Jump to content

Recommended Posts

Posted

hejsan

har försökt söka på detta men skulle vilja ha ett tydligare svar...

ska rycka in som jägare på k3 nästa år och tänkte förbereda mig så gott det går för att bli prickskytt (om jag fattat det rätt söker man till de olika befattningarna?).

frågan är då hur uttagningen går till samt vilka förmågor man bör besitta osv..?

• Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
hejsan

har försökt söka på detta men skulle vilja ha ett tydligare svar...

ska rycka in som jägare på k3 nästa år och tänkte förbereda mig så gott det går för att bli prickskytt (om jag fattat det rätt söker man till de olika befattningarna?).

frågan är då hur uttagningen går till samt vilka förmågor man bör besitta osv..?

Efter din gröntjänst så kommer man tilldelas (få välja) Vilken befattning man ska utbildas till restan en tiden. Det kan vara lite olika.

Man måste ju vara rätt lämpad för befattningen mm.

Posted

bra på PEK och bra på å skjuta PSG är inte rikgit samma sak.

men du kan ju öva på att ha skittråkgit , ligga och frysa och skita i att sova på några dagar så har du nästan halva utbildningen klar för dig innan du rycker in... mmmm

/Blå (som längtar tillbaka)

Posted
bra på PEK och bra på å skjuta PSG är inte rikgit samma sak.

men du kan ju öva på att ha skittråkgit , ligga och frysa och skita i att sova på några dagar så har du nästan halva utbildningen klar för dig innan du rycker in... mmmm

/Blå  (som längtar tillbaka)

Vad jag syftade på var ett sätt att öka hans chanser att eventuellt bli uttagen till prickskyttetjänsten. Inte att han skulle träna.

Posted

OK...

Prickskytt är mer än bara skjuta.

Man bör kunna klara av att arbeta självständigt långt från sina kamrater under lång tid. Vara uttålig med ett enormt tålamod. Du bör vara väldigt duktig på att orientera dager som natter. God skytt såklart , men även observera , gott sinne för detaljer och sifferminne. Samt att gilla att marcha långt eftersom Snipers ofta är först och på plats och sisst därifrån så får (vi) dom gå själva. Förbred dig på att det är en ibland väldigt väldigt kall tjänst , men även varm. För det mesta tråkig. Men det ÄR den bästa tjänsten man kan ha.

Vi ses i siktet. Och lycka till. :banghead:

Posted

Prickskytter är som sagt inte att just skjuta bra på skjutbanan. Man behöver inte alltid skjuta bäst.

Allt handlar om att efter lång march och långa dygn. begränsad sömn, begränsad föda och störande natur i form av snö/regn och blåst kunna "träffa" målet. Inte just mitt i prick. Kravet är enkellt ett skott en träff.

Därför är det viktigt att under utbildningen notera i sin skjutbok alla skott man skjutit.

// Tobbe

Posted

Vi fick lära oss att en av kriterierna för att bli prickskytt att man ska ha genomgått speciella uttagningar för att få bli det.

Vad vi gjorde tänker jag inte säga, men det var inte roligt. :P

Ujujuj vad man längtar tillbaka...

Mmmmmmmmmmm... regn... :blink:

och så det roligaste..du kommer bli en riktig fältsmurf.  :wub:  :wub:  :wub:

Så sant

Posted

Om du är intresserad av att bli "prickskytt" kommer du om du visat framfötterna bli en av dem som gör en uttagning, ni kommer att få slita fysiskt på olika sett, de kommer testa perseptions och minnesförmåga (läs kims game motsvarande) du kommer att få räkna lite matte och kanske skjuta. Utöver det följer en psykologisk utvärdering av dig som person.

Tänk på att skjuta kan man lära sig, det övriga har man bara...

Det viktiga är inte skjutfärdigheter, det är uthållighet, vilja och lite snärtig fyllning innanför pannbenet...

Så funkar det på K4, hur det funkar hos K3 och övriga låter jag vara osagt.

Slutsats, du kan inte förbereda dig genom att träna eller göra något. Se bara till att vara peppad och ge allt i alla lägen så kanske det går vägen.

Är du sen prickskytt på K3 hamnar du på DivUnd (läs Spanings/Underrättelse Skvadron)

/fairfax

Posted

För att kunna söka prickskytt så måste du hamna på Östra Nerike Skvadron och vart du hamnar är det befälen som bestämmer. Och som sagts tidigare så har PEK inte så mycket med prickskytte att göra.

