som skrivs om till de är godkända. Eleverna har fått tillgång till litteraturen före fasens början och de som inte har tagit vara på detta...... Fas 1: Kontaktdel (Dag 6-15). Elevens först kontakt med maskinen (7 dagar) Större delen av dessa dagar spenderas i en CWEPT ( Cockpit, Weapons, Engine/Emergency Procedure Trainer. Detta är ingen flashig full motion dome simulator, utan en tämligen enkel konstruktion för att träna knappologi och grunda ryggmärgsbeteenden vid givna nödsistuationer. ACT, Apache Crew Trainer är en mer avancerad variant av CWEPT, me riktade mot Longbow. För de allra flesta eleverna är detta första kontakten med en tvåmotorig maskin och nya rutiner måste nötas in. De akademiska studierna fortsätter även här på dag och kvällstid. Här börjar även de första flyglektionerna, som vävs in som halvdagar. En flyglärare ansvarar för 2 elever och tar dem genom deras första 12,4h loggade timmar på typen. Här är det starter och landningar, nödprocedurer (motorbortfall på eller vid hovring) samt fältmässiga grundövningar ( rullande starter för att simulera full last, för att sedan barlastamaskinen osv) Fas 2: Dag 16-36 Den utan tvekan svåraste delen av träningen och den där flest "fastnar". Eleven får här 18 flygtimmar i "säcken" som är är en helt inkapslad aktercockpit på en AH64, där inget solljus kommer in och eleven inte kan se någonting av omvärlden. Han måste här flyga maskinen med enbart den information han får genom sin HMD monokel. HMD:n får sin FLIR information från PNVS:en framme i nosen på maskinen och sitter i höjdrelation till föraren i fothöjd och roterar alltså alltså runt den axeln och inte i huvudhöjd som ögat (observera singular, det andra är blint) och balanssinnet skulle vilja. De första 3 timmarna här har jag fått beskrivna som 101% panik. Läraren sitter här i framsits med fri sikt och flygningarna sker i dagsljus. Efter fullgjord och godkänd insats över dessa 18 timmar följer 7,2h med "riktig" mörkerflygning. Fas 3: Vapen ( Dag 37-55) Som det låter lär sig eleven här vilka vapensystem som används, när och hur. Delmomenten övas först i simulator ( ca 10h) för att sedan gå över till skarpskjutning ( 4 dagar med varierande tidsuttag). Eleven spenderar from nu varannan dag i framsits och varannan dag i baksits, detta för att bli homogen med systemens alla roller. Dag och natt flygningar blandas så att eleverna upplever samma situationer under både mörker/dag och i både fram och baksits. Som slutkläm återgår studierna till simulatorn för avancerad stridsutbildning och slutproven ( dag 56-62). Här tränas attackuppragstaktiken in ( Deep attack osv) Så.... på ett ungefär. Eller så kunde jag ha svarat, ja de är tränade att verka inom både rollerna. Att tänka på är att efter denna kurs är INTE eleven operativ och redo att glatt jaga pansar över slätterna utan han sparkas iväg till en enhet och fortsätter träna. Edited August 31, 2005 by Danne Quote
achilleos Posted September 1, 2005 Report Posted September 1, 2005 Du får snart sluta skriva här Danne....du dödar ju trådarna helt med dina über-inlägg. Finns liksom inte så mycket att tillägga när du är klar ;) Quote
Erik_G Posted September 1, 2005 Report Posted September 1, 2005 Du får snart sluta skriva här Danna....du dödar ju trådarna helt med dina über-inlägg. Finns liksom inte så mycket att tillägga när du är klar ;) <{POST_SNAPBACK}> Jodå, du kan ju för jämförelsens skull berätta hur det går til i sverige, eller gick till, på den tiden då våra helikoptrar hade vapen.. /E Quote
Ukko Lode Posted September 2, 2005 Author Report Posted September 2, 2005 Hmmm... Det skulle tydligen vara nå´t åt det här hållet... Det skulle vara lite off-the-shelf-prylar som skulle skruvas dit!? Räcker det inte med att öppna dörren (ge fan i att trilla ur) och sedan bara skjuta efter bästa förmåga?! Vad finns det för prylar som kan vara bra att ha för "force protection" med ynkans eldhandvapen (ak, psg...?)? Eller är det lite lite större bössa typ: -How can you shoot innocent women and children like that? -It's easy. You just don't lead them as much. You see, anyone that runs, is V.C. Anyone that stands still is well disciplined V.C. Ain't war hell? B) Quote
