allram Posted September 3, 2005 Report Posted September 3, 2005 I år utbildar Vadsbo skvadron 1 skarpskytt(prickskyttegevär 90) per luftburen jägarpluton, vi ska bli 3 luftburna jägarplutoner. Skarpskytten ska vara med i striden och ta ut mål som inte ak5 når. Skarpskytten ska även vara närskydd för befälen på plutonen motsv. Sedan utbildas 2 st AG90 i Pionjärs gruppen. Grk har inga skarp/prick-skyttar. Hur det är med Östra Nerike vet jag ej. Quote
A2Keltainen Posted September 3, 2005 Report Posted September 3, 2005 I år utbildar Vadsbo skvadron 1 skarpskytt(prickskyttegevär 90) per luftburen jägarpluton, vi ska bli 3 luftburna jägarplutoner.Skarpskytten ska vara med i striden och ta ut mål som inte ak5 når. Skarpskytten ska även vara närskydd för befälen på plutonen Jag tycker att de markerade sakerna verkar vara en konstig kombination. PSG90 är inte något som åtminstone jag förknippar med närstrid, vilket väl är den strid som närskydd torde löpa en risk att hamna i om de inte klåpat till saker rejält genom att stå mitt ute på ett fält eller liknande. Hur är för övrigt jägarplutonerna organiserade? Jag har sett lite information på K3s hemsida, men vet inte om det går att lita på den. Quote
allram Posted September 3, 2005 Report Posted September 3, 2005 I år utbildar Vadsbo skvadron 1 skarpskytt(prickskyttegevär 90) per luftburen jägarpluton, vi ska bli 3 luftburna jägarplutoner.Skarpskytten ska vara med i striden och ta ut mål som inte ak5 når. Skarpskytten ska även vara närskydd för befälen på plutonen Jag tycker att de markerade sakerna verkar vara en konstig kombination. PSG90 är inte något som åtminstone jag förknippar med närstrid, vilket väl är den strid som närskydd torde löpa en risk att hamna i om de inte klåpat till saker rejält genom att stå mitt ute på ett fält eller liknande. Hur är för övrigt jägarplutonerna organiserade? Jag har sett lite information på K3s hemsida, men vet inte om det går att lita på den. <{POST_SNAPBACK}> Jag såg funderad ut då jag hörde det med. Kapten sa något om att prickskytten skulle vara skydd för cheferna i alla fall. Vadsbo kommer se ut så här nästa torsdag då vi får reda på befattningarna. Vi, nu indelade i 3 täter på sammanlagt ca 120 pers kommer bli utplacerade till 5 plutoner. 3 Luftburna jägarplutoner 1 Pionjär pluton 1 Grk pluton Har för mig att en grupp i luftburna jägarplutonerna kommer se ut så här: 1 Gruppchef ak5+granattillsatts 1 stf Gruppchef 2 st sköter ett robotsystem som kan bekämpa mål på 2 km avstånd motsv. 2 st sköter Grg 1 st sköter KSP 58 1 st sköter KSP 90 / förare Sen har alla utb. på ksp 58. Quote
H0lK Posted September 3, 2005 Report Posted September 3, 2005 Du råkar inte veta hur underättelsegrupperna är upplagda på Div.Und? Quote
prsk Posted September 3, 2005 Report Posted September 3, 2005 (edited) Jag såg funderad ut då jag hörde det med. Kapten sa något om att prickskytten skulle vara skydd för cheferna i alla fall. För att inte röra till det för mycket så menar du nog skarpskytten (med psg)? Inte meningen att va stöddig eller så, men små fel kan bli stora om man läser det fel. A2Keltainen: Tycker också det lät skumt först jag hörde det men som ofta förekommande på K3 bär soldaterna 2 vapen. Sidearm för en skarpskytt på K3 är förmodligen AK5. Det hade i alla fall vi prickskyttar från und när vi var med och stred för LBB vid en SIBövning 02/03 (även vid egna övningar också). Sånt här ändras ju som vi vet konstant, så hur det är nu kan jag inte säga, bara vad jag upplevde på min tid. HoIk: Gruppen består av chef och ställföreträdare (15 Månaders soldater, FC 600), en sjukvårdare/jägare (10 månader gruppbefäl, MH 804), ett eldledningsbiträde, en eldledningssignalist och en bandvagnsförare (10 månaders soldater, FC 905). Experiment görs vissa år med fler eller färre i gruppen för att fastställa den optimala storleken. Detta är dock grunden. Månadsbestämmelserna på soldaterna kommer ändras med nya terminsystemet Edited September 3, 2005 by prsk Quote