Posted
För att kunna söka prickskytt så måste du hamna på Östra Nerike Skvadron och vart du hamnar är det befälen som bestämmer. Och som sagts tidigare så har PEK inte så mycket med prickskytte att göra.

Nej, det ingår prickskyttar både i Undbat och LBB.

• Forumsledning
Posted

Det är lite oskrivna regler kring berättandet hur vissa uttagningar går till på diverse 'prov' som bedrivs inom lumpen, även inom uttagningar till prickskytte, pga att de kan ge fördel till de som vet om hur det går till. Därav finns det ingen vilja att berätta om detaljerna då det ska vara lika för alla.

Posted

på K3 -94 så blev dom som anmält intresse till prickskyttetjänsten uppropade i samband med att baskerprovet avslutades.

Uttagningen skulle ske efter ytterligare 12-18 timmar i skogen med div "utslagsövningar".

Uttagningen (och sedan även utbildningen) var mest sova lite (ännu mindre än vi andra), vara blöt och ligga stilla för att sedan efter ev skott förflytta sig snabbt över stora avstånd med bibehållet stridsvärde.

En riktig skittjänst med andra ord om man inte älskar skogen.

Prickskyttar är inte som vanliga människor, Dom är som ...prickskyttar...

Posted

PÅ LLB fanns inga prickskyttar utbildningsåret 04/05. Men på div und fanns det några stycken. Åtta till antalet tror jag fyra stycken 10månaders skyttar och fyra 15månaders observatörer.

Posted

angående prickskyttarnas observatörer:

är det inte bland det trågigast man kan bli? eller är det så att prickskyttarna turas om? opererar prickskyttarna något helt själva också?

Posted

observatören och prickskytten ska ha samma utb i stort, eftersom man ska kunna byta mellan att vara observatör/skytt. så utbildningen är lika "tråkig" för båda.

när det är korta tidsperioder så kan prickskytten verka ensam från en eldställning, men det förkommer, vad jag vet, inte under längre tidsperioder.

Posted
observatören och prickskytten ska ha samma utb i stort, eftersom man ska kunna byta mellan att vara observatör/skytt. så utbildningen är lika "tråkig" för båda.

när det är korta tidsperioder så kan prickskytten verka ensam från en eldställning, men det förkommer, vad jag vet, inte under längre tidsperioder.

Får man fråga vem som i patrullförbanden (kj/fskj, kanske nj/fbj, om de har psg på patrull) fungerar som sniperns observatör?

Posted

så prickskyttarna turas om, om att vara observatörer? det är alltså inga muppar som utbildas till att endast vara observatörer åt prickskyttarna?

• Forumsledning
Posted

Muppar ? Jag ogillar vissa termer ni använder.

Alltså den ena tjänsten är inte sämre än den andre och man dömmer inte ut nån att vara "mupp" och "endast" ge den soldaten tjänst som observatör, pga att han var inte lika "omuppig"

De är mer eller mindre identiska tjänster, båda ska kunna lösa exakt samma uppgifter, det enda som kan skjilja dem åt är att den andre kan t.ex vara 15mån soldat och har då fått t.ex någon annan utbildning t.ex befälsutb. motsv.

Ute i skogen är de EN enhet där den ena inte är sämre än den andre, mer än kanske att den ena kanske skjuter bättre än den andre som i sin tur kanske istället är bättre på att avståndsbedömma. Kompleterar man varandra löser man uppgiften strålande.

Sluta hålla på att jämföra, det finns inget sånt sämre/bättre-system utöver skicklighet i att lösa uppgift.

Vem som får göra vad, om det inte är redan bestämt, kan man slå lott om, eller tävla om, eller bara jämföra och titta på vem som är duktigast på vad.

Posted

Att det numera är en KB som är observatören på K3 är en väldigt bra lösning. Just att denna får större kompentens vid ordergivningar och insatsplanering, alltså är chef i prsk-paret.

När vi gjorde var vi 2st E-soldater som fick en identisk prsk/observatör utb. Därmed var båda chefer, båda skyttar, båda observatörer, och man rullade mellan skytt/observatör inbördes hur man ville. Detta har man frångått vilket för mig verkar helt logiskt.