achilleos Posted September 2, 2005 Report Posted September 2, 2005 Förmodligen någon form av UPPSTYRD OCH REGLEMENTERAD (till skillnad från vissa egna initiativ...) säkringssele samt eventuellt nåt stöd för vapnet. Det kan vara så enkelt som ett rep eller något elastiskt dito som fästs i dörren och som skytten så att säga vrider fast pipan i. Man lägger alltså en ögla runt främre delen av vapnet för att få stöd. Understöd kan sedan avges med ak5, som på bilden, eller med något annat lämpligt vapen. Tanken är inte att man skall precisionsbekämpa halvfigurer på 600 m utan att avge nedhållande eld i kritiska faser som t.ex. när soldater fast-ropar ner på däck. Antar att det är bordningsstyrkan som övar på bilden och de har sysslat en del med detta, prick/skarpskytt-understöd vid bordning. Skulle även gissa på att det är en hkp15 interrimsmaskin på bilden. Quote
NisseNord Posted September 2, 2005 Report Posted September 2, 2005 Vilken typ av beväpnad helikopter anser ni att BG behöver mest ifall BG uppgift mest kommer att bli fredbevarande/fredsframtvingande insatser? Quote
Erik_G Posted September 2, 2005 Report Posted September 2, 2005 Vilken typ av beväpnad helikopter anser ni att BG behöver mest ifall BG uppgift mest kommer att bli fredbevarande/fredsframtvingande insatser? <{POST_SNAPBACK}> MH-60K /E Quote
Ukko Lode Posted September 2, 2005 Author Report Posted September 2, 2005 Jorå en hkp15. Bilden är från Amf1 "bordningsstyrkan". ...ett snöre till eldhandvapen... Vad tror du om fäste till Kulspruta 58... Get some ... get some ... get some ... get some ... yeah ... yeah ... get some ... get some Quote
Ukko Lode Posted September 2, 2005 Author Report Posted September 2, 2005 Varför inte en eller kanske ett Quote
Erik_G Posted September 2, 2005 Report Posted September 2, 2005 eller kanske ett <{POST_SNAPBACK}> Jo, för att ett par MH-60K skulle vi faktiskt ha råd med, och kanske rent av kunna ha användning för Quote
NisseNord Posted September 2, 2005 Report Posted September 2, 2005 Trevligt med lite svar, förklara gärna hur och till vad ni ser att de skulle användas till. Har absolut ingen kunskap om helikoptertaktik själv, men jag gissar att förmågan att skydda sig själv eller någon typ av försvar för andra helikoptrar är den roll som heilkoptrat MH-60K är bäst på. Quote
Erik_G Posted September 2, 2005 Report Posted September 2, 2005 Varför en MH-60K? - Eldkraft - Motmedel - TFR - "Känd från teve" - Allmänt kaxig - Snygg - Tuffare än en ksp 58 utrustad NH90 /E Quote
achilleos Posted September 2, 2005 Report Posted September 2, 2005 Det är omöjligt att svara på. Beror ju helt på terräng, geografi, läge, hotbild, behov, infrastruktur, tidsfaktor etc. Generellt skulle nog en mix av stridshelikoptrar med hög ballistisk skyddsnivå och transporthelikoptrar i Pumastorlek vara bäst att ha i beredskap då man inte vet var man hamnar. Alltså, en mix av t.ex. Chinook och AH64 A. Den luftburna skvadronen skall då givetvis finnas med och vara 100% drillad i helikoptertjänsten och hela skvadronen skall kunna lyftas in i sin helhet med helikoptrarna, i ett lyft. Hotbilden kommer förmodligen inte heller att kräva David-Apacher eller Longbowradar. Quote
NisseNord Posted September 2, 2005 Report Posted September 2, 2005 Jag har varit väldigt dålig på att formulera min egentliga fråga märker jag när jag i efterhand läser mina inlägg. Men ska försöka bättra mig Nordic Battle group ska väll i sitt grundutförande vara så generell som möjligt och kunna verka i flesta fall oberoende av de variabler som achilleos tog upp (terräng, geografi, läge, hotbild, behov, infrastruktur, tidsfaktor etc.) Om vi då ser till de förhållanden där BG skulle ha svårast att göra en bra insatts skulle man då kunna göra någon avsevärd förbättring genom att tillföra en beväpnad helikopter. Är det någon funktion en beväpnad helikopter tillför som BG saknar? Vilken helikopter kompleterar BG bäst? Hoppas det blev tydligare Quote