H0lK Posted September 3, 2005 Report Posted September 3, 2005 Tack Prsk men vet inte om jag blev så mycket visare ... Det där kan ju inte stämma nu när nya försvarsbeslutet träder i kraft och inga KB's kommer utbildas. Dessutom verkar det lurt i och med att FC800(Jägargruppbefäl) inte stod med överhuvudtaget? Vad får jag bli då? Är också lite nyfiken, när används en bandvagnsförare för en spangrupp? Quote
wiek Posted September 3, 2005 Report Posted September 3, 2005 Är också lite nyfiken, när används en bandvagnsförare för en spangrupp? <{POST_SNAPBACK}> det var en bra fråga... Quote
prsk Posted September 3, 2005 Report Posted September 3, 2005 (edited) Tack Prsk men vet inte om jag blev så mycket visare ... Det där kan ju inte stämma nu när nya försvarsbeslutet träder i kraft och inga KB's kommer utbildas. Dessutom verkar det lurt i och med att FC800(Jägargruppbefäl) inte stod med överhuvudtaget? Vad får jag bli då? Är också lite nyfiken, när används en bandvagnsförare för en spangrupp? <{POST_SNAPBACK}> I framtiden kommer gruppchefen att utses efter GSUn. Mest lämpad får tjänsten. Likaså gäller övriga befattningar. Befattningsbeskrivningarna från pliktverket har diskuterats vid flera tillfällen här redan. Pliktverket lever i sin värld många gånger och förbanden i en annan. Det är bara ett sätt att påvisa din lämplighet vid mönstringen. Väl på förbandet K3 är det ingen som helst skildnad på E-soldat och GB-soldat. KB vart gruppchef på und, även stf grpch var KB. Detta är dock inte intressant längre då det nya systemet träder i kraft. Hädanefter kommer, vad jag förstått det som, rätt man placerar på rätt plats i och med terminsystemet. Med reservation för fel.... Bandvagnsföraren används vid en del av innästlingen. Man bär på så mycket utrustning att det är operativt otänkbart att gå alla dessa XX milen. Vid gruppering av bandvagn kan väl sägas att därifrån går man ändå XX km till oplatsen då bandvagnen inte är helt ljudlös. Edit: Glömde en fråga. Edited September 3, 2005 by prsk Quote
Noname Posted September 3, 2005 Report Posted September 3, 2005 Några klargöranden... Sksk/ord kommer ingå i chefsgrp på lbplut och ha en PSG90. Det kommer inte utbildas någon Piplut, däremot en Specplut där en Pigrp ingår tillsammans med en TACP-grp, Spangrp, Stabsgrp och DSG-grp (rep). Gruppbeväpningen på lbplut är dynamisk beroende på behov. Vad gäller Undbat kommer det inte ingå någon bvfö i år eftersom varje undgrp ska ha två GW:s istället (hur nu det ska gå...). Quote
H0lK Posted September 3, 2005 Report Posted September 3, 2005 (edited) Du gillar förkortningar va? :P Tror jag listade ut alla utom GW vilket gjrode att jag inte förstod något ändå? 2 GW's?! Edited September 3, 2005 by H0lK Quote
Stockman Posted September 3, 2005 Report Posted September 3, 2005 GW är en form av jeep. Ganska liten sak. Quote
allram Posted September 3, 2005 Report Posted September 3, 2005 (edited) Jag såg funderad ut då jag hörde det med. Kapten sa något om att prickskytten skulle vara skydd för cheferna i alla fall. För att inte röra till det för mycket så menar du nog skarpskytten (med psg)? Inte meningen att va stöddig eller så, men små fel kan bli stora om man läser det fel. Jo visst menar jag skarpskytt. Skrev rätt förra gången, men så tänke jag inte till ordentligt denna. Edited September 3, 2005 by allram Quote
prsk Posted September 3, 2005 Report Posted September 3, 2005 (edited) hehe allram så kan det gå ibland GW = Gelände Wagen. En mercedes jeep Sprinter = Mercedesbuss/skåpbil/minibuss/skräp =) Tänkte bara höja ett varningens finger för att detta börjar bli duktigt OT. Edited September 4, 2005 by prsk Quote