Viktigt att påpeka är det som Kimster säger: Ett prickskyttepar är ett med varandra (stämmer nästan ordagrant efter att ha hjälpt sin stridskamrat att skita :clap: ) Dessa 2 gör ALLT tillsammans, planera, infiltrera, gruppera, agera, exfiltrera. Skildnaden mellan skytten och observatören är ytterst liten. Och i ärlighetens namn är observatörsrollen roligare då man väljer vem som ska bekämpas, man orienterar, går först vid framryckning m.m. Sen tröttnar man fort som fan på psg och dess pipa som har en tendens att härda dina smalben likt en thaiboxare vid framryckning i hård terräng. *För att leka lipsill* :)

För att få detta härdade smalben på vänster sida krävs alltså att du först hamnar på und (divisionsunderrättelse / Östra nerike). Efter genomförd GSU med visad kvalité får du frivilligt söka till befattningen. Anses du lämpad ingår du i den skara som får genomgå uttagningstest som förmodligen varierar helt och hållet år för år men jag kan instämma mycket i vad tidigare Dragon sagt om testet.

Nu är det nästan så att samtliga från en början delar din uppfattning om att vilja bli prickskytt vid inryck vid Ö.N. Detta kommer ändras under GSUn:s gång då hollywood-fantasierna kring hela tjänsten faller samman och man förstår hur skinntorrt det egentligen är (vilket det mesta inom und också är iof =))

Låt tiden ha sin gång så märker du alltid vart id-brickan tar dig! Börja med att läsa mitt svar angående dina knän i K3 tråden. Lycka till!

Posted

Jag har läst en skaplig mängd prickskyttelitteratur och även följt diskussioner bland erfarna prickskyttar. Angående skytt kontra observatör, så är det intryck jag fått att det bland erfarna prickskyttar råder klart delade, och ofta starka, meningar kring om man ska sätta den mest erfarna prickskytten som observatör eller skytt. Jag har dock fått intrycket att det verkar finnas en viss tendens till att alternativet med den mest erfarna prickskytten som observatör gillas av flest erfarna prickskyttar.

Posted

konstigt... på k3 02-03 utbildades även 2 prsk på vadsbo/LBB. Prickskyttar ingår även i det förbandet. Kanske utbildas vartannat år eller liknande då de inte är i samma volym som Und har.

Posted

Håller helt med dig A2Keltainen. Detta visar hur viktigt det är för ett prickskyttepar att förstå och behärska både skyttet och observationen. Det borde även vara tillräcklig med information/hörsägen för Kalle_balle att sluta använda ordet mupp för observatören i ett prsk-par, isf är båda muppar vilket i och försig stämmer då man ser ut som kakmonstret i ghilli'n :banghead:

Weerdo du har rätt avseende året 02/03. Det var tillochmed 4st från LBB som var med på skjututbildningen för psg. 2st var med ytterliggare 2veckor vid grundläggande stalking, insatsplanering etc. Uppgiftsmässigt tror jag inte de skilde sig så mycket under resten av utbildningen (skarpskytt med psg). Det jag dock vet var att de alla hade grymt skoj då de fick hyffsat fria tyglar vid sib-momenten (som kaknästornet-fagersta där även vi prsk från und va me). Mina egna spekulationer är att LBB fortfarande skickar soldater till Ö.N för att vara med vid skjututbildningen. Har dock inget belägg för de, men verkar låta rimligt.

Posted

De har ändrat om organisationen i grupperna på Östra Nerike denna kull. Prickskytten kommer inte att ha någon observatör utan är placerad direkt på gruppen.

Posted
De har ändrat om organisationen i grupperna på Östra Nerike denna kull. Prickskytten kommer inte att ha någon observatör utan är placerad direkt på gruppen.

Då är det väl ingen prickskytt längre? Låter mer som att det är en skarpskytt för mig.

Posted

Då är det väl ingen prickskytt längre? Låter mer som att det är en skarpskytt för mig.

Ingen aning, tjänsten heter prickskytt/observatör.

Posted

Där ser man. Klart det funkar att ha en prickskytt i en fjärrspaningsgrupp utan någon observatör. Fjs använder sig av denna metoden så gör även fler förband. Kan tänka mig att någon i gruppen följer med prickskytten vid uppgift alternativt sker bekämpning direkt från o-plats. Anledning till varför man skulle kunna tänka sig behöva en person extra är för att denna kan sköta avståndsbedömningen med laser och ge övriga siffror från vindbarometern tex. Självklart går detta göra helt själv men tar ju en gnutta mer tid och framförallt kräver det mer rörelser i eldställning då man ska byta mellan kikare, gevär etc. Låter ändå rimligt att man satsar på denna typ av upplägg i och med ISTAR som ska ingå i eu battle-group.

F-n vad mycket eget spånande det vart. Sorry för det!