achilleos Posted September 3, 2005 Report Posted September 3, 2005 Helikoptrar i alla dess former underlättar de flesta operationer och är en så kallade "force multiplier". Det innebär att de ökar effektiviteten hos de enheter den understödjer. En artillerienhet kan t.ex. skjuta mer och kanske omgruppera snabbare om den understöds av transporthelikoptrar. En markstyrka som skall eskortera en konvoj med lastbilar får en bättre överblick och kan agera bättre om man har tillgång till en spaningshelikopter (eller hur Henke?). Ett mekförband som skall anfalla eller försvara kan naturligtvis nyttjas bättre om de samtidigt underställs ett helikopterförband, antingen med stridshelikoptrar eller transporthelikoptrar. I princip alla militära förband kan dra nytta av helikopterns flexibilitet och mångsidighet och därmed lösa sin uppgift bättre. Vilken helikopter kompleterar BG bäst? Svaret på den frågan är således att den mest potenta helikoptern skulle vara bäst. AH64D Longbow anses väl vara det i dagsläget och behöver man inte ta hänsyn till kostnader eller vara realistisk på något annat sätt så skulle mitt svar bli den helikoptern. Skulle jag däremot vara realistisk så skulle jag säga att den lösning som skulle vara bäst inför BG 2008 är att återuppta flygningen med hkp11 och skicka med ett gäng sådana. Det är en lagom stor helikopter som kan lösa mycket uppgifter som 9:an inte klarar. Nästa BG, 2011, kommer sannolikt att ha med en hkp15 styrka, och möjligen även ett par hkp14. Quote
Danne Posted September 3, 2005 Report Posted September 3, 2005 (edited) Nordic Battle group ska väll i sitt grundutförande vara så generell som möjligt och kunna verka i flesta fall oberoende av de variabler som achilleos tog upp (terräng, geografi, läge, hotbild, behov, infrastruktur, tidsfaktor etc.) Om vi då ser till de förhållanden där BG skulle ha svårast att göra en bra insatts skulle man då kunna göra någon avsevärd förbättring genom att tillföra en beväpnad helikopter. Är det någon funktion en beväpnad helikopter tillför som BG saknar? Vilken helikopter kompleterar BG bäst? Om jag kommer ordbajsa och snurra lite från ämnet (som iofs flyttat sig från orginaltopic, men då det ämnet nu är utrett och vi är inne på en intressant sidostig....) så får jag väl be om ursäkt. Till att börja med: Att Erik slänger upp en MH 60 är ingen högoddsare. Jag,andra med samma efternamn samt att jag nu på senare tid med personlig hjälp från en en viss Michael Durant har idkat påtryckning mot honom har gett effekt :P Skämt åsido så är US Army verren av MH 60 nog idag den mest fältmässigt avancerade off-the-shelf hkpn som inte går att köpa ( iaf inte till den standarden). Velcro varianten, även kallad Meitch/Maytch är dock vinklad långt bort från vår verksamhet inom en battle group och till viss del inom FM. Den är dedikerad till att med så liten risk som möjligt kunna sätta in och hämta små grupper med specialförband. Ofta är det bara en (1) hkp inblandad, men visst så kan de vid vissa operationer agera i större taktiska enheter. De är dock byggda för att på lägsta höjd och i mörker ta sig in med last bakom fi:s linjer. Att ha en sådan maskin som transportör av tex LBB är utan att vara elak mot LBB slöseri med resurser. Den är dålig på att ta särskilt mycket last då den är maxad med avionik,ballistiskt skydd osv och är därför inte lämpad som laståsna och dess två miniguns/12,7or är inte direkt tillräckligt som eskortmaskin, även den utklassar allt som finns inom Skandinavien. DAP då? ven DAP är en maskin som är byggd och tänkt som en lönnmördare. Den har, om man förenklar det hela, i stort sett två uppgifter: 1) Understödja SF grupp bakom fi:s linjer med punkt-CAS. 2) Uprätta hunter-killer rutor, där den i singleship eller rote jagar allt löst. Här är det klassisk vilda