Larsleo Posted September 4, 2005 Report Posted September 4, 2005 (edited) fortsätter lite på OT här då.. utrusta spaningsgrupper med GW. BV206 har lite bättre framkomlighet. Nån som vet varför man gjort såhär? edit:lite snabb i fingrarna Edited September 4, 2005 by Span-eliasson Quote
A2Keltainen Posted September 4, 2005 Report Posted September 4, 2005 utrusta spaningsgrupper med GW. BV206 har lite bättre framkomlighet. Nån som vet varför man gjort såhär? Hur är bra egen operativ mobilitet har Bv 206? Eller med andra ord; hur bra är Bv 206 om man exempelvis ska åka från Lund till Stockholm? Hur ser logistik- och underhållskraven ut för de båda fordonen? GW borde ju dessutom kunna framföras av alla som har vanligt körkort. Hur är det för Bv 206 med den saken? Quote
prsk Posted September 4, 2005 Report Posted September 4, 2005 Ska till karlsborg inom kort och då kan jag ta reda på orsaken. Känns bara som att vinterförmågan blev ett stort frågetecken iochmed detta byte. Man var ju inte så beroende av vägnätet innan, men nu? Nog för att gw:n är relativt tyst jämnförsvis och kan hålla högre hastighet, längre distans. Men känns inte bra att va så beroende av vägar. Quote
kalle_balle Posted September 7, 2005 Author Report Posted September 7, 2005 det här kanske är en dum frågam, men är det många som lyckats bli prickskyttar utan att ha nån jägarexamen innnan eller dyl.? Quote
Dajo Posted September 7, 2005 Report Posted September 7, 2005 (edited) det här kanske är en dum frågam, men är det många som lyckats bli prickskyttar utan att ha nån jägarexamen innnan eller dyl.? <{POST_SNAPBACK}> Att känna till regler för jakt och viltvård samt ha klarat ett mycket enkelt skjutprov på upp till 80 meter påverkar inte på något sätt. Har du talang för det och ger järnet så har du en chans att bli uttagen. Har du tävlingsskjutit i några år så har du möjligen lite försprång i skyttet men att vara prickskytt är så mycket mer än att skjuta på långt avstånd. Mognaden är viktig då man ofta jobbar själv eller i stridspar. Edited September 7, 2005 by Dajo Quote
z0_ Posted December 4, 2005 Report Posted December 4, 2005 Här kommer lite information till er som vill bli prickskyttar och skarpskyttar i nästa kull på K3. K3 har i nuläget nio prickskyttar och tre skarpskyttar (år 05/06). Sju av prickskyttarna ligger på östra nerke och dom andra två på Vadsbo i Specialpluton på spaningsgruppen. Det vill säga om du hamnar på vadsbo finns det bara två platser och på östra nerke finns det sju platser. Prickskyttarna i östra nerke ligger i olika grupper, det finns alltså bara en prickskytt i varje grupp. På vadsbo i spaningsgruppen i specialpluton finns det två, ett prickskyttepar. Det är det enda prickskytteparet på hela K3. Tidigare år har inte prickskyttar funnits på vadsbo men finns i år. Förut har alla prickskyttar legat på östra nerke i en prickskyttegrupp där alla var prickskyttar men så är det inte i år, utan nu är dom uppdelade på grupperna som jag nämnde tidigare. Dom skarpskyttar som finns ligger på vadsbo. En i varje luftburen jägarpluton. Hur dom väljer ut vem som bli prickskytt, skarpskytt eller GRG vet jag inte. Att klara PEKen (skjutning med AK5 på GJUn) är nog ett måste kan jag tänka mig. Sen kan man nog bara spekulera... Gäller nog bara att kunna övertyga dom om att du är som gjord för tjänsten när du väljer befattning. Hoppas det har klarnat för någon Lycka till! Skicka PM om det är yttligare frågor. Quote
Jonatan Posted December 4, 2005 Report Posted December 4, 2005 Är inte pirckskytte bestående av två. En observatör och en pricskytt? Quote
Blue52 Posted December 4, 2005 Report Posted December 4, 2005 Är inte pirckskytte bestående av två. En observatör och en pricskytt? Det stämmer Quote
bartil Posted December 6, 2005 Report Posted December 6, 2005 Lite OT, men ändå: Har man liknande uttagning till div. granatkastarbefattningar inom t.ex. Amfibie, olika Jägarförband, etc.? Det sägs ju att det ska vara ganska fysiskt tungt att vara granatkastare, eftersom man får bära på mycket mer under marscher etc. Och även där handlar det ju ganska mycket om sikte osv. Ska man genomgå t.ex. styrke/konditionstester, syntest, skjuttest etc., eller det "behövs" inte till denna befattningen? Det måste ju ske någon sorts uttagning om det är många som söker... Sen så en annan fråga: Hur går egentligen uttagningen till a-dyk till? Har hört att den ska vara extremt jobbig, speciellt vattenfysen. Någon som vet mer specifikt vad man ska göra, och vilka andra tester som görs? Quote
Forumsledning Kimster Posted December 7, 2005 Forumsledning Report Posted December 7, 2005 Den sista frågan kan du väll ta i annan tråd va? ..om du nu skulle få svar på den tvivlar jag iofs på ganska starkt på.. Quote
klarre Posted December 7, 2005 Report Posted December 7, 2005 På K 3:s hemsida verkar det som om underättelse nästan bara siter med radioapparater o tar emot signaler och dyligt? Så kan de väl inte vara? lr? Quote
bartil Posted December 7, 2005 Report Posted December 7, 2005 Den sista frågan kan du väll ta i annan tråd va? ..om du nu skulle få svar på den tvivlar jag iofs på ganska starkt på.. Hehe, ja du har förmodligen rätt, men man kan alltid chansa. ;) Ska jag ha kvar första frågan i denna tråden då? Quote
z0_ Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 För att kunna söka prickskytt så måste du hamna på Östra Nerike Skvadron och vart du hamnar är det befälen som bestämmer. Och som sagts tidigare så har PEK inte så mycket med prickskytte att göra. Snälla nån! Jag skrev ju precis hur det låg till med den saken tidigare. Det finns prickskyttar på vadsbo nu med. Quote
HvPrsk Posted December 15, 2005 Report Posted December 15, 2005 Gillar inte resonemanget att PEK inte har något med PSG90 skyttet att göra. Har man låg skjuterfarenhet med sig i de civila trasorna så läggs den egentliga grunden för skyttet genom PEK skjutningarna. Alla resultat noteras i PEK boken som ligger till grund för bedömningar kring din skjutskicklighet. Att sedan själva skyttet (eldgivningen) från PEK:en till Prickskyttet skiljer sig åt är en helt annan sak… Prickskytten och observatören är i enheten prickskytteparet precis lika viktiga, utbildningsnivån är/ska vara densamma. Brister någon av soldaternas utbildning kan funktionen (Prickskytteparet) falla. Ser man internationellt (NATO) idag så skulle jag vilja säga att ”Observatörsdelen” blir viktigare och viktigare. Man skattar den förmågan att inhämta och analysera information för att sedan kunna agera med precision mycket högt och ser prickskytten med observatör som en ”Combat Multiplier” i stil med tillfört annat understöd. - HvPrsk Quote
H0lK Posted December 16, 2005 Report Posted December 16, 2005 På K 3:s hemsida verkar det som om underättelse nästan bara siter med radioapparater o tar emot signaler och dyligt? Så kan de väl inte vara? lr? Nej, vi kommer få gå långt som satan också. Sen frysa lite och huttra under kammoskyddet. Nej men seriöst, deras uppgift går ju ut på att spana och sedan rapportera det(förmodligen genom radio då antar jag) så det är klart det blir mycket sånt. Sägs att de håller på med eldledning också men jag vet inte. Quote
kalle_balle Posted May 8, 2006 Author Report Posted May 8, 2006 hur är det med de matematiska kunskaperna egentligen? ja menar, man ställer väl in allting i siktet, och man har väl instrument som mäter alla värden automatiskt? sen har jag också en till fråga ang. observatörer: hur ofta verkar prickskytten utan observatör? Quote
Forumsledning Kimster Posted May 8, 2006 Forumsledning Report Posted May 8, 2006 det finns säkert en del trevliga instrument och tabeller.. men innan dess skall man kunna räkna dem i huvudet först, kanske med hjälp av miniräknare. Du ska kunna verka oberoende av automatik. På provet lär man inte få använda nått annat än miniräknare och lite minnesregler. Quote
Recommended Posts