västern taktik som gäller, med gasen i botten, sand/gräs sprutandes in i lastutrymmet och all beväpning fixerad framåt för att på kort tid kunna leverera ett dödande slag ( 2st M134+1st M230+ 1st FFAR pod gör ont). Den som tvekar på effektiviten kan tänka på att under ODS och OIF levererade en liten numerär DAPar en lista som imponerar stort, speciellt på SCUD fronten (ODS, och den listan kunde ha varit längre). Återigen. En DAP har ingen direkt roll som en eskort maskin till en LBB enhet, den har aldrig arit byggd för det. Dess utseende är , hur skall man uttrycka det, FBU-U passande, men den gör sitt i det mörka och lever på att inte märkas förrän den öppnar eld på en. Den tål heller inte påtagligt mer stryk än en normal Black Hawk och kan därför inte i en öppen strid stanna kvar och uppehålla fi medan tp hkp drar sig ur. I öppen strid över tiden har egentligen bara en Ahkp att göra. ESKORT/SKYDD av TpHkp Före England fick sina Longbows utgjordes deras eskort av tphkp av spetsnos flyg samt pvhkp Lynx (alternativt med en rörlig 0.5 HMG). Lynxen kunde endast genomföra ett eldöverfall för att sedan omgruppera och även tvungen att distansera sig ( sista tredjedelsregeln). Att ha spetsnosflyg som eskort vid hkpoperationer är problematiskt. Jaktskyddet är givet, men de behöver inte finnas i anslutning till hkpformationen och därmed röja dennes existens. Spetsnos knutet som skydd mot markhot är dock för att kunna vara effektiva tvungna att vara i relativ närhet till hkperna. SEAD är är skiljt från denna verksamhet och utförs vid en XX minuters gräns framför hkpformationen. Tyvärr är SEAD endast ett av många hot mot hkper. När de hamnar under beskjutning räknas sekunder och de har ingen ebk och hög höjd att gömma sig på. Om spetsnos nu är i närheten kan de möjligen ha verkan i mål inom 2-5minuter, men oftasst tar det längre då målet måste finnas, verifieras, parametrar etableras och sedan en fri målbana bekräftas (hkperna är i kläm mellan fi och fallande bomber). Här faller även de speciella reglerna för insatser vid SIB/MOUT in. Pi talet (Probability of incapacitation, distsn från nedslagsplats där Sven Svensson får ont) sjunker snabbare i bebyggt område, samtidigt som ROE är mycket mycket hårdare. Båda dessa faktorer talar mot spetsnos insatser mot punktmål, de får inte lika lätt möjlighet att använda deras primära vapen. En maskin som skiljer sig lite här är en som finns på bild ovan, AC 130. Den levererar precision och koncentrerad eldkraft. Den kan utan problem hålla jämna steg med hkpformationen utan att lida över dera låga hastighet och kan med kortvarsel släppa loss en mycket kraftfull eld ( 25mm,40mm,105mm) mot punkt och ytmål. Den kan även placera sig på den höjd som passar, lägsta verkans höjd är dock för 40 och 105mm 4500 fot AGL, för 25mm är lägsta insatshöjd 3000fot. Högsta verkanshöjd är i kaliberordning (25-105) 15 000-18 000- 20 000 fot. AC 130 gör sig dock bäst under mörker eller under LV fritt område, finnes någon av dessa miljöer är den dock troligen näst bästa eskortmaskinen. Dett är även fälttestat, främst under 101 Airbornes luftlandsättningar. Ahkp? För att för en gångs skull vara kortfattad: - En ahkp kan vara i samma formationsområde med transporthkperna - Dess sensor to shooter tid är ytterst snabb, ofta är det sensorerna på en ahkp som upptäcker målet - Den har kapaciteten att ta strid med markbunden fi, över tiden, medan tphkp omgrupperar. - Den har kapacitet att både föra och leda striden ( under OIF bildade tex AH64D tillsammans med A-10 "the fugly two punch" där de två vapensystemen väl kompletterade varandra) Anser jag att en luftburen aktivitet inom BG ram kräver ahkp? Ja Måste de skandinaviska länderna ha en sådan kapacitet? Nej, just nu är det inte realistiskt för något av de berörda länderna. Vi får luta oss mot de som har denna kapacitet. Dock är karvet här att vi r är införstådda och övade på att nyttja kapaciteten. Edited September 4, 2005 by Danne Quote
Recommended